Miért nem lesz soha Budapesten időalapú viteldíjrendszer
2010. április 23. írta: városjáró

Miért nem lesz soha Budapesten időalapú viteldíjrendszer


A Városjáró Blog, megirígyelve a közlekesési blogok népszerűségét, megpróbálta boncolgatni kicsit a fővárosi tömegközlekedés tarifarendeszének kérdéskörét. Ezért rákérdeztünk a BKV-nál a szolgáltatás ár/érték arányára és az időalapú jegyrendszer bevezetésének lehetőségeire is. A BKV Ügyfélszolgálata pedig - becsületére váló alapossággal - válaszolt. 

 

Az ár/érték aránnyal, illetve ehhez kapcsolódóan a viteldíjak csökkentésére, és az igazságosabb jegyárrendszerre vonatkozó javaslatánál a következő szempontokat mindenképpen figyelembe kell venni.

Azzal a problémával természetesen mi is szembesülünk, hogy a fizetésekhez viszonyítva áraink – mint ahogy sok más terméké Magyarországon – relatíve magasak. Azonban mi is piaci körülmények között szerezzük be a működéshez szükséges eszközöket, anyagokat, szolgáltatásokat és energiát, és a fizetésekhez mérten ezek árai is magasak. A BKV Zrt. esetében az utasok által fizetett menetdíjakból a teljes működési költségnek kevesebb, mint felét tudjuk fedezni. Gazdálkodásunk javítására tett minden erőfeszítésünk és intézkedésünk ellenére jelentős veszteséggel vagyunk kénytelenek számolni.

A korábbi években a viteldíjak szintjével, illetve a menetdíjbevételekkel bizonyos tulajdonosi elvárásoknak is meg kellett felelni. A 2008. végén hatályon kívül helyezett 2381/1999. (12. 16.) számú közgyűlési határozat alapján a viteldíjemelések mértékének az inflációt 5 százalékponttal meg kell haladnia mindaddig, ameddig az 50%-os költségfedezeti mutatót el nem érjük. A kitűzött cél az európai nagyvárosokat összehasonlítva a finanszírozás tekintetében az élvonalba emelte volna Társaságunkat. Bár ezt nem sikerült elérni, de egy viszonylag jó értéket tudunk felmutatni.

Az is tény, hogy árainkat a forgalmi adó mértéke is jelentősen befolyásolja, az ÁFA mértéke Európában az egyik legmagasabb. A közösségi közlekedés viteldíjait 1993. előtt egyáltalán nem terhelte forgalmi adó, azóta viszont folyamatosan emelkedett: 6%-ról hat lépcsőben immár 25%-ra. A bérlet 9800 Ft-os árából Társaságunk 7840 Ft-ot, a 320 Ft-os vonaljegyéből 256 Ft-ot kap, a többit be kell fizetnünk.

A viteldíjak szintje egyébként így is megfelel az európai átlagnak, a jövedelmeké azonban sajnos nem. Azon javaslatával ugyanakkor, miszerint a bérletárakat csökkenteni kellene, a jelenlegi adómérték mellett nem tudunk egyetérteni. Figyelembe véve a korábbi évek utasszámait, a számítások nem támasztják alá, hogy alacsonyabb menetdíjakkal a bevételek növelhetők lennének (arról nem is beszélve, hogy ha jelentősebb utasszám-növekedésről lenne szó, akkor a kapacitások, így a költségek növekedésével is számolni kellene). Az kétségtelen, hogy az utasok elégedettebbek lennének, illetve csökkenthető lenne a viteldíjak és a jövedelmek közötti feszültség, azonban a tulajdonosi elvárások alapján illetve azért, mert gazdasági társaságként alapvető célként a gazdaságos működésre kell törekednünk, nem javasolhatunk alacsonyabb árakat. Mindezek mellett Társaságunk veszteségeinek társadalmi megítéléséről is számolnunk kellene egy árcsökkentést követően.

