Narancsvidék bizonyíthat!
2010. október 04. írta: városjáró

Narancsvidék bizonyíthat!


Már az önkormányzati választások előtt felvetődött bennünk, hogy szerencsés(?) októberi narancsegyüttállás esetén petíciót teszünk közzé a Moszkva tér rendbetételére, melyben felszólítjuk az újjáalakuló I-II-XII. kerületi és Fővárosi közgyűlést, valamint a már tavasz óta narancsszínű Államot, hogy közös erővel azonnali hatállyal tegyék rendbe a "komenisták" által majd fél évszázada rohasztott Moszkva teret.

A szerencsés(?) együttállás ímhol valósággá vált. Ha volt is a rendrakással szemben széthúzás vagy ellenlobbi, az vasárnappal végleg köddé foszlott. Így a petíció életre kél.

 Csatlakozzon mindenki, akinek fontos a tér jövője!
>moszkva tér rendbetétele<

Ha Nagy (I.) Gábor Tamás büszke rá, hogy teraszosította a Roham utcát, ha Láng (II.) Zsolt büszke rá, hogy a Eu-s támogatások hadba állításával újrakövezte a nem különösen elhanyagolt Mechwart ligetet, ha Pokorni (XII.) Zoltán büszke rá, hogy a legeldugottabb mellékutcában is térkővel burkoltatja a közterületeket, s ha Tarlós Pista bá' is a rend és a rendezettség híve, akkor itt az idő megmutatniuk, mire is képesek együtt - kormánytámogatással! Ugorjanak hát neki együtemre Budapest eme lepusztult szégyenfoltjának és fél év alatt tegyék helyre a Moszkva teret!
 
 
Nem milliárdok számolatlan szórására szólítjuk fel az érintetteket, hanem ésszerű ráncfelvarrásra! Higiéniai nagytakarításra, vizuális rendteremtésére, szolgáltatási profiltisztításra, gyalogosközlekedési harmonizációra! 
 
Első és legfontosabb a tér mindennapi állapotának ráncfelvarrása. Ami nem több, de nem is kevesebb mint:
 


  • - a gyalogosáramlások akadálymentesítése
  • - a járófelületek egységes újraaszfaltozása (vagy semmelrock lekövezése, ha az olcsóbb)
  • - az autóútak mentén álló kiszolgált autóbuszváró-gombák és a bennük árválkodó fülkemarványok elbontása, helyükre új utasvárók telepítése
  • - az 59/61-es villamos megállója felett rohadó és beázó bodegasor elbontása, helyére nagy befogadóképsségű utasváró felállítása
  • - a könyvesbódé áttelepítése vagy átépíttetése (bérleti/területfoglalási díj elengedéséért cserébe)
  • - a mögé ékelt telefonfülke-csokor felszámolása és a minimálisan kötelező készülékmennyiség praktikusabb helyre történő áttelepítése
  • - a metróépületben, annak oldalában üzemelő boltok egységes portálrendszerbe foglalása (tevékenységük ellenőrzése)
  • - új ülő- és várakozófelületek kialakítása a már most is mutatkozó igények alapján (régi 56-os hurok U-korlátain fenéktámaszok felszerelése, tér közepén álló facsemeték bazalttámfalainak padosítása)
  • - a tér utcabútorainak egységesítése (utasvárók, padok, kukák)
  • - a terület csekély de létező zöldterületének folyamatos(!) gondozása (rézsűk)
  • - valamint a tér műtárgyainak és felépítményeinek (BKV üzemépületek, lépcsők, támfalak, gyalogoshíd) folyamatos(!) karbantartása

Tudjuk, mindez nem két fillér, de nem is többmilliárd! Az ára bele kell férjen egy többmiliós nagyváros üzemeltetési költségkeretébe!

