Megállóátnevezési stratégia  - és ami mögötte nincs
2013. november 29. írta: városjáró

Megállóátnevezési stratégia - és ami mögötte nincs

A BKK megállóátnevezési mániája egyre több budapestinél üti ki a biztosítékot. Az utóbbi időben számos tradicionális megállónevet tüntettek el a rendszerből és ugyancsak számos furcsa - néhol politikai hangoltságú - elnevezést erőltettek rá az utasokra, miközben a mindenkit érintő folyamatról semmiféle átfogó tájékoztatást nem adtak. Így nem tudható, hogy az egyes átnevezéseket mi indokolta valójában, milyen új neveket is kellene megismernie/megszoknia az utazóközönségnek, mikor fejeződhet be végre ez az utasbizonytalanító - múlt átíró - korszakváltás, s mikor juthat végre nyugvópontra e sokak szerint felesleges, de mindenképpen zavaró átnevezési cunami. 

Hogy végre tisztán láthassunk a zűrzavarban, az alábbi konkrét hangvételű kérdéssort küldtem meg a BKK-nak még október közepén. 
 

Tisztelt BKK!

Kérem tájékoztatásukat, hogy az idei 2013-as évben mely megállóikat nevezték át, illetve hogy az év végéig még mely megállókat kívánják átnevezni és mikori határidővel?
Kérem hogy a tételes lista mellett tüntessék fel az átnevezések indokait és a BKK részéről illetékes felelőst is.

Az utasok jó ideje csak kapkodják a fejüket a sok változtatás miatt, s a legtöbb átnevezést értetlenül fogadják. Nem beszélve arról, hogy megszokniuk, feldolgozniuk sem könnyű az állandó módosításokat, hiszen cégük deklaráltan nem hajlandó egységes új vonalhálózati térképpel segíteni a tájékozódást. Kérem adjanak felvilágosítást arról is, hogy miért nem egyszerre végzik el az átnevezéseket - miért széthúzva, bármiféle összefoglaló tájékoztatás nélkül? Valamint, hogy cégük mikor kívánja befejezni ezt az átnevezési folyamatot?

Tehát kérném az idei teljes átnevezési listát januártól október-ig, illetve az október és december között várható továbbiakat is. A folyamat megindoklásával és felelősének megnevezésével párhuzamban.

Köszönettel:
név cím


A BKK válasza - több mint egy hónap és egy hivatali megsürgetés után - most érkezett meg.
Íme tehát a hivatalos tájékoztatás, mely azon túl, hogy a megküldött kérdések és kérések négyötödére nem ad választ, nem kevés önellentmondást is tartalmaz a hangoztatott elvek és a tapasztalt valóság között tátongó űr ismeretében. Elég csak megnézni a józsefvárosi Koszorú utcából kreált Muzsikus cigányok parkja nevet, az óbudai Nagyszombat utca helyébe lépő Katinyi mártírok parkja elnevezést, Krisztinavárosban a korábbi Érsebészeti Klinika helyére rakott Temes utcát, a belvárosi Dózsa György útból lett Reiner Frigyes parkot, vagy épp az 1-es villamosnál eddig megszokott Honvéd kórház megállónév klónozását a 72-es troli korábbi Szondi utcai megállójánál.

UPDATE !
Akinek az elmúlt időszakból van tapasztalata ellentmondásos átnevezésekről, írja meg bátran a kommentekben!   

Tisztelt *** !

Társaságunkhoz érkezett elektronikus levelével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy 2013-ban a város számos pontján, jellemezően hálózati fejlesztésekhez, az elsőajtós felszállási rend bevezetéséhez vagy menetrendi korrekciókhoz kapcsolódva végeztük a megállóhelyek nevének egységesítését. Az év hátralévő részében tíznél kevesebb viszonylaton tervezzük a nem megfelelő megállónevek módosítását.

Az átnevezések vezérelve a korábbi megálló-elnevezési elv helyett a csomópontok elnevezését tűzi ki célul, amire kiváló példa a 4-es és 6-os jelzésű villamosvonalakon néhány évvel ezelőtt megvalósított átnevezés. A csomóponti elnevezések elve alapján az alábbi célok szerint nevezzük el a megállóhelyeket:

Az egy csomópontban lévő megállóhelyek azonos elnevezést kapjanak. Ezt mind egy adott vonalon az eltérő irányú megállók által alkotott ún. megállópárok, mind a keresztező viszonylatok esetében alkalmazzuk. Csomópont alatt olyan megállók összességét értjük, melyek között az átszállási kapcsolat értelmezhető (nem jelent több száz méteres gyaloglási távolságot a járatok közti átszállás, mint a Március 15. tér és a Ferenceik tere metróállomás között), és alapvetően látótávolságban helyezkednek el. Lényegében úgy tekintünk minden megállási pontra (ahol megállók helyezkednek el), mintha tér lenne, mely bármely irányból érkezve és továbbhaladva azonos nevet jelent a megállók esetében.

A csomóponti nevek egyértelműen határozzák meg a helyszínt, azaz az adott városrészben, térségben ne ismétlődjenek az elnevezések annak érdekében, hogy a különböző viszonylatú járatoknak még véletlenül se lehessen (akár egy hálózatmódosítás következtében a jövőben) két azonos nevű megállója néhány kilométer távolságban. Természetesen a nagyon hosszú útvonalon közlekedő járatok esetében elképzelhető így is, hogy különböző kerületekben, városrészekben azonos nevű csomópontokat érintenek.

Az elnevezések lehetőleg egyediek legyenek, azaz amennyiben elvileg több elnevezés is megfelelő lenne, akkor a városszintű összehasonlításban ritkább, egyedibb név mellett döntünk. Ez egyben azt is jelenti, hogy ha egy forgalmasabb, ismertebb utcát több ponton is metszenek különböző járatok, akkor az egyes metszéspontok (csomópontok) esetében más-más elnevezést keresünk, ami akár azt is jelentheti, hogy a forgalmasabb, ismertebb utca nem jelenik meg többé az elnevezésben, hanem valamilyen egyedibb név jelenik meg (pl. Pándorfalu utca).

