Két hete jártunk legutóbb a Hűvösvölgyi úton. Ma ismét kilovagoltunk kisteljesítményű fotóaparátunkkal és leképeztük az állapotokat. Egyik szemünk sírt, a másik sem nevetett.
A fél hónapja említet hiányosságok egy részét sikerült ugyan orvosolniuk a kivitelezőknek, ám az elnagyolt szakaszok száma ma sem kisebb, mint legutóbb volt.
Fedlapcsere? Minek?!
A padmaradványok, a facsonkok máig ott meredeznek a főút szélén, és látva a köröttük befejezett földmunkák nyomait, nagyon úgy fest, hogy örökre így is maradnak.
A tervezési területek vonala sem változott augusztus vége óta. Amit a tervezők kihagytak, azt a kivitelezők sem javítottak ki. Körbeaszfaltozott pózna, senkiföldje vágányzóna együtt hirdetik a gondatlanságból elkövetett kivitelezés fájó nyomait.
Mint várható volt, a kerékpáros járdák szélessége sem bővült. Így az új aszfaltcsík majd' fél méterrel keskenyebb felületén kénytelen megharcolni egymással gyalogos és kerékpáros. Bár egyes KRESZ-értelmezések szerint a kerékpárosoknak nem kötelező az ilyen közös bringajárdák használata, egyszerűen felfoghatatlan, hogy ma, amikor már elfogadott törekvés a nagyvárosi kerékpározás biztonságossá tétele, akkor ahelyett, hogy előrelépnék ennek téren, inkább a már meglévő szűkös lehetőségeinken csorbítunk - primitív hozzánemértésből fakadóan. Sovány vigasz mindehhez, hogy legalább a kritikusabb kereszteződési pontoknál szintbe aszfaltozták az áthajtókat.
Mínusz 40 centi
Mégis hol?!
Legutóbbi beszámolónk óta - az Ördögárok utcai csomópont kivételével - a kopóréteg felhordásával is végeztek a munkások. Ennek során a gyalogátkelőket sűllyesztett szegélyekkel építik meg. Persze ezek többségénél a járdák készre aszfaltozása után jöttek csak rá, hogy bordázott lapok betoldásával kívánják kiemelni az átkelők széleit. Ezért hol kisebb, hol nagyobb felületen felmarták az éppen csak megkötött bitument, hogy beékeljék helyükre az új bordázásokat. Nincs persze még veszve minden, hisz kipótolhatók bizonyosan a ma még tátongó hézagok, csak hát minek duplamunkát végezni, ha lehetne egyszerit is?
Az egyiknek sikerül... (Csibor utca)
...a másiknak nem! (Heinrich I. utca, Kelemen L. utca)
Örvendetes viszont a zöldsávok védelmére kiépített fakorlátok megjelenése. Első ránézésre hatékony védelmet nyújthatnak majd az önérdekű felparkolások ellen, így az illegális parkolósávok megszűnhetnek végre.
Egyelőre azonban ez a védelem csupán a Hűvösvölgyi út alsó szakaszának dukál. Az emelkedőnél fekvő földsávokat ugyanis nem védi semmi. Hiába vetettek bennük friss fűmagokat a kertészek.
Az időközben kialakult krónikus férőhelyhiány orvoslására ugyanakkor az út mentén - megfogadva évekkel ezelőtt tett javaslatunkat - kulturált parkolókat alakítottak ki. Ott jártunkkor még folytak a páros oldal tereprendezési munkái. De megfigyeléseink szerint gyepkőrácsos technológia segítségével 20-25 30-35 új férőhely jöhet majd létre az útvonalon.
Persze ezek kialakítása sem egyforma szabvány szerint történt - hol szélesebbre, hol keskenyebbre formálták felületüket a kivitelezés során. Ha nem is használhatatlanul hibás, mindenesetre furcsa egy megoldás.
Hol így, hol úgy...
Akárcsak a járdaszintből kiemelkedő buszmegállók kiépítése, ahol a kényszerszagú akadálymentesítést sikerült meglehetősen ad hoc módon megoldani.
Kerekesszékkel bevehetetlen (Vadaskerti út)
Az útburkolati jelek felfestése természetesen még hátra van, így a Hűvösvölgyi út végleges sávkiosztásáról nincsenek információink. De valószínűsíthető, hogy - bár az útpálya szélessége szinte végig megengedné a 2x2 forgalmi sávot - forgalomszervezési okokból marad az eddigi 1,5x1,5 sávos (hibás) rendszer, kiegészülve egy-egy beiktatott kanyarodósávval. Pedig ha újabb autós- vagy buszsávot nem is, de egy kerékpárosat bizonyosan elbírt volna a felújított szakasz. Talán majd máskor - máshol.
Mindezek fényében nagy érdeklődéssel várjuk a szeptember 15-i átadást. Jó lenne, ha az évek óta tartó kényelmetlenségekért cserébe méltó kivitelezéssel kárpótolnák a budapestieket! (Csökkenti a reményeket, hogy a cikk megírása utáni napon bontási munkálatokba kezdtek a rosszul szintezett csatornaszemek újraépítése miatt.)
Majd egyszer...