Blogom legaktívabb hozzászólója, Icpacific olvtárs, az elmúlt hetekben számos érdekes városfejlesztési, rehabilitációs gondolatot küldött be hozzánk kommentként. Úgy gondoltam, összegyűjtöm ezeket és egy önálló postként most közreadom. Egyrészt, hogy ne kallódjon el a hozzászólások fiókjában, másrészt hogy nagyobb publicitást és megvitatást kaphasson.
Induljon hát e budapesti brainstorming!
Tombfelujitas
A blogok foleg epiteszeti szempontbol targyaljak a tombfelujitast. A Fovaros budgetjaba, 3 mrd ft van ezen a cimen. Egy komplett blogot megerne a "Hogyan finanszirozzuk a tombfelujitast" temaja, es foleg hogy hogyan gyorsitsuk, mert nagy a lemaradas.
A mai kb. $20K pesti GDP/c -nel a lakok nagy resze mar kepes finanszirozni egy felujitast, a nagy m2 arak bankhitelt is megengednenek, ha meg lenne oldva a hogyan.
Gondolatok: torvenyt hozni, hogy Bp-en az epuleteket jo allapotban kell tartani. Analogia autok muszaki vizsgaja. Sok varosban van hasonlo torveny a vilagon. A tulajnak jo allapotban kell tartania az epuletet. Bp-en a mai tipikus helyzet az, hogy a tarsashazakat, regi berhazakat egy Ingatlankezelo ceg managel havi dijert, ami jol megbonyolitja a helyzetet, mert minden lakonak bele kellene egyeznie egy felujitasba. Egy nem szavaszat es nincs felujitas.
Ezert kell a torveny: muszaj minden epuletet epsegben tartani, amelyik nem az azt fel kell ujitani. Erre kitor a forradalom Bp-en, a romos epuletekbe kisjovedelmuek laknak akiknek erre nincs penzuk.
Sok jo lepes combo van, a cel tobb penzt belepumpalni a tombfelujitasokba.
Az Epitesi Osztaly manageli az egeszet. Felmeri az epuletet, es megbecsuli a felujitas koltseget.
Pl. elrendel 2-3-4-5 ev elosporolast, havi osszeget (3-10 eft) az epuletalapba kell befizetni, amelyet a IKV kezel. Mondjuk 30-40%-ot ossze kell sporolni. A maradekra pl. hitelt lehetne felvenni, amit a lakasokra ra lehet terhelni, kulon-kulon. De az IKV egyben is felveheti, es beepiti a havi dijba, ekkor az Ep.Oszt. hitelgaranciat ad, hogy mukodjon a dolog.
Lehet indulni azonnal is ezen az uton, bankhitel az egesz felujitasra, elotakarekoskodas nelkul is, garanciaval vagy lakosokra lebontva. Az Ep.Oszt. megolajozhatja egy kis tamogatassal a dolgot, par millio forintig. Ahol lehet, autoelhelyezest ir elo.
Szocialis raszorulas eseten az Ep.Oszt. atvallalja a lako reszet, es raterheli a lakasra jelzalogot. Nyugdijas eseten a halalaig, fiatal hazaspar eseten 5-10 evre adhat haladekot.
Nyilvan nem egyszerre van a torveny bevezetve mert az egekig verne az epitesi arakat, az Ep.Oszt. jeloli ki a sorrendet. Jo par mrd ft tudna igy gyorsitani a tombrehabot.
Stadion effect
Mindenki ismeri a stadion hatast, amikor sok ember gyulekezik egy helyre, majd egyszerre tavozik. A legnagyobbak tipikus szama, 70 ezer ember megy a stadionba. Errol az Arsenal site mesel: www.arsenal.com
Gondoljuk el, ez 70 db Ezer utas/hernyo metro, aminek 2.5 ora kellene megtolteni ezt a stadiont. Londonban 3-4 metro-vasut es tucat buszjarat tolti meg. Tavolsagi busz (coach), egy hettel elotte foglalni, majd 4-2 oraval a mecss elott beparkolni, mert utana a yard lezarja az utakat!!!!
Autoval ne gyere, mert egyaltalan nincs parkolo. A feltoltes kb. 3 ora.
Egyedul S-California deli reszen kb. 95% auto, 5% busszal toltodik: Anaheim Stadium. A parkolo 700x800 meter sik terulet.
Bp-en nem tul rossz a helyzet mert a Nepstadionnal ott a metro, de ezen felul meglehetne oldani jo par ezer auto parkolasat is. Meg a helyzet jo, nem surusodott be a varos.
A stadion hatas (hullam, folyamat) ketfele. Az Arsenalnal latjuk, mar 3 oraval a meccs elott kezd el toltodni, 1 oraval elotte mar suru az emberfolyam. Ez az elso hullam. A meccs vege utan azonban mindenki egyszerre indul el, a masodik hullam joval nagyobb.
Ez a hatas van a vilag varosainak nagy tobbsegeben is - a centrum egyenlo a stadionnal. Egy kis helyre, nagy tomeg akar bemenni. Minel surubb a belvaros (irodahelyek) annal tobb ember akar bemenni.
Az irodasuruseget a felhokarcolokkal lehet maximalizalni. A varosok korkorosen fejlodtek, a var korul indultak, majd korbe korbe nottek. A legjobb lakas-munkahely elerest a kozpont, a center, a downtown, a belvaros adja, ezert ide epitettek a munkahelyeket. Kis helyre nagy tomeg akar bemenni egyszerre. Ez munkanapokon reggel van, kb ugy 300 ezertol egy millioig mennek a centerekbe, es generalnak egy nagy kozlekedesi hullamot, dugot, problemat. Itt is, mint a stadionnal a reggeli hullam kisebb, mert sokan elobb erkeznek mint pont munkakezdes, 8 ora, de mindenki egyszerre indul el haza 17 orakor, ezert az esti hullam nagyobb. Varostervezoknek ezert, ha lehetoseguk van, a kifele meno utakat nagyobbra kell tervezni.