Az óra tehát október 4-dikével elindult és fél év múlva, 2011. április 30-án üti el az számonkérés gongját! Ha addig nem születik értékelhető előrelépés a tér állapotával kapcsolatban - hangzatos pamfletek elsusogása fent nevezett politikusok részéről már nem játszik -, akkor az már nem csak egy budai tér szégyene lesz, hanem az egész hazai közigazgatásé. Szólaljunk fel, hogy ne így legyen!

 

 
Az óra elindult!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr232345440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

svenJazz 2010.10.05. 12:18:16

A bejegyzés célját nem vitatom, támogatom. De mire fel ez az ellenséges hangnem?
Pont ez a három fideszes nem igazán szokott "komenistázni". ezzel városjáró nyilvánvalóan nincs tisztában.
Petíciót lehet közzétenni, de mégis milyen reakciót vártok, ha rögtön ilyen ellenségesen fogalmaztok?
Én II. kerületi vagyok, a többiekről nem tudok nyilatkozni, de üvölt rólad Városjáró, hogy nincs sok fogalmad az egész IVS beruházás körülményeiről. (nem beszélve a szemléletről. szóval ha a II. ker. önkorija előtti park csak kicsit lepukkant, akkor minek azt felújítani???)

Node a tér: tényleg lehetne egész kis ráfordítással eredményeket elérni: pl.
-állandó rendőri jelenlét: két rendőr folyton a téren van, a három kerület "rotációban" vállalja a jelenlétet.
-ideiglenes zöld ládák: mármint gondozottak, nem a horváth csabi féle közröhej

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2010.10.05. 22:13:36

Kedves svenJazz!
Köszönjük észrevételed. Örülünk, hogy rátapintottál az ügy lényegére. S felhívtad figyelmünket az IVS-ek fontosságára. Kár hogy azoknak a napi viszonyokra vajmi kevés hatása van - pláne rövidtávon. De azért mégegyszer kössssz...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.10.06. 00:02:46

Esetleg vissza lehetne keresztelni :-) Már ha az segítene bármin is.
Javaslom továbbá a Móricz Zsigmond Körteret, mint neuralgikus metrósújtotta területet; hasonlóképpen a Baross teret, ami "Húzd, ki tudja, meddig..." alapon "készül" - és még sorolhatnám.
Sajnos annyi van belőlük, mint égen a csillag. Pont ezért nem megy minden egyszerre - főként, ha a korábbi szabadrablás miatt a kassza is üres :-(
Számonkérést, de ésszerűen, nem?

svenJazz 2010.10.06. 22:46:54

Kedves Városjáró!
Azthiszem ez az egész helyzet eléggé összetett.
Mikor költsünk 1 misit 1 éves távlatra,
10-et 10 évre, vagy 100-at száz évre. (jó, persze sarkítok)
Tökéletesen egyetértek: némi szervezkedés (I-II-XII + főváros) meg mondjuk összedobnak 50 milliót, és drasztikus, mindennapokra kiható változást lehetne teremteni.
Én csak arra reagáltam, hogy ez nyilván még csak tüneti kezelés. Viszont amire (az én szerény becsléseim szerint) szükség lenne, 1 év alatt kidolgozni egy főváros szintű fejlesztési tervet (amit Demszkynek 20 alatt nem sikerült), még egy év a kerületeknek, hogy kisebb léptékre lefordítsák, meg még kettő tervezés, pályázás, pályáztatás.
Szerintem a mostani állapotban ez a reális: négy év múlva az első kapavágás úgy, hogy megvan a 20-30 mrd fedezet az egész moszkva rehabjára.

