Sétatér vagy élhető város? - A Városjáró gondolatfutama
2009. szeptember 25. írta: városjáró

Sétatér vagy élhető város? - A Városjáró gondolatfutama


Pár nap erejéig Párizsban jártam. Érdeklődve figyeltem, hogy vannak ugyan elzárt zónái a belvárosuknak, de ahogy láttam, emellett működő tömegközlekedésük és elvezető úthálózatuk is akad bőven. A metrójuk ugyan nyomorgós (amit nem kívánnék Budapestre adoptálni), de mindenhová eljuthatnak vele. A külső lakótelepektől a modernegyedekbe, a repterekről a nagyerdőig. Eközben a nagy történelmi tereiken ugyanúgy áramlik a forgalom, mint mifelénk mondjuk a Ferenciek terén.

 

Persze Budapestet nem szabad egy az egyben összevetni Londonnal, New Yorkkal vagy épp Párizzsal, de ha sétálóutcásítás vagy dugódíj terén mégis jópárszor megteszik, akkor kötelező lenne megtenni kötöttpályás hálózatok, elkerülőutak és alagútrendszerek tekintetében is. Sokan lehurrognak, ha egy S-Bahnt, egy RER-t kvázi a metróhálózat részeként értelmezünk. Pedig az adott nagyvárosokban ezek igenis részei a városi hálózatnak - még ha nem is mindig 30 méterrel a föld alatt futnak. Ekként Budapesten is metró jellegű lehetne a HÉV, ha nem az Örs Vezér terén, vagy a Lágymányosi / Petőfi hidaknál végződnének a vonalai. Így máris érezhetően nőne a kedveltségük és csökkenhetne a belső városrészekbe áramló autóforgalom nagysága is. Ezzel szemben nálunk évtizedek óta nem adnak megoldást a város közlekedési (vérkeringési) problémáira. Maximum tüneti kezeléseket végeznek itt-ott. Ám ezek a tüneti kezelések sincsenek összhangban sem egymással, sem a megcélzott jövővel. Mifelént mindig a dolgok végéről indulunk, és nem törődünk a káros hozadékokkal.

Nem elég ugyanis csak kizárni a forgalmat egy épp kiragadott középbudapesti területről. Mert a közlekedési problémákra nem adhatnak kielégítő válaszokat a - nem egyszer ad hoc jellegű - blokkolások. A városi terek élettel való megtöltése nem elsősorban a célirányú átmenőforgalom totális kizárásán és a szépen eladható díszkövezéseken múlik. Ha valóban az élhetőbb utcák megteremtése volna a cél, a halszálkás parkoltatás lehetőségét akár holnaptól fel lehetne számolni az teljes belváros területén. Így máris jutna hely a gyalogosoknak is (ahogy jutott hely nekik ezelőtt 30 évvel is) vagy akár az elválasztott kerékpársávoknak is. És a megtisztított aszfaltjárdán ugyanúgy lehetne andalogni, ugyanúgy ki lehetne rá települni.


Kép: Hampage

Mert mitől kellemetlen ma végigsétálni például az újlipótvárosi Pozsonyi úton? Mert szinte végig beparkolják a gépkocsik. Széles lenne pedig a járda? Széles. És mégsem fér el rajta egymás melett két ember, mert rájuk lógnak az autók orrai. Miközben az úttesten sem lehet konfliktusmentesen kerékpározni, mert az arra kialakítható felületeken ugyanezen autók fara áll. Kell lezárni, kell lekövezni a megoldásért? Nem, nem kell. (Netán a egy csodáslatosan egységes belvárosi arculat eléréséért lenne jó gránitlapokkal burkolni és lezárni a belső utcákat? Aligha. Elég csak végigmenni a Zrínyin, a Hajóson, a Rádayn, a Reviczkyn, a Királyon, a Deák Ferenc utcán, vagy mondjuk a Nagymezőn. Ahány utca annyi utcakép. (Ráadásul a Nagymező utca néhány évvel ezelőtti lezárása mindmáig nem hozott semmilyen használható eredményt a környék életébe, viszont ellehetetlenült tőle egy fél városrészt közlekedési áramlása.)

