Kétszeres nekifutásra, de befutott a BKK válasza a november elején megjelentett megálló-poszt kapcsán.
Röviden összegezve: egy szavuk sem hiteles. S hogy mindezt mire alapozom? A tényekre.
Ez a magálló áthelyezés túlmutat ugyanis egy sima arrébrakomnál. Mivel általa egy új átszállási kapcsolat jön létre, ami egyúttal új lokális területet is fed le - hosszú hónapokig / évekig. Tehát valójában nem áthelyezésről van szó, hanem egy teljesen új megállóhely kijelöléséről - amit a BKK áttételesen el is ismer a levelében. Persze próbálkozhatnak azzal, hogy nem nagy az áthelyezési távolság, ám attól ez még egy markánsan más csomópont. Ráadásul a néhai József Nádor téri megálló létét sem jelöli ma már semmi. Tehát az utasoknak (főleg az alkalmi utazóknak) már viszonyítási pontjuk sincsen a "mi volt itt régenhez" képest. Arról nem beszélve, hogy az "áthelyezés" sem pár napos átmenet csupán, hanem immáron 3/4 éves állandóság, ami újabb 3/4 - 1 éven át még bizonyosan fenn áll majd - ahogy azt szintén elismeri második levelében a BKK.
Röviden összegezve: egy szavuk sem hiteles. S hogy mindezt mire alapozom? A tényekre.
Ez a magálló áthelyezés túlmutat ugyanis egy sima arrébrakomnál. Mivel általa egy új átszállási kapcsolat jön létre, ami egyúttal új lokális területet is fed le - hosszú hónapokig / évekig. Tehát valójában nem áthelyezésről van szó, hanem egy teljesen új megállóhely kijelöléséről - amit a BKK áttételesen el is ismer a levelében. Persze próbálkozhatnak azzal, hogy nem nagy az áthelyezési távolság, ám attól ez még egy markánsan más csomópont. Ráadásul a néhai József Nádor téri megálló létét sem jelöli ma már semmi. Tehát az utasoknak (főleg az alkalmi utazóknak) már viszonyítási pontjuk sincsen a "mi volt itt régenhez" képest. Arról nem beszélve, hogy az "áthelyezés" sem pár napos átmenet csupán, hanem immáron 3/4 éves állandóság, ami újabb 3/4 - 1 éven át még bizonyosan fenn áll majd - ahogy azt szintén elismeri második levelében a BKK.
Az pedig, hogy egy fix oszlop felállításának BKK-falván az legyen a feltétele, hogy a "felújítást végző kivitelező garanciát vállaljon arra, hogy az előzetesen kijelölt ideiglenes megállóhely helyét nem változtatja meg", annyira abszurd, értelmezhetetlen és velejéig hamis indok, hogy nem is érdemes más minősítést keresni rá, mint hogy: KAMU
Akárcsak az, hogy azért nem lehet az (ideiglenes) új Erzsébet téri megállót friss burkolati jellel is megerősíteni, mert azt a KRESZ vonatkozó 40§-a nem teszi kötelezővé. Ugyanis ugyanezen cég és ugyanezen főváros 800 méterrel feljebb, az Andrássy út 52/53 előtt minden további nélkül fel tudta festetni ezeket a bizonyos sárga csíkokat a földalattipótló(?) busz újólag kijelölt megállóinál. Pedig azok sem haladták meg jobban az ún. "alapértéket", mint teszi azt az Erzsébet téri "ideiglenes" megálló. S az útszakaszra vonatkozó "megállási tilalom" ott is ugyanúgy fennáll, mint itt...
Andrássy út 52 - a "nem kötelező" felfestés
Végezetül az utastájékoztatásról. Igen. El lehet érni az Erzsébet térről is a József Nádor teret (és ha van aki tájékoztató híján útbaigazít, akkor a J.N. tértől is ez E. téri megállót), de ha egy járat ennyire markáns mód másutt áll meg, mint azt a megállójának neve sejtetné, az mégiscsak megtévesztés. Amit korrekt elnevezéssel korrigálni kellene. Még akkor is, ha ebben az össznépi megtévesztésben a BKK budapest szerte hosszú évek óta élen jár. (Hogy hirtelen mást ne említsünk, mint a következő sarkot, amit a BKK annak ellenére "Deák Ferenc tér (M)" névvel jelöl, hogy mind a nevezett teresedés, mind az ottani metrókapcsolat izmos 200 méterrel odébb található - a meglehetősen nagy Erzsébet tér túlabbik felén.)
Egy szó mint száz. A BKK - időt s fáradtságot nem kímélve - továbbra is viszi a "csak azért is" fonalat. Pedig sokan már rég elhagynánk ezt a vonalat...
