Megvan a győztes - így épül át a Moszkva tér
2012. december 12. írta: városjáró

Megvan a győztes - így épül át a Moszkva tér

A BKK kihirdette a Moszkva (Széll Kálmán) tér átalakítására kiírt pályázat győztesét. A munkát az Építész Stúdió Kft. és Lépték-Terv Kft. csapata végezheti a Főmterv közlekedési iránymutatásai alapján.

Az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-terv Kft. a fenti megoldások továbbfejlesztésével, a többi díjazott vagy megvásárolt pályamű egyes elemeit felhasználva, a Főmterv Mérnöki tervező Zrt.-vel együttműködve készíti el a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit. Az építészeti és a közlekedési tervek együttes leszállítása 2013 végén várható az engedélyek és hozzájárulások kiadásától függően, így 2014 tavaszán  kezdődhet meg az építkezés. A tér felújítására közel 4,2 milliárd forint áll rendelkezésre a központi költségvetésből biztosított támogatás, fővárosi források, valamint a teret érintő „budai fonódó villamos” projekt európai uniós forrásainak felhasználásával.

moszkva terv.jpgkép: hg.hu

Az I. helyezett (14. sorszámú) pályamű szerint a most megvalósuló I. ütemben a gépkocsi közlekedési irányok és kapacitások nem változnának - ami sejtve a fejlesztésmentes jövőt érthető is. Szembeötlő változást csupán a jelenlegi gyalogoshíd elbontása és a helyébe tervezett mozgólépcsős szolgáltatóterasz hoz majd. A BKV által igénybe vett járműtároló területeket azonban erőteljesen visszavágnák, valamint a parkolási lehetőségeket is szűkítenék. Ez biztosra vehető járatösszekötések és úgynevezett átmérősítések (várost átszelő vonalak kialakítása) esetén reális lehet, de Budapest fejetlenségét és ad hoc közlekedésfejlesztési irányváltásait ismerve, elég merész húzásnak tűnik.

Kerékpáros fejlesztést is említ a terv (nem tudni mennyire a pályázó és mennyire a kiíró szándéka miatt), de jobban tenné ha nem tenné... A dolog ugyanis annyiból állna, hogy a Szilágyi E. fasorról érkező bringagyászt (ahogy a járdára festett kerékpársávokat hívják) továbberőltetnék a tér felé vezető járdán, a Vérmezős vonalat pedig szintúgy bekötnék a villamosalagút egyébként se széles járdájába - itt kialakítva a majdani BuBi bérbringa szolgáltatás állomását is. Ez elfogadhatatlan! 

A győztes pályázat burkolati terve papíron jól néz ki, de valóságban elég rideg lesz. Ha gránitból/mészkőből készül, akkor még veszélyessé is válhat (lásd: Nagymező utca, Móricz Zs. körtér). Ahogy a burkolatba ékelt fényvezető ledcsíkok is csak elvben lesznek hasznosak. Élőben vakítanak, hasznos fényt nem adnak. Ellenben könnyen meghibásodhatnak (törés, beázás, stb), aminek javítására viszont minden bizonnyal már nem lesz soha többé kellő hajlandóság. Ezt nem "belekalkulálni" a tervbe hiba sajnos. Ahogy a szikár, funkcionalista padok ötlete is.

A II. helyezett pályamű mediterrán szín- és anyagválasztása szimpatikusabb választás lenne.

moszk02.jpg

A nyertes terv lebegő metróépülete (lent) viszont megnyerő, bár félő, hogy a kívánt szellősség álom marad csupán. Nem tervezői hiba, de sajnos reális félelem, hogy nem marad ilyen szellősen levegős, s be fog épülni a hús vér üzem szürke évei során.

metro2.jpgkép: leptek.hu

szell01.jpgkép: BKK

A projekt pozitívuma tehát a legyezőépület megtisztítása, a villamos vonalvezetések racionalizálása, és a tér zsibvásári jellegének felszámolása lesz. Bár ehhez kissé magas a több mint 4 milliárdos költség... Főleg annak fényében, hogy ebbe az ütembe most sem fért bele egy új metrófeljáró kiépítése a Széna tér irányába. Talán majd 50 év múlva...