Az elnevezések lehetőleg térképeken könnyen azonosítható helyszínekről kapják a nevüket. Ez egyrészt jelenti azt, hogy a minél pontszerűbb helyszínek legyenek a névadók (terek, rövid utcák), másrészt azt, hogy térképeken nehezen fellelhető vagy kevésbé ismert intézmények lehetőleg ne legyenek névadók. Ez nyilvánvalóan nem jelenti azt, hogy ismertebb közintézmények nem lehetnek névadók, minthogy azt sem, hogy hosszabb utcák ne lehetnének névadói egy-egy csomópontnak.

A csomópont abban az esetben, ha nem pontszerű (tér, intézmény, tereptárgy, épület) a névadója, lehetőleg ne olyan utcáról kapja a nevét, amelyen egy ma létező viszonylat hosszabb utat megtéve érkezik a csomópontba.

Az elnevezések lehetőleg minél rövidebbek legyenek a kiírhatóság, a kimondhatóság, valamint a könnyebb azonosíthatóság érdekében. Amennyiben a fenti szempontok (3-5. pontok) alapján nincs lehetőség egyszerű, egyértelmű elnevezés megtalálására, akkor két utca kereszteződéseként azonosítjuk a csomópontok, ekkor születnek a perjellel megjelenített csomóponti nevek (pl. Etele út / Fehérvári út).

A korábbi megálló-elnevezési elv az volt, hogy egyértelmű pontszerű helyszín hiányában, jobbra előre nézve az első keresztutca, bizonyos esetekben a jobbra közelebb elhelyezkedő utca volt a névadó. Ennek az lett az eredménye, hogy azonos helyen lévő megállópárok eltérő elnevezést kaptak, valamint több utcán kanyargó viszonylatok esetében az azonos nevű megállók teljes más helyszíneken jelentek meg.

Az új szemléltetésére a 4-es és 6-os jelzésű villamosok vonalán több évvel korábban bevezetett módosításokkal kívánjuk illusztrálni.

- Szász Károly utca és Keleti Károly utca új neve: Mechwart liget egységesen, mivel megállópárt alkotnak.
- Baross utca új neve: Harminckettesek tere, mivel pontszerű közterületi név.
- Budafoki út (4-es) új neve: Budafoki út (Szerémi sor) és a keresztező járatok (33-as járatcsalád, 86-os járat) megállóinak neve Október huszonharmadika utca helyett Budafoki út (Szerémi sor). Ez példa a csomóponti elnevezésre.
- Budafoki út (6-os) új neve: Budafoki út (Karinthy Frigyes út), ezzel a két (előző pontban említettel együtt) közeli, ám mégis eltérő csomópont eltérő elnevezést kapott. A keresztező járatok megállói itt is felvették ezt a nevet. A perjeles megoldást csak 2013-ban alkalmazzuk, előtte a keresztező utcákról elnevezett csomópontokban a zárójeles megoldást alkalmaztuk.

Utasaink egy része a változásokat, újdonságokat valóban nehezen fogadják el, azonban a megállóhelyek elnevezése kapcsán alapvetően elegendő a változásokat minden megálló esetén csak egyszer átvezetni az új elvek mentén, így az új neveket megjegyezhetik, azok a későbbiekben néhány különleges esettől eltekintve (módosuló hálózat, új vagy módosuló közterület-elnevezés, új intézmény megjelenése) változatlanok maradnak.

Türelmét köszönjük, egyben tájékoztatásunk szíves elfogadását kérjük.

Budapest, 2013.11.28.

Üdvözlettel:
V. Ágnes
Levelezési szakterületi vezető

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr525667914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Buszvezető 2013.11.30. 11:14:47

Hát nem vagy egy BKK-fan (mondjuk én se).

De ezzel az átnevezésesdivel az az egyetlen baj, hogy eddig vártak vele, sokkal korábban kellett volna.

Tudom, hogy keveset tudsz a városról, ezért néhány alapvetést leírok. A városlakók igen jelentős része csak azt a környéket ismeri, ahol rendszeresen jár (pl. lakik, dolgozik, bevásárol). Ha ott megváltoztatnak egy megállónevet, az pont ezt a réteget kevésbé érinti rosszul, hiszen az új megállóneveknek is van kötődésük a környékéhez, meg fogják szokni.

A környéket kevésbé ismerők számára azonban az azonos ponton lévő de eltérő nevű megállók sokkal nagyobb problémát okoztak, mint az te gondolod, nagyobbat, mint ahogy te látod, hogy mások kapkodják a fejüket. (Ugyanez áll a különböző helyeken lévő, de azonos nevű megállókra is)

Mondok egy ma már nem aktuális példát: a szentendrei HÉV-nek volt egy Árpád híd nevű megállója, a 3-as metrónak szintén. A kettő között pont egy folyó helyezkedett el, de a megállónevekből ez nem derült ki, ha gyakran jártál a környéken, bele lehetett futni olyanokba, akik a pesti oldalon kóvályogva keresték a HÉV-et, vagy Budán a metrót. Asszem ezt már régebben megváltoztatták.

De mondok másik három példát, talán előbb-utóbb leesik a tantusz.

A 32-es busz és a 80-as troli egy olyan ponton metszették egymást, ahol az egyik megállóját Fogarasi útnak, a másikét Nagy Lajos király útjának hívják. Ha nem ismered a környéket és meg akarod tervezni az utad a menetrendek alapján, az életben rá nem jössz, hogy az a két megálló ugyanaz.

Thököly út nevű megállója volt a 30-as busznak, a 82-es trolinak és a 72-es trolinak is. Egy útvonaltervezésnél mi sem természetesebb, hogy ennél a megállónál át tudsz szállni a másikra. De nem, mert a három megálló a Thököly út egymástól távoli pontján volt. Ugyanakkor a keresztező vonalak (7-es buszcsalád) megállóit értelemszerűen nem Thököly útnak hívták, így nem derült ki, hogy hol van a fenti viszonylatok és a 7-esek találkozási pontja. Most már mindhárom megállót máshogy hívják, egyértelműbb a járatlanok számára is, hogy miről hol kell leszállni, hogy átszállhasson a másikra is.