A Március 15. tér déli sarokházának közvetlen környezete például (akár a tér felé, akár a Belgrád rakpart felé) több évtizede autómentes. Csakhogy busz- és autóparkolóvá silányították. A forgalomtól bő tíz méter választja el. Hogy csak egy ócska Napraforgó nevű bódé volt képes odafejlődni az évek hosszú sora alatt, és hogy a túristabuszok külső városrészben történő parkloltatása mindmáig megoldatlan probléma, az nem a környéki autóforgalom hibája. Hogy mégis utálatos hely? Vajon miért? Mert egy kihasználhatatlan romkráter van a közepén, a másik felén pedig egy buszparkoló. Mert a járdáit végig autók foglalják el. Az úton pedig kerékpársávok helyett halszállkában álló autók várakoznak. Utálatos, mert a járdák évek óta hepehupásak, és a közepükben előnyösebbnek éreznek a városüzemeltetők lefúrni egy-egy új hirdetőoszlopot, mintsem néhány padot. Utálatos, mert a zöldterülete elhanyagolt és nem bővül ott sem, ahol lenne rá hely. Mert a két nyilvános WC-je közül egy rendszerint rossz, és mert az Erzsébet híd alatti parkoló balkáni állapota miatt dél felől szinte megközelíthetetlen a tér legöregebb épülete - a Belvárosi Plébániatemplom. De leginkább az az utálatos, hogy ennek felszámolására csak az átburkolás és/vagy a beépítés lehet az egyetlen megoldás.


Kép: varos.blogter.hu


De ugyanígy kedvetlen hely a Deák tér is. A maga sajátos szintkülönbségeivel, kazettás zöldterületeivel, és a metró 70-es évekből ránkmaradt ormótlan üvegkalitkájával. Nem vonzó az átközlekedése sem. De nem, mert sok rajta az autó (hiszen ott a hetvenes évek óta nem jár semmi), hanem mert elhibázott a tömegközlekedési kapcsolatrendszere. Mindezek városlakókra formálása azonban nem csupán újabb lezárások és dízskövezések kérdése, sokkal inkább egy gondosabb városüzemeltetésé.

Utálatos volt eddig az Október 6. utca is, mert önző érdekeire hivatkozva ott és úgy parkolhatta szét boldog-boldogtalan a szinte négysáv széles utcát, hogy mindennek maradt hely csak épp az embereknek és a BKV-buszoknak nem. Ám erre sem a teljes zárás a válasz - még ha azáltal szélesedhetne is a járda. Hanem egy szigorú és betartatott parkolási- és árufeltöltési rendszer.
Ugyanígy, ugyanilyen okokból fakadóan túlzsúfolt mind a mai napig az Arany János utca is. Akár a Hold utca, vagy épp a Batthyányi örökmécses környéke a maga totális parkolóutcaságával. A kitiltás volna a tényleges megoldás? Nem. A helyzetek gondos kezelése a tényleges megoldás. A Sas utca sem csak azért lett élhetőbb, mert lezárták és lekövezték, hanem mert beraktak alá egy mélygarázst és a felszínen megtiltották az adhoc ide-odaparkolásokat. Lehetne ezzel is kezdeni a FŐUTCAPROJEKteket. Persze forgalomcsillapításra mindig érdemes hivatkozni. És a közvetlen ott élők biztosan hamar megszeretik majd. De Budapest egy nagyváros.

