A BKK kihirdette a Moszkva (Széll Kálmán) tér átalakítására kiírt pályázat győztesét. A munkát az Építész Stúdió Kft. és Lépték-Terv Kft. csapata végezheti a Főmterv közlekedési iránymutatásai alapján.
Az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-terv Kft. a fenti megoldások továbbfejlesztésével, a többi díjazott vagy megvásárolt pályamű egyes elemeit felhasználva, a Főmterv Mérnöki tervező Zrt.-vel együttműködve készíti el a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit. Az építészeti és a közlekedési tervek együttes leszállítása 2013 végén várható az engedélyek és hozzájárulások kiadásától függően, így 2014 tavaszán kezdődhet meg az építkezés. A tér felújítására közel 4,2 milliárd forint áll rendelkezésre a központi költségvetésből biztosított támogatás, fővárosi források, valamint a teret érintő „budai fonódó villamos” projekt európai uniós forrásainak felhasználásával.
kép: hg.hu
Az I. helyezett (14. sorszámú) pályamű szerint a most megvalósuló I. ütemben a gépkocsi közlekedési irányok és kapacitások nem változnának - ami sejtve a fejlesztésmentes jövőt érthető is. Szembeötlő változást csupán a jelenlegi gyalogoshíd elbontása és a helyébe tervezett mozgólépcsős szolgáltatóterasz hoz majd. A BKV által igénybe vett járműtároló területeket azonban erőteljesen visszavágnák, valamint a parkolási lehetőségeket is szűkítenék. Ez biztosra vehető járatösszekötések és úgynevezett átmérősítések (várost átszelő vonalak kialakítása) esetén reális lehet, de Budapest fejetlenségét és ad hoc közlekedésfejlesztési irányváltásait ismerve, elég merész húzásnak tűnik.
Kerékpáros fejlesztést is említ a terv (nem tudni mennyire a pályázó és mennyire a kiíró szándéka miatt), de jobban tenné ha nem tenné... A dolog ugyanis annyiból állna, hogy a Szilágyi E. fasorról érkező bringagyászt (ahogy a járdára festett kerékpársávokat hívják) továbberőltetnék a tér felé vezető járdán, a Vérmezős vonalat pedig szintúgy bekötnék a villamosalagút egyébként se széles járdájába - itt kialakítva a majdani BuBi bérbringa szolgáltatás állomását is. Ez elfogadhatatlan!
A győztes pályázat burkolati terve papíron jól néz ki, de valóságban elég rideg lesz. Ha gránitból/mészkőből készül, akkor még veszélyessé is válhat (lásd: Nagymező utca, Móricz Zs. körtér). Ahogy a burkolatba ékelt fényvezető ledcsíkok is csak elvben lesznek hasznosak. Élőben vakítanak, hasznos fényt nem adnak. Ellenben könnyen meghibásodhatnak (törés, beázás, stb), aminek javítására viszont minden bizonnyal már nem lesz soha többé kellő hajlandóság. Ezt nem "belekalkulálni" a tervbe hiba sajnos. Ahogy a szikár, funkcionalista padok ötlete is.
A II. helyezett pályamű mediterrán szín- és anyagválasztása szimpatikusabb választás lenne.
A nyertes terv lebegő metróépülete (lent) viszont megnyerő, bár félő, hogy a kívánt szellősség álom marad csupán. Nem tervezői hiba, de sajnos reális félelem, hogy nem marad ilyen szellősen levegős, s be fog épülni a hús vér üzem szürke évei során.
kép: leptek.hu
kép: BKK
A projekt pozitívuma tehát a legyezőépület megtisztítása, a villamos vonalvezetések racionalizálása, és a tér zsibvásári jellegének felszámolása lesz. Bár ehhez kissé magas a több mint 4 milliárdos költség... Főleg annak fényében, hogy ebbe az ütembe most sem fért bele egy új metrófeljáró kiépítése a Széna tér irányába. Talán majd 50 év múlva...
További pályaművek a BKK oldalának alján ITT láthatók