További pályaművek a BKK oldalának alján ITT láthatók

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr354961373

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

crash 2012.12.12. 14:53:21

Nem látom a tervből, hogy továbbra is lehet-e majd a Várfok utcán a Bécsi kapu felől érkezve a Szilágyi Erzsébet fasor illetve a Krisztina felé menni? Nem egyértelmű, hogy csak a burkolat változik, vagy le is lesz zárva az a rész...?

innovation 2012.12.12. 15:06:18

Teljesen elhibázott tervet fogadtak el - megint. (Nem is számolom már, hányadik ez a sorban.)

Hiáányok:
- burkolatról írtál
- bringautakról írtál, de akkor még nincs itt a BuBiról szó, hol és mennyi lesz a tároló, kölcsönző
- növények teljes hiánya (nem mentség erre az átmenő forgalom)
- várók hiánya (van valami irtó magas, lebegő izé, de kb annyit fog érni, mint a Kálvin téren)
- a cél a bontás és tisztítás volt, ehelyett megint építeni fognak
- esetleges mélygarázsról nincs is szó

Szóval, vannak kétségeim. De, ugye 2014 elejére el kell készülniük, mert választások lesznek. :/

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2012.12.12. 15:24:06

Burkolatok: egyrészt a Móriczon nem gránit van, másrészt a gránit is lehet érdesített, tehát nem feltétlenül csúszós. Mondjuk nehéz olyan burkolatot találni, ami mindenkinek jó: az aszfalt csúnya, nehéz javítani, nyáron túlságosan felforrósodik; a bazaltkövön elbotlanak a tűsarkú cipők, a babakocsik és a biciklik; a mészkövet csúszósnak tartják; ezek szerint egyesek a gránitot is, mondjuk ez kicsit fura. Marad még a beton térkő, ami lehet nagyon gagyi, de lehet igényes is, és biztosan olcsóbb, mint a gránit. Lehet, hogy ez a kompromisszum...

Kerékpáros részek: tényleg botrányos, valószínűleg a nyertes építészirodában nem volt egy kolléga sem, aki ért hozzá. Szerencsére a BKK-ban már megvan a szakértelem, úgyhogy remélhetőleg helyrerakják őket. Egyébként az ötletpályázatoknál már felbukkant egy olyan vázlat, ami a Margit krt-ról a Szilágyi felé kétoldali bringasávval operált volna. Jó lenne ehhez visszanyúlni, a Vérmezei bringautat meg elfelejteni.

Növényekről lehet vitatkozni, de eléggé demagóg "növények teljes hiányáról" beszélni, mikor vannak facsoportok a téren. Egy több tízezres átmenő gyalogos forgalommal rendelkező téren ez sajnos korlátozott. Ellenkező esetben az lesz, ami a Blahán - kitaposott zöldfelületek. A fák száma lehet kicsit több, hiszen körülöttük lehet járható faveremrács, de az átláthatóság is fontos szerintem.

Mad Mind 2012.12.12. 15:27:21

Ez egy szar. És akkor még finom voltam. Ez nem igazi rendezés csak a szar felcicomázása. Bekaphassák.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2012.12.12. 15:37:06

A gránitot bővítem. (A Nagymezőben egyébként gránit van, és bizony több százezerért kellett utólag érdesíteni, mert életveszély volt - ma is az. És még nyomasztó is.)

Burjánzó dzsungelt én sem vágynék ide, de plusz zöldfoltokat igen. Hely van rá. Persze nem ilyen szögletesen, mint amikkel a terv operál.

Ami viszont már előre jelzi, mi is lesz ebből a 4 milliárdos térből az átadás után fél évvel, az a mai állapot. Úgy telerakták bódékkal, kereszttel, roncsautóval a teret, hogy csak arra nem használható ami: átszállásra és áthaladásra. Borzasztó a tudat, hogy ezt is el fogják qrni - költsenek rá azt megelőzően akár félezernyi szociális bérlakás árát is...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.12. 15:37:13

hát nem estem hasra, és akkor finom voltam és nőies...

bozon 2012.12.12. 15:40:30

"A projekt pozitívuma tehát a legyezőépület megtisztítása, a villamos vonalvezetések racionalizálása, és a tér zsibvásári jellegének felszámolása lesz."

