Reményeink szerint...
2013. július 08. írta: városjáró

Reményeink szerint...

Aki már járt arra, maga is tapasztalhatta, hogy a Városmajor mentén futó Szilágyi Erzsébet fasori egy kilométeres gyalog- és kerékpárút hosszú évek óta mennyire lelakott és balesetveszélyes. Az útszakasz valamikori felfestése évek óta láthatatlan, több ponton pedig a szükséges KRESZ táblák is hiányoznak már - ami miatt gyakoriak a kerékpáros-gyalogos konfliktusok. A problémát fokozza, hogy a jelzett szakaszon három villamosmegálló és több nagy forgalmú vendéglátóhely is üzemel, továbbá a Városmajorból öt-hat gyalogos kijárat is az említett közös járdába fut, ahol a nem tisztázott járdahasználat miatt a gyalogosok, babakocsisok nem érezhetik magukat kellő biztonságban.

A rizikós állapotok felszámolásához a Városmajor utca és a Szamos utca között a viacolor burkolaton újra kellene festeni a gyalogos és kerékpáros térfelet elválasztó folyamatos sárga csíkot, valamint a biztonságos tájékozódás érdekében 25-30 méterenként - plusz a becsatlakozásoknál - frissíteni kellene a gyalogos és kerékpáros piktogramokat is. Indokolt lenne pótolni a Hűvösvölgy felől érkező kerékpárosok blokkolása érdekében a Városmajor utcai villamoshurok elől hiányzó Gyalog- és kerékpárút vége táblát is (jól látható burkolati jelekkel megerősítve), hiszen a hurok által közrefogott járdaszakaszon az útkezelő szándékai szerint tiltott a kerékpáros közlekedés - ám azt észak felől hosszú ideje semmi sem jelzi. Kiegészítésként hasznos volna a "Majorkánál" lévő 26/d tábla átcserélése is az osztott útszakaszra érvényes 26/e jelzésre, hogy egyértelmű támpontot (utasítást) kaphassanak a gyalogosok és kerékpárosok a közös járdafelület konfliktusmentesebb használatához. Nem beszélve magáról a Szt.János kórházi gócpontról, melynek értő átalakítása/átépítése is időszerű volna annak érdekében, hogy végre megszűnhessen a villamosmegállókhoz ill. a kórházhoz tartó gyalogosok és a Hűvösvölgy felé/felől közlekedő kerékpárosok jelenleg tapasztalható idegőrlő egymásra eresztése. 

5_1.jpg


Az évek óta tapasztalható gondozatlanság felszámolása érdekében - közös bejárás felajánlása mellett - május végén(!) megkerestem az útszakasz kezelésében érintett kerületi és fővárosi hivatalokat, hogy a listaáron hozzávetőleg 350 ezer forintos tételt jelentő burkolatjel frissítés még a kerékpáros szezon ideje alatt megtörténhessen.

Megkeresésemre bő egy hónap után a napokban érkezett tájékoztatás a Hegyvidéki Önkormányzattól. Helyt adva észrevételemnek a kerületi Városfejlesztési Iroda munkatársai és a BKK Zrt. illetékesei közös helyszíni szemlét tartottak a Városmajor utca – Szamos utca közötti szakaszon, amelynek eredményeként a forgalomtechnikai kezelő (BKK) gondoskodni fog a gyalogosok és kerékpárosok közlekedési sávjainak elválasztásáról. Ennek során a folyamatos sárga csíkot újrafestetik, és figyelemmel a Városmajorból csatlakozó járdákra, a burkolati piktogramok felfestése is meg fog történni. A villamoshurok Szilágyi Erzsébet fasor melletti járdaszakaszának forgalmi rendjét pedig a BKK - a levél állítása szerint - felülvizsgálja. 

Mivel várhatóan ősz végére megvalósul a Városmajor 150 milliós felújítása, őszintén remélem, hogy hosszú évek elhanyagoltsága után a parkkal együtt biztonságosabbá válhat végre a mellette futó kerékpáros útvonal is, és az újrafestés mellett a hiányzó illetve hibásan kitett táblák pótlására is sor kerülhet majd.  

A fejleményekről természetesen beszámolunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr715395289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

voltasam 2013.07.08. 20:13:19

Köszönet a szándékért és a megvalósításért !

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2013.07.08. 23:04:08

Újonnan sokat járok arra biciklizni és valóban eléggé elhanyagolt a környék. Pedig rengetegen kerékpároznak arra. Örülök, hogy most lehet valami fejlődés. Egyébként a fogaskerekű mellett a villamosmegállónál borzasztó idegesítő az a két kis keresztbeálló korlát. (sárga-fekete színű) Azok pontosan minek is vannak ott?