Bp-en szerencsere nincsenek magas irodahazak a belvarosban, ezert meg autoval is be lehet menni az M0-as ota, eleg turheto idokkel. De ezert nem szabad magas irodahazat epiteni a belvarba, mert noveli a kozlekedesi problemakat.
A kovetkezo lepes, kitelepiteni az irodak egy reszet a belvarosbol, szetvagni a nagy stadiont sok kisstadionra, es olyan pontokra elhelyezni ahol a legkonyebben elerhetoek. Ezek a Metro megallok, mint pl. Nepliget, Koki, Pillango, Ors vezer ter.
Az egesz blokk nagy reszen a homlokzatok mar ki vannak suvickolva, belul a jo eg tudja, de maradnak a hazak, a jo eg tudja meddig. Egy foghij maradt ki, ami ma parkolo. A parkolasi helyzet ott jo, mert szembe is van egy Dob utca foghij, a Klauzalra is lehet tenni, egyhogy ide eleg az a parkolo ami van most. Ha nincsenek parkolo gondok ott persze. Ha vannak akkor egy szint le, 4 meter garazs, rajta 1m fold, majd fas parkolo combo. Egy kis belso ter alakulhat ki, amin van par nagy tuzfal.
A Dob utca 35 zsidotemplom, a varosresz, mint minden oreg resz, saturated vallasos epuletekkel, amelyek lassan atalakulnak. Itt is meg kell vizsgalni kell-e ez ide, mert ebben blokkban mar van egy hasonlo. Ma mar hatarozottan sok 2 templom egy blokkban, 4-5 blokkonkent boven eleg egy, igy is konganak az uressegtol. Ebbol egy eleg jo lakohaz csinalhato.
A masik resze mar Kaluzal ter 1.
A ket epulet kozott van a foghij, amit beepitunk
A Klauzal 1 folytatodik, egy az egyben megy tovabb, (mintha egy epulet lenne, ugyanaz a stilus!!! Kult orokseg megorzes van) vagy 6 metert, majd beugrik a Templom vonalaba. (Nincs egyvonalban a ket epulet) .
Foldszinten van ket 4-5 meteres, diszes hinto bejaro, az autok mennek be a fas parkoloba. A tobbi resz garazs, mosoda, szemettarolo.
Az uj epuletresz csak egy teglalap, kb. 7-8 meter szeles, 70-100 m2 lakasok, 3 szinten.
Mivel nem lesz az udvar beepitve, a belso tuzfalakra mar lehet tenni ablakokat. Pl Klauzal ter 3-as epulet. Mert minden lakas csak a belso udvarra nez, most kinyilhatnak egy szep belso terre.
Egy jo kombo, egy 2 meteres erkelysor, aminek tamaszto oszlopai kozott parkolnak az autok.
Tehat 2.6 meterenket lehet egy egy oszlop. Az egesz blokk lakasai minosegileg nagyot javulnak ezzel, vilagos ablak, erkely.
Elektrotechnikai muzeum, volt trafohaz helyen: maga tarfohaz lebontodik, a maradek helyre mennek a loft lakasok.
Elte operacio: nagyon rossze helyre sikeredett, ELTE megy ki a KSI helyere ugyis, ez az epultet lesz egy modern loft lakas. Egesz jo lesz ez a blokk. Kulturalis orokseg magasfokon megorizve, lakominoseg ugras, autok tudnak parkolni. A belso terrol persze jo lenne ajtot vagni minden epuletebe, ami altalaban egy lakasba kerul, a ket foldszinti lakas osszevonva, plusz az ajto.
Parkolo vegig a belso teren nyilvan, helyek eladva vagy berbeadva a lakoknak. .
Az Onkorm. csinalja az egeszet, az upgrade kotelezo a lakasoknak, aki nem tudja kifizetni, annak raterhelik, eladaskor, orokleskor kapja meg az Onkorm. a penzet.
Tovabbi gondolatok ehhez a tombrehab-hoz
55 meter hosszu a ket haz kozott, legyen 8 meter szeles az uj epulet, ez 55x8=440m2, tegyunk egyszintre 5 lakast, 80m2/lakasunk lesz, 3 szinten, 15 lakas, A homlokzat ugyanaz mint a Klauzal ter 1, de mogotte nem szobak vannak, hanem a folyosok, ahova a lakasokba be lehet menni a lepcsohazbol, meg a liftbol. Szoval nem belulre kerul a folyoso hanem kivulre, mert van egy nagy belso udvarunk, amely vilagos, levegos, es foleg csendes. Ez zold, 3 autonkent egy meter fa-resz, 2 fanak.
A tuzfal megoldas: tehat kirakjuk az erkelyeket, es a savot hofeherre meszeljuk, a fenyvisszaverodes maximalasa miatt, de a kozte resz pl. lehet kicementezni a fugakat, majd borostyannal befuttatni az egeszet. Ez minden evben nyirva van, kap egy permetezest is a rovarok miatt, de bezolditi az egesz udvart.
A vegen az egesz tomb nagyon fog hasonlitani egy modern condo blokkra, nagy belso ter, sok zolddel, a lakasok befele neznek nem az utcara, csendesek es ki lehet nyitni az ablakot nyaron.
Nyilvan az uj lakasokbakozponti legkondi a teton, es hely a moso es szaritogepnek. 300 eft/m3 lakas ar bevetelek kb. fedezik is a koltsegeket, de nem baj ha bukik kicsit rajta az Onkorm-Epitteto, fedezi a TOMB-rehab alap.