De mondhatnám a kőbányai Kada utcát, amit szintén több viszonylat keresztez, sőt, a 85E pl. elmegy a 95-ös busz Kada utca nevű megállója mellett anélkül, hogy megállna benne, majd többszáz méter múlva elkanyarodik és megáll egy másik Kada utca nevű megállóban (melyhez legközelebb a 95-ös Mádi utca nevű megállója található). Ez még anno engem is megszivatott (pedig én nem utas voltam ugye), és annak ellenére örülök az átnevezéseknek, hogy mondjuk az ott lakóknak kb 5 perces fejtörést okozott, illetve hogy létezik olyan figura a városban, aki még ma sem érti, mert szerinte a világ olyan, amilyennek ő látja.

Szóval az ilyen anomáliákat már nagyon régen fel kellett volna számolni annak ellenére is, hogy mondjuk az ott lakók már megszokták a hülyeséget. Aki ott lakik vagy gyakran jár arra, hamar megszokja az új nevet is, aki viszont nem ismeri a környéket (és mindig ők vannak többen) legalább végre kap segítséget a tájékozódáshoz/tervezéshez.

Buszvezető 2013.11.30. 11:19:30

Ja, és ugye vannak azok a külföldi példál ,ahol a nagyobb csomóponti megállókat nem is a környék valamelyik utcájáról, intézményéről nevezik el, hanem csak úgy adnak egy nevet a megállónak és kész, minden járatnak, ami érinti a csomópontot, ugyanaz a megállóneve akármelyik utcácskából jön ki és megy be (pl. London). Ragyogóan bevált, nagy hagyománya van, senki nem ekézi. Ezt csak arra írom, hogy a jelenség egyes országokban már ismert és bevált, nem szült újat a BKK.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.11.30. 11:40:53

Vannak védhető átnevezések de sajnos vannak védhetetlenek bőséggel. A BKK ez utóbbiban jeleskedett az utóbbi hónapokban. Bármiféle rendszer és kommunikáció nélkül - lásd a poszt hasraütéses felsorolását.

Egyébként kösz a gyorstalpalót. Nem ismerem ezt a várost. Tényleg nem... Ezért jó ha jön egy belsőember és felnyitja a szemem.

czjanos 2013.11.30. 15:57:14

A legnagyobb találmány a "Csepeli HÉV" átnevezése volt 7-es HÉV-re. Mert a buta utazóközönség nem jött rá, hogy hová megy a "Csepeli HÉV", míg a 7-es HÉV-ről rögtön kiderül (annak, aki tudja), hogy Csepelre megy.

superfrog 2013.11.30. 16:08:52

@városjáró: hát lehet hogy a várost ismered, de kb a fától erdőt eset van.
próbáld meg elmagyarázni egy turistának( én többször belefutottam)
hogy a ferenc körúton leszáll a metroról és felszáll a villamosra az üllői úton. majd megkérdezi hogy oda hogy jut el, milyen járattal. hja hogy az ugyanaz a hely?! szerencsére már átnevezték. vagy mekkora benny hill show volt elmondani olaszoknak a "piros" 7-es buszt, amikor visszakérdeznek hogy még csak kék buszt láttak pesten, miért ilyen ritka a piros. szerencsére már ez is megoldódott. szóval vagy nettó hülyeség hogy ezen lovagolsz, vagy csak simán magával a névválasztással van bajod. csak az másik problémakör, és nem a névváltoztatás a gond vele hanem a névválasztás. ahogy mondjuk nem szeretné senki hogy hitler vagy sztálin tér legyen corvin negyedből, de azért jó hogy nem 2 neve van (ferenc körút-üllői út) ugyanannak a megállónak. szóval ha bajod van valamivel, akkor talán arról kell írni a blogod. tehát le lehet írni hogy miért lnem tetszik hogy ezt vagy azt a nevet adták a térnek. a legjobb példa a székállvány tér. nem volt jó a moszkva tér, mint városról elnevezett tér, kellett egy mutyis rokon-sógor tehetségtelen politikusnév oda. nah azt pl semmi sem indokolta valóban.

2013.11.30. 16:10:19

Azért az megdöbbent, hogy odaírja, hogy rövidnek és egyedinek kell lennie, miközben a Katinyi mártírok parkja, vagy a Muzsikus cigányok parkja egyáltalán nem rövid, bár kétségkívül eredeti. Az igaz, hogy az embereknek semmilyen kötődése sincs hozzá, nem is ismeri, csak pl egy pöttet prejudikál, ha ott laksz, de ezt láthatóan a Muzsikus cigányok parkjánál senkit nem érdekel. Röhejes ez a névadási dolog úgy általában is: tudja valaki, hogy Kosciuszkó Tádé kicsoda volt, vagy hogy ilyesmit mivel kell enni? Utánanéztem: Albán hadvezér volt. Hát kb ennyi. Vagy pl Csömörön a Kacérgiliszta utca... És még megannyi utcácska Budapesten és az országban.

Rodolfo63 2013.11.30. 16:21:59

@városjáró:

"Egyébként kösz a gyorstalpalót. Nem ismerem ezt a várost. Tényleg nem... Ezért jó ha jön egy belsőember és felnyitja a szemem. "

Nem ismered a várost, de csinálsz róla egy blogot/posztot? :)

Rodolfo63 2013.11.30. 16:23:16

@SUNexecutive: jobb lenne, ha csak számozva lennének az utcák?

♔batyu♔ 2013.11.30. 16:39:51

Ez teljesen rendben van, csak korábban kellett volna. Eléggé evidens, hogy csomópontokról kell a megállókat elnevezni és nem az egyiket az őt keresztező utcáról, a másikat is az őt keresztező utcáról, pedig u.a. a csomópont.

Az eddigi rend azoknak kedvezett, akik ott laktak, de azoknak minek, úgyis ismerik az adott járatot.

paraszthajszal 2013.11.30. 16:53:09

@Rodolfo63: az irónia szó neked mond valamit?