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.08. 23:22:59

@Tomi9046: Az a séárga-fekete korlát a direkt kerékpáros be- kihajtást hivatott meggátolni. Korábban ugyanis nagyban ment ott a bringás flikk-flakkolás (egyébként ma is megy), ami joggal zavarta a gyalogosan érkezőket.

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2013.07.08. 23:56:23

@városjáró: Értem. Így viszont joggal zavarja a bringásokat. :D

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.09. 00:48:00

@Tomi9046: Hááááát ez egy örök konfliktus. De ott (mármint a Fogas végállomáson) bringás csak vendég. Nem házigizda :)

törzsmókus 2013.07.09. 18:53:25

@városjáró: aki akarja, a gyalogúton úgyis kikerüli a korlátot. csak azt idegesíti, aki megpróbál szabályosan közlekedni.

ja, és egy tandem, fekvőbringa vagy rokkantkocsi hogy megy át rajta? elvileg mindegyikkel lehetne használni a bicikliutat...

köszönöm, hogy igyekszel tenni azért, hogy valami történjen. sajnos azt látom, hogy ezek a lépések (sárgacsíkok & tiltó táblák pótlása) jórészt tüneti kezelések, konzerválják az alapvetően hibás szerkezeti megoldásokat. az egyetlen reményt keltő mondat: „forgalmi rendjét a BKK (...) felülvizsgálja”

törzsmókus 2013.07.09. 18:53:59

@városjáró: a vendégekkel nem illik kicseszni ;)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.09. 19:35:00

@törzsmókus: sajnos igazad van, hogy ez tüneti kezelés csupán, de amíg ez a kényszerhelyzet fennáll, addig legalább keretek közé lehet szorítani a túl önfeledt bringázókat, és a kószáló gyalogosokat. ez utóbbiak ott egyébként az őshonos faj, tehát nekik vannak előjogaik szerintem. hiszen ott már akkor is járda volt amikor a bringások még az úton jár(hat)tak. (persze ennek boncolgatása is jó téma lenne). de én elsősorban gyalogos szempontból vizsgálom az ilyen helyzeteket - mert elsősorban magam is az vagyok.

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2013.07.09. 19:43:53

Erre a fosra kár egy fillért is költeni. Normális bringás infra kellene kerékpársáv/buszkerékpársáv mindkét oldalon.
De a legnagyobb hülyeség az osztáshoz ragaszkodni. A Bajcsyn korlát is van az se sokat ér a gyalogosok és kerékpárosok szétválasztására. A jelenlegi formában osztatlan bringagyalogként kellene kitáblázni. Mindenkinek nagyobb felülete lenne egymás kikerüléséhez.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.09. 20:24:13

@tízpercbringa: Ellenzem az osztatlanságot. A hazai bringáskultúra ehhez még nem nőtt fel. Osztalna járda esetében ugyanis full a gyalogosoké a terep, mert ő áll a hierarchia legalján, ő a legvédtelenebb. Nem várható el ugyanis, hogy egy cekkeres, andalgó, olvasó, telefonáló, babakocsit toló, poroszkáló gyalogos minden mp-ben azt lesse, mikor akar valaki áthajtani rajta. Márpedig - részben érthető mód - a bringás a gyalogos ellenfele, mert haladni akar gondtalanul. És ebben minden tereptárgy csak akadály számára.

Egyébként meg igen. Kellően széles közös sáv kell, amin a bringa is egy a járművek közül, és a járdákról örökre száműzni lehet majd a bringás forgalmat. Mind emelett pedig szankció ezerrel, a szabályszegőkre, akik beállják a bringasávokat, vagy épp ráparkolnak a járdákra/zöldsávokra.

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2013.07.09. 21:35:59

@városjáró:
Az osztás sem működik. A gyalogosokat sem érdeklik a csíkok. Aki nem tud együttműködve közlekedni azt nem fogja a csík befolyásolni. Az osztatlan bringagyalog esetében viszont van kibúvó az úttesten tekerésre 13par. 2 pont.
Egyértelműen a bringásnak kell figyelnie a gyalogosra az tiszta sor. Persze az sem árt,ha a gyalogos tudja,hogy a járdájára járműveket vezettek,ezért óvatosabban andalogjon. Az osztatlan felületen viszont jobban el tudnak tudnak férni,így csökkennek a gócpontok. Ja és persze megtilthatod két bringagyalog között a tekerést,garantáltan nem fog senki leszállni és tolni.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.09. 21:57:19

@tízpercbringa: Magamból kiindulva igenis számít a felfestés. Kiváló sorvezető. Tudom meddig tart a territóriumom, és honnan kell forgalomra számítani. Épp ezért gyűlölöm a belvárosi egybeeresztett 30-as zónákat is (Kazinczy, Dob, Szerb).

