Tisztelt BKV Zrt!
Tisztelt Főpolgármesteri Iroda!
Tisztelt Közlekedési Ügyosztály!
Mint a sajtóban is olvasható volt, meglehetősen nagy közfelháborodást váltott ki az utazóközönség köreiben a megváltozott struktúrájú havibérletek bevezetése, és azok árusításának levezénylése.
A tapasztalatok szerint sem a BKV Zrt. kommunikációja, sem infrastrukturális felkészültsége nem volt kellően előkészített. Valamint magával a bérletszűkítéssel szemben is sokan felháborodásuknak adtak hangot.
Mindezen felháborodások teljesen érthetőek is voltak (s lesznek) sajnos, hiszen egy átgondolt tarifareform helyett csupán ad hoc szűkítések történtek. Pedig, ha a BKV Zrt., valamint a Fővárosi Önkormányzat gazdasági érdekein túl, figyelembe vette volna az utazóközönség valódi igényeit is, sokkal elfogadottabb "reform" születhetett volna.
A bérletkínálat egyoldalú szűkítése - melynek kidolgozásában a Közlekedési Ügyosztály és a Főpolgármesteri Kabinet is részt vett - ugyanis nem találkozott az utazóközönség valódi igényeivel. Ugyanis, ha az utasoknál valóban annyira bevált volna a csúsztatott érvényességű bérletszelvény, mint ahogyan azt a BKV Zrt. - egy nem reprezentatív telefonos közvélemény-kutatásra hivatkozva - előszeretettel kommunikálta, akkor már évekkel ezelőtt átálltak volna annak használatára - hiszen nem új keletű találmányról van szó -, és rég megszűntek volna a sorállások is. De nem szűntek meg! Ergo a vásárlók igenis preferálták a HAVI (5 napos ráhagyást engedő) bérleteket, hiszen könnyen előretervezhető megoldást jelentett számukra. Mindamellett, hogy természetesen volt egy réteg, aki a 30 NAPOS változatot részesítette előnyben, annak ellenére, hogy azzal alkalmasint még az adott naptári hónapot sem tudta végigutazni (ami fogyasztóvédelmi kérdéseket is felvethet, akár visszamenőlegesen is)!
A BKV Zrt. sorállásokra és a pénztárosaik leterheltségére való hivatkozása tehát csúsztatás. Melynek Fővárosi legitimizálása elhibázott döntés volt.
Az alap konfliktusforrást ugyanis nem a csúsztatott érvényesség kiterjesztésének hiánya, hanem a hagyományos HAVI bérletek valódi (több hónapos) elővételének lehetetlensége,a bérletváltási pontok számának elégtelensége, illetve a bérletszelvények automatákból történő vásárlásának megoldatlansága okozta. Ezek operatív lebonyolítása ugyan BKV-s hatáskör kell legyen, de önkormányzati rendeleti előkészítést is igényelne / igényelt volna.
A BKV Zrt.-től többször elhangzott "göngyölegfelhalmozási" problémákra való utalás pedig - miszerint túl sok bérletfajtát kellett eddig felraktározniuk - szintén nem állja meg a helyét, hisz már jó ideje biankó szelvényekből állt a cég bérletpalettája.
A teljesen jogos népharag elkerülése és az utasok valódi igényeinek kiszolgálása érdekében egyszerűen vissza kellene állítani a kínálatba az eddig megszokott HAVI bérletfajtát. S legfeljebb jobban bereklámozni a "csúsztatott érvényességű" bérleteik lehetőségét (értelemszerűen 30/31 napos érvényességgel).
Kérem, gondolják át a fenti javaslatokat, hogy ne csak a megbízóknak (Fővárosi Közgyűlés), hanem az tényleges ügyfeleknek (utazóközönség) is megfelelhessen a BKV Zrt. szolgáltatási színvonala. Nem elfogadható ugyanis, hogy rövid távú érdekeiket szem előtt tartva, csupán elvonjanak és megszüntetessenek. Ez semmiképp sem piacorientált magatartás!
Tisztelettel: név, cím
2008. 01.07.
ÉS VÁLASZ(?) AZ EGYIK MEGSZÓLÍTOTT-TÓL
Tisztelt Cím!
Köszönjük, hogy észrevételével megtisztelte Társaságunkat.
Társaságunk önhibáján kívül csak késedelmesen tudta megkezdeni az új bérletek értékesítését, amiért ezúton is minden érintett utasunk szíves elnézését kérjük. A késedelem oka, hogy a viteldíjakat és a kedvezményeket nem a BKV Zrt. határozza meg, nem mi alkotjuk meg a rendeleteket, társaságunk csupán végrehajtja a magasabb rendű jogszabályokat. A helyzet megértéséhez szükséges a megfelelő jogi háttér ismertetése.
Mivel a közösségi közlekedés a maximált hatósági áras kategóriába tartozik, ezért a viteldíjak és azok alkalmazási feltételeinek megállapítása nem a BKV Zrt. feladata. Esetünkben az árhatósági jogkört a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16.§ (1) bekezdése és az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. tv. 7.§-ban foglalt felhatalmazás alapján Budapest Főváros Közgyűlése gyakorolja.
Budapest Főváros Közgyűlése a 2008. január 1-jétől érvényes 83/2007. (XII.28.) rendeletét csak 2007 december 20-án hozta meg, és csak ez után indulhatott az új szelvények gyártása. Az új bérletek terítése szintén időigényes feladat, ezért a bérletek értékesítése végül január 2-án kezdődhetett meg. Bízunk benne, hogy a kezdeti átmeneti nehézségek után egyenletesebb vásárlási szokások alakulnak ki, és a hosszú sorok feledésbe merülnek. A bérletkiállítás folyamatának felgyorsítása érdekében dátumbélyegzőket fogunk alkalmazni, azonban a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt azok még nem érkeztek meg. Ezen túlmenően szándékaink szerint hamarosan gépesítjük pénztárainkat, így a szelvények kézi kitöltését is elkerülhetjük.
A BKV Zrt. a 2008. évtől a havi és 30 napos bérletek helyett egy újfajta havibérletet értékesít (a budapesti, a környéki és a HÉV bérletek esetében egyaránt). Az új bérlet a régiek előnyös tulajdonságait ötvözi:
Az érvényesség kezdőnapját az utas tetszőlegesen választhatja meg, a szelvény természetesen . elővételben is megvásárolható
Egy hónapig érvényes, de nem kötődik naptári hónaphoz. Ezt úgy kell értelmezni, hogy egy adott hónap adott napjától a következő hónapnak a kezdőnapot megelőző napjáig használható. Például az adott hónap 10-étől váltott bérlet a következő hónap 9-éig érvényes, függetlenül attól, hogy az adott hónap 30, 31 vagy éppen 28 napos.
A hónap 1. napjától megváltott új havi bérlet a hónap utolsó napjáig érvényes.
A felhasználható időtartam tehát attól is függ, hogy az adott hónap 30, 31 vagy február esetén 28 (29) napos. Így 12 . Ebben az esetben természetesen feltételezni kell, hogy sem átfedés, sem kimaradt napok nincsenek a bérletek között.egymást követő havi bérlet összesen 365 napig lehet érvényes, vagyis aki rendszeresen megvásárolja, nem kerül kedvezőtlenebb helyzetbe, mint a régi típusú havi bérlet esetén
Köszönjük, hogy időt és energiát fordított arra, hogy írjon nekünk, Társaságunk járművein kellemes utazást kívánunk Önnek.
Budapest, 2008. január 18.
Üdvözlettel:
Szüts Katalin
ügyfélszolgálat-vezető