@SUNexecutive: remélem, ez az albán hadvezér dolog csak vicc volt... Az úriember ugyanis a lengyel nép egyik legnagyobb hőse, mégha az általa fémjelzett szabadságharc nem ért is célt, és Lengyelországot jó időre eltűntették is a térképről. De hősként isztelték az amerikaiak is, ahol a függetlenségi háborúhan játszott nem jelentéktelen szerepet

Azt, hogy nem jelentéktelen valakiről van szó, már az is jelzi, hogy magyarosították a nevét, noha Magyarországhoz igazság szerint túl sok köze nincs, a rendes neve lengyel. hu.m.wikipedia.org/wiki/Tadeusz_Ko%C5%9Bciuszko

Akivel te összekeverted, az Szkander bég (Kasztrióta György) lehetett, de ő sem egy teliesen noname valaki. Ha te nem ismered, akkor talán a töriórákon kellett volna jobban figyelni.

viva.la.revolucion 2013.11.30. 17:01:50

"Katinyi mártírok parkja", vagy a "Muzsikus cigányok parkja" nagyon klassz nevek
remélem elnyeri méltó büntetését aki kitalálta

Ishiseven 2013.11.30. 17:05:41

@SUNexecutive: jól utánanéztél... Albán... Nem bonyolult pedig,
hu.wikipedia.org/wiki/Tadeusz_Ko%C5%9Bciuszko
Ügyesen égeted magad.
Amúgy pedig figyelhettél volna az iskolában is.

ember100 2013.11.30. 17:08:39

Helló !
Biztosan kommunista " Koszorú " volt azért kellett egy rövidebb :) névre keresztelni , EZT a baromságot és leírta a BKK !

nyelv-ész 2013.11.30. 17:11:33

@SUNexecutive: Ez az albán hadvezér csak éberségpróba volt, ugye? Csak hogy lásd, figyel-e a paraszt trollja.

A cikk írójával ellentétben az egységesített megállónevek bevezetésével teljes mértékben egyetértek. Egyébként pont leszarom, hogy Hottentotta rézsűnek hívnak-e egy buszmegállót, csak legyen egyértelmű, és ne legyen három különböző helyen azonos nevű megálló.

Girhes Joe 2013.11.30. 17:13:32

@paraszthajszal:

Igen, és a katyni mártírokkal is ugyanez a helyzet. Ha a holokauszt áldozatairól lehet köztereket elnevezni, akkor egy évszázadok óta baráti nép áldozatairól miért ne lehetne? Emlékeztetőül: a II. világháborúban szám szerint kb. ugyanannyi lengyelt öltek meg, mint zsidót. Azzal a különbséggel, hogy őket nem "csak" a németek ölték...

Egyébként az egyetlen jogosnak tekinthető kritika ezesetben az, hogy a név elég hosszú. De az Örs vezér tere, az Október huszonharmadika utca, vagy éppen a Móricz Zsigmond körtér se rövid, mégis megszokták.

Roan 2013.11.30. 17:16:57

Amikor legelőször megláttam a 83-as troli belső utastájékoztató tábláján a Muzsikus cigányok parkja nevet, azt hittem, egy vicces kedvű utas ragasztotta át. Mondjuk egy parkot szerintem kevesebben keresnek, mint egy utcát tele házakkal... Értem, hogy legyen egyedi egy név, de azért a semmitmondó kis utcácskákról, nyakatekert úton kreált parkokról mégsem kellene megállókat elnevezni.

Rodolfo63 2013.11.30. 17:18:44

@Roan: szerintem semmi gond nincs a muzsikus cigányok parkja névvel

Girhes Joe 2013.11.30. 17:23:13

@Rodolfo63:

Szerintem se, de felőlem számozhatják is a megállókat, de egy átszállási pont azonosítója igenis minden vonalon legyen ugyanaz! Igen, tudom, hogy Budapesten hagyomány a keresztutcáról elnevezni az adott járat megállóját, és így az egymást keresztező járatok megállója nyilván más-más nevet kap, de erre mondom én, az egyébként hagyománymániás ember azt, hogy ez egy kártékony hagyomány.

LallyPop 2013.11.30. 17:27:50

Nálam már nagyon kiütötte a biztosítékot a negállók eddigi neve.

Ami még jobban kiüti azok a budapestiek.

A szerelő 2013.11.30. 17:32:30

Már megint megpróbálják védeni a védhetetlent.

nyuszy 2013.11.30. 18:51:48

Nem pestiként tökéletesen egyetértek a BKK álláspontjával.
Sok városban tömegközlekedtem már Európában, és mindenhol egyértelmű a megállók neveiből, hogy hol kell átszállni.

Ghézaa 2013.11.30. 19:41:20

Múltkor én is benyaltam egy átnevezést, de az azonos csomópontban található megállókat hasznos, ha ugyanúgy hívják

¿Qué tapas hay? 2013.11.30. 19:54:17

@Buszvezető: "A 32-es busz és a 80-as troli egy olyan ponton metszették egymást, ahol az egyik megállóját Fogarasi útnak, a másikét Nagy Lajos király útjának hívják. Ha nem ismered a környéket és meg akarod tervezni az utad a menetrendek alapján, az életben rá nem jössz, hogy az a két megálló ugyanaz."

Nos, ezért el lett nevezve a megálló egy olyan közterületről, ahová egy ház sincs számozva, és a környékbeliek 90%-a sem tudja, hogy hol van.

Amúgy sikerült roppant életszerű átszállási példát hozni. A 32-es busz a jelen formájában a város egyik legfeleslegesebb járata.

Ha meg az utasok tájékoztatása a téma, akkor inkább arra kellene rágyúrni, hogy a BKK menetrendi oldalának betöltéséhez ne kelljen húsz másodperc idő (és kétszeri oldalfrissítés), illetve a megállók felsorolásánál legyenek ott a csatlakozó járatok, mint a régi szép BKV-s időkben.

Nemzeti Dohányos 2013.11.30. 19:58:06

A megállóátnevezések jók, lásd: Corvin negyed. A közterület átnevezések már nem. Például jelenleg fogalmam sincs, hogy miféle tér van a Lánchíd pesti oldalán, és bár én magam felismerem, hogy na itt kell leszállni a illamosról/buszról, de ha valakinek el kéne magyarázni, meg lennék lőve..

JohnHenry 2013.11.30. 20:00:07

pénzszórási mutyi a folyamatos átnevezés, a buszvezetők meg inkább azzal foglalkozzanak, hogy legalább a végállomásról menetrend szerint és nem 4-5 perc késéssel induljanak el.

Rocko- 2013.11.30. 20:27:36

aki szerint rendben van az ÖSSZES megálló elnevezés, az ugyan magyarázza el nekem, tudatlan budapestinek, hogy mégis, mire jó az, ha egy megálló ismert, ráutaló és fontosabb nevét átnevezik egy ugyancsak ott lévő, de ismeretlen és irreleváns utcára?