Ami pedig a "nem leszállást" illeti, nem csak hogy megtiltható két bringagyalog között a tekerés, de egyenesek kívánatosnak tartom. Aki pedig ellenáll, annak minimum 10ezer! :) Ez ugyanis autós nyelvre lefordítva olyan, mintha csak azért mert kerülnöm kellene az autómmal, holnaptól minden behajtani tilosos kis utcába ezerrel behajtanék - csak mert hogy csak...

tízpercbringa · http://tizpercbringa.blog.hu/ 2013.07.09. 23:14:28

@városjáró:
Az osztatlannál is tudod a határaidat. Tied a teljes járda,de korrekt dolog gyalog is meg kerékpárral is jobbra tartani. :)

A fordítás nem jó. Ez olyan mintha egy autópályán lenne 200 méter gyalogos övezet,ahol áttolhatod a kocsid majd mehetsz tovább autópályán. Ha már rákényszerítik a bringást,hogy ott tekerjen (kötelező használni),akkor pofátlanság ilyen módon megszüntetni egy bringautat. Ráadásul nem is csökken a szélesség. A megállók miatt a másik részen is figyelni kell. Én tudok türelmesen tekerni. Maximálisan oda tudok figyelni a gyalogosokra. De le nem szállok ilyen elcseszett dolog miatt. Le kellene szállni rollerről is vagy egy futó csak kocogva mehetne át a szűkületben a biztonság kedvéért?
Nem a leszállás a megoldás,hanem az egymásra figyelés. Szerintem annak pedig belülről kell fakadnia,nem külső kényszer hatására.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.09. 23:49:29

@tízpercbringa: "Szerintem annak pedig belülről kell fakadnia,nem külső kényszer hatására." - írod. Igen, de ez sajnos nagyon nincs így jelenleg. Egyébként a gyalogos szemből még csak-csak tud figyelni, na de hátulra hogy? Nézzen küröl ha a járdán (bringás szemszögből >hirtelen<) irányt akar változtatni? Totál abszurd!

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.10. 00:17:04

@tízpercbringa: Lehetne akkor maximált sebesség is az ilyen helyeken a bringatolás helyett, de ezt aztán tényleg ki a túró tudná ellenőrizni? Ennél bár radikálisabb, de kijátszhatatlanabb a tiltás.

wowww 2013.07.11. 14:21:36

az a szakasz kerékpárral valami iszonyat, de elhiszem, hogy a gyalogosoknak is igen borzalmas lehet, kár erőltetni, ha nincs elég hely, sehogy se lesz

a kresz szabályokkal való visszaélés, ha valaki kialakít egy kötelező kerékpárutat, amin nem lehet normálisan kerékpározni. akkor minek menjek arra? gyalogolni kerékpár nélkül sokkal kényelmesebb
ugyanúgy aljasság az is, hogy a gyalogosokat belevezetik a kerékpáros forgalomba

akkor már sokkal olcsóbb lenne pár kerékpáros piktó az útra (ha már nincs pénz rendes kialakításra) és legalább nem kellene kötelezően arra menni

mindemellett persze jó dolog, hogy valaki tesz valamit, hogy jobb legyen, minden elismerésem városjárónak ezért, de ez csak tüneti kezelés

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.07.11. 14:57:13

@wowww: Tudom, hogy tüneti, de a jelen borzalomnál átláthatóbb és biztonságosabb. És ha az MK sem tud a megoldásért többet tenni - sőt még ennyit sem -, akkor ez a civil lelkületű tünetiség - melyet képviselek - sajnos maga a fejlődés.

Az útra egyébként hasonlóan visszás volna ráterelni a bringásokat, mert a sávokban a buszok már ma sem férnek el normálisan, hát még ha a kerekeseket is kerülgetniük kéne... Persze fél/egy méter tartalék talán még van a szélességben, de annak bevonása már egy új pályaépítésnek felelne meg. :(

lilabirka 2013.07.14. 13:52:49

@tízpercbringa: "Normális bringás infra kellene kerékpársáv/buszkerékpársáv mindkét oldalon."

Leírom itt is, amit a CM.hu-n: ez a buszsáv nagyon érzékeny szakasz. Kerülőút nélküli, csúcsidőben gyakran bedugult, sűrű követésű, precíz menetrendtartást igénylő útvonal, kis buszsáv-szélességgel.

A megoldást az útfelület teljes újraosztása jelentené (fogaskerekű-telep kerítésétől a szemközti házfalakig), a villamospályát is beleértve - amivel nyilván ki kell várni az útfelület elöregedését. :-) Egy tömegközlekedési sávval (busz-villamos) nyerhetnénk annyi szélességet, hogy a bringasáv is elférjen, de azt nem tudom, közben az élő fákat hogyan lehetne megőrizni.

törzsmókus 2013.07.29. 16:41:44

@tízpercbringa: a 13. § (2) vonatkozik az osztott gyalog- és kerékpárútra is. hál’Istennek.
süti beállítások módosítása