Sajnos, már ez is egy hurráoptimista kijelentés.
A legyezőépület megtisztítása tök jó cél, bár a lebontott rész tömege nekem teljesen rendben van, illeszkedik a tájba, azt a részt fel is lehetne újítani esztétikusan, étteremmel, boltokkal (ennek pótlása az a rettentően átgondolt bódésor a nagykörúti végállomás mellett?).
A villamosok racionalizálását viszont nem tudom, ki tudja kiolvasni ezekből a tervekből (azt a pár maníkűrollóval megejtett változtatást ne nevezzük racionalizálásnak!). Ha megszűnhetne a "villamosháromszög" (átmenővé fejlesztésekkel, nem rombolással), az racionalizálás lenne. Így viszont annyira előrelépés az egész, mint bármi, amit az elmúlt zavaros két és fél évben történt.
A zsibvásári jelleg felszámolását pedig a későbbi használat, üzemeltetés dönti el. Van egy olyan tippem, hogy ha a tér szerkezete alapvetően nem változik meg (márpedig nem változik meg), s a városházán nem jelenik meg új, rendteremtő, jól kezelő akarat (márpedig nem jelenik meg), akkor a tér zsibvásárilag olyan lesz, mint volt. Annyi lesz a különbség, hogy a zsúfoltság, a kényelmetlen gyalogosforgalom mellett most már kevesebb bolt is lesz, tehát vagy ridegebb lesz a tér, vagy majd újraindul valami bódéburjánzás a kopár területeken.

A műemléki gyalogosfelüljárót elbontják? (Nem látom a rajzon.) Ja, végülis KÖH meg ilyesmi már nincs...

innovation 2012.12.12. 15:45:55

A gyalogos felüljáró műemléki? Ne ba'! Hát, azért tényleg nem kár!

Ellenben a Heregprímás utca 5. és a Brit Nagykövetség szembeni ex-Zeppelinnel... :/

Don Quixote de la Ferko 2012.12.12. 16:02:29

@airdace:

"Szerencsére a BKK-ban már megvan a szakértelem,"

Köszönöm, jót nevettem. Bocs, de ez volt a nap vicce.

OkoskaTo:rp 2012.12.12. 16:04:07

A "II. helyezett pályamű" linkje hibás.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2012.12.12. 16:06:45

@bozon: igen, a terv szerint elbontják a lépcsőt (beemeltem a cikkbe). helyére kerülne egy mozgólépcső és egy futurista szolgáltatósor.

@crash: ebben a mostani első ütemben nem zárnák le. második ütem meg, kitudja lesz-e egyáltalán... :)

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2012.12.12. 16:19:13

@Don Quixote de la Ferko: Nem azt mondtam, hogy feltétlenül minden területen. Sőt, egy kicsit ahhoz is érteni akarnak, ami nem az ő dolguk lenne (pl. rakpartok rendezése - ez nem közlekedési, hanem városrendezési kérdés).

DE: kerékpáros szempontból ha nem is 100%-ban, de nagyságrendekkel jobbak, mint a korábbi városvezetés. Ld. Andrássy út, és a BUBI-hoz kapcsolódó átalakítási tervek (kb. 120 egyirányú utca megnyitása stb.)
Legalábbis eléggé benne vagyok a témában és ezt látom.

political ideology 2012.12.12. 16:30:18

nahhh...jönnek a láncos kutyák hogy vissza a demsky-t?:DDD

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.12.12. 16:52:59

@airdace:

BKK és szakértelem? Ne röhögtess!

"kb. 120 egyirányú utca megnyitása stb.)"

Olyan utcákat is megnyitottak, ahol a fehér furgon és a bicikli nem férnek el egymás mellett. Személykocsival is sok helyen necces.

