Ismét kivágnák a Nagymező utcai fákat? (FRISSÍTVE!)
2009. március 17. írta: városjáró

Ismét kivágnák a Nagymező utcai fákat? (FRISSÍTVE!)

 

FRISSÍTETT SAJTÓKÖZLEMÉNY


A főváros Környezetvédelmi Ügyosztálya utasítást adott a FŐKERT Zrt.-nek 19 Nagymező utcai fa kivágására - tudta meg a Nagymező Utcaiak Egyesülete. A kivágás veszélye közvetlen és azonnali.

A civilek március 22-én vasárnap délelőtt 11 órakor demonstrációt szerveznek a Nagymező utcai fáknál a Radnóti Színház előtt. Akár polgári, erőszakmentes ellenállással is megvédik a fákat.

 Forrás: lmv.hu

 

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr641007553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2009.03.17. 21:05:38

Igen, ezt már hallottam, viszont van itt egy másik írás is, ami árnyalja kicsit a helyetet:
www.helyitema.hu/Budapest/A-Nagymezo-utcai-melygarazs-is-semmis.html

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.03.17. 22:30:58

@Lesley: Köszönöm. A cikk tulajdonképp a helyiek nézetét támasztja alá - bár a fákról bővebbet sajnos nem ír.
Ha időmbe belefér, ellátogatok a jövőheti demonstrációra. (Annó a legelső gyűlésen is ott voltam, mint érdeklődő "privát haditudósító".)

Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2009.03.18. 09:14:27

@városjáró: na igen, nem a fák menekülnek meg ettől, hanem az egész mélygarázs-mizéria kerül új megvilágításba...ettől meg már talán megmenekülnek a fák is.
Ha nem, a civilek ott lesznek,az biztos.

Vehicular cyclist 2009.03.19. 06:14:28

A Főkertnek lenne egy testhezálló munkája: az Andrássyn az Oktogontól kifelé a télen - valójában sok téllal ezelőttt - a tilosban parkoló autók által letaposott parksávot helyreállítani és sövénnyel beültetni úgy, hogy ne lehessen ráparkolni. Optimálisan azok közmunkájával, akik fotókkal bizonyíthatóan alaposan kivették a részüket a pusztításban.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.03.21. 19:43:48

Demonstráció 03.22-én de. 11-kor!

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.03.23. 18:23:57

@városjáró: Mint "nevemből" is látszik, nyilvánvalóan én is teljesen ellene vagyok a platánok kivágásának. Nem tűnnek betegnek, kihajtanak, termést hoznak, és a platánpoloska ellen is lehet már védekezni. Másrészt nincs is nagy forgalom az utcába, a körúton ok, hogy lecserélték őket, de itt?
Másrészt: láttam, hogy az urbanista blogon írtad, hogy mennyire elbánt a Főkert az ottani ostorfákkal. Ez szerintem túlzó megállapítás. Az a fafajt ugyanis csak akkor lehet jó sorfává nevelni, ha időnként "egyenesre igazítják", mert természetes módon teljesen cikk-cakk-szerűen nő. Ami azért lenne kár, mert az egyik legjobb várostűrő.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.03.24. 09:42:27

@aesculus: Üdv!
Én az Andrássy úti derékbavágott csonkolás ellen szólaltam fel. Arra nehéz szakszerű érvet felhozni. Az évek súlya nem igazolta a beavatkozást - nem csak ott, de sajnos másutt sem.
A városi klímát jobban tűrő egyedek telepítése érthető lenne, de még csak ezt sem teszi a Főkert. Vág, nyes, elmetsz - és levonul. Persze a pénzteléenség... De ebből legyen elég!
Büszkék a néhány évvel ezelőtti Andrássy-s fasorrekonstrukcióra. Hát 125 millióért én is az lennék. Ez fánként közel 1 milliós költség - ami még akkor is elképesztően sok, ha belevesszük az automata önztözőrendszer árát.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.03.24. 14:04:54

Hát igen, a csonkolás tényleg megmagyarázhatalan. És milyen érdekes, szegény fák mindig az éppen felújításra kerülő paloták előtt betegszenek meg...
Viszont nem értem, szerinted miért nem telepít a Főkert várostűrő fajokat.
És az Andrássy úti magas kőrisek? Mikor ott lecserélték a platánokat, mindenki odavolt; és lám milyen gyorsan megnőttek-a sétány fölött már szinte zár a koronaszint. Ugyanilyet ültettek a Kertészeti Egyetem elé a Villányi útra is-azalatt a pár év alatt, mióta oda járok,egész szépen megnőttek. A platán-sajnos-forgalmas utak mentén nem alkalmas sorfának: annyi vegyszerrel kéne kezelni poloska ellen, hogy az az emberekre is veszélyes lenne.
Egyébként a 125 milla tényleg durva. Biztos, valami csodafát vettek rajta. Ami aranytermést hoz, vagy mittudomén:-)

poccos 2009.03.24. 16:01:35

Sziasztok, rendszeresen olvasom a blogot, de csak most először merek írni :-)), én már elég régóta lakom itt a kerületben, az Andrássy út a kedvencem persze, de soha nem értettem, hogy pl. Párizsban, ahol sokkal büdősebb-koszosabb a levegő, ott mégis hogyan élik túl a fák ? Ott miért lehet megoldani, hogy mindenki, de azok különösen, akik végig sétálnak a Avenue des Champs-Élysées-én ne azt kelljen látniuk, amit nekünk, hogy a fák fele hiányzik....Stb. Tudom, mindig a szomszéd zöldje kell, de ha mi arra a néhány megmaradt Nagymező utcai fánkra nem tudunk vigyázni, akkor hogyan tudnánk az egész városra???!!!

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.03.24. 16:44:37

@aesculus:
Óh, annak a 2005-ös ületetésnek voltak ám szép mellékzöngéi: www.nol.hu/archivum/archiv-373060 Sőt azt az igéretüket sem tartották be, hogy a még egészséges idősebb platánokat kiemelik és átültetik majd más helyre. Halomra vágták inkább mindet. Tudom, láttam, emlékszem rá!

Azok a fák pedig, amiket pl a körútra telepítettek, bár lehet hogy bírják a klímát, de sem esztétikailag, sem biológiailag nem hozzák az elvárt szintet. (Bár ez csak privát meglátás a részemről - hisz nem vagyok én fa szakértő, csupán csak egy fasza kérdő!) :)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.03.24. 17:00:29

@poccos:
A Kultplay cikke is épp a párizsi példát említette: kultplay.hu/2009/03/19/vasarnap_ujra_tuntetes_a_nagymezo_utcai_
Jó látni, hogy sokan gondoljuk ugyanazt. Kár hogy a döntéshozók közül egy sincs közöttünk.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.03.24. 20:35:58

@városjáró: Micsoda ámítás! Hogy lehet egy platánt átültetni!? Tényleg akkorára nő, mint egy bérház. El tudod azt képzelni, hogy az meg is marad az új helyén? Jaaaaaajjj.

A pesti fasorokról írt egyik tanárom egy jó cikket a Budapest folyóiratban:
www.budapestfolyoirat.hu/archiv/2006/fa.php

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.03.25. 08:14:40

@aesculus:
Ámítás vagy sem, tényleg ezt igérték annó... (és néhány egyed esetében lett is volna rá esély is talán - hisz nem mindegyikük volt olyan terebélyes).
Fa-ügyi ismerethiányom okán részletekbe menően nem tudok a cikkről érdemben szólni, csupán vizuális oldalról nézve a dolgot nekem továbbra is a platán-gesztenye verzió a szép. Persze ha városi környezetben csak a pusztulat vár(na) rájuk, akkor váltani kell, de szerintem akkor sem úgy, mint ahogy monjuk a körúton tették. Azok a fák (ostorfák?) - továbbra is fenntartom - se nem esztétikusak, se nem bioaktívak annyira, mint amennyire elvárható lenne tőlük. Bármennyire is betontűrő fajták.

NRG44 · http://althir.org 2009.04.01. 23:40:43

Bécs, Budapesthez képest ERDŐ, vazze. A fővárosban feltűnően kevés a zöld. Tatabányához képest sivatag. Pedig az lakótelepváros.

NRG44 · http://althir.org 2009.04.02. 16:30:44

Na most itt kérdezem meg, hogy azok az akácok, amik csak egy oszlopból állnak, ágak nuku, mert mindig lenyírják, mire jók? Arra, hogy lusták ősszel söpörni a falevelet. :-)

A mélgarázs valakinek biznisz aki nyilván "érdekeltté tette" az önk-ot is... én nem hinném el nekik azt sem amit kérdeznek

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.04.03. 03:22:00

Mélygarázs és málygarázs között is van különbség. Van amit bányászati technológiával építenek - így jóval mélyebben dolgozhatnak, és a felső vegetáció sem sérül (nagyon). És van a résfalas, földkiemelős verziő - ez az ami nálunk dívik. Itt a felső födém és a járdaszint között jó, ha 1-2 métert hagynak. Na, arra növényt ültetni, fű kivételével, egyenlő a lehetetlennel. Nem véletlenül nem látni egy darab fát sem a Pollach M. téren. Még a legsikerültebb Szabadság téri verziónál is látható, hogy a fák nem a garázs tetején nőnek az égig.
Én nem volnék mélyparkolás ellenes. Sőt! De nem mindegy hogy hol. És amíg a környék parkolóházainak kihasználtsága alacsony, addig újakat építeni - ráadául résfalazva - nem lenne szabad. Inkább egy garázsközi megállapodásra volna szükség a környező önkormányzatok koordinálásval. De az nem hogy (privát)bevételt nem hozna nekik, de konkrét kiadást jelentene - emiatt fáj tőle a hajuk...

NRG44 · http://althir.org 2009.04.03. 05:02:41

Itt, a Vidéken általában a prérin, az új házak alá épül mélygarázs. Mert itt lehet a tiszta lapra tervezni.

Persze, a 9kerben, ahol akkor tervezték az utcákat, amikor még autó sem létezett, értem én, hogy gond a parkolás. Sőt a felszíni parkolás majdnemhogy lehetetlen is. A régi házakat aláásni persze őrültség... Az aláásás miatt kellett a régi Nemzeti Színházat is lebontani az 50-es években.

Az pedig a személyes szféra része, ha valakinek az ablaka előtt van 1-2 fa. Érzelmi kérdés, de nekem is fontos a fa, ami kinnt van a lakás előtt. Szerencsére nincsen veszélyben. :-)
süti beállítások módosítása