Válasz 1)
Tisztelt címzett (tényleges név)!öszönjük megkeresését. Tájékoztatjuk, hogy az Ön által említett, elforgatott táblával kapcsolatos problémát a BKK munkatársai megoldották. Megjegyezzük, hogy menetiránnyal háttal nem helyez ki menetrendet a BKK, csak akkor, ha több járat áll meg egy helyen, emiatt egy oldalon nem férnek el a menetrendek. Vélhetően a most szóban forgó táblát valaki elforgatta.Az útburkolati jelek tervezési és létesítési előírásairól szóló 11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet mellékletében található Közúti Útburkolati Jelek Szabályzatának 13.2 pontja alapján: „Lakott területen az autóbusz (trolibusz) megállóhely területét a „Megállóhely” útburkolati jellel akkor kell jelölni, ha a megállóhely olyan forgalmi sávon, vagy egyéb útfelületen van, ahol egyébként a járművek megállása, vagy várakozása megengedett, és a megállóhely hosszabb a KRESZ 40. § (5) bekezdés h) pontjában említett távolságnál.” Tekintettel arra, hogy az Erzsébet tér Hild tér felőli sarkán található, ideiglenesen kijelölt autóbusz-megállóhely olyan sávban található, ahol megállási tilalom van érvényben, és a megálló hossza sem haladja meg az alapértéket, a „Megállóhely” útburkolati jel létesítése nem kötelező. Az említett ideiglenes jelleget figyelembe véve a jel létesítését nem tervezi a Budapest Közút.Üdvözlettel,Budapesti Közlekedési KözpontBKK Kommunikáció
Válasz 2)
Tisztelt címzett (tényleges név)!Megkeresésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk, kérjük, szíveskedjen bejegyzését frissíteni válaszainkkal.Az ideiglenes megállóhelyek helyét jelző oszlopokat úgynevezett mobil megállóoszlopok formájában helyezik ki a BKK munkatársai a megállóhelyekre. Ennek oka, hogy az ideiglenes forgalmi rend rendszeresen változhat, így a kivitelező számára biztosítani kell a megállóhely gyors áthelyezésének lehetőségét. Jogos elvárás, hogy a több hónapig, vagy a több évig tartó ideiglenes megállóhelyek oszlopát fixen rögzítsék, és az oszlopot telepítsenek, ezzel ugyanakkor az ideiglenes oszlopok mobilitását korlátoznák. Továbbá az oszlop folyamatos kivágásával és áthelyezésével a közterületek járda- és térkő burkolatát sértenénk fel vele. A hosszabb ideig tartó forgalmi változások esetén kihelyezett mobil megállóoszlopoknál minden esetben egyedileg vizsgálják meg a BKK munkatársai, hogy mely mobil oszlopokat érdemes fixen telepített megállóhelyi oszlopokkal kiváltani. Ahogy például az 1-es és a 3-as villamos felújításánál, vagy 14-es villamos több hónapig tartó vágányzáránál is történt. A mobil oszlopok fix telepítését csak akkor lehet vállalni, ha a felújítást végző kivitelező garanciát vállal arra, hogy az előzetesen kijelölt ideiglenes megállóhely helyét nem változtatja meg.Mint azt a korábbi válaszban olvashatta, az útburkolati jelek tervezési és létesítési előírásairól szóló 11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet mellékletében található Közúti Útburkolati Jelek Szabályzatának 13.2 pontja alapján: „Lakott területen az autóbusz (trolibusz) megállóhely területét a „Megállóhely” útburkolati jellel akkor kell jelölni, ha a megállóhely olyan forgalmi sávon, vagy egyéb útfelületen van, ahol egyébként a járművek megállása, vagy várakozása megengedett, és a megállóhely hosszabb a KRESZ 40. § (5) bekezdés h) pontjában említett távolságnál.” Tekintettel arra, hogy az Erzsébet tér Hild tér felőli sarkán található, ideiglenesen kijelölt autóbusz-megállóhely olyan sávban található, ahol megállási tilalom van érvényben, és a megálló hossza sem haladja meg az alapértéket, a „Megállóhely” útburkolati jel létesítése nem kötelező. Az említett ideiglenes jelleget figyelembe véve a jel létesítését nem tervezi a Budapest Közút. Kérjük, ezt a szakmai választ használja megjelenő bejegyzésében.A megállóhelyek elnevezése alapvetően nem feltétlenül azok konkrét fizikai elhelyezkedésére utal, hanem a kiszolgált csomópont, közterület, térség nevére, segítve az adott célpont minél könnyebb megtalálását a járaton utazók számára. Általánosságban nem jellemző, hogy megállóhelyek ideiglenes áthelyezésekor azok elnevezését megváltoztassa a BKK, mert az utazóközönség számára az ismert és korábban is alkalmazott elnevezések adnak támpontot az úti céljuk eléréshez megfelelő leszállási pont kiválasztásában. A József nádor tér elnevezésű buszmegálló ugyan jelenleg átmenetileg az Erzsébet tér sarkán található, azonban a József nádor tér eléréséhez továbbra is ebben a megállóban érdemes leszállni. A fentiek miatt a BKK nem kíván változtatni az áthelyezett megálló elnevezésén.Üdvözlettel,Budapesti Közlekedési Központ
BKK Kommunikáció