EzVan:) 2012.12.12. 16:56:46

kicsit odébb rajzolták az utakat + leszórták térkővel, na ez szép produkció volt. konzerválták a szart, ahogy már pár hozzászóló említette.

azért kíváncsi lennék, hogy az építészek közül hány használta aktívan a teret mostanában, mondjuk bkv-val....

a hűvösvölgyi villamos továbbra is keresztezi az arra menő autós forgalmat, tehát továbbra is mindenki várakozik majd ott, akár kocsiban ül, akár villamoson. stb.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2012.12.12. 17:04:09

@EzVan:): A legcikibb hogy a térről kiinduló hűvi irányú villamosokat máig nem hangolja össze semmi a Krisztina sarki lámpával. Vagyis a vili elindul amikor kedve tartja, aztán ha szerencséje van épp átér a lámpán, ha meg nem, akkor vár vagy 60 mp-et - rossz esetben belógva a térre kanyarodni akaró kocsik elé. Évek óta megy ez a szopacs. Pedig '99-ben, amikor az 56-os BK-Plussz lett, egy rövid időre összehangolták a dolgot. De hát az már majd másfél évtizede volt, és ki amléxik rá ma már?! :(

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.12.12. 17:08:04

Sorolom:

- Busztároló kapacitás drasztikus csökkentése. Így ránézésre a csomóponti tartaléknak sincsen már hely. Klassz!

- Buszvonalak összekötése. Melyiket melyikkel? Miközben amit össze kellene kötni, nem kötik össze. (Körhatos, 56-4)

- Beleolvasva az egyik anyagba, 139-es visszavágása, mert az M4 és Gazdagrét stb.... - Csíra! Az M4 nem oldja meg Gazdagrét (tágabban Budaörs-Örmező-Törökbálint) és Bel-Buda közlekedési kapcsolatát.

- Az átlagos átszállási gyaloglás 200 méter körül van. (22-es busztól a lépcsőig) Ez sík úton 3 perc. A téren a tömegben 4-5 perc is van. Hozzáadva a várakozást is durván tíz perc megy el egy átszállással.
Miért nem mertünk egy nagyot álmodni, és hoztuk a járműveket közelebb egymáshoz? Szép mantra az élhető tér, meg a nagy gyalogos terek, de aki a Moszkva tér közepét alkalmasnak találja arra, hogy kiüljön, és újságot olvasson, az a ciánt is meg tudja emészteni.

- Követendő példának a Hűvösvölgyi végállomást tartom. Ott meg bírták oldani, hogy az átszállás ne átgyaloglást jelentsen.

- Külön tetszettek a "tér identitása" hangzatos kifejezések. Bameg! Ez egy tömegközlekedési csomópont. Ennyi. Nem sétapromenád.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2012.12.12. 17:15:15

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Csak mondom, hogy Brüsszelben van olyan utca, amelyik 2 méter széles, és bicikliseknek kétirányú. Lassít, elenged, kikerül. Ennyi az egész.
Én is találkoztam már jó párszor busszal a Petőfi utcában, ahova be lehet hajtani szembe biciklivel, hát kicsit lehúzódtam, nagy kaland.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.12.12. 17:19:40

@airdace:

Ez a lehúzódás itthon nem megy.

Más: Büntetnek, ha kétirányúban a bal oldalra parkolok. Állítólag azért, mert kiállásnál nem látom a szembeforgalmat, és ez balesetveszélyes.
Pl a Keleti Károlyban, ahol bal oldalon állok, és szembe bejöhet a biciklis, ez a balesetveszély nem áll fenn? Na szakértelem.....

EzVan:) 2012.12.12. 17:26:51

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: nagyjából leírtad, mire gondolok.

elolvastam a győztes tervpályázatot. azon kívül, hogy a fele lózung, és tele van modoros dolgokkal, meg idézőjelekkel kiemelt hamisságokkal, külön viccesek a "zöldfelület" meg "humanizálás" jellegű kapcsolatok.
az, hogy egy számot nem tudnak leírni, csak így: 2.550.500-eFt, én visszakérném a diplomát... nonplusultra, hogy valami régi anyag elsütése lehet, mert még tele van moszkvatérrel.

