Reményeink szerint...
2013. július 08. írta: városjáró

Reményeink szerint...

Aki már járt arra, maga is tapasztalhatta, hogy a Városmajor mentén futó Szilágyi Erzsébet fasori egy kilométeres gyalog- és kerékpárút hosszú évek óta mennyire lelakott és balesetveszélyes. Az útszakasz valamikori felfestése évek óta láthatatlan, több ponton pedig a szükséges KRESZ táblák is hiányoznak már - ami miatt gyakoriak a kerékpáros-gyalogos konfliktusok. A problémát fokozza, hogy a jelzett szakaszon három villamosmegálló és több nagy forgalmú vendéglátóhely is üzemel, továbbá a Városmajorból öt-hat gyalogos kijárat is az említett közös járdába fut, ahol a nem tisztázott járdahasználat miatt a gyalogosok, babakocsisok nem érezhetik magukat kellő biztonságban.

A rizikós állapotok felszámolásához a Városmajor utca és a Szamos utca között a viacolor burkolaton újra kellene festeni a gyalogos és kerékpáros térfelet elválasztó folyamatos sárga csíkot, valamint a biztonságos tájékozódás érdekében 25-30 méterenként - plusz a becsatlakozásoknál - frissíteni kellene a gyalogos és kerékpáros piktogramokat is. Indokolt lenne pótolni a Hűvösvölgy felől érkező kerékpárosok blokkolása érdekében a Városmajor utcai villamoshurok elől hiányzó Gyalog- és kerékpárút vége táblát is (jól látható burkolati jelekkel megerősítve), hiszen a hurok által közrefogott járdaszakaszon az útkezelő szándékai szerint tiltott a kerékpáros közlekedés - ám azt észak felől hosszú ideje semmi sem jelzi. Kiegészítésként hasznos volna a "Majorkánál" lévő 26/d tábla átcserélése is az osztott útszakaszra érvényes 26/e jelzésre, hogy egyértelmű támpontot (utasítást) kaphassanak a gyalogosok és kerékpárosok a közös járdafelület konfliktusmentesebb használatához. Nem beszélve magáról a Szt.János kórházi gócpontról, melynek értő átalakítása/átépítése is időszerű volna annak érdekében, hogy végre megszűnhessen a villamosmegállókhoz ill. a kórházhoz tartó gyalogosok és a Hűvösvölgy felé/felől közlekedő kerékpárosok jelenleg tapasztalható idegőrlő egymásra eresztése. 

5_1.jpg


Az évek óta tapasztalható gondozatlanság felszámolása érdekében - közös bejárás felajánlása mellett - május végén(!) megkerestem az útszakasz kezelésében érintett kerületi és fővárosi hivatalokat, hogy a listaáron hozzávetőleg 350 ezer forintos tételt jelentő burkolatjel frissítés még a kerékpáros szezon ideje alatt megtörténhessen.

Megkeresésemre bő egy hónap után a napokban érkezett tájékoztatás a Hegyvidéki Önkormányzattól. Helyt adva észrevételemnek a kerületi Városfejlesztési Iroda munkatársai és a BKK Zrt. illetékesei közös helyszíni szemlét tartottak a Városmajor utca – Szamos utca közötti szakaszon, amelynek eredményeként a forgalomtechnikai kezelő (BKK) gondoskodni fog a gyalogosok és kerékpárosok közlekedési sávjainak elválasztásáról. Ennek során a folyamatos sárga csíkot újrafestetik, és figyelemmel a Városmajorból csatlakozó járdákra, a burkolati piktogramok felfestése is meg fog történni. A villamoshurok Szilágyi Erzsébet fasor melletti járdaszakaszának forgalmi rendjét pedig a BKK - a levél állítása szerint - felülvizsgálja. 

Mivel várhatóan ősz végére megvalósul a Városmajor 150 milliós felújítása, őszintén remélem, hogy hosszú évek elhanyagoltsága után a parkkal együtt biztonságosabbá válhat végre a mellette futó kerékpáros útvonal is, és az újrafestés mellett a hiányzó illetve hibásan kitett táblák pótlására is sor kerülhet majd.  

A fejleményekről természetesen beszámolunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr175395289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

voltasam 2013.07.08. 20:13:19

Köszönet a szándékért és a megvalósításért !