Visionstar 2013.11.30. 20:36:07

" Levelezési szakterületi vezető" Az ilyen beosztásokra megy el az a kib@szott sok pénz.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.11.30. 20:44:28

Ha BKK szerint ennyire jók ezek az átnevezések, és ennyire kimódolt stratégia mentén zajlott (zajlik) a művelet, akkor vajon miért nem tudott a lev.szakter.vez. kolléga egy konkrét excell listát küldeni a
- mennyiségről
- dátumról
- várható befejezésről,
- tételes indokokról és a
- személyes felelős kilétéről?

Több ebben a levélben a zaj mint a jel. És ez bizony nem jó jel! :)

Reggie 2013.11.30. 21:10:30

@városjáró: Lehet, hogy tudott volna, csak nem akart.

micsoda? 2013.11.30. 21:37:53

Mire jó ez a névváltoztatás szerte az országban? Szerintem, mert nem igényel tudást, felelősség nincs, viszont van látszata :-) Nem kell ragozni, hogy a névváltoztatás miért jó nekünk. Ha jó, ha nem, a személykocsival közlekedőt nem érinti. Ennyi.

fehérfarkas 2013.11.30. 21:47:32

A Rónai utca vagy a Dózsa György út megállókat a 7-es járatok vonalain miért kellett átnevezni? Azok nemcsak mindenki által ismert főútvonalak, hanem azok alapján tájlják be a környéket, hogy azokhoz képest mi milyen messze/közel van a környéken.
Ráadásul a Reiner Frigyes park elnevezés mennyivel is lett rövidebb a Dózsa György út elnevezésnél? Vagy a Tisza István tér mennyivel rövidebb a Róna út elnevezésnél?
Nem lehet, hogy a nagy szimbólikus horty-korszakbeli jelképpolitika miatt van ez?
Hiszen Tisza István a korszak egyik jelentős politikusa, a Reiner Frigyes parkba pedig fideszes önkoir állítattott egy turul szobrot. Egyéébként a Reiner Frigyes park elnevezést még az ott lakók közül is kevesen ismerik, mert valójában az nem más mint egy Demszkí-korszakban épült lakópark előtt beépítetlen zölt terület. Csak a Fidesz felállított rá egy turul szobrot és elnevezte Reiner Frigyes parknak (RF as 20. sz. első felének híres karmestere).

Pedró27 2013.11.30. 21:49:14

@Nemzeti Dohányos: "Például jelenleg fogalmam sincs, hogy miféle tér van a Lánchíd pesti oldalán"

Hallottad már esetleg valahol azt a nevet, hogy Széchenyi István? Valami "akadémia" meg "egyéves jövedelem" szokott beugrani róla...

EvilHedgehog 2013.11.30. 21:54:52

Az én kedvencem a II. János Pál pápa tér... rövidebb nevet nem lehetett volna?

Javaslom a 2JPp tér rövidítés használatát a jövőben.

Pedró27 2013.11.30. 21:59:50

@fehérfarkas: "Nem lehet, hogy a nagy szimbólikus horty-korszakbeli jelképpolitika miatt van ez?"

Nem.

Tisza István egy percet sem élt a Horthy-korszakban, ugyanis 1918-ban meghalt. Reiner Frigyes pedig 1914 után külföldön élt.

Nemzeti Dohányos 2013.11.30. 22:00:30

@Pedró27: Remek logikai kapcsolatot sikerült találnod. Ja mégse..

fehérfarkas 2013.11.30. 22:07:54

@Pedró27:

Köszi a pontosítást, akkor a 20. sz. eleji Monarchia korszakbeli nosztalgia és nem a Horthy koszaké.

Ghézaa 2013.11.30. 22:16:44

@fehérfarkas: "A Rónai utca vagy a Dózsa György út megállókat a 7-es járatok vonalain miért kellett átnevezni?"

A Róna utca mindössze három, a Dózsa György út pedig négy kilométer, ezeket számtalan járat keresztezi, utóbbiból még metrómegálló is van.

"Reiner Frigyes park elnevezést még az ott lakók közül is kevesen ismerik"
Majd megtanulják.

Pedró27 2013.11.30. 22:16:49

@fehérfarkas: Igen. Mellesleg ebbe a sorba illik Széll Kálmán is (1915-ben halt meg).

fehérfarkas 2013.11.30. 22:27:22

@Pedró27: "Igen. Mellesleg ebbe a sorba illik Széll Kálmán is (1915-ben halt meg). "

Igen, így van.

fehérfarkas 2013.11.30. 22:31:54

@Ghézaa: "A Róna utca mindössze három, a Dózsa György út pedig négy kilométer, ezeket számtalan járat keresztezi, utóbbiból még metrómegálló is van."

Tök mindegy milyen hosszú a DGY út. Az egyfontos főút, amihez viszonyítanak az emberek. És miért ahhoz viszonyítank? Azért, mert az egy fontos főút.
De úgy látszik, ezt a Budapest ellenes (vagy inkább budapest-gyűlölő) tahófalvi új városvezetőink nem tudják. Miért is tudnák, amikor a Városligetnek pont a liget funkcióját aakarják 160 milliárdért tönkretenni. Mert azért azt nem gondolom, hogy csupán Zugló-ellenesség lenne, mert a baktalórántházi zuglói polgármesternek azért mégsem ekkora a hatalma, hogy Tarlósnak meg az Orbán-rokon Vitézynek ő dirigáljon (még akkor sem, ha elszámoltatási kormánybiztos is volt). Meg hát, más kerületekben is átneveznek tereket és megállókat.

fehérfarkas 2013.11.30. 22:41:52

@czjanos: "A legnagyobb találmány a "Csepeli HÉV" átnevezése volt 7-es HÉV-re. Mert a buta utazóközönség nem jött rá, hogy hová megy a "Csepeli HÉV", míg a 7-es HÉV-ről rögtön kiderül (annak, aki tudja), hogy Csepelre megy. "

Vagy azért mert a metró és az elővárosi vasút sok országban hasonló (sok országban a belvárosnál a föld alatt, a külvárosnál meg a felszínen közlekedik), és így úgy néz ki, mint Budpaestnek 9 ilyenje lenne. Sőt, mintha ehhez a mostani kormányhoz lehetne kötni. Az egész csak egy nagy kampányfogás.