A jegyárrendszer igazságosabbá tételével nyilván teljesítményarányos viteldíjak bevezetésére gondol, miként azt számosan javasolják. Erre vonatkozólag korábban több alkalommal is részletes javaslatot dolgoztunk ki zónás bérletekkel, de végül ezek egyikét sem tárgyalták a döntéshozók.
A jelenlegi technikai lehetőségeink a viteldíjrendszer megváltoztatására alapvetően egy zónás bérletrendszer bevezetésére lennének alkalmasak. Ettől eltérő rendszerekhez már komolyabb beruházásokra lenne szükség, célszerűen és a kor színvonalának megfelelően elektronikus viteldíjhordozók bevezetésével. Erre annál is inkább szükség lenne, hogy pontos utazási információkkal rendelkezzünk az új jegy- és bérletfajták alkalmas árainak kalkulálásához. Ahhoz ugyanis, hogy az árak ne legyenek túl magasak az utasoknak, illetve ne is okozzanak bevételkiesést, pontosan ismerni kell az utazási, jegy- és bérlethasználati szokásokat.
Mindezekhez a fejlesztésekhez azonban az elsődleges szempont a szükséges források előteremtése. A tulajdonos Fővárosnak „naponta friss módosító javaslatokat” benyújtani nem biztos, hogy érdemes. Mint már említettük, a viteldíjak szintjét illetően finanszírozási szempontból vannak elvárások Társaságunkkal szemben, emellett kapacitásunk sincs arra, hogy folyamatosan és kizárólag ilyen ötleteken dolgozzunk. Természetesen nem mondunk le arról, hogy új és korszerű viteldíjrendszert valósítsunk meg, de ez sajnos nem megy egyik napról a másikra. Addig is szíves türelmét kérjük, illetve azt, hogy az ár/érték arány vizsgálatában a fenti, gazdálkodási szempontokat is szíveskedjék megfontolni. 

A közösségi közlekedés finanszírozása a világ számos pontján gondokat okoz, amikre különféle megoldási módokat alkalmaznak, illetve különböző finanszírozási modellek születtek.

Dr. Kocsis István a vezérigazgatói programjában alapvető problémaként foglalkozott a finanszírozás kérdésével. Mellékletben felsorol több európai nagyvárost annak szemléltetésére, hogy ott milyen forrásokból tesz szert bevételekre a közlekedési társaság.

A példák is mutatják, hogy nem feltétlenül a jelenlegi megoldás az egyetlen járható út. Az elmúlt évben több tárgyalás folyt a Társaság pénzügyi gondjainak megoldására. A Fővárosi Közgyűlés tavaly december 16-ai, 2160/2009. (12. 16.) számú határozatában kötelezettséget vállal, hogy 2010. évre 5 Mrd Ft, 2011. évre pedig 10 Mrd Ft működési támogatást nyújt saját költségvetési bevételeiből a BKV számára, továbbá vállalja, hogy ezen kötelezettséget 2012-től az MNB által a következő évre közzétett fogyasztói árindexszel korrigálja és mindezen kötelezettséget az aktuális éves költségvetési rendeletébe beépíti. Ennek értelmében remélhetjük, hogy a finanszírozási kérdésben jelentős javulás fog bekövetkezni.

A viteldíjakat illetően szintén engedje meg a vezérigazgató úr programjára hivatkoznunk. Abban leírja, hogy az infláció feletti jegyáremelések a továbbiakban nem tarthatók. Táraságunk számára, mint már előző levelünkben is említettük, világos, hogy a hazai jövedelmekhez képest nem tekinthető olcsónak a budapesti közlekedés. Ebben azonban a tulajdonos, illetve a működéshez nem csekély részben hozzájáruló állam szempontjai is helyet kell, hogy kapjanak (ehhez az is hozzá tartozik, hogy a februári viteldíjemelésre az állam elvárásai miatt került sor, míg a korábbi évekkel szemben azt a Közgyűlés – még január 1-jei viteldíj emelési javaslatként – éppen hogy nem támogatta, nem látván elegendő mértékű bevételi többlet elérhetőségét).

Március 31-én döntött a Közgyűlés annak a szerződésnek a javaslatáról, szövegtervezetéről, amelynek alapján a Főváros és az Állam közösen nyújt segítséget a Társaság pénzügyi problémáinak rendezéséhez (ehhez kapcsolódik a fentebbi határozat is). Ebben az éves viteldíjemelések mértékére egy alsó korlát van előírva: legalább a tervezett inflációt érje el – ez lehetővé teszi azt is, hogy a reáljövedelmek növekedése esetén a közlekedés relatíve magas ára csökkenjen. A megállapodásban azt is rögzíteni szándékozzák, hogy javítani szükséges a közösségi közlekedés műszaki színvonalát, ennek megfelelően a támogatásokból meghatározott összeget beruházásra kell fordítani.