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2013.07.08. 23:04:08

Újonnan sokat járok arra biciklizni és valóban eléggé elhanyagolt a környék. Pedig rengetegen kerékpároznak arra. Örülök, hogy most lehet valami fejlődés. Egyébként a fogaskerekű mellett a villamosmegállónál borzasztó idegesítő az a két kis keresztbeálló korlát. (sárga-fekete színű) Azok pontosan minek is vannak ott?

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.08. 23:22:59

@Tomi9046: Az a séárga-fekete korlát a direkt kerékpáros be- kihajtást hivatott meggátolni. Korábban ugyanis nagyban ment ott a bringás flikk-flakkolás (egyébként ma is megy), ami joggal zavarta a gyalogosan érkezőket.

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2013.07.08. 23:56:23

@városjáró: Értem. Így viszont joggal zavarja a bringásokat. :D

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.09. 00:48:00

@Tomi9046: Hááááát ez egy örök konfliktus. De ott (mármint a Fogas végállomáson) bringás csak vendég. Nem házigizda :)

törzsmókus 2013.07.09. 18:53:25

@városjáró: aki akarja, a gyalogúton úgyis kikerüli a korlátot. csak azt idegesíti, aki megpróbál szabályosan közlekedni.

ja, és egy tandem, fekvőbringa vagy rokkantkocsi hogy megy át rajta? elvileg mindegyikkel lehetne használni a bicikliutat...

köszönöm, hogy igyekszel tenni azért, hogy valami történjen. sajnos azt látom, hogy ezek a lépések (sárgacsíkok & tiltó táblák pótlása) jórészt tüneti kezelések, konzerválják az alapvetően hibás szerkezeti megoldásokat. az egyetlen reményt keltő mondat: „forgalmi rendjét a BKK (...) felülvizsgálja”

törzsmókus 2013.07.09. 18:53:59

@városjáró: a vendégekkel nem illik kicseszni ;)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.09. 19:35:00

@törzsmókus: sajnos igazad van, hogy ez tüneti kezelés csupán, de amíg ez a kényszerhelyzet fennáll, addig legalább keretek közé lehet szorítani a túl önfeledt bringázókat, és a kószáló gyalogosokat. ez utóbbiak ott egyébként az őshonos faj, tehát nekik vannak előjogaik szerintem. hiszen ott már akkor is járda volt amikor a bringások még az úton jár(hat)tak. (persze ennek boncolgatása is jó téma lenne). de én elsősorban gyalogos szempontból vizsgálom az ilyen helyzeteket - mert elsősorban magam is az vagyok.

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2013.07.09. 19:43:53

Erre a fosra kár egy fillért is költeni. Normális bringás infra kellene kerékpársáv/buszkerékpársáv mindkét oldalon.
De a legnagyobb hülyeség az osztáshoz ragaszkodni. A Bajcsyn korlát is van az se sokat ér a gyalogosok és kerékpárosok szétválasztására. A jelenlegi formában osztatlan bringagyalogként kellene kitáblázni. Mindenkinek nagyobb felülete lenne egymás kikerüléséhez.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.09. 20:24:13

@tízpercbringa: Ellenzem az osztatlanságot. A hazai bringáskultúra ehhez még nem nőtt fel. Osztalna járda esetében ugyanis full a gyalogosoké a terep, mert ő áll a hierarchia legalján, ő a legvédtelenebb. Nem várható el ugyanis, hogy egy cekkeres, andalgó, olvasó, telefonáló, babakocsit toló, poroszkáló gyalogos minden mp-ben azt lesse, mikor akar valaki áthajtani rajta. Márpedig - részben érthető mód - a bringás a gyalogos ellenfele, mert haladni akar gondtalanul. És ebben minden tereptárgy csak akadály számára.

Egyébként meg igen. Kellően széles közös sáv kell, amin a bringa is egy a járművek közül, és a járdákról örökre száműzni lehet majd a bringás forgalmat. Mind emelett pedig szankció ezerrel, a szabályszegőkre, akik beállják a bringasávokat, vagy épp ráparkolnak a járdákra/zöldsávokra.

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2013.07.09. 21:35:59

@városjáró:
Az osztás sem működik. A gyalogosokat sem érdeklik a csíkok. Aki nem tud együttműködve közlekedni azt nem fogja a csík befolyásolni. Az osztatlan bringagyalog esetében viszont van kibúvó az úttesten tekerésre 13par. 2 pont.
Egyértelműen a bringásnak kell figyelnie a gyalogosra az tiszta sor. Persze az sem árt,ha a gyalogos tudja,hogy a járdájára járműveket vezettek,ezért óvatosabban andalogjon. Az osztatlan felületen viszont jobban el tudnak tudnak férni,így csökkennek a gócpontok. Ja és persze megtilthatod két bringagyalog között a tekerést,garantáltan nem fog senki leszállni és tolni.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.09. 21:57:19

@tízpercbringa: Magamból kiindulva igenis számít a felfestés. Kiváló sorvezető. Tudom meddig tart a territóriumom, és honnan kell forgalomra számítani. Épp ezért gyűlölöm a belvárosi egybeeresztett 30-as zónákat is (Kazinczy, Dob, Szerb).

Ami pedig a "nem leszállást" illeti, nem csak hogy megtiltható két bringagyalog között a tekerés, de egyenesek kívánatosnak tartom. Aki pedig ellenáll, annak minimum 10ezer! :) Ez ugyanis autós nyelvre lefordítva olyan, mintha csak azért mert kerülnöm kellene az autómmal, holnaptól minden behajtani tilosos kis utcába ezerrel behajtanék - csak mert hogy csak...

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2013.07.09. 23:14:28

@városjáró:
Az osztatlannál is tudod a határaidat. Tied a teljes járda,de korrekt dolog gyalog is meg kerékpárral is jobbra tartani. :)

A fordítás nem jó. Ez olyan mintha egy autópályán lenne 200 méter gyalogos övezet,ahol áttolhatod a kocsid majd mehetsz tovább autópályán. Ha már rákényszerítik a bringást,hogy ott tekerjen (kötelező használni),akkor pofátlanság ilyen módon megszüntetni egy bringautat. Ráadásul nem is csökken a szélesség. A megállók miatt a másik részen is figyelni kell. Én tudok türelmesen tekerni. Maximálisan oda tudok figyelni a gyalogosokra. De le nem szállok ilyen elcseszett dolog miatt. Le kellene szállni rollerről is vagy egy futó csak kocogva mehetne át a szűkületben a biztonság kedvéért?
Nem a leszállás a megoldás,hanem az egymásra figyelés. Szerintem annak pedig belülről kell fakadnia,nem külső kényszer hatására.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.09. 23:49:29

@tízpercbringa: "Szerintem annak pedig belülről kell fakadnia,nem külső kényszer hatására." - írod. Igen, de ez sajnos nagyon nincs így jelenleg. Egyébként a gyalogos szemből még csak-csak tud figyelni, na de hátulra hogy? Nézzen küröl ha a járdán (bringás szemszögből >hirtelen<) irányt akar változtatni? Totál abszurd!

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.10. 00:17:04

@tízpercbringa: Lehetne akkor maximált sebesség is az ilyen helyeken a bringatolás helyett, de ezt aztán tényleg ki a túró tudná ellenőrizni? Ennél bár radikálisabb, de kijátszhatatlanabb a tiltás.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.11. 14:57:13

@wowww: Tudom, hogy tüneti, de a jelen borzalomnál átláthatóbb és biztonságosabb. És ha az MK sem tud a megoldásért többet tenni - sőt még ennyit sem -, akkor ez a civil lelkületű tünetiség - melyet képviselek - sajnos maga a fejlődés.

Az útra egyébként hasonlóan visszás volna ráterelni a bringásokat, mert a sávokban a buszok már ma sem férnek el normálisan, hát még ha a kerekeseket is kerülgetniük kéne... Persze fél/egy méter tartalék talán még van a szélességben, de annak bevonása már egy új pályaépítésnek felelne meg. :(

lilabirka 2013.07.14. 13:52:49

@tízpercbringa: "Normális bringás infra kellene kerékpársáv/buszkerékpársáv mindkét oldalon."

Leírom itt is, amit a CM.hu-n: ez a buszsáv nagyon érzékeny szakasz. Kerülőút nélküli, csúcsidőben gyakran bedugult, sűrű követésű, precíz menetrendtartást igénylő útvonal, kis buszsáv-szélességgel.

A megoldást az útfelület teljes újraosztása jelentené (fogaskerekű-telep kerítésétől a szemközti házfalakig), a villamospályát is beleértve - amivel nyilván ki kell várni az útfelület elöregedését. :-) Egy tömegközlekedési sávval (busz-villamos) nyerhetnénk annyi szélességet, hogy a bringasáv is elférjen, de azt nem tudom, közben az élő fákat hogyan lehetne megőrizni.

törzsmókus 2013.07.29. 16:41:44

@tízpercbringa: a 13. § (2) vonatkozik az osztott gyalog- és kerékpárútra is. hál’Istennek.
süti beállítások módosítása