Szász pannó újratöltve
2013. július 31. írta: városjáró

Szász pannó újratöltve

Évek óta járom a bürokrácia útvesztőjét Szász Endre Dózsa György úti metróállomáson található "Dózsa pannójának" restaurálásával kapcsolatban. Védési eljárás megindítását is kezdeményeztem még 2010-ben, de a dolog a KÖH-nél elakadt. A napokban újraindítottam az ügyet, melynek kapcsán a KÖH utódszervezetétől, a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ Műtárgyfelügyeleti Irodájától olyan álláspont futott be, miszerint az alkotás kvázi értéktelen és nem érdemes megőrzésre sem.
Az eljárást még 2011-ben lezártuk, a védettséget nem mondtuk ki, mert minden szakvélemény és begyűjtött információ arra mutatott, hogy a mű nem menthető meg. Művészettörténeti szempontból sem kapott olyan értékelést, amely kiemelkedőnek és pótolhatatlannak (a védettség feltételei) jelölné az alkotást. Maga a művész nyilatkozata is rendelkezésre állt, mely nem támogatta a kép fenntartását.
Összességében tehát nem találtunk egyetlen olyan pontot sem az ügyben, amely más irányba befolyásolta volna a döntést, így a pannók nem lettek védettek.

(...)

Az eljárásunk során mi az általunk beszerzett és rendelkezésre álló adatok alapján tudtunk dönteni (számos érintettet megkerestünk).
Amennyiben ismét felmerül a védési javaslat az Ön részéről, úgy a hivatkozott szakvéleményeket, ill. bármely egyéb dokumentumot szíveskedjen csatolni a javaslathoz, akkor tudjuk megvizsgálni, hogy merült-e fel a lezárt eljáráshoz képest olyan új körülmény, amely alapján ismét foglalkoznunk kell az üggyel.
Ha az általunk kimondott védettséget mégsem lehet elérni, úgy utána lehetne járni a helyi védettség lehetőségének is (az önkormányzatnál, de bővebb információim erről az eljárásról nincsenek).
 
Tisztelettel
Tomanicz Anikó
műtárgyfelügyelő
Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ
Műtárgyfelügyeleti Iroda

Szerintem természetesen mindez nem így van. Ezért szeretném továbbra is megmenteni, de legalábbis méltóbb helyszínen felállíttatni az alkotást.
Korábban több rekonstrukciós eljárás is felvetődött a fotóalapú kiegészítéstől egészen a teljes restaurálásáig, így több út is mutatkozik a mű megmentésére. Ezért aki (még mindig) az ügy mellé állna, kérem jelezze felénk, hogy Szász Endre halálának 10-dik évfordulójára pozitív fordulatot vehessen a pannó ügye.
 
Jelige: Minden megoldás érdekel!

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr385436420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.08.09. 14:28:02

Kedves Városjáró !
Pontosan tudhatod, hogy a Mester tisztelője vagyok - hiszen a valamiért műlap gazdaként Városjáró néven feltöltött alkotást én magam fényképeztem, és adatoltam - már, amennyire lehetséges volt:
www.kozterkep.hu/~/10960/muralia_budapest_szasz_endre_1984.html
Ez a mű (inaktivítás miatt szabad besorolással) itt nézhető meg:
www.kozterkep.hu/~/3165/Festett_porcelan_falikep_2_db_Budapest_1984.html#
Véleményem szerint megőrzésre érdemes - a Szoborparkban. Szász Endre valószínűleg maga sem tartotta többre, mint bizonyos kozmetikumok számára tervezett flakonjait. Engem speciel minden alkalommal irritál a megállóban a Dósával sehogyse összeegyeztethető önkényuralmi jelkép…

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.10. 00:30:51

@Mormogi Papa: Önkényuralmi jelkép? A kis öt ágú csillag a fáklyában? Szerintem egy full anakronisztikus poén - mardnia kell! Történelmünk, művészettörténetünk része.

Ui: A felső linkben szereplő műlap csak azért fut az én nevem alatt, mert annak idején neked nem engedte valamiért a honlapmotor a feltöltést. Ha felrakod frissen, én azonnal leszedem.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.08.10. 21:43:30

@városjáró: De facto úgy volt, hogy akkor én még nem döntöttem el, hogy igazolok-e ott; így nem is tudtam műlapot készíteni. Erre megkértem hát egy (személyesen is ismert) barátomat, aki már regisztrált ott. Ő fel is tette két, akkori munkahelyemen készült képeimet. A másik ez:
www.kozterkep.hu/~/10961/Varkonyi_Zoltan_szobor_Budapest_1984.html
Lehet, hogy ő azóta "inaktív" - de amíg a lap még a régi nevén futott, az Ő nickje alatt futott mindkét lap…