@városjáró: az van, hogy a tervezők nagyvonalúan elfelejtik, amiről szó van. a tér valójában egy extra méretű transzferpont: egy nagyobb városnyi ember igyekszik itt áthaladni naponta: 2-12ker jelentős része, plusz az agglomerációból bevezető egyetlen út Bkeszi felől. A Szilágyi Moszkva elején minden villamoson/buszon/kocsiban ülő idejéből elvesznek naponta 5-6 percet a várakozással, hiszen ott mindenki áll befelé-kifelé egyaránt.

Kicsi Kacsa 2012.12.12. 19:16:33

A nosztalgia villamosok hol fognak gyülekezni, állni, kijárni a forgalomba? 5 év múlva 130 éves lesz a villamosközlekedés Pesten:

hamster.blog.hu/2012/12/02/tujaexpo_a_kalefen_125_eves_a_budapesti_villamos_iv

Idén még volt hely a villamosoknak, 2017-ben már nem lesz :(

egy maréknyi dollár 2012.12.12. 19:28:34

Régen láttam; valamikor éveken keresztül szinte naponta áttrappoltam rajta...
El sem tudom képzelni, mit lehet kihozni belőle.
Különösebben nem nosztalgiázom, de számomra az marad, ami sokáig volt:se' nem nagyon szép, se' nem kicsit csúnya, egyszerűen:a Moszkva tér.

Dr Milton 2012.12.12. 21:34:15

Csak nekem tűnik total egyszerűnek a körúti villamos alagútban történő összekötése? Kb 10m új vágány kellene meg pár méterrel kiszélesíteni a déli és a kalef közti aluljárót

Dr Milton 2012.12.12. 21:35:33

Azt a rusnya legyezőt meg bontsák le a francba bármi jöhet helyette

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2012.12.12. 21:59:00

@Dr Milton: Annyi mindent össze lehetne itt kötni. De minél hosszabb egy vonal, annál nagyobb a megbénulás veszélye. Szakszóval: zavarérzékenység.

Régóta foglalkoztatja a kívülálló villamosbolondokat a körhatos/körnégyes kérdése. Nagy netirodalma van a témának. De akárki is álmodja meg, amint élesre váltana a dolog, valamiért elhal.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.12.12. 22:56:58

@városjáró:

Ha a körhatos ellen a zavarérzékenység az érv, akkor egy Óbuda-Budafok fonódó ellen ez sokkal komolyabb érv.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2012.12.12. 23:29:40

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ehhez mélyebben nem értek, de ha beiktatnak váltókat, tárolóvágányokat, akkor a probléma végül is áthidalható.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2012.12.13. 00:40:30

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Be! Be! Bárkit bárhová :)
Egyébként meg mittomén! A legutolsó köztájékoztató a fonódóról majd' három éve volt a Batyi csarnokban. Azóta kuss - minden szinten.

innovation 2012.12.13. 08:25:49

@városjáró: Azt hiszem, hogy a kerületi polgármester megfúrta. Valamilyen alernatívát támogattak, amire megkapták az uniós támogatást is. De annyira össze-vissza nyilatkoztak már, hogy igen nehéz követni, hogy akkor most mi a végleges...

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2012.12.13. 11:07:05

@airdace: köszi. ezek jó anyagok.
(ha másra nem, arra, hogy 10 év múlva újra elővehessük - és az orrukra húzzuk!)

Iza Béla (törölt) 2012.12.13. 12:43:38

@bozon: Igen, az egy nagy hiba lesz, mert az 1942-es tér utolsó, a hétköznapi emberek által is használt része lesz.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

"Busztároló kapacitás drasztikus csökkentése. Így ránézésre a csomóponti tartaléknak sincsen már hely."
Biztos, hogy így kell forgalmat szervezni és buszt tárolni? Biztos, hogy treffen kell várni? Biztos, hogy Buda egyik legfrekventáltabb helyén kell tárolni?