Eleg jo modszer komplett tomb rehabokra, az uj lakasok nagy lakoertekkel birnak.
Minden blokk egy tanulmany, gondosan felmerni a helyzetet, es megcsinalni a tervet, legalabb 30 evre elore. Elonye, hogy joval jobb lakasokat lehet epiteni, pl. uj epulet eseten, lehet tudni, mi lesz az epulet mellett, igy tuzfal helyett homlokzatot lehet epiteni, ami plusz ablakok es erkelyeket jelent, kis befektetes, nagy improvement. Sok pelda van, hogy nagy tuzfalakat raknak uj epuletekre, homlokzat helyett.
Az uj piros haz oldala tuzfal, mert nem tudtak mi lesz mellette. A tervben, fas parkolova alakul ez a terulet. Igy mar fel kell tenni egy homlokzatot, epites utan par evvel, tripla koltseggel.
Ebben az esetben talan egy sor lakasbol allo epuletet fel lehetne rakni ott, de max 4 emelet, inkabb 4 szint. A 6 emelet tul sok, a foldszinten meg garazs, mosoda, tarolo, szemet az idealis.
Koztarsasag teri blokk (8-K001)
A ter fele mar szep hazsor huzodik, szemben es oldalt van hely parkolonak. Nem raktak egymas melle a hazakat, mert meg az elozo rendszer epitette. A mai privat rendszer mar nem hagyta volna ki a helyet az epuletek kozott!!!! Jo pelda ez is, terszeruen vagy profit orientaltan, max surusegre epul a varos.
A mi verzionk, maximum lakoertekre tervezzuk a tombrehabot es kozlekedes prioritasra.
Kun utca 5. es Vay 4. keskeny telek, kb. 30 meter lehet.
Idealis megoldas: Ez a ket epulet kijon, az Alfoldi utca homlokzatai ramasolodnak a hatso reszre. Az uj utca, fas parkolo, 3 vagy 4 sor autonak. Szent Rita atkoltozik a legkozelebbi kongo nagytemplomba. Eleg szerencses topololgia, nagy javulas.
Blokk: Jozsef utca, Or utca, Horvath Mihaly ter
Hasonlo a 8-K001 blokkhoz, szerencsesen ket haz esett ki egymas mogott, igy szep fas parkolo utca alakithato ki, 3-4 sor autoval. A kornyek eleg zsufolt, nagy business operacio van, parkolo hely nekik sok kell, mert ott operal a szerviz autopark is. Meg kell kerdezni kell-e nekik parkolo, de kulonben is lehet hogy ide tobb parkolo kell mint egy szint. Minden modszert meg kell talalni egy oreg varosban az autok elhelyezesere, ilyen lehet a 2x felemlet parkolo. Ebbe a blokkba idealis lehet, mert jo hosszu, egy utcan be, masikon ki. A 2 szintes, felemelet parkolo lenyege, hogy 3 meter le vagy fel helyett, 1.5 metert le, es 1.5 metert fel, feljaro, amibol ugye 4 kell osszesen, de csak par metert vesz el mindket helyrol. Szoval itt azt mondjuk, hogy felemelet le garazs, es felemelet fel parkolo.
Ketszintes parkolo fasitasa. Az eddigi megoldas, hogy kb. 1 meter foldet tettek a betonra es ezt parkositottak be. A masik, nagy kovazakba raktak a fakat.
Ez a kissse faramuci megoldas, a pincebe rakja le a fat, ami kino, 10-20 meter magasra is.
Minden 4-5-dik kocsi utan egy beton szarkofagot rakunk (1m x 4 meter) aminek fold az alja. A ket mellette levo parkolo gyepteglas, (homokba rakva) azert hogy a gyokerek kapjanak levegot. Laza talajt rakunk bele, sok hugarocell golyoval. Esetleg kis sprinkel system is kell. Ebbe jon egy platanfa csemete, aminek a teton ugyanekkora lyukat hagyunk, es ugy metszuk hogy magasra nojon. Eleve olyan csemeteket kellene ide gyartani aminek 2-2.5 meter utan kezdodik a koronaja. .
Onkorm. Ep.Oszt. lepesek: megcsinalja a tervet, mondjuk 4 mulva indul a kivitelezes. Addig a felujotando epuletek ELO takarekoskodnak. Kivitelezest megcsinalja az Onkorm, kiforditja a Or utca hazakat, az also szinten ahol lehet ket lakasbol egyet csinal meg egy kijaratot, minden felujitva, kifesteve. Ezeknek koltsegeit raterheli a lakasokra, ertelemszeruen. A lakok kifizethetik egybe, vagy, az egyszeruseg kedveert, hitelt is adhat az Onkorm, banki kamat, havi torlesztes, 10 ev futamido, a IKV gyujti be a kozos kolztseggel, es utalja at az Onkorm-nak. 10-25%-t koltsegekbol az Onkorm. at is vallalhat.
A terulet nagy resze mar megujult, legalabbis homlokzatok renovalva, foghijak beepitve, koszonhetoen a kozeli EVM hatasanak. Jo az EVM kozeleben lakni, addig addig amig kerul penz (One way or another ) a felujitasra. Garazshaz is epult.
Ennek a felblokknak a rehabja:
Ha a parkolo helyzet meg mindig remenytelen, akkor az egesz ures terulet parkolohaz. Ha valamivel mar jobb mint az elso eset, akkor pince szint garazs, innen indulnak fak, 4-5 autokent, es a felszin fas parkolo. Erdekes lesz ez a pesti ujitas, a pincebe rakod le fakat, es onnan noveszted. 2.50 egy garazs belmag, egy meter a szarkofag, egy 2 meteres fatorzsnel mar a felszinen egy fel meter torzs es a kis lomb latszik. Innentol csak metsze kerdese, felnoveled a torzset meg 2 metert utana jon a lomb.