A "mélységes megrendelésre" készült alkotáson az anakronizmust aligha tartanám poénnak - bár az igaz, hogy a Mester (jó devizaalanyként) többet engedhetett meg magának másoknál. A probléma gyökere viszont más. Alapvetően az út névadójának történelmi értékelését kellene hozzá tisztázni - mivel eléggé "megosztó" szereplője történelmünknek.
Viszont egyéb ábrázolási jóval zavaróbbak :-P

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.08.10. 22:34:54

Látom, komolyabb összefogás állt össze a műalkotás megmentésére.
www.kozterkep.hu/p/775/A_Dozsa_Gyorgy_uti_Szasz_pannok_megmentese.html
AZ MH cikkből:
"Koháry Béla (aki az eredetihez hűen restaurálná azt) úgy látja, annak idején nem megfelelő helyre került a kép, hiszen a föld alatti rázkódások következtében igen hamar eltörtek értékes elemei. "
Egyenes beszéd: a Metró falától kissé "elemelten" rögzített panelek fokozottan vibrálnak. Szerintem legyen itt "valami", ami a "Környezeti hatásoknak" jobban ellenáll (beleértve az utazóközönséget is). Akár az eredeti mű digitális fotó változata. A pannó pedig kerüljön védettebb helyre.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.08.11. 11:10:21

Nézd, van aki vitéz kőbányai horthy miklóst szoborja naponta meg és állíttatja ki köztéren, ha kérik, ha nem alapon. Mások tormay cuclikének állítanak mellemlékművet, megint mások tisza pistának faragtatják ki Lenin egykori szobránál is gigászibb kultusz szobrát. Mink "csak" eztet a "megrendelt" cuccost akarjuk megvédeni a pusztulattól. Akinek nem tecc a törekvés, mehet máshová obstruálni! Ennyi meg egy bambi!

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.08.21. 13:25:17

@városjáró: Talált, süllyedt - de nem úgy, mint gondolod.
Hanem úgy, hogy Tőled nem is vártam mást.
Ki lehet moderálni :-P

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2013.08.22. 11:52:07

@Mormogi Papa:
Illetve… mégsem.

Mint a klasszikus vicc mondja:
- Erre számítottam… erre is számítottam… de hogy mindez a nyakamba folyik, arra azért mégsem számítottam!

Vagyis: miért varrsz a nyakamba olyasmit, ami nem rám tartozik?

Igaz ugyan, hogy 2011 nyarán én "tettem fel" még a boldogult emlékezetű Szoborlap térképére Kereki községet, ráadásul ott is leírtam, hogy a fotóim 2008-ban készültek - ám nem vagyok én haruspex vagy vátesz (pláne nem lóvá…), hogy a jövőt lássam…

Honnan sejthettem volna akkor és ott, hogy 2012 májusában ott állítják majd fel a kormányzó (szerintem inkább karikatúrára hajazó) szobrát az ismert eredménnyel???

Szobrok megcsonkítását, leöntését nem pártolom semmi esetre sem.
Bár be kell vallanom, annak idején a hmvhelyi "Ülő Lenin" ölbe helyezett eü papír tekercs és vörös festékes kidíszítése (lám, már akkor is - és némiképp több joggal) mosolyra késztetett. Igaz, nem a mi alegységünket riadóztatták hajnalok hajnalán "eltüntetni a gyalázatot"…

A mindenkori hatalom mindig is megrendelt - ezen nincs mit csodálkozni. Az értékelés (remélem, hamarosan objektívebb) az utókoré. Ami vagy hálás, vagy sem.
(Engem személy szerint sokkal jobban irritál az egykori Budapesti Pb titkár; később az MKP főtitkárhelyettes; majd belügyminiszter nevére vett utca, amin nyaranta végig kell sétálnom… Mellesleg nyilas államtitkár bátyjának köszönhette az életét 1944-ben :-P)

A "mélységes megrendelés" pedig allúzió volt - egykori címlapra utaltam vele :-)

Summásan pedig ez az alkotás nem egyéb, mint alkalmazott grafika - Szász Endre sokkal jobbakat is készített. Ott van pl. az "Éjszakai országút" lemezborítója.

Vagy - komoly műfajban - az 1969-ben Nemeskürty Istvánnal közösen készített "Egri csillagok" könyve - amiből könyvespolcomon áll egy általa (nekem) dedikált példány. :-)))

Szóval nem ellene haragszom :-P

Viszont úgy vélem, "Haben sua fata…" - a szobroknak is megvan a maguk sorsa - a "széles összefogás" mögött most éppen háttérszándékot érzékelek. Sajnos.
süti beállítások módosítása