Papa: moszkvában is van budapest tér, semmi szükség az átnevezésre, ez így kölcsönös. (nemmintha a szabi térről a szovjet falloszt ne kéne valahova elvontatni..)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2010.10.06. 23:21:22

@svenJazz:
Az alaptéma közben kibővült kicsit a rövidtávú feladatokkal. Ezek bizony szerintem sem kerülnének 50M-nál többe. Persze mondhatod, hogy ez kidobott pénz 1 évre... Már ha valóban 1 lesz és nem újabb 20. Mert bár a tervek - akár plázával, akár anélkül, akár Volánkitelepítéssel, akár nélküle - évek óta ott fekszenek a fiókokban, nincs rá semmiféle garancia, hogy gyorsabban realizálódhatnának most, mint X éve. Viszont a ráncfelvarrás addig is elengedhetetlen. Láng Zsolt épp erre hivatkozva látott pl. neki a Hidegkúti parképítésnek, pedig tudva tudta hogy hamarosan újra munkagépek zaja fogja felverni a csendet - és a burkolatokat. Miért ne lehetne itt is valami hasonlót cselekedni! Ráadásul a költségeken megosztozhatnának a lepusztultságot generáló cégek (Főkert, FKF, BKV, ELMŰ, T-Home), a három érintett kerület, és a BFPH. Gyorsan lehetne igenis olcsón jót tenni. Lehet, hogy a buszöblök a helyükön maradnának, lehet hogy a villamosvonalak sem mennének a föld alá/fölé, de rendezettebbé és elsősorban élhetőbbé válna tőle a terület. Elég csak megnézni a nemrég kipingált felületeket. Nulla forint és két heti civilmeló máris közérzetjavítást hozott - persze minimálisat.
A halogatásnak ezen ominózus téren nincs többé létjogosultsága!

Ja és még egy közérzetjavító feladat vár még megoldásra! Napórát festeni az Óra oszlopa köré :)))

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.10.13. 17:03:21

@svenJazz: Az a szovjet fallosz ártatlan emberek felesleges halálának állít emléket, akik elhiheted, hogy nem jódolgukban jöttek unalmukban. Az az ember (nem rád gondolok a félreértések elkerülése végett) ártatlan ember halálának emlékét megakarja gyalázni az egy utolsó szerencsétlen, állati sorba tartozó lény.
Vannak magyar emlékművek Magyarországon kívül is, pl a Don-kanyarnál, ami idevágó. Pedig ha megnézzük, minek volt több értelme, hát nem a magyar akciónak... Szerintem az egy szép dolog, ha két ország, melyek a múltban egymás ellen harcoltak a történelmi dolgokhoz köthető helyeken városokban emlékművekkel tisztelegnek egymás halottaira, mert jól tudjuk, hogy utólag minden háborúban minden emberi lény halála teljesen felesleges és sajnálatra méltó. Amúgy Szigetváron van a török magyar barátság park is, Zrínyi és Szulejmán szobra egymás mellett. Voltak akik tiltakoztak, merthogy ellenségek..De épeszű ember pedig azt mondja, hogy jól van ez így, a gyűlölködésnek ilyenformában semmi értelme. Elég, ha a postást gyűlöljük, mást butaság..

Magához a poszthoz: Egyetértek. Kíváncsi vagyok, hogy a szuper új vezetés mit fog csinálni. Eddig valóban egymásra mutogatás ment, most ezt hangosan nem tehetik meg. Ugyancsak a Móriczra is kíváncsi leszek...Vérlázító volt, hogy előbb fogtak bele amúgy sem rossz környékből "művésznegyedet" csinálni, mint a körteret felújítani..Ez is tényleg szánalmas. Ez Horváth barátunk hagyatéka. Szánalmas.
De egyetértek a posztolóval, hogy Pokorniék is UGYANEZT csinálták.
Tipikus paraszti hozzáállás. Egyik legyen csilivili, a másik meg mocsokban is fuldokolhat. És ezek a városvezetők..döbbenet.

Perecz úr · http://preview.tinyurl.com/5fkl8z 2010.10.13. 17:21:20

A

MOCKBA tér országos (kormányzati) szempontból -
őnkormányzatból meg van 3000+ Bpen kívül -

HUSZADRANGÚ ügy.