"- Buszvonalak összekötése. Melyiket melyikkel? Miközben amit össze kellene kötni, nem kötik össze. (Körhatos, 56-4)"
Buszban nagyon nincs mit összekötni. A körhatos és az 56+4 is érdekes gondolat, bár szerintem erősen elhibázott. Majdnem annyira, mint a 4-6 jelenlegi szigetszerű megtartása, amin a fonódó sem sokat változtat.

"- Beleolvasva az egyik anyagba, 139-es visszavágása, mert az M4 és Gazdagrét stb.... - Csíra! Az M4 nem oldja meg Gazdagrét (tágabban Budaörs-Örmező-Törökbálint) és Bel-Buda közlekedési kapcsolatát."
De leht rá hivatkozni. :(

"- Az átlagos átszállási gyaloglás 200 méter körül van. (22-es busztól a lépcsőig) Ez sík úton 3 perc. A téren a tömegben 4-5 perc is van. Hozzáadva a várakozást is durván tíz perc megy el egy átszállással.
Miért nem mertünk egy nagyot álmodni, és hoztuk a járműveket közelebb egymáshoz? Szép mantra az élhető tér, meg a nagy gyalogos terek, de aki a Moszkva tér közepét alkalmasnak találja arra, hogy kiüljön, és újságot olvasson, az a ciánt is meg tudja emészteni."
Sosem volt szempont. Vagy láttál olyan tervet, hogy a közlekedést összehúzzák? Akkor még valaki megkérdezné, hogy mi lesz a fennmaradó területtel!

"- Követendő példának a Hűvösvölgyi végállomást tartom. Ott meg bírták oldani, hogy az átszállás ne átgyaloglást jelentsen."
Azért az méretében sokkal kisebb, kapcsolataiban okkal egyszerűbb.

"- Külön tetszettek a "tér identitása" hangzatos kifejezések. Bameg! Ez egy tömegközlekedési csomópont. Ennyi. Nem sétapromenád. "
Nem gondolom, hogy csak csomópont. Az tény, hogy a térnek nincs igazi arca. De kár, hogy most sem lesz. A Postapalota szép, de agyonnyomja, a legyező még nem szép (lehetne - lesz?). Az 1-2 emeletes házikók adják a karaktert? Vagy a bérházak?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.12.13. 15:05:58

@Iza Béla:

"Biztos, hogy így kell forgalmat szervezni és buszt tárolni? Biztos, hogy treffen kell várni? Biztos, hogy Buda egyik legfrekventáltabb helyén kell tárolni?"
- Valahol kell várakoztatni a nem dolgozó kocsikat. Ha beküldöd őket Óbudára, az buszonként 18 km. Tartalékot meg ott kell tartani, ahonnan minél több helyre bevethető minél rövidebb idő alatt.

Azért az (Hűvösvölgy) méretében sokkal kisebb, kapcsolataiban okkal egyszerűbb.
- A kutyaól és a víkendház is eltér egymáshoz a méretét tekintve.

Hóhér Tibi · http://bunti.blog.hu 2012.12.13. 18:16:10

@innovation: De van szó a BuBiról, olvasd el a pályázatot.

"A BUBI és B+R kerékpártárolókat a Vérmező utcával párhuzamosan haladó új kerékpárút mellett alakítottuk ki."

Iza Béla (törölt) 2012.12.13. 22:28:53

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Felőlem Szépilonára is beküldhetik tárolni. Értem, hogy a kétrészeseknek Ilona még rosszabb, mert mire elmegy valahová, már mehet vissza vezetni, de ettől még nem jó az, hogy a tér ennyire technológiai terület. A pihenős más kérdés, annak kell a tároló. Persze a villamosnál is van pihi, csak a váltás miatt a kocsi nem tárol, hanem dolgozik. Ha van egy érkeztető oldal és egy indító treffcsoport, akkor talán könnyebben megoldható a megállók közelebb hozása.

" A kutyaól és a víkendház is eltér egymáshoz a méretét tekintve. "
Más besorolás alá is esik :P
Igen. lehetett volna két szintet összehozni, hogy felül nyugodtan mehessenek a buszok, de nem ezt tették. Megvan a nyomás a ráncfelvarrásra, de a tér megoldására nincs.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.12.13. 23:49:59

@Iza Béla:

Két szint? EZ az!!!