Bár nehezen lehet az ár és a minőség megfelelő arányára, egyáltalán mérésére számokat találni, mindenképpen reméljük, hogy a fentiek alapján az utasok számára is érzékelhető javulás fog bekövetkezni már 1-2 éven belül is.

Az igénybe vett teljesítményekkel arányosabb viteldíjrendszerek tekintetében az előző levelünkre hivatkozhatunk. Bár egyetértünk abban, hogy a zónás bérletrendszert papíralapon is meg lehetne valósítani, s volt is korábban több, erre vonatkozó javaslatunk, mindenképpen szükség lenne az utazási szokásokkal kapcsolatban egy kellően pontos, a mai viszonyokat részletesen bemutató felmérésre.

Az utazási szokások mellett pedig a fizetési hajlandósággal kapcsolatban is szükség lenne bizonyos ismeretekre: ha ugyanis a város egyes zónáira lehet bérletet váltani, aminek nyilván olcsóbbnak kell lennie a mai árnál, akkor az összes zónára érvényes bérlet ára értelemszerűen drágább kellene, hogy legyen. Az utóbbinál viszont – figyelembe véve az utasok jelenlegi észrevételeit – egészen biztosan utas vesztéssel kellene számolni. Az olcsóbb bérletek miatti bevételkiesést pedig – tekintve az elmúlt évek bérleteladási statisztikáit – nem lehetne biztosan állítani, hogy a forgalom növekedése ellensúlyozná.

Tekintve, hogy az utasok döntő többsége bérlettel utazik (a felszállások bőven 90% feletti hányada történik bérlettel), és a menetdíjbevételeknek igen jelentős része a bérletekből származik, kellően pontos és friss adatok nélkül nem lehetne vállalni egy tarifareformot. A megfelelő, naprakész információkat pedig legjobban elektronikus viteldíjhordozók tudnák biztosítani. Miként a korábbi tervekben, illetve számos nagyvárosban történt, lehetne utasszámlálási adatokra is támaszkodni és papíralapú szelvényeket használni zónás bérletekhez, de célszerűbb lenne a kétféle fejlesztést összekötni. A bevételváltozás kérdése, a csökkenés jelentős kockázata viszont – mivel a jelenlegi bérletárat is számosan magasnak találják, továbbá nincsenek olyan, egyértelmű nemzetközi esettanulmányok, hogy az arányosabb viteldíjrendszer önmagában növelte volna akár a fizetési hajlandóságot akár a bevételi szintet – egyelőre nem kezelhető megnyugtatóan.

Az időalapú jegyek kérdése sem egyszerűbb. Az erre vonatkozó jellemző európai gyakorlat Budapesten azt jelentené, hogy van egy olyan jegy (időkorlátos jegy), amivel például 60 percig bármilyen korlátozás nélkül lehetne utazni, emellett lehetne még egy szakaszjegy is (megállószámra, vagy 15-20 percre), amivel vagy át lehet szállni, vagy nem (mindkettőre van példa, akár egy város különböző ágazataihoz kötődően is).

Kérdéses, hogy ez mindenkinek megfelelő megoldást jelenthet-e. Jelenleg például az időalapú jegyeket az átszállással utazók hiányolják leginkább. Ha időalapú jegy lenne, akkor éppen azok találhatnák drágának, akiknek a vonaljegy a megfelelő (hosszú, de átszállás nélküli utazások esetén).

A fő problémát mindemellett az jelenti, hogy a felszálló utasoknak mintegy 4%-a utazik ma jeggyel, s az ő kedvükért kellene egy körülbelül 2 milliárd Ft-os fejlesztést végrehajtani (megfelelő jegykezelő készülékek rendszerbe állítása). Ezen túl újból előkerül a bevételkiesés kérdése: ha az árak a maiak maradnának, akkor a kevesebb jegykezelés miatt csökken a bevétel, viszont nem valószínű, hogy elegendő lenne ennek ellentételezésére a rövid távú utazások számának növekedése.