Jó lenne lezárni pl a vizivárosi Fő utcát? Nosza, zárjuk le! De tegyük mellette négysávossá az alsó rakpartot, vagy vezessük alagútba a korábbi forgalmát. Mert az áramlás attól még létezik, hogy egyes érdekeket sért. A forgalom maga a vérkeringés. Párizstól Bécsig, Prágától Varsóig. Csak ezen városok előbb elvezetik az áramlásaikat és csak utána csillapítanak. Mindamellett, hogy olyan szintű tömegközlekedést üzemeltetnek, amely támogatja a későbbi blokkok bevezetését. Gondolok itt például a legalapvetőbb tarifarendszerekre. Ehhez képest idehaza 10 éve képtelen a városvezetés megteremteni egy igazságosabb jegy- vagy chiprendszert, miközben havi több tízmillióért élteti a biztonságiőrös beengedösdi ősi rendszerét - amelyből viszont három-öt év alatt könnyedén meg lehetne csinálni az egész reformot. 

De kár is talán folytatni. Annyira elszomorít, amikor előbb vesznek el, mint hogy adnának. Márpedig ez a város - a maga önjáróan csapdosó kerületeivel - épp ezt teszi velünk.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr771406233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.09.25. 18:40:59

Sok dolgot kell majd a poszt-Demszky vezetésnek megtennie. Ha én tehetném, először is átépíteném a Hungária-körutat a müncheni Mitteler Ring mintájára sokkal nagyobb áteresztőképességűre, és továbbvezetném Budán az m1/m7 bevezetőig. Megszüntetném a szintbeli kereszteződéseket, és felemelném a villamospályát. Ezután felszabadulna a belváros az országos és városi átmenőforgalom nagyrészétől (Bécsből nem a Ferenciekre vinne be az autópálya. Természetesen újra járna villamos a Keleti és Buda között az Erzsébet-hídon át, sőt a Bajcsyn is. Át kéne építeni és össze kéne kötni a HÉV-eket a város alatt (a szentendreit a csepelivel, a gödöllőit a kettes metróval, utóbbit meghosszabbítani). Persze kellene még zónarendszer, chipkártyás kordon a metróba, hogy ne lehessen bliccelni, stb.
Fontos lenne szerintem, hogy végre tényleg megszűnjön ez a 23 kiskirályság: egyszerűen meg kéne szüntetni a kerületeket és 8-10 nagy egységre bontani a várost (mint Sadia-Mintti írta). Belső-Pest, Belső Buda, Hegyvidék, stb.
Ugye lesznek párizsi "városjáró" posztok is?

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.09.25. 20:40:30

@aesculus: Most mérges leszel rám, de nem vittem magammal gépet, így csak néhány mobilos fotót csináltunk. :(

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.09.25. 23:18:46

grrrr:)
"Sokan lehurrognak, ha egy S-Bahnt, egy RER-t kvázi a metróhálózat részeként értelmezünk." Nálunk csak az számít metrónak ami 30 méter mélyen fut, baromi drága, és régi szovjet kocsik járnak benne...
Pedig a legtöbb európai városban csak a belváros alatt megy föld alatt a metró, amint tehetik átvezetik magas pályára vagy bevágásba (Berlin, München, Bécs, Párizs)

Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2009.09.26. 01:05:17

A járdán parkolás nekem is szúrja egy darab ideje a szemem, főleg úgy, hogy oda jelölik ki a hivatalok, szép fehér vagy sárga csíkkal.
A KRESZ ezzel szemben azt mondja:
"Megállás
40. § (8) A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha
a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el,
c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg."

Itt a B és C az irányadó, viszont ezeknek együttesen kell meglenniük. A városban sok helyen az egész járda nincs meg 1,5 méter, mégis leveszik felét.
Csak tudnám, kinek kell szólni, hogy valami rosszul lett számolva...Ötletet szívesen veszek!

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.09.26. 08:31:21

@aesculus: Ezek persze szükséges dolgok lennének, és még azt se mondanám, hogy egyáltalán nem lenne rájuk pénz, mert ugye a 4-es metróra van, (bár sajnos pont a 4-es rengeteg más értelmesebb fejlesztés elől elvszi a pénzt) de az biztos, hogy ennyi mindenre rövid idő alatt nem lesz keret.