Gerardus A. Lodewijk 2013.11.30. 22:43:21

@Buszvezető: "De ezzel az átnevezésesdivel az az egyetlen baj, hogy eddig vártak vele, sokkal korábban kellett volna."

Szerintem is így van. Az alapötlet nagyon is logikus: az egymás közvetlen közelében lévő megállóknak legyen ugyanaz a nevük. Minden valamirevaló negyvárosban így járnak el.

tollas 2013.11.30. 22:45:01

@superfrog: A Ferenc körút, Üllői út példa pont annak bizonyítéka, hogy helyette a Corvin negyed elnevezés nem utal arra, metrón vagyunk vagy villamoson. Fordítva: a Corvin negyed megállóból nem lehet tudni, hogy az most metróra vagy villamosra kell szállni.
Szerintem egyébként a Corvinnál egyszerűen a bevásárlóközpont tulajdonosa lobbizta ki a névváltozást.

fehérfarkas 2013.11.30. 22:53:52

@Ghézaa:

Ja, és ha már így kötekledel, aakkor arra is figyeljél, hogy a Reiner Frigyes park megálló kifelé tartó irányában a megálló nem is a park mellett van, sőt nem is abban a kerületben, hanem a szomszédos 7. kerületben Thököly út páratlan oldalán a Szinva utcával szemben, 1 sarokra a Dózsa György úttól. A 14. kerületben található elváros felé menő irányban levő megálló szintén nem a parknál van, hanem a túloldalon, ami hivatalosan Thököly út páros oldala.
Vagyis a Reiner Frigyes parknak nevezett megálló valójában nem a Reiner Frigyes parknál van, hanem Dózsa György út jobb és baloldalán a Thököly út páros és páratlan oldalain.
Mivel a 7-es buszcsalád a Thököly úton végig megy és több megállója van, ezért hívták a Dózsa György út melletti megállóit Dózsa György úti megállóknak.
Mivel ott lakom, így először nekem is meg kellett tanulnom, hogy ezentúl nem a Dózsa György útnál kell fel/leszállnom, akkor sem, ha fizikailag ott van a megálló. Meg az összes ismerősömnek is el kellett magyaráznom, hogy a Dózsa György útnál kell leszállniuk, csak most már máshogy nevezik a megállót.

Nemzeti Dohányos 2013.11.30. 22:54:48

@tollas: Heeee? Kinézel az ablakon, ls ha alagutat látsz, akkor metrón vagy.

Ha meg nem tudod mire kell szállni, azt se tudod, hogy melyik irányba menő villamosra/metróra kellene szállnod, szóval ez nagyon gyenére sikerült..

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.11.30. 22:59:01

Szerintem a BKK válasza korrekt, a névadások elve jogos és logikus. Az persze más kérdés, hogy nem mindenhol sikerült jó nevet találni.

@SUNexecutive: "tudja valaki, hogy Kosciuszkó Tádé kicsoda volt, vagy hogy ilyesmit mivel kell enni? Utánanéztem: Albán hadvezér volt."

Ezt nagyon bebuktad. :) Tadeusz Kosciuszko a rendes neve, az sc betűkapcsolatban az s fölött éles ékezettel, de nem keresem meg a billentyűzetemen.

Hol kerestél rá, hogy albán hadvezérnek írták? Már a neve sem albán hangzású és írásmódú.

fehérfarkas 2013.11.30. 23:00:02

@Girhes Joe: "Egyébként az egyetlen jogosnak tekinthető kritika ezesetben az, hogy a név elég hosszú. De az Örs vezér tere, az Október huszonharmadika utca, vagy éppen a Móricz Zsigmond körtér se rövid, mégis megszokták. "

Talán azért mert azok fontos csomópontok, amikhez képest a fővárosaik viszonyítani szooktak.
Persze fel lehet állítani az Örs vezér terére is egy turul szobrot és egy kis mellékutcáról, vagy a szemben levő lakóépületek előtti zöld területről elnevezni, nehogymár az legyen a megálló neve, amit az emberek évtizedek óta megszoktak, mert a fontos csomópontot jelöli.
azt hisztek, hogy attóllesz nagy városépítő a kormányotok, meg Tarlósotok, meg Vitézytek, hogy átnevezgetik a tereket, utcákat és megállókat?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2013.11.30. 23:02:05

@EvilHedgehog: Ezen az alapon Széchenyi Istvánról vagy Rákóczi Ferencről se nevezzünk el semmit, helyette inkább Pató Pálról. :)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.11.30. 23:05:01

@Ghézaa: A perjeles megoldás elegendő lett volna ahhoz hogy megtalálja az átszállási kapcsolódásait az aki eltévedne(?) ezeken a főutakon buszozva/trolizva/metrózva. És nem kell kreálni hozzá sosem volt köztereket sem. Pláne nincs szükség ilyenre akkor, ha meghagyjuk a régi és tradicionális neveket ott ahol, még csak megtévesztő(?) ismétlődés sincs.

fehérfarkas 2013.11.30. 23:05:35

@Rocko-: "aki szerint rendben van az ÖSSZES megálló elnevezés, az ugyan magyarázza el nekem, tudatlan budapestinek, hogy mégis, mire jó az, ha egy megálló ismert, ráutaló és fontosabb nevét átnevezik egy ugyancsak ott lévő, de ismeretlen és irreleváns utcára? "

Sajna nem fogsz rá értelmes választ kapni. De legalább a válaszokból kiderül, hogy a sok észtosztó valójában nem is ismeri a fővárost rendesen.

fehérfarkas 2013.11.30. 23:12:53

@Pedró27: "Hallottad már esetleg valahol azt a nevet, hogy Széchenyi István? Valami "akadémia" meg "egyéves jövedelem" szokott beugrani róla... "

És miért nem volt az jó a korábbi nevén?
Azzal mi volt a probléma?
Ráadásul ettől a mostani kormánytól a Széchenyi névnek a kiejtése szentségtörés. Széchenyi egy európaias, nyugatias, nyitott, felvilágosult ország megteremtésén fáradozott és nem pedig az ellen szabadságharcolt. Ráadásul ő a saját vagyonát is felhasználta a haza fellendítése érdekében, és nem pedig ellopta az emberek pénzét. Ha már mindenáron szimbólikus elnevezéseket akar a kormány, ami az uralkodását jelképezi, akkor javaslom a következő tér/utca elnevezéseket:
Ali baba és a 40 rabló - ráadásul ez a keleti nyitásra is utalna :D :D :D
Savanyú Jóska, az utolsó híres magyar betyár - ez pedig az igazi mélymagyarosch nemzetiesch elnevezés lenne :D :D :D