A 3 haz ami marad, Dohany 46, sarok, stand alone epulette avanzsal, homlokzatok kifordulnak mindket oldalra, a masik ketto, Nyar 5 es Klauzal 8 ugyszinten, szep kis terecske formalodik.
Klauzal 3 ma parkolo, holnap is az, csak kerdes, mekkora. A hely nagyon kicsi.
2 homlokzat kifordul, es marad a mostani parkolo, vagy egy szint le, es felszin, esetleg a felemeletes parkolo combo.
Beepites abszolute kizarva mindket helyen a varos legsurubb reszei egyike, romos 1-2 szintesek mar regen kihaltak, nagyon keves a hely az autok eltuntetesere, es egy kis zold bepumpalasara
Szemben a Rokus-t lett volna jo lepucolni felujitas helyett. Mara mar ott is telt haz lett.
Mar megujult blokk, kiment a ket utolso rom a Kertesz 21-23-bol es szep parkolo szuletett. Az elet egybol konnyebb lett a blokkban meg a szembe levo blokkban, nagyott ugrott az lakominoseg. A homlokzatok valoszinu meg nincsenek kiforditva, par epuletre mar raferne egy kisebb homlokzat tatarozas, gozmosas, javitgatas, festes. A festes szine nem mindegy, mert sokat javit a feny mennyisegen a vakito fehet szin.
Szembem a blokkal, Kertész utca 24/28. 250 autos garazs epult 1924-ben, ma is a Fotaxi garazsa. Kitono lehetoseg javulni, mert a belvar nem ezen garazsok helye, a BKV mar regen kivonult a periferiara. A Fotaxinak is keresunk egy jo helyet valahol jo messze a Belvartol, pl BKV Delpesti garazsa mellett, nem kozelebb, es van egy gyonyoru 250 fero helyes garazsunk a korrnyek kiszolgalasara. Taxival konnyu a sofor valtas managelese, az utolso meg nem is viszi be a kocsit ejszakara hanem azzal megy haza.
Idealis esetben, a BKV–ba mergelne a taxivallalat (ha meg allami tulajdonban van) mert igy sokkal jobban tudna managelni a kozjarmuvek sofor valtasait. Pl. 4 orat vezet a csucsban, majd 4 orat taxizik, igy nem kell kettevagni a munkaidot. Ejszakai soforhazavivo jaratok taxik is lehetnek. A Taxi is TK, jobb kisebb 30-40 es kisgarazsokat a periferan elosztani, es a z adminisztraciot is kivinni a zsufolt zonabol. De meg jobb eldisztributolni a soforok lakasaihoz, es csak a szervizt csinalni kozpontilag. Ma mar jo a kommunikacio, minden kocsit mindig el lehet erni, igy a regi kozponti garazs topologiat le lehet valtani.
Visssza az epuleteszinre, pl. ez az epulet, kis javitasok a homlokzaton, majd moshato muanyag festes, korhaz feher, amit evente egyszer lemos hazmoso ceg.
A lenyeg: a feher veri vissza a legjobban a bejovo fenyt, megno a lakasok feny supply-ja, masik elonye, nyaron a legkevesbe melegszik fel. A lenyeg tehat keskeny utcakba a hazak szine feher, de legalabbis nagyon vilagos. A legkeseknyebb < 10-meter utcakban a hoferher preferalt. Olcso, ingyen improvement. Jol ki kell valasztani a megfelelo moshato festeket, aztan lehet elkezdeni a kisrenovalas - festest vagy 5 ezer epuleten. Ujabb par milliardnak talaltunk jo helyet, bar ez is jobb torvennyel elintezni, az epulet lakoi fizetik a szamlat. .Az evi kotelezo homlokzat karbantartas a kozos koltseg resze.
Felfedezes regi varos topologiaban, az egysoros blokk. Ez lett volna a jo ut a gyalogkozlekedesre alapozott varosi topologianak, az egysoros blokk, amibol egyet sikerult eddig talalnunk. Bar van sok rovid egysoros szakasz, itt egy egesz utca a Kurt utca, Erzsebet Krt kozotti hazsor egysoros, ket homlokzattal.
A masik oldalon:
Kurt 4: lebontva
Kurt 6: 4 szintes irodahaz, 1965-ben epult, 2004-ben felujitva, keruleti rendorseg van ott.
Kurt 8: rom, lebontva.
Ha nem lett volna 2004-ben a Kurt 6 felujitva, akkor egyertelmu lett volna, hogy a 3 haz lebontodik, a blokkok kifordulnak a kis, fas, parkolos terre es egy szep resz alakult volna ki. De nem engedhetjuk meg magunknak jo epuletek bontasat, a Kurt 4, es a Kurt 10 homlokzata kifordulhat ha lakok akarjak a ket pici terre, ahol fas parkolo van, jobbara a rendorseg hasznalja.
Ugy 2030-korul, a rendorseg kivonulna egy jobb helyre, ahol tud parkolni, es ez az epulet lebontodik, tovabb formalodik a Belvaros egy szebb iranyba.
A kornyek: Strip2 zona, Felso Terezvaros. A Munkacsy az Andrassy korul mar nagyon szep 5* utca, a Podmaniczky feloli vege viszont mar 2 csillagot sem erdemel. A vasutra nezo Podmaniczky sor hatranya maga a vasut. Ezek a hazak mar kaptak sok kormot a gozmozdonyoktol, ami latszik a cserepeken es vakolatokon.
Munk 37: valoszinu hasonlo mint a lebontott 39, az also szint mar nem is operal, belul kis lukak lehetenek jol lelakva. 4 szites eklektikus epulet.