A villamosok lemennek minden irányból a föld alá. Vagy ott lesz a jelenlegi deltaállomás, vagy egy nagy körhurok, esetleg spirálhurok, ahol a megállók vannak. TEhát vagy delta, vagy körforgalom.
Felül a buszok beérkeznek a jelenlegi 4-6 kihúzó felől, ott lennének a leszállóhelyek. A jelenlegi 4-6 végállomás táján a tároló, majd befordulnak a volt 4-6 induló oldalra, ahonnan egész a lépcsőig tartanak a busz induló állások. Ebbe a buszhurokba be lehet vezetni a Várfok utcaiakat is. A 49-es is a Fény lámpánál nem jobbra menne, hanem egyenesen bejönne.

Ez az álom a legdrágább, mert a mozgólépcsőt is át kell építeni hozzá.

A fogast is, amennyiben ragaszkodunk a külön pályájához, akkor a Hajnóczy utca felöl a Csaba legvégén fel kell vinni az úttestre, és a Csaba utca tengelyében bejöhetne a .....

Bazz! Pisis lett a kezem.

.

Az a baj a jelenlegi tervvel, hogy látványos, de annyit fog érni, mint a parksáv a kiskörúton a sinek között. Semmit.

Iza Béla (törölt) 2012.12.14. 05:17:08

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Azért pár dologgal vigyázz!
1.: A leszállóhely és a metró között se legyen nagy távolság, meg a metró és a felszállóhely között se. Ez a jelenlegi, állandó treffes megoldással nehéz lesz.
2.: Nagyon kevés helyed marad a második szintnek, mert a legyező körül helyet kell hagyni, hogy a megtartása értelmes legyen.
3.: A fogas a városmajornál kapcsolódjon a villamoshoz és egy közbenső vágánycsoporton forduljon. A Szilágyi felé menő tujáknak is bőven elég egy felszállóhely, max. megkerülik a teret, mint 1990 előtt.
+1: Ha van második szint, akkor a gyalogos utakat sokkal könnyebb lefedni és eső- illetve napsütésvédetté tenni, azaz a nagy tömegek átszállása télen-nyáron kedvezőbbé válik.

darvaskristof 2012.12.15. 16:39:52

A második helyezet barátságosabb, kár, hogy nem az nyert. A győztesben nekem legjobban a 4-6-os kihúzóvágányai melletti épület tetszik, legkevésbé pedig a buszvégállomások elhelyezése, a kisebb forgalmú járatokat (91, 149) egyszerűen átrakják a McDonald's oldalára, hadd várjanak a lámpánál az átszálló utasok, a 128/129-es végállomását pedig sikerült úgy elhelyezni, hogy oda a buszok csak a Déli pályaudvar - Vérmező utca útvonalon tudjanak beállni.
A második helyezet kísérőszövege is sokkal emberközelibb, még ha nincs is benne Márai-idézet, de érezhető a szerzők személyes kötődése a tárgyhoz.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2012.12.16. 01:50:35

@darvaskristof: felnagyítva úgy látni, hogy a 128/129 továbbra is felkanyarodhat majd a krisztina végén a várfokba - csak a terv televerné térkővel a burkolatot, ezért nehéz kivenni elsőre. azza viszont, hogy beparkolósítanák végig a UPC-s ház előtti részt, sokat rontanának a moszkva felé kanyarodni szándékozók helyzetén - pláne hogy ők ezután csak lámpánál tudnának lekanyarodni.

darvaskristof 2012.12.16. 02:52:43

@városjáró: A megálló szerepel úgy az ábrán, mintha a 128/129 is a Vérmező utca felől érkezne, de az ilyeneket nyilván javítani fogják.

Az UPC-ház előtti parkolósáv nekem leginkább azért nem tetszik, mert így megszűnik a buszsáv, egy kis időveszteséget okozva a Csaba utca felől érkező buszoknak.
süti beállítások módosítása