Éjjel kétkeréken
2011. július 26. írta: városjáró

Hétfő éjjel rendhagyó városnézésen vett részt blogcsapatunk. A
Cruise All Night szervezésében bérbiciklire pattantunk, hogy bejárjuk Pest esti látványosságait kétkerékre hangszerelve. Alternatív városnéző túránk gépeit és a hozzá tartozó felszereléseket a Budapest Bike flottájából választhattuk. Bringakalauzunk Anna, Csabi, Jóska és Tamás voltak – a Cruise All Night Budapest vállalkozás életrehívói.

Utunkat a bringakölcsönző Wesselényi utcai bázisáról indítottuk 9 után nem sokkal. Első nagy svungunkkal egészen az Egyetem térig tekertünk. Bringáinkra támaszkodva a Mayerhoffer András tervei alapján 1770-re felépült pálos rendi templom tövéből pásztáztuk végig a szinte egybefüggő terasszá vált tér épületeit. Innen, átbújva a Kossuth Lajos utca alatti alagúton, a felújított Március 15. térre gurultunk, ahol egy rögtönzött Ki-mit-tud? keretében a tér történetében jártasabb túratársak pár falatnyi csokival is gazdagodhattak. A tér emblematikus épületeinek (Piarista Központ, Belvárosi Plébániatemplom) bemutatásán túl Anna történeteiből megtudhattuk azt is, miként képzelték Horthy Miklós korában felhőkarcoló központtá alakítani a pesti belváros ezen szakaszát. Ahogy a körbejáratott rajzokból kitűnt, jobban járt város/polgár egyaránt, hogy mindez lázálom maradt csupán.

Utitársunk

A Petőfi kútból merített pár kortynyi frissítőnk után a Duna-korzón folytattuk utunkat - elhaladva korunk jelenlegi és múltunk egykori szállodasora előtt. A késői óra ellenére sokan pihengettek itt és hallgatták a város pulzáló morajlását, vagy épp ismerkedtek a korzóra szerkesztett szabadtéri tárlat rakpart-bemutatójával.

A Vigadónál elfordulva – szerényen a járdán haladva – jutottunk ki a Roosevelt nevét csak nem rég levetett Széchenyi térre. Innen a Parlament következett, ahol ismét rátalálhattunk a belvárosban hol eltűnő, hol felbukkanó, embert próbáló kerékpárútvonalra. Köröttünk az igazságszolgáltatás egykori palotái magasodtak, idelenn pedig a tér kiépülésének történetére helyesen tippelő bringatársak Csabi jóvoltából ismét kalórianyereménnyel tölthették meg gyomrukat.

Észak felé a Falk Miksa utca szecessziós, eklektikus házai között folytattuk utunkat, megismerkedve a galériautca kialakulásának történetével, majd a Honvéd tér érintésével a Szabadság tér felé vettük az irányt, ahol számos ismertebb köztéri alkotás mellett Budapest első közterületi Kossuth szobrára is rábukkanhatott a leleményes járókelő.

Pezsgésnek induló lipótvárosi utcákon tekerve érkeztünk a Bazilikához. Elmerülve a Török Péter tervezte térburkolat többszörösen rétegzett cosmatáiban kis pihenőt vettünk, hogy az Andrássy úton kifutva egészen a Kodály köröndig nyomjuk pedáljainkat. Érdekesség, hogy ugyanezen tervező munkáját dicséri a 2000-es évek elején megújult Vigadó tér arculata is.

Az elmúlt századot jó pár név- és szoborcserével túlélt köröndöt magunk mögött hagyva belevetettük magunkat Terézváros diplomata negyedébe. A csendes Benczúr utcából egy talán kevésbé ismert csapáson jutottunk ki a Városligeti fasorra, ahonnan az 1949-ben készült MÉMOSZ Székház műemléki ranggal kitüntetett - ám még ma is modernnek számító - épülete mellett vágtunk át a városligeti 56-os emlékműhöz. Bizarr, de érdekes élményként hatott sötét éjjel befurakodni az egyébként kissé elhanyagolt vas- és acélcölöp erdő mélyébe.