Munk 35: hasonlo lehet mint a tobbi, de csak 2 szint, a felen volt felujitas a masik fele doglottnek latszik.
Munk 33: 3 szintes, ketszinu homlokzat, eleg jo allapotban van.
Munk 31: ketszintes lerobbant
Munk 29: 6 szintes szep epulet, also szint doglott, a tobbiben laknak.
Munk 27: gyenge 2 szintes, magas hazak kozott, a sarok mellett
Munk 25: gyenge 3 szint, a googleban mintha mind a ketto le lenne bontva.
Szondy Sarok
Munk 23: szep haz, itt kezdodik a diplomata negyed
A Munkacsy-Podmaniczky-Szondy szakasz egyik vege 5*, a masik vege volt a vasut, de ebbol 5* Sanzelyse sugarut lesz, ezert a ketto kozott erdemes lux upgradet csinalni, mert lehet vinni a diplomatanegyed arait, ami 300-400 eft/m2, nagy, jominosegu lakas eseten, ott, a jelenlegi 200 eft/m2 rozsda ar helyett, tehat meglehet csinalni meg profittal is, attol fuggoen, hogy hany lakast kell megvenni.
Az Onkorm. manageli es finanszirozza combo a legerosebb.
Negy 80 meter hosszu, duplatelkes epulet, eleg ritka Bp-en, 22-24 meter szelesek lehetnek.
Minden haz egy konzilium, eddig az a blokk mind lebontasra volt itelve.
Ebben a comboban, feltesszuk, hogy a Munk 37. 4 szint, Munk 33. 3 szint, Munk 29. 6 szint strukturaja jo, elel meg 150 evet, ezert ez felujitasara kerul.
A kozotte leve ket kicsit (Munk 35 es Munk 31) kiszedjuk, helyukre egy-lakassoros, 4 szintes replica kerul, azaz ami volt visszarakjuk, vagy ha a struktura jo, meg is lehet orizni az alapokat, a cel, hogy mind a 4 haz, (37, 35, 33, 31) 4 szintes legyen, de a 31, 35 csak egy sor lakas, kb. 9-10 meter befele, 22 meter a telekfront, igy ket lakaas 110m2, es 3 szint, 2x6 lakas lesz a mostani 20-30-bol. A belso udvar mogottuk pont 2 sor auto, kozepen kell a bejaratnak lenni, meg a liftnek es a lepcsohaznak is, igy valoszinu, hogy egyik lakas nagyobb a masik kisebb lesz. A bejaro egyik oldalon a lepcso, masikon fut a lift, kozepen mennek be az autok.
Erdekes combo, hogy a foldszinten mind az 5 epuletbol az utcafronton 4 metert kiszedunk, tornacositjuk, es az lesz a jarda, igy hozzaadunk az uthoz 3 metert, egy savot, a drop aout savot, mert szembe ott van az iskola, troli is megy az utcan, nagyon jol jon oda egy kis utca szelesites. Az iskolaudvarbol is lecsapunk egy pick-up savot a szulok autojanak, valamivel egyhitjuk az egyre novekvo torlodasokat.
Mivel a Munk 29 hatszintes, eppen csinalhatjuk a Munk 31-et 5 szintesre, es tetoterasszos comboval simitjuk el a szintkulombseget.
A Munk 29 ahol lehet kifordulhat, sot, a elso vagy masodik emelettol kaphat egy 4 meter szeles upgrade blokkot, hozzaadva a lakasokhoz, szep kiltassal a budai helyekre. Jol el lehet bonyolitani ott az reszt, ahol a Munk 31 megy 80 meteren.
Alul arkados jarda, vegig eklektikus arc, parkolo, nagy, 20 meteres belso udvar, szep luxuslakasok szuletnek ott.
Munk 33 is ki tud fordulni mindket oldalra 70 meteren, kaphat a masodik szintol 4 meter upgradet is, vagy csak erkelyt. Ha kicsik a lakasok, akkor jobb hozzadni egy nagy szobat ezzel a modszerre.
A foldszintek: ablakok igy mindket oldara nyilhatnak, 60-70m2-es lakasok parkoloval, elfogadhato lakoertekuek lehetnek.
Munk 39: Az egyik combo, a Munk 37 kifordul, egy 4 meteres homlokzat hozzaadassal, es kis teret kepezunk. De ott van hely boven, ugyanolyan jo, hogy a Podmaniczky utca szintre rarakunk egy eklektikus replicat, mondjuk 8 m szeles utcafront, 10 meter lakasokat, kb. 7 szinten, a mellette levo MAV-hazak (Pod 91-93) parkanymagassagaval egyenloen.
Pinceszint, 20 meter- 2 auto soros garazs.
Ket sor lakas, 6 szinten, 12 lakasonket egy lepcsohaz es lift, ket oldalon erkelyek.
A Munk 39-37 kozott maradjon meg legalabb 18 meter, 2 sor autonak, es faknak.
A Munk 37 a masodik szinttol kifordulhat, elfer meg 4 meter hozzadas is.
Sot elfer, egy sor lakas is a frontra, a Munk 37-39 kozott, mert hosszu 70x20 meteres udvarunk van, az eleg vilagos mar, sot szembe a Kolcsey giminek nagy udvara van, eleg feny van azon a helyen. Lehet hogy erdemes, a Mu39-37 kozotti savot it alagarzsozni, es a pincebeol nyomjuk a fakat felfele, mert ott egy nagy irodablokk van mellette, egyik oldalt, masikon az iskola.
A Munk 39 fronttol kezdodik a Sanzelize, Stefania Varosi autopalya. Kb igy: 4 meter jarda, 2 meter fasor, 5 meter 45 fok parkolo (konnyebb ki-be allni, ha ferde), egyiranyu 6 meter hinto ut, 5 m, 45 fok parkolo, 4 meter fasor = 28 meter osszesen, legyen a masikon is ugyanez, bar ott van hely, lehet egysoros parkolo is.