Gerardus A. Lodewijk 2013.11.30. 23:39:06

Tételes (táblázatos) választ tehát nem küldött a BKK a szerző levelére?

hackbard.celine 2013.11.30. 23:49:40

@Nemzeti Dohányos: A Corvin negyed elnevezés semmire sem utal, mellesleg nem is csomópont a BKK értelmezés szerint.
A 4-6 villamos és a metró keresztezi egymást.
Teljesen logikus és értelmes volt a Ferenc körút megálló a metrón, mert minden magyar nyelven értő tudta, hogy egy KÖRÚT amit keresztez.
Amikor a Blaha és az Üllői út között pótló buszjáratok jártak, az ott lakók sem tudták, hogy az átnevezések után mivel meddig jutnak el.
A kormány egyik első lépésként felszámolta a Földrajzi név bizottságot.
Meg is látszik a hülye elnevezéseken.
Az megint egy jó kérdés, hogy miért a mánia, de hát be akarják írni magukat a történelembe. Bármi áron.
Ja bocs, nem is. Az átnevezésekből fakadó lakcímkártya csere "ingyenes". Azaz több tízezer adópénzekből fizetett munkaóra a közszférában szépen megy el a monomániára.
Remek.

v2peti 2013.12.01. 00:44:39

@Girhes Joe: Na ja, igencsak idegesítő volt a jobboldali keresztutca mánia. Egy 2x3 sávos úton még érhető lenne, de egy sima 2x1 sávoson alapból az egyik oldali kellett volna minden irányban!
Vagy X járat egy hosszú utcára rákanyarodás előtt felveszi a nevét, és mindkét irányban a rákanyarodásnál, így két abszolút különböző ponton! Még szerencse, hogy nem kétirányú menetrendek vannak kirakva a megállókban, mint egyes Volánoknál. Mert ez akkor lett volna abszolút kaotikus!

Végre lesz egy kis rend. Persze ez nem jelenti azt, hogy minden átnevezésre ténylegesen szükség van!

paraszthajszal 2013.12.01. 00:55:20

@Nemzeti Dohányos: Nem értem, hogy neked az miért nem logikai kapcsolat, hogy Széchenyi ajánlotta fel egyéves jövedelmét az akadémia (=MTA) létrehozására, és az MTA székháza pont ott áll a lánchíd előtti tér északi oldalán (Széchenyi István tér 9.). Ergo van helyi kötődés és logikai kapcsolat.

Lásd még: "A Fővárosi Közgyűlés április 6-án döntött úgy, hogy Roosevelt helyett Széchenyi István nevét viseli Magyar Tudományos Akadémia előtt álló tér május 5-től. Tarlós István (Fidesz-KDNP) főpolgármester javaslatát a kormánypártok mellett a Jobbik és az LMP-frakció is támogatta. (...) A tér átnevezését az Akadémia elnöke, Pálinkás József javasolta a főpolgármesternek, és az V. kerületi képviselő-testület is támogatta az indítványt."

paraszthajszal 2013.12.01. 00:57:36

@paraszthajszal: arról már nem is szólva, hogy nevezett illetőnek a Lánchídhoz is volt azért némi köze…

Reggie 2013.12.01. 01:21:54

@városjáró: Mert nem tudjuk miert nem kuldott. Nem biztos, hogy nem tudott kuldeni, mint ahogy az sem biztos, hogy nem akart kuldeni.

Ghézaa 2013.12.01. 01:57:18

@fehérfarkas: Ha már így kötekedel, akkor mondd már meg nekem, hogy miért jó, ha ugyanabban a csomópontban lévő megállókat máshogy hívják, illetve az ugyanolyan nevű megállók teljesen máshol vannak?

P.Freddy 2013.12.01. 02:21:05

@Ghézaa:

Az egyáltalán nem baj, ha járművenként máshogy hívják. Sokkal könnyebb viszonyítani a járműtípusonkénti más elnevezéshez.

Egyébként: totál idióta elképzelés, hogy az ottlakók "majd megtanulják", és hogy milyen jó ez a "nem ottlakóknak". ha egy csepp esze lenne az átnevezősdi politikai brigádnak, akkor nem szopatná az ottlakókat és rutinos arrajárókat, aki körülbelül ezerszer többen vannak, mint a "nem ottlakók", és "ritkán arra járók".

Most a "ritkán arra járó" húsz ember kurvajól járt. Megérte?

Ja, persze elfelejtettem, Bástya Elvtárs, aki ritkán ugyan, de mindenhol felbukkan előbb-utóbbb... így már érthető a buzgó átnevezési ökörség.

Végülis turistaházba is eljutott, a Reiner parkba is el fog nemsokára, márpedig ő egy Fontos Elvtárs:)

Nemzeti Dohányos 2013.12.01. 02:41:02

@paraszthajszal: Na még egy funkcionális analfabéta. Aközött nincs logikai kapcsolat, hogy attól, hogy nem tudom épp mire neveztek át egy teret a nagyfejűek, az még nem azt jelenti, hogy Széchenyit sem ismerem.

Külön kuriózum amúgy, hogy kvázi egy tér két oldalának van két neve (Eötvös vs Széchenyi), és pl a 105/16 Széchenyi téri megállójához egyik irányban az Eötvös téri villamosmegálló van.

Nemzeti Dohányos 2013.12.01. 02:44:53

@hackbard.celine: Ja, és 2013-ban, Európa földrajzi közepén csak az a szempont, hogy minden magyar nyelven értő kis szopással ugyan, de ki tudja silabizálni, hogy az egyik forgalmas csomópontnak két külön neve van, attól függően, hogy mivel közelíted meg.

És hogy nem utalna semmire? Hát van ott egy Corvin-köz, ami kissé nagyon híres.

Pedró27 2013.12.01. 07:49:51

@fehérfarkas: "És miért nem volt az jó a korábbi nevén?"