A jegyek kérdése azért is okozhat még további problémát, mert az utasoknak egy bizonyos hányada áttérhet bérletről jegyek használatára, mert azzal olcsóbban jönne ki. Emiatt is mondjuk, hogy a tarifarendszer átalakításánál mindenképpen szükséges a rendszerben való gondolkodás, illetve a naprakész, minél pontosabb adatok megléte.

Figyelvén a tarifarendszerekkel kapcsolatos európai folyamatokat, illetve az utasok igényeit, mindenképpen tervezzük, hogy hosszabb távon valamilyen arányos viteldíjrendszer bevezetésére tegyünk javaslatot. A finanszírozási kérdésekkel kapcsolatos újabb fejlemények alapján pedig Önt is optimistább szemléletre bíztatjuk, hiszen a beruházásokkal és a tarifaemelésekkel kapcsolatos kitételek szerint az ár és a minőség viszonyában javulással számolhatunk a következő 1-2 évben is.

Tájékoztatjuk továbbá, hogy Társaságunk a szűkös költségvetés ellenére is igen sok erőfeszítést tesz járműveink műszaki és egyéb problémáinak kiküszöbölésére, még ha az eredménye sajnos nem is mindig erről árulkodik. Azt a tényt is figyelembe kell venni, hogy járműveink újra egy évvel idősebbek lettek, így például az autóbusz járműpark átlagéletkora több mint 16 év. Ennek következménye, hogy a leggondosabb üzemeltetés mellett is több lesz a műszaki és egyéb hiba. Folyamatosan törekszünk arra, hogy új járművek beszerzésével a céljainknak és a jelenkor elvárható szolgáltatási színvonalának megfelelő típusúakra cseréljük le a kiöregedett közlekedési eszközeinket, erre azonban szintén csak pénzügyi kereteink között nyílik lehetőségünk. Tájékoztatjuk továbbá, hogy járműveinket a vonatkozó technológiai és hatósági előírásoknak, ciklusrendeknek megfelelően rendszeresen karbantartjuk, a forgalombiztonsági berendezések kifogástalan állapotára minden esetben nagy hangsúlyt fektetünk. Életveszélyes, vagy forgalombiztonsági szempontból aggályos járművet semmilyen esetben sem adunk forgalomba.

Őszintén sajnáljuk tehát, ha nincs megelégedve szolgáltatásunkkal, és utazásai során kellemetlenségei adódtak. Természetesen egyetértünk Önnel, hogy vannak hiányosságaink és javítani valóink egyes területeken, mégis kérjük, higgye el, Társaságunk fő törekvése az, hogy utasaink minél nagyobb mértékben elégedettek legyenek szolgáltatásainkkal. Anyagi lehetőségeinket figyelembe véve, igyekszünk az utas felmérések alapján a megfelelő járatszámot biztosítani a vonalakra, takarítani, felújítani és beszerezni új járműveket, valamint kollégáinkat minél több oktatásban részesíteni annak érdekében, hogy udvarias, kulturált hangnemben nyilvánuljanak meg az utazóközönséggel szemben, és ennek alapján a legmegfelelőbb, utasorientált szolgáltatást nyújtsák.

Bízva abban, hogy a jövőben pozitív változást tapasztal utazásai során, Társaságunk járművein balesetmentes utazást kívánunk Önnek, s kérjük, továbbra is tartson velünk a közösségi közlekedésben.


