Június 8-án, kedden a 2. kerületi Önkormányzat lakossági fórumot tartott a Kerületi Városrendezési és Építési Szabályzat (KVSZ) módosításáról és három kerületrész szabályozási tervének (Víziváros, Szépvölgyi út vége, Pesthidegkút kapuja) felülvizsgálatáról.
A fórumon többek között szó volt a Csalogány utcai Lidt telekről, egy Medve utcai üres házhely várható beépítéséról, de leginkább a hűvösvölgyi-hidegkúti városközpont tervei érdekelték a hallgatóságot. Én is inkább erre fókuszáltam.
Ez utóbbi ügy azért került napirendre, mert a korábbi körforgalmas kialakítás tervezete anyagi és kisajátítási gondok miatt kivitelezhetetlenné vált. A fórumon bemutatott rajzokból (melyek egyébként a két másik KSZT-vel egyetemben jelenleg nem nyilvánosak!) az derült ki, hogy a korábban tervezett körforgalom helyett 90 fokos hagyományos útkereszteződést alakítana ki az Önkormányzat. Konkrét övezeti besorolások, beépíthetőségi százalékok említése nélkül annyi körvonalazódott, hogy óriás kereskedelmi létesítmények helyett kisebb szolgáltatóházakat épít(tet)nének a terület nyugati felén (a korábbi Hentes, Presszó, Fodrászat részén). A terület mögött pedig egy új utat is kiszabályoznának az Ördögárok u. és a Bátori u. között. A terv - mely jellemző mód kissé elavult tömegközlekedési viszonylatokat jelzett - új pályára terelné a hidegkútról befelé tartó buszokat. Amik ezek után az Ördögárok utcán át érnék el a Hidegkúti úti kereszteződést, ahol elkülönített sávból kanyarodhatnának jobbra kisívben a Hűvösvölgyi végállomás felé.
A Máriaremetei út sarkán álló CBA áruház területe kibővülhetne, az épület előtti jelenleg gazos telken pedig egy parkoló létrejöttének alapjait írná elő a terv.
Kiszabályoznának egy kb. 100 férőhelyes, úgynevezett lemezes - vagyis a kocsikat egymás felett elhelyező - P+R parkolót is a BKV végállomással szemben fekvő keleti oldal benyúlásán is - a már épülő pihenőpark/játszótér mellett/mögött.
A Rezeda utca kiszélesítésről lemondana a szabályozási terv. A Hidegkúti úton megmaradó magántulajdonú épületek mögött azonban szintén parkolást biztosítanának, ahol távlati lehetőségként akár még Bio-piac is helyet kaphatna.
A hozzászólók részéről felmerült a terület kerékpáros infrastruktúrájának rendezési igénye is. Egy kérdésre válaszolva kiderült, hogy a útfelület tavalyi felújításakor annak ellenére végleges burkolatot kapott a terület, hogy azt a 2. kerület - a későbbi átalakításra való tekintettel - kifejezetten ellenezte. Ennek eredménye lett a ma látható barátságtalan kerékpárútonal, illetve a rosszul kialakított gyalogosjárda. Néhányan túlzottnak érezték a kialakítandó parkolóhelyek számát. Jobbnak látnák már korábban megfogni a beáramló autóforgalmat. Dr. Nagy Béla, a terveket készítő MŰ-HELY Zrt. vezérigazgatója, részben megfontolandónak értékelte a felvetéseket.
Épülő pihenőpark
Szolgáltatóház hely
A fórumon bemutatottakkal kapcsolatban többen is megjegyezték, hogy jó lenne ha a jövőben az ilyen lakossági tájékoztatás előtt közzétennék a várható rendezési tervek rajzait, paramétereit is - nem csak azok hivatalos címkézését. Hogy az érdeklődők valóban képbe kerülhessenek, és ne csak egy utolsó pillanatban megtartott másfél órás tervbemutatón találkozzanak először a várható változtatásokkal. A főépítész asszony ígéretet tett rá (ezúttal is), hogy publikálja a terveket, bár aggodalmának adott hangot, miszerint a tervek túl gyorsan változnak ahhoz, hogy érdemes legyen közzétenni azokat.
Ez a hibás aggodalom már a 2007-es KVSZ-tervezés időszakából is ismerős lehetett páraknak. Akkor nagy nehezen sikerült elérni, hogy közzétegyék a tervek rajzait is, s ne csak elvi szinten folyjon róla a polémia. Remélhetőleg sikerül végleg meggyőzni a Hivatalt, hogy a tervek nyilvánosságra hozatala nem káros - hanem egyenesen kívánatos metódus a lakók érdemi bevonásához.
Az elhangzottakról egyébként jegyzőkönyv készült. Ha minden jól megy, bő egy hónap múlva lesz elérhető a kerületi honlapon – remélhetőleg.
Ui: Bár nem tartozott a fórum témáihoz, többen érdeklődtek a Pasaréti Akadémia sorsáról is. Ez ügyben kisebb vita alakult ki a lakók és a Hivatal között a védendő épületek kapcsán. A főépítész asszony szerint a 12,5 hektáros területen 8 hektár maradna zöldterület és csak a többi épülne be/át. A fővárosi kerettervben kijelölt hosszú távú alagútkapcsolati területek jövőjéről pedig - melyekről több helyen is lehetett az utóbbi időben olvasni/hallani - a Hivatal szerint nem érdemes gondolkodni, mert arra se pénz, sem igazi fővárosi akarat nincs. Az üggyel különben is egy másik lakossági fórum alkalmával kívánnak majd érdemben foglakozni - valamikor a jövőben.