56 meter elment, 130m szeles ott a VAP, marad 74 meter, kozepen 6 meter Fasor, 2x34 marad utnak, amikor 2x5 sav=2x20m boven eleg mert ugysem lehet tolteni azon a rovid szakaszon. Kezdjuk 2x4 VAP-al, es a maradek helyre, a 4meteres fasort szelesitjuk mindket oldalon. A szemben levo oldal, lehet egy Palota sor, neo reneszansz, mar lebontott palotak replikaja. Ott lehet kozepen a folyoso, es ketoldalt teglalap lakasok, mert mindket iranyban jo a panorama es van hely mindenre. A pesti Sanzelize lehet vagy 1.5 km - felmehet egeszen a Robert Karcsiig.
Ott a legmagasabbak az arak, gazdasag 2x2-je, azt gyartsad amit a piac vesz. Az Andrassyn ket iskola is van, nem odavalo, szuk a hely neki.
Visszaallitjuk a BVSC Supergimnaziumot, 2000+ fore, mert nagyon kezre esik, sok jo ingatlant szabadit fel, ugyanakkor meg lehet valositani a napi tornaorat, vilagszinvonalu oktatas servicet lehet szolgaltani. A Kolcsey Gimi es mellette levo altalanos, ebben a comboban egyesul egy tiz osztalyos super alt iskolava, ahol szinten jut hely napi tornaora, deli ebed, tanaroknak iroda, sot meg a torna reszen jo par badmington palyara, amit a kornyeken el lehet adni. Badmington az idealis rekreacios, tomeg sport 4 evszak varosokban.
Igy Pesti Barnabas iskola is felkoltozik a BVSC supergimibe, mint alt gimi, az elelmiszeripari temat mashova rakjuk. A kozepiskola districet egy nagyvarosban a kozlekedeshez kell igazitani, es itt a Kismetro idealis gyujto, 2x400 meteres teruleten minden diakot a BVSC supergimibe szallit. 2000 fos gimi konnyen fel fog toltodni, a maximum letszamra kell epiteni.
Nyaron a turista szezonban a gimi zarva, idealis combo. Ugyancsak a metronak jo, mert reggel kifele szallitja a diakokat a kismetro az ures szerelvenyekkel.
Ez az epulet tomb, Andy 63-65 felno 5 szintesse, es kap egy gazdagabb homlokzatot, hasonloan a Korondon levo Palotahoz, 3 emelet nem eleg egy lux palotanak.
A parkolo: jo otlet a Hunyadi alatt a melygarazs, egyszinten, 1.5 meter fold rajta, majd park vissza. Nem tul draga megepeiteni, buldozer es beton munka az egesz. De a fas parkolo sem tragedia
A Hunyadi csarnok: idealis Lidl-Tesco tipusu felujitas, csarnok megujul, de supermarket koltozik be, amely belul kiadhat teruleteket, pl. egy pizzasutonek. Kavezot is szoktak betenni.
Ez minden vasarcsarnokra atalakitasra igaz, Supermarketek, ha van helyuk, kiadnak gyorsettermeknek helyet, pek, kavezo, bankfiok, onki etterem szokott bennuk operalni. Ha melygarazs a combo, akkor belulrol indul a folyoso lefele a garazsba az ut alatt. Ez a bolt mindig tele lesz.
Az idea: Bp mai fejlettsege, GDP/capita-ban merjuk, (mar van egy pontosabb meroeszkoz itt a diskemen) ami kb. $20K/cap. A legjobb megnezni a vilag tetejet, ahol a GDPC ugy $50K/cap. Megnezed a 20-ast, megnezed az 50-est, es latod hogy merre fele megy a civilizacio. Szechenyit jatszol. Nem kell feltalalnit a spanyolviaszt, mar megtettek elotted masok, csak le kell kopizni. Kb. 20-25 ev mulva eri el Bp az $50KGDPC-t (probalok combokat kitalalni, hogyan lehetne elobb). Az epuletek azonban 2-300 evig is elelnek, tehat a $50K GDPC-hez vezeto uton sok olyan epulet amit $10-20K GDPC-nel epitettek nem lesz alkalmas a funkciojat jol betolteni, bontani kell es ujat epiteni.
Ezt el lehet kerulni ugy, hogy a jovonek epitkezel, vagy legalabb is kihagyod a helyet neki. Mindenki tudja ezt csinalni, akinek van Internete, nem ordongosseg.
Itt egy pelda: elmesz a Google Map-on egy $50K GDPC helyre. Pl. Aliso Viejo, CA, Deerhurst Deerhurt-Wolverine way, ott egy gimnaziumot latsz. Te is jartal gimibe, tudod milyen egy pesti suli. En is ott jartam, en is tudom. Ebbe a gimibe meg a ket fiam erettsegizett.
Innen jon az elso jovo joslas: a gimi helyi, ugymint az alt iskola, nem ugy mint a Bp-i gimik, amelyek ugy mukodnek mint egy egyetem. Itt az alt iskola kb. 90%-a megy tovabb gimibe. Ezt mar Bp-n is be lehetne vezetni, (de mehet az egesz orszagra is), kozepiskolai district, nagy gimi.
Nezzuk a gimit felulrol: Indul egy baseball palyaval, majd egy Ami futtball, 500 fos lelatokkal, meg egy baseball, 10-15 kosarlabda palya, 6 tenisz, meg egy baseball ami regen foci volt, de visszacsinaltak. A foci palya kicsit lejjebb van egy skate board palyaval. Nagy uszoda, 2 sportcsarnok, egy lelatokkal, nagy parkolo, mindig tele van a diakok autoival, tanaroknak kulon parkolo, belul meg minden ami koll. Computerek, jo eg tudja. Bp-en ez meg kicsit draga, de legalabb kihagyjuk a helyet neki, amikor lesz penz ra. Itt lehet nezegetni felulrol az egeszet, kis navigalas utan: maps.live.com
Szemben vele egy shopping center. Merd le mekkora ez egy 60 ezres varosban. A parkolo nagysagat nezd meg. Autoellatottsag 95% korul lehet, de van buszjarat is. Nem nehez profetanak lenni, parkolo kell a bevasarlo kozpontokba, de ha beepited ezeket a helyeket, akkor jol megnehezited a gyerekeid eleted, mert nekik majd le kell rombolni, vagy maradnak a bevasarlo szatyornal. Alatt van egy iroda epulet, jo nagy parkoloval, ami eppen egy hideghaborus maradvany, 3 meter vastag betonfalakkal, kormany irodak vannak benne. De parkolo itt is van doszt.
Szoval es tettel, nincsenek nagy abszurd dolgok, csak masolom amit latok.
1972 dec-ben ert el a metro a Delibe. Akkor a Huvibol jartam be a BME-re, a metro elott eleg jol. Az 56-busz bevitt a Clark Adamig, onnan a 86-ossal, 70 perc, haztol hazig. Igen am de jott a metro. Az 56-os csak a Moszkvaig ment, onnan ma is eleg bonyolult es sok ido eljutni a Lagymany hidig. Szoval 10-15 perc extra rament a villamosozasra, ezen felul, nem tudom miert, de az 56-os buszon hering alakult ki. Minden jarat ki lett tomve reggel,-este, a 10 perces menetido, 17-20 percre ment fel, mert a sok megallo miatt a tomott busz lelassult. Foleg hazafele, hegynek fel volt dogos. Mar a vegallomasnal maxra volt tomve a busz, megallt a Pannonia studional, es 3 perc kellett neki amig feltudott gyorsulni 30km/orara. A Moszkvatol Kettesbe tette meg az ut nagy reszet. Gyenge buszok is voltak akkor meg.
Mondtam a faternak, hogy mit kellene csinalni. Az utasok 90%-a vegallomastol-vegallomasig megy, hulyeseg ez a sok megallas, kellene egy gyors jarat, ami ritkan (jobbara sehol) nem all meg. Azt mondta a fater, tudod mit, ismerem a BKV illetekes osztalyvezetojet, Nagy Zoltant, leirom neki ezt az otletet. Igy tortent, a Nagy elvtars felhivta fatert, hogy meg sohasem kaptak ilyen jo otletet, ki fogjak probalni. Igy szuletett a 156-os, Bp-elso piros gyorsjarata. Azota amikor nezegetem a BKV E-jelu buszait mindig ez a tortenet jut eszembe.
Tehat nem minden otlet abszurd, neha el lehet talalni csak probalkozni kell. Hely meg van a diszken olcson nemdebar.
Kozlekedesfejlesztest nem eleg egyszer tervezni, egy nagyobb valtozason evekig kell gondolkodni, tobb tucat variaciot atszamolni, majd amikor kesz vagy kezd elolrol. Jo pelda az Ulloi-Ecseri uti palyaudvar, $10 milliard “megoldas” helyett 1 millioval jobbat lehet csinalni.
Busz vagy troli: 5000 cs-u/o (csucsido, utas per ora, egy irany, reggel 6.30-tol 7.30-ig,)
Villamos: 5000-15,000 cs-u/o, nincs mas, hosszu Combino viszi az utasokat
Metro: 15K cs-u/o,
Ezek metro epitesi szamok, metro nyujtas, vagy mai uzem 5000 cs-u/o-nal mar OK, sot ezalatt is ha mar megvan. Metro zart palyan futo, gyors gerinc. Villamos, meg a HEV, lassu uzemu nagytomegu eszkoz.
Az idealis kozlekedes Bp-en, es a tobbi korkoros nagyvarosban, metro es villamos a belso gerinc, alapkorokon, mint a 2-4-es, vagy az uj BP-Metrokor, par metro sugarcsap, majd erre a csapra, a koriveken futo busz es trolik hordanak ra.
A Kisfoldalatti idealis upgradje, kivinni Vac vasutallomas, Dunakeszi remizzel. De ehhez tul kicsi, a 300 fos szerelvenyek nem birjak a forgalmat, meg ott az M3-is. Bar ez is egy combo, mert azert tud ez 10 ezer cs-u/o-t, ami talan eleg. De ott az M3-as erre. Viszont jo lenne hosszabitani, mert 2-3 metro megallot tudnank tenni a Rakosrendezora, ahova 6-9K munkahelyes irodablokkokat tudnank rakni, idealis helyre, a Belvar felol TK-sel toltodne a 2-3 iroda blokk, a tobbihelyrol meg foleg autoval. Egyik combo Istvantelekig felvinni a Kismetrot, , es oda a tenni a remizt. Hatranya, tul kozel van az M3, ket gerincvonal egymas mellett nem jo hatekonysagu.
A 3-dik combo, ott a MAV Rakoskorvasuti uresen allo remize, oda tenni a kismetro Remizt. Most ezt a combot gondoljuk at.
Mexico megallo: 400 meter gyaloglasig johet Iroda, igy jobbra es egeszen a Teleki Blankaig lehet egy 10-12K+ iroda munkahely blokk. Autoval az elerese ennek a blokknak az egesz Bp+Aglo Skala 1-10-en, 9-es, nagyon jo. Tomegkozlekedes eleres ugyszinten 9-es. Nagyforgalmu blokk, ket VAP is fut ott, ide jobb iroda mint gimi.
A Gimit feltesszuk a masodik megallo, 900 meterre a Sportpalyakhoz. Negy evszakon, 2.5 honap nyari szunettel, alig jut ido szabadban sportolni, ide teremsport kell, keves szabadpalyaval, 2 teniszpalya, 2-3 kispalyas foci, 3-5 kosar, plusz nagy udvar eleg. De kell sok tornaterem, Futsalhoz (amit sokkal jobb lenne hoki modjara, palankkal jatszani, ugy hogy a labda soha sincs kint) badmington, es lanyoknak terem aerobic, tanc fele tornahoz. Ide elferne egy 2-2500 fos supergimi.
A masik oldalan a megallonak meg egy 6-7 ezer fos iroda blokk. Metro kozepen, mellette ketszer 6 savos VAP, plusz 2 sav fasitott tartalek.
Ettol 900 meterre a Tahi utca, Rakospatak fole jon a kov. Megallo, igy az egesz Rakosrendezo blokk, a Rona park magassagaig, irodablokk lehet mert 400 meteren belul kellene gyalogolni a Metro megallotol mindegyik epuletbe, nem kell meg egy buszra szallni.
Egy kis belvaros lenne, 50 ezer iroda munkahelyet toltene ez a 3 Kismetro allomas. Kb. 20%-at, azaz ~8-10 ezer ember vinne oda a metro belvaros felol minden nap.
A kovetkezo megallo nagy kerdes, mert nem erdemes ritkan lakott suburban metro megallo csak nagyon ritkan, itt buszok gyujtik az utast, es jo helyre tervezett metromegallokra hordjak.
A Csomori ut vegere tennenk egyet Metromegallot, vagy meginkabb a Lipotvar utcahoz, mert ott is ugyis meg kell allni mert eles kanyar jon, itt van a Remiz is. A vegallomast a Zsokavar utcahoz tesszuk, a 40 ezer lakosu Ujpalotai Lakotelep vegere, vagy benyomjuk a lakotelep kozepebe, a Paskomliget utcaba, mert mar ugy is ott a sin, zart palya, hely van boven. Tehat indulunk a Paskomligetnel, 800 meter mulva megallunk mert eleg suru ez a lakotelep egy metro megallohoz, majd megint 800 meter, a kanyarba egy megallo. Az itteni megallo kore megint lehet tenni egy 400 meter sugaru felkorben Iroda blokkot, mert mind autoval, mind TK-val jo az eleres - pl. a Deak terrol ez a metro 30 perc alatt ott van.
Az iroda blokk kore pedig egy surubb condo lakotelepet teszunk nem csaladi hazasat, mert ott a jo eleres.
Total bovites hossz 9000 meter, foleg kereg alatt fut, de vannak felszini zarpalyas szakaszai is, azaz hullamzik, megallok fennt, majd le, de nincs sem auto, sem gyalog kereszt, persze kivetel mindig van a kozlekedesben, egypar gyalog atjarot azert elbir. A forgalom, 300 fos kocsik, 12-14 t/h (train per hour) biztosan tele lesz, csucsidoben lehet hogy elmegy a maximum 30 t/h is. Kivalt ket draga es lassu villamosjaratot es jo eg tudja hany buszt. Ha 20 t/h van, akkor efolott mar nem lehet maszkalni a sineken at, mert tul veszelyes lenne.
A hossz nem 9000, hanem pont 6500 meter, ugyanannyi mint a 69-es villamos. Itt latni a kulonbseget. A kismetro hossza 4500m, 11 perc, a hosszabitas, kb. 36 km/h-t tud, 650 sec, 11 perc legyen 13 - tehat 25 perc alatt, atszallas nelkul beerunk Ujpalota kozeperol a Deak terre, a mostani 35 perc, plusz atszallas, 40-45 perc helyett. Jo improvement, de emiatt nem koltenek ennyi penzt a hosszabitasra, csak akkor ha 30-50 ezer iroda munkahely megepul Rakosrendezon. Ekkor mar megeri, mert nagy az idonyereseg.
A 62-62A villamosok megszunnek, latni lehet a gerinc sugar- korut rahordas, itt pl. egy busz vagy troli, indul a Forgach utcai M3 megallo, majd Kismetro ujelsomegallo, majd Nagy Lajosonon az Ors vezerig, majd megint belecsap az M3-ba az Ecseri utnal es a vege az Rackeve Metro csap lesz. Erint 4 metrocsapot. (Igy megszunik a 3-as villamos is.) Latjuk a logikat Bp tomegkozlekedeseben. Indul (Lakas) busz-metro-busz. Minden pontbol minden pontba eljutas foarama.
Pontosabban leirva, a rendszer, 800x800 meteres raszterral probaljuk lefedni Bp TK-jat, sugarirany-es iv iranyban, es a rendszerben vannak nagyforgalmu 10-15 csupo-s singericek.
Meg nincs vege a Bp2100-ban tortenetnek, mert a Korbusz megy tovabb, atmegy a RacDunan, eleri a Csepeli 2-es villamosmeghosszabbitast, (A HEV-et ott a 2-es villamos meghosszabitasa valtja le), es egy tovabbi Duna hiddal eleri a Szfehervar-Tarnok-Ajnacsko metrocsapot is. Korbe lehet menni ezzel a busszal, ugyanugy mint a 2-4-esen a Combinoval, csak nagyobb sugarban.
A 14-es villamos is megszunhet, mert ott a sugariranyu gerincforgalmat a M3-Kismetro bonyolitja, a helyi sugariranyra meg eleg egy troli, meg csuklos sem kell.
Igy 5 villamos jarat valtodik le Metrora es buszra, 3, 14, 62, 62A es a 69.
Az uj BKV remizben Ujpalotan van hely egy uj Troli remizre is, jo helyen van es par remiz meg nagyon rossz helyen van.