Reklamálni, asztalt verni DEMSZKinél tessék.

Nem vagyok fideszes 2010.10.13. 17:40:58

Remek poszt! Most aztán meg lehet mutatni a narancsos vitézeknek, hogy mennyire fasza gyerekek, nincs hovva kenni a felelősséget.

Hajrá, urak, lehet kezdeni a munkát!

vakvarju 2010.10.13. 17:59:37

Az esztergomi Fideszesek szerint "bűnben fogant hatalomszerzés történt." Hát ahogy elnézem hazánk narancsszínbe borult térképét, tökéletesen igazuk van.

Lehet, hogy valamit nem jól értettem? A dolomit bánya tulajdonosokra és a tokaji szőlősgazdákra is kivetnek különadót?

Feszült testtartás, rángatózó arcvonások, enyhén vöröses szemek: mi történt a miniszterelnökkel? Soha nincs egy spontán mosolya. Vagy ő is jobban élt négy éve? Én azt is elhiszem.
Megnyerték a választást. Tessék dolgozni, várjuk az eredményeket!

mréveiller 2010.10.13. 18:09:32

és milyen jó lett volna más hangnemben megírni a cikket ... de hát a stílus az maga az ember, ugye?

felucca 2010.10.13. 18:38:28

Azt gondolom, hogy a Moszkva tér rendberakása nem kampányügy. A Moszkva tér egy elbaszott közlekedési koncepció terméke. Ahogy rendeződik és utasbaráttá válik a közlekedési rendszer, magától rendeződik a Moszkva tér is, akár célzatos beavatkozás nélkül is. A következetesen a csak a Moszkva tér rendberakását célzó szándékok önmagukban halálra vannak ítélve. Avbban biztos vagyok, hogy ekkora teret nem igényel ez a viszonylag lazábban beépített városrész, tehát a tér egy részét nyugodtan be lehet építeni.

Tóth Ágas 2010.10.13. 18:41:52

a célokkal egyetértek, de ez miért most vált ilyen sürgőssé? az utóbbi 8 évben miért nem vertétek az asztalt srácok?
4 éve mszp-s és szdsz-es politikusok(igen, akkor még volt egy ilyen nevű párt) szórták meg a kerületet susogó pamfletekkel, és a Moszkva tér kiemelt helyen állt. de a tér most is úgy néz ki, ahogy leírtátok. akkoriban is indult az óra? hol maradt a számonkérés?

Trejo 2010.10.13. 19:00:51

@svenJazz: Mióta Pokorni a parlamentben volt kénytelen "először" szembeülni a ténnyel, hogy édesapjának 33 éven keresztül a III/III-mas ügyosztály volt a második munkahelye, felhagyott a kommenistázással. Előtte ez volt a kedvenc szitokszava.

Cuppanj a végére! (törölt) 2010.10.13. 19:12:30

Teljes mértékben egyetértek.
Teljes vagyonelkobzást az eddig "hűtlenül kezelő" vezetőktől,börtönbe velük!
A lefoglalt javakból ezután virágozzék Magyarország,szépüljön a Moszkva tér.

Harcimaci 2010.10.13. 20:28:02

@Cuppanj a végére!: Akkor az összes eddigi politikus mehet a börtönbe?:-o

petix 2010.10.13. 21:42:43

Újraaszfaltozás az olyan izé. Meg ha rendbe lesz a tér, mi fogja a kampányokban kitölteni az űrt, ha már nem lehet mondani, hogy "És a Moszkva teret is rendbe kell tenni!!!"?

Tesveer 2010.10.13. 22:23:39

@Tóth Ágas: Miért nem olvasod el mit írtak a cikkben? A korábbi években az volt a szöveg, hogy azért nem lehet rendbe tenni a Moszkva teret, mert az 3 kerület találkozásánál van+egy része fővárosi tulajdonban, és mivel soha nem voltak ezek azonