Bukkanós buktatók - avagy egy szabvány* nyomában (Frissült!)
2013. április 20. írta: városjáró

Bukkanós buktatók - avagy egy szabvány* nyomában (Frissült!)

Múlt héten egy minősíthetetlen józsefvárosi fekvőrendőr javítási buherát posztolt ki az Urbanista Blog, melynek kommentjeiben régi vesszőparipám került ismét terítékre - mégpedig a szabvány kérdése. Van-e kialakításukra vonatkozó előírás? S ha igen, miért nincs (alkalmazva)? A poszt kommentelői közül többen is próbálták bizonygatni, hogy létezik szabvány a fekvőrendőrös bukkanók - szaknéven forgalomcsillapító menetdinamikai küszöbök - kialakítására, ám leírni, belinkelni, bemásolni már egyikőjük sem tudta. Mentsvárként két linket dobott be végül az egyik (szak)kommentelő. Egy év eleji TotalCar cikket - amiben az újságíró annyira körüljárta a témát, hogy a nagy alaposságban csak a lényegről feledkezett meg, jelesül a szabvány tényleges felkutatásáról -, és egy hivatkozást, amely a MAÚT nevű útügyi társaság honlapjára vezetett. 

Nosza, megkerestem hát a nevezett társaságot, hogy ha létezik, küldjék meg számomra az ÚT 2-1.207 számú "Közúti forgalom csillapítása" előírásban szereplő szabványt. A társaság ügyvezetőjétől drótposta fordultával jött is a sebes válasz, miszerint az anyag listaáron 5600 Ft+Áfa (7100 Ft) összegért szerezhető be tőlük. Pont. Sajnos civil bloggerként ezt az összeget sokallani voltam kénytelen, így érdeklődtem, hogy volna-e mód csupán a "fekvőrendőrökre" vonatkozó passzust megkapnom ezen előíráscsomagból? Második kérdésemre azonban már nem volt oly' sürgető választ adniuk - mert az bizony blogzártáig sem futott be tőlük.

Azóta Tolnát, Baranyát bejártam a neten, hogy rátaláljak a sokat emlegetett előírásra. Azon belül pedig a menetdinamikai küszöbök megépíthetőségének konkrét paramétereire - hiszen kötelezően betartandó előírásról (kvázi jogszabályról) volna benne szó. Számos hivatkozásába belefutottam ugyan, de nem jártam sikerrel. Magát az előírást nem találtam sehol.

bukk.jpgkép forrása: Urbanista Blog

Pedig, ha jól értelmezzük, akkor közúti fekvőrendőröket ezen szabvány/szabály betartásával lehetne csak kialakítani. Még sincs nyilvánosan közzétéve sehol a forgalomcsillapításra vonatkozó előírás - de még csak annak kivonata sem. Ráadásul nem adják azt ki térítés mentesen sem az érdeklődőknek. Ez annál is inkább érdekes, mivel kvázi jogszabálytól van szó, melynek megismerése viszont nem kerülhetne pénzébe a polgároknak, hanem szabadon hozzáférhetően fent kellene lenniük az interneten. Hasonlóan az egyéb törvényekhez, jogszabályokhoz. 

A kérdés csak az, hogy kinek lehet jó az ilyen szintű tudatlanságban tartás? S mi végre ez a nagy titokzatosság?
 

*A címben említett szabvány hivatalos nevén "útügyi előírás" - bár ez a lényegen nem változtat.

 

FRISSÍTÉS  2013. 04. 23. 

Időközben - láss csodát - mégiscsak megérkezett a MAÚT válasza a tőlük pénzért beszerezhető előírásokról.

A levél szerint az útügyi műszaki előírások kidolgozása szakmai önszerveződő alapon történik, az érdekelt felek kezdeményezésére és finanszírozásában. A tervezésre vagy építésre szerződő felek – saját érdekükben – kiköthetik ugyan a használatát, de az alkalmazása önkéntes. A levél szerint olyan műszaki specifikációról van szó, amelynek alkalmazásában a szerződő felek egy tervezési vagy kivitelezési munka során - azt a közöttük megkötött szerződés részévé téve, arra konkrétan hivatkozva, ezáltal azt magukra nézve kötelezőnek elismerve - kölcsönösen megállapodhatnak.

Az ügyvezető szerint  az önkormányzati utakra kiépített fekvőrendőrők többségénél az adott önkormányzat ismeri és alkalmazza az előírásaikat - saját érdekében, önkéntesen -, bár nyilvánvalóan nem mindegyikük. Mint a levélből megtudtam, a MAÚT nem költségvetési intézmény, hanem szakmai nonprofit civil egyesület (NGO). Költségvetési támogatásban nem részesül, így az általuk kidolgozott és forgalmazott műszaki előírások és tervezési útmutatók révén finanszírozza a működését.

Így viszont leszögezhetjük, hogy minden korábbi állítással és hiedelemmel ellentétben nem létezik egységes, kötelezően alkalmazandó szabályozás a fekvőrendőrők kiépítésére vonatkozóan. Csupán amolyan "építési ajánlás" létezik, amit vagy betart valaki vagy nem. És ha be is tart, nincs felette ellenőrzés, nincs vele kapcsolatban elvárás...

 

Végülis ez volt az eredendő kérdés. És lám, kiderült. Legalábbis most úgy fest. Aki ennél kézzelfoghatóbb infóval rendelkezik, az annak konkrét megadásával segítheti a tisztánlátást. Örömmel kiposztolom azt is!

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr995235879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HaTaczy 2013.04.22. 19:40:12

Már én is többször próbálkoztam valami előírás szerűség elolvasásához, de sehol nem leltem fel. Viszont, hogy most itt olvasgatva a dolgot, egy érdekességre bukkantam:
www.magyarplastiroute.hu/dynamic/fekvorendor_1.jpg
A gyártók szerinti tájékoztatásban ez áll: "Sebességcsökkentő küszöbök létesítéséhez Közútkezelői Engedély valamint egyenetlen úttest közúti jelzőtábla kihelyezése szükséges."
Én még nem emlékszem olyanra, hogy ezt valahol táblával előre jelezték volna. Én voltam, vagyok ilyen téren figyelmetlen vezető, vagy tényleg nincs kirakva tábla?

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.04.22. 21:10:42

@HaTaczy: Úgy tudom, "bukkanó" táblának lennie kell előttük. Ha nincs, perelhető az út kezelője. Az ilyen sárga-fekete küszöb pedig csak ideiglenes lehetne.
süti beállítások módosítása