Innen a kihagyhatatlan Hősök tere következett. Túracsapatunk a néptelen díszburkolaton őrült spontán sprintbe csapott. Ránk is fért e lazulás, hiszen ekkor már túránk második órájának végén jártunk. Szabályos libasori visszarendeződésünket követően aztán – igaz csak a kerítésein át - bekukkantottunk az 1880-as évek óta a magyar képzőművészet szolgálatában álló Epreskertbe, majd a csendessé vált Szondi és Podmaniczky utcákon elsuhanva a Bajcsy Zsilinszky úton nyomulva értünk vissza a mindig pörgő Gödör térségéig, hogy a külső terézvárosi nyugalom után újra a zsizsegő belváros feelingjébe csöppenhessünk. A pár hete végre megnyílt Design Terminál modernista tömbjét figyelő kőbe fagyott Bajcsy szobor tövében ismét elméláztunk kicsit a környék egykori felhőkarcolósítási tervein, majd a Városháza park örök munkaterületté vált parkjánál visszatértünk Erzsébetvárosba, hogy egy kis Gozsdu udvari kitérő után a Király - Rumbach – Wesselényi utcák érintésével éjjfél után pár percel visszaérkezzünk bringabázisunkra.

Fotók: Városjáró Blog & CAN

A közel három órás túra útvonalát a szervezők igyekeztek úgy alakítani, hogy bejárhatóak legyenek a tágabban értelmezett belváros látványosságai, de közben a biztonságos kerékpározás nyugodtságáról se kelljen lemondani. Ez a fajta éjszakai bringás Budapest-túra jó választás lehet azoknak, akik suhanva, ugyanakkor mégis szemmagasságból szeretnék felfedezni az esti pesti belvárost. A túra hossza miatt azonban kis adag étel-ital munícióról érdemes előre gondoskodni!

A Cruise All Night Budapest csapata a teljes kerékpáros szezonban indítja túráit. Igény szerint magyar, angol, német, francia és spanyol nyelven is.

Legközelebb augusztus 8-án, hétfő este 21 órától várják a kerekezni vágyó városnézőket a Wesselényi utca 11. szám alatti indulóponton.
Részvételi feltétel csupán a kerékpártudás és budapestismereti tudásszomj!

Az alternatív városnéző körút díja magyar nyelvű vezetéssel 3.500 Ft, idegennyelvű vezetéssel 5.000 forint (20 €) - mely természetesen a kerékpár kölcsönzés díját is magában foglalja.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.07.27. 07:17:15

Az ötlet tetszik, de mi a helyzet, ha van Pesten jó kerékpárom, és szeretek is vele menni? :-)
A biciklizni tudás persze feltétel, de nyilván bemondásra megy - a vezetők ugye nem vállalhatják át a felelősséget, ha valaki khm... szabálytalankodik menet közben. Illetve mi a helyzet, ha egy "vasárnapi" kerekező nem bírja végig a háromórás programot? Persze a leírt útvonalon nincsen sok "hegymenet", de elképzelhető...
Bocsánat, nem akarok az "ördög ügyvédje" szerepben fellépni, csak "hangosan" gondolkozom.

myronman 2011.07.28. 23:08:37

@Mormogi Papa: Akkor esetleg tarts velünk: nightride.hu/mi-is-az-a-nightride/

Kellemes kis társaság, nem kell fizetni és akkor szállsz ki amikor akarsz :)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.07.29. 22:38:22

@Icarus_: Köszönöm a meghívást !
Majd benézek :-)

Volt olyan is, hogy éjszakai Hatosfutás - de most már egész éjjel jár ;-)

myronman 2011.07.29. 22:41:00

@Mormogi Papa: Igazán nincs mit :-]

Lehet, hogy nem tudsz róla, de az éjszakai hatosnak van már folytatása :) Igaz nem a villamos vonalán megy, de havonta megtartják. Bővebb infókat itt találsz róla: www.facebook.com/BudapestiEjszakaiFutas

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.07.30. 21:00:51

@Icarus_: Köszi, majd szólok az ifjabb generációnak: fiam, vejem...
Én már ki... híztam belőle :-(