Üdvözlettel:
B-G. Cs.
ügyfélszolgálat-vezető

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr691946329

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.04.23. 22:31:46

"A viteldíjak szintje egyébként így is megfelel az európai átlagnak, a jövedelmeké azonban sajnos nem."
A keresetünket terhelő adók és elvonások mértéke meghaladja az 54 %-ot. Többek között azért is, hogy az állam - még ha kiszervezte is - normális színvonalú, megfizethető eszközt adjon, hogy eljuthassunk a munkahelyünkre. (Közben már hallom lelki füleimmel, amint demagógiát emlegetnek.)
Szerintetek mit mond egy uniós állampolgár a szerencsésebb végekről, ha megtudja, hogy fizetésünknek több, mint 10 %-át költjük el napi közlekedésre? Azt, hogy vegyünk valami olcsóbb kocsit, nem kell luxusjárgány...
Akkor számoljunk. Forintban. Egy vonaljegy ára:
Bukarest: 84,-
Szófia 140,-
Varsó 158,-
Prága 189,-
Lisszabon 216,-
Madrid 270,-
Budapest 320,- volt, emelkedik...
(Tudom, tudod, honnan vannak az adatok.)
Aztán meg itt is működik az a faktor, ami az adózásnál. Mennél igazságtalanabbnak tartják társadalmi szinten, annál több az elkerülő.
Ebben az esetben: az alternatív közlekedő (ha biciklizik, az jó - de többen autóznak) és a bliccelő.
Ha kevesebb ellenőrre lenne szükség, és nem kellene őrző-védő Kft. minden metrólejáróba, talán jutna ember a forgalomszámlálásra - utóbbiak esetében javasolnám a járműtakarítást, az is elkelne. Heréket kitenni, felső vezetőség fizetését racionalizálni, jogtalan "végkielégítéseket" miegymást visszaperelni (elévülést megszüntetni!) és talán-talán jutna egy kis pénz magyar autóbuszok, metrókocsik (láttam, létezett prototípus!) és trolik vásárlására is. Az utak kátyúzása is igen fontos lenne a közlekedés, meg az utasok biztonsága-kényelme miatt - többek között erre tartják jobb városokban a képviselő testületet.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.25. 22:20:46

Azt siralmasnak tartom, hogy a bliccelésről szó se esik. Észre kellene pl. venni, hogy az elektronikus jegyrendszerre nem azért van szükség, hogy a 4 százaléknyi jeggyel utazóknak lehessen időalapu jegye, hanem azért, hogy végre valahára ne lehessen bliccelni. Ha ez megtörténne, akkor utána az időalapú rendszer már csak a hab lehetne a tortán.

Egyébként is, a válaszadás ténye tiszteletre méltó, de a gondolati tartalom - hogy is mondjam finoman - nem meggyőző.

Azt remekül megmagyarázzák, hogy miért nem lehet változtatni a jelenlegi rendszeren. Csak sajnos aláássa a szöveg hitelességét az a tény, hogy szinte mindenütt másutt megoldották ugyanezeket a problémákat.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.25. 22:24:38

Persze a felelősség legalább annyira a városvezetésé, mint a BKV-é, sőt...

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2010.04.25. 22:29:50

Én ott veszettem el a fonalat, hogy ha nincs felmérésük a valós jegyvásárlási szokásokról, akkor honnan szedték a 4 százalékot???? De ha ez a százalékos arány igaz is lenne, akkor miért épp ez fáj nekik? Hisz ezen nem tudnának akkorát bukni, hogy megboruljon az önfinanszírozásuk. Ráadásul megint a piaci árakhoz viszonyítják a tarifájukat, miközben az - ahogy én tudom - mindenütt dotált.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.04.26. 21:19:32

@városjáró: A dotáció pedig az adóinkból van... Pontosan így értettem, hogy az állam kutyakötelessége lenne elérhető áron biztosítani ezt a szolgáltatást - ami természetszerűleg csökkentené a bliccelők számát, mert egy normális árat többen is megfizetnének. Meg persze a szolgáltatással arányosat... :-P
Persze át kellene gondolniuk ésszel és empátiával. Amikből talán nem a legjobban állnak - csak elképzelem, miket szólnak például a külföldiek a MFAV megállóiban álldogáló fekete ruhás valóban ijesztő egyénekhez...
Nem elég, hogy számosan kipécézték már (pl. a flickr kép portálon) az eszméletlenül sok tiltó piktogramot, amik a pesti villamosokat, buszokat, stb. éktelenítik... olyan dolgokat tiltva meg, amiket józan gondolkodású, européer viselkedésű embreknek nem is kellene kitáblázni. Igaz, a padlóra köpést már nem :-)

Kétkedő · http://egypar.blog.hu/ 2010.04.27. 12:01:26

@Mormogi Papa: ...sajnos a padlóra köpést is kellene

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.04.27. 12:58:27

@Kétkedő: Hmmm, való igaz, egyszer majdnem engem talált el egyvalaki, aki a mellette ülöt vette célba… aki viszont idejében elhajolt. Én a troli túloldalán ültem…
Összeszámoltam magmamban szük családom tagjait:
Hat fizetökorú családtag közül kettönek van bérlete (az egyik diák), a többiek leginkább gyalog járnak, vagy biciklivel… Meg van egy spéci bérlet, ha leányunk a korababájával van, akkor használhatja :-) Ha a jegyek ára ésszerü lenne, szerintetek hány bérletet vennénk???