Ugyanakkor vannak olyan dolgok, amikhez nem elsősorban töménytelen mennyiségű pénz kell, hanem okos szabályozás. Ilyen a BKV tarifa- és beléptetőrendszer, vagy ilyen lenne a parkolás rendbetétele (na jó, ehhez kellenének parkolóházak, de jó szabályozás esetén ezt pár év alatt megcsinálná a magánszféra, mert üzletileg megérné; és persze a jó szabályozás attól lenne jó, hogy a köznek is megérné...).

A kerületeknek meg ebben a formában szerintem is menni kellene.

Csak persze ehhez politikusi bátorság kellene...

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.09.26. 10:01:06

A járdás parkolás azóta vált ilyen akuttá, mióta maszek zsebekbe vándorol a bevétel. Korábban tűzzel-vasal irtották a saroktól, zebrától 5 méteren belüli megállást. Ma kvázi előirányzott formula lett. Akárcsak a járdák befoglalása. Nézzétek meg a Jókai teret. Épp most festették fel újra a csíkokat a járdákon. Komolyan nem értem, miért nem lázadnak ellene az érintett társasházak és vendéglők. Az ő életterük szűkül elsőrosban - no és persze a gyalogosoké. És ez a totális belváros, ahol ugye az kétlábonjáróké a prioritás - elvileg.
Persze mondhatja a kerület/főváros (mikor melyik), hogy épp a helyiek akadályozzák a mélygarázsok építését, de ez, mint tudjuk, nem ennyire egyszerű. A környzetebarát mélyépítéseket valószínűleg nem elleneznék annyian. De a falanszter tereket hozó beruházásokért nem fognak rajongani sokan - lásd Pollack M. tér.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.09.26. 11:08:23

@városjáró: Egyébként azt se értem, miért kellene mindenhol mélygarázst építeni. A város tele van foghíjjal. Megfelelő szabályozás esetén a tulajdonosoknak bőven megérné ezeken a foghíjtelkeken parkolóházakat építeni. "Csak" annyi kellene, hogy az utcán ne legyen olcsóbb a parkolás, illetve a parkolóhelyeket fokozatosan megszüntessék, ahogy megépül a környéken egy parkolóház. Persze ehhez mindenkinek fizetni kéne, még az ottlakóknak is. Ehhez kéne politikai bátorság.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.09.26. 12:29:03

@promontor: Én inkább a VI. kerületi árakat ismerem, de azok még most is kétszeresei az utcai áraknak. Ezzel persze nem azt mondom, hogy emeljék föl az felszíni parkolás árait is, hanem hogy önkormányzati támogatással tereljék be a kocsikat a már létező parkolóházakba és épületek alatti mélygarázsokba. Emellett alakítsák vissza a megállási felületeket olyanra amilyenek korábban voltak: párhuzamosított férőhelyekkel, visszaadott járdákkal. Az újkori helyek száma csökkenne, de visszaállna az élhetőbb utcák rendje. Aztán fokozatosan lehetne összehangolni a kinti és a benti árakat. (Ami persze elvileg fordított arányú kéne legyen, hisz odakint kéne drágítani és bent csökkenteni - ami ugye gazdaságilag abszurdnak tűnik, de városüzemeltetésileg érthető lenne.) Emellett önköltségi árakon bizony állami/önkormányzati mélyparkolókat is építeni kéne épp ennek a gazdasági abszurditásnak a feloldására. Valamint nem megszüntetni olyan - gyalogosforgalmat nem akadályozó) P+R parkolókat, mint amilyen az Újpesti rkp-on volt. No, és miközben a járdákat szép sorban visszakapják a gyalogosok, a fahelyket is jó volna megtölteni élő, nagylombú, előnevelt egyedekkel.
Párizsban az is szembetűnő volt, hogy minden faveremben fa állt. Nem csonk, nem is két centi "vastag" gyökér, hanem FA! És ott gond nélkül megéltek kétsávos utak mentén is a platánok... És az sem zavarta a fákat, ha két öreg közé "aláültettek" egy-egy fiatalt is. (Ezt csak azért emelem ki, mert Bp-en szeretik erre fogni a fapótlások elcsalását.)

megállnék egy szóra 2009.09.26. 14:42:40

Igen, kellene jólműködő beléptető rendszer - bár szerintem ez csak a metrón, HÉV-en tud működőképes lenni. Bár jártam olyan helyen, ahol a buszon is lógásmentesen lehetett felszállni, de ott csak kétajtós buszok jártak, és csak az első ajtónál lehetett felszállni - és mellesleg volt 26 metróvonal.
Meg kellene jegyautomata, ahol akár kártyával is lehet fizetni. Nem is tudom, hogy egy külföldi hogyan érteti meg magát a bérletpénztárban ülő nénivel, aki gyanítom, hogy nemigen beszél más nyelvet a magyaron kívül.

Ha nem is a négyes metróra, de egy negyedik (ötödik, hatodik, sokadik) metróra, vagy HÉV-vel való jobb összeköttetésre mindenképp szükség lenne.

Tényleg, nálunk miért kell a metrónak 30,0 m mélyen mennie?

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.09.26. 14:44:48

@városjáró: Hát igen, ráadásul a tényleges különbség valószínűleg több, mint kétszeres, mert a parkolóházak 1 órás egységekben mérnek (tudtommal), míg az utcán nagyjából "perc alapú" a számolás.

Amúgy szerintem még közgazdaságilag se lenne abszurd az azonos utcai és garázs ár, egyszerűen azért nem, mert a belvárosi utcai parkolóhely az egy nagyon szűkös "erőforrás", azaz teljesen normális lenne, ha magasabb lenne az ára. Ezt a jelenlegi helyzet is jól mutatja: rengeteg helyen nem lehet parkolóhelyet találni, azaz a kereslet meghaladja a kínálatot.

Meg hát itt nem csak gazdasági racionalitásról van szó, hanem a köz érdekéről is.

Az önkormányzati támogatást én egy módon tudom elképzelni, és azt is csak ideiglenesen: nevezetesen a helyben lakók autóinak "beterelését" lehetne valamilyen módon támogatni. Ezt sem tartanám igazságosnak (az autó tárolásának pluszköltségét ugyanis már bőven beseperték az ott lakók az elmúlt húsz év ingatlanárnövekedésének formájában), de politikailag megkönnyítené az ingyenes parkolás "szerzett jogának" eltörlését.

Itt is vigyázni kellene azonban arra, hogy ez a támogatás szűkkörű legyen, pl. csak az kapja meg, aki már régóta kerületi lakos, új beköltözőnek már ne járjon.

Na persze minderről szépen elbeszélgetünk, csak sajna ez nem több álmodozásnál...

kispista2 2009.09.27. 11:16:30

@városjáró: Szerintem a legutóbbi parkolási díjemelés óra már olcsóbbak a parkolóházak. De az utcán a lakók, rokikártyások és korrumpáló autósok szinte ingyen parkolhatnak.
A lakosság részére sem kéne díjtalan parkolókártyát adni, mert az ő autóik foglalják a több helyet, köztük olyan roncsok, amiket több hónapja nem is használtak, de ingyen tárolják az utcán. Minden család választhatna, hogy vagy vásárol 100 e ft-ért éves parkolókártyát, vagy az önkormányzattól kap ajándékba 100 e ft értékű utalványt, amit bkv-jegyre, bérletre, ill kerékpárra válthatnának be. (az elvesztett parkolási díjbevétel miatt a kettő költsége kb azonos lenne) Azok, akik hetente egyszer vagy még ritkábban használják az autóikat, a másodikat választanák.

@aesculus: A hungáriát csak dózerrel lehet szélesíteni, az meg sokba kerülne. Helyette a körvasútsori körút kiépítése szükséges, ami a külső kerületeket kötné össze.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.09.27. 15:04:57

@kispista2: ott is kell a dózer rendesen. De ha felemelnék a villamospályát, és építenének alagutakat, jóval nagyobb lenne az áteresztőképesség. A négyes metró árának törtrészéből meg lehetett volna csinálni.
süti beállítások módosítása