Szerintem az összes mostani területátnevezés közül ez a legkevésbé vitatható. Széchenyi Istvánt mindenki tiszteli, te is elismerően írtál róla a kommentedben.

Visszakérdezek: Roosevelt-nekszerinted mit köszönhetünk?

"Ráadásul ettől a mostani kormánytól a Széchenyi névnek a kiejtése szentségtörés."

A Széchenyi teret nem a kormány nevezte át. Kevered a Széchenyi-tervvel... :D :D :D

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.12.01. 08:11:16

@Reggie: Én nem tudom, te mit nem tudsz, csak azt tudom, hogy amire rákérdeztem annak a többségére nem érkezett válasz. Ennyit tudni sem rossz persze - csak hát ném áz igázi...

ekat 2013.12.01. 09:54:34

Nekem a kedvencem a Fogarasi/Nagy Lajos kereszteződésében a Fogarasi út helyett a Pongrátz Gergely tér, mivel egyrészt ez egyáltalán és abszolút nem tér, ámde egy töknormális kereszteződés, másrészt senki nem tudja, hogy éppen hol jár, illetve hol kell leszállnia. (And who the fuck is PG?)

citrix 2013.12.01. 09:55:38

Számomra a HÉV marad csepeli,soroksári,szentendrei,a fogaskerekű az ami,a Moszkva tér se lesz miafene tér.Más,de a Népstadion és a Felszabadulás tér is bennem él...

to:rppapa 2013.12.01. 10:15:46

@SUNexecutive: Ezt az albán hadvezért (rossz) viccnek szántad, vagy tényleg ilyen bunkó vagy? Kosciuszko kb. olyan a lengyeleknek, mint nekünk Rákóczi.

to:rppapa 2013.12.01. 10:18:52

@paraszthajszal: Bocs, nem láttam, hogy már leírtad!

Roan 2013.12.02. 09:41:36

@Rodolfo63: Nekem csak annyi, hogy egyszerre kinőtt a csalitosból egy addig nem létező park, és az lett a megálló neve. Aki pedig a Koszorú utcai lakótelepet keresi, az csak térkép alapján jön rá, hogy a parknál kell, hogy leszálljon. Szóval szép az a törekvés, hogy minél egyedibb nevek legyenek, de ez azzal jár, hogy olyan ismeretlen kis terekről, utcákról kapnak egyes megállók neveket, ami térkép nélkül csak nehezen azonosítható be.

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2013.12.02. 18:28:16

@Buszvezető: Én is mondok 1 pl-t, az idegenek a Zugló vasútállomásra átnvezett Hungária krt megállót úgy szokták keresni, h Zuglónál hol kell leszállni? Hát Zugló elég nagy, ott elég sok helyen le lehet szállni.
Egyébként meg, hha nem vmi baszott nagy térről van szó, az ember ha idegen, azt néz ki, h melyik keresztutcánál kell majd leszállni, azt nézi a megállókat, és sehol semmi Dózsa Gy út v Róna utca, csak Reiner Frigyes park, amiről még az ott lakók többsége se tudott a megálló átnevezésig, v Tisza István tér, ami 2 éve még nem is létezett.

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2013.12.02. 18:40:17

@fehérfarkas: Azt a pár nyamvadt bokrot már a 70-es évek, vis a létrehozása óta R F parknak hívják hivatalosan, csak eddig nem hívta így a kutya se.

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2013.12.02. 18:41:39

@Buszvezető: A keresztutcákról való elnevezésnek is nagy hagyománya van és nagyon jól be is vált.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.12.02. 20:11:36

Hát a R.F. park ilyen alapon lehetett volna Magyar - Román Szolidaritás Park is. Tekintve, hogy a 89-es forradalom idején ott - a Román Követséggel sréhen - jelölte ki a nép a Fürst garázs és a Thököly közti ramaty játszótér területén. Amíg tartott a forradalom, égtek ott a gyertyák és minden buszos dudaszóval jelezte szolidaritását. Mi utasok meg tapsoltunk!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.12.06. 01:32:33

Ha jelentéktelen (értsd térképen kis betűvel szereplő) közterületekről nevezünk el megállókat, az nem szerencsés.

.

Hol a francban van a zenészcigány park ?

D4D 2013.12.13. 00:17:09

Körmöczy utca lett a Vérmező az ötösön.

törzsmókus 2013.12.21. 11:13:11

@superfrog: „ a legjobb példa a székállvány tér. nem volt jó a moszkva tér, mint városról elnevezett tér, kellett egy mutyis rokon-sógor tehetségtelen politikusnév oda. nah azt pl semmi sem indokolta valóban.”

ne zavarjon, hogy a tér az _eredeti nevét_ kapta vissza. az se, hogy a tomboló sztálinista Rákosi-rendszer nevezte át moszkvára. az se, hogy a környékbeliek még a 60-70es években is Kalefnak hívták a teret (gyk. Kálmán beceneve).

törzsmókus 2013.12.21. 11:14:25

@Rocko-: az összes kérdésedre a válasz le van írva a BKK-s válaszlevélben + az első kommentekben (Buszvezető).

Rocko- 2013.12.21. 11:22:19

@törzsmókus: "nem jelent több száz méteres gyaloglási távolságot a járatok közti átszállás, mint a Március 15. tér és a Ferenceik tere metróállomás között"
Közvágóhíd H és Közvágóhíd H között 800 métert kell gyalogolni. csak épp két külön HÉV-ről beszélünk.
tehát ez egy szemenszedett hazugság.

"Az elnevezések lehetőleg egyediek legyenek, azaz amennyiben elvileg több elnevezés is megfelelő lenne, akkor a városszintű összehasonlításban ritkább, egyedibb név mellett döntünk."
tehát a Karolina út, ahol az országos vérellátó van, az kevésbbé egyedi, és rosszabbul azonósítható, mint az Alsóhegy utca.

amúgy az "összes" kérdésem az egy darab volt.

Allez les Dogues 2021.12.11. 13:21:19

Nagyon örülök, hogy a Klinikákat átnevezték Semmelweis Klinikákra!
Elég béna volt hallani, hogy "a Klinikák állomás következik"
Most már ki lehet mondani normálisan is.
Ha egyszer végre elkészülne majd a felújítás.
süti beállítások módosítása