Aranylab6 2010.04.27. 15:58:53

tervezgetés, javaslatok.... ugyan. a bkv összes zsetonja elment a politikai kegyeltjeinek "béren felüli juttatásaira" ennyi. üres a malacpersely. persze mindezt a mi adónkból... úgy számolok, hogy az általam befizetett, majd általuk elsíbolt adóforintokból a következő 4-5 évre előre kifizettem a bérletet... ingyen utazhatok, juhéjj.

zsitva 2010.05.06. 14:55:13

Évente 140 milliárdba kerül a BKV. Ebből 51-et az utas fizet. A többi közpénz. Innentől kezdve szavazás kérdése, hogy mennyit fizessen az utas és mennyit a beszedett adónkból tegyenek hozzá? Minél kevesebbet fizet az utas annál több közpénzt kell hozzá tenni.

jazzcool 2010.05.06. 14:56:00

"a felszálló utasoknak mintegy 4%-a utazik ma jeggyel"

ez nagyon gyenge érv. ugyanis további, kb 25 százaléknak még jegye sincs. nos ezen utasoknak legalább a felét, de harmadát bizonyosan be lehetne vonni a fizetők közé egy igazságosabb jegytarifával. (pld. 200 ft 15 perc, 300 ft 60 perc, 400 ft 90 perc, persze átszállással együtt)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2010.05.06. 16:14:09

@zsitva: Én minimum az 1/3-1/3-1/3 arányt tartanám jónak. Vagyis hogy az utasok a 33%-át fizessék a fenntartásnak. Ezzel szemben ma több mint a 36%-át fizetik. Sőt eszerint a link szerint a 41%-át.
www.bkv.hu/home/BKV_finanszirozas%20_%20KI20100205.pdf

Ráadásul, ha olsóbb lenne, akkor többen fizetnének érte (akár még az alacsony kihasználtságú járatokon is megnőhetne a fizető utasok száma), és még az is elképzelhetővé válhatna, hogy a több fizető utas az 51Mrd-ot is ki tudná termelni - már ha mindeképp ekkora részt kell tőlük beszedni.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.05.07. 09:04:13

Hogyan is mondta Hamlet?
" - Gazdálkodás, Horatio, gazdálkodás! A torról maradt sültből kitelt a nászi asztal."

No, ez az, amit a beszkárt szenvedett, majd békávé változott társulatról nem lehet elmondani. Egykoron a kalauz nem csak jegyet adott, bérletet ellenőrzött - rémisztő feketeruhás biztonsági sorfal és külső cég eltartása nélkül - hanem például meggátolta a kocsik ülésének széthasogatását, a műbőr hazahordását meg a firkálások jó részét, horribile dictu néha még ki is takarította a kocsit, meg esőben bezárta az ablakot, hogy a kedves utas ne vízbe üljön később...
Egy szóval: VOLT GAZDÁJA a járműnek. Ma legfeljebb vezetője van...
És hoyg a cég miért emészt fel évi 140 milliárdot (ha igaz ez a szám) - no, lassanként arra is fény derül.

Javítani kellene ezen is, meg persze a városi utak, járdák minőségén-tisztaságán: ez lenne az alap. A jó városvezetés minősítésről a továbbiak alapján lehetne ítélni...

2010.05.12. 22:52:02

amikor azt írta, hogy ha olcsóbb lenne a bérlet, akkor nem lenne annyi bevételük, komolyan kinyílt valami bicska a zsebemben.

van az a mondás, hogy "sok kicsi sokra megy.". ezt nem ismerik? pedig pont arról szól ez az egész dolog, hogy ha feleannyiba kerülne a bérlet, kétszerannyian megvennék..

erről szivesen készítek tanulmányt pár millióért :D

szb9 2011.02.14. 11:29:36

most kezdem érezni hogy a közgazdaságtan talán mégsem akkora hülyeség. például a bkv-s csókáknak jól jönne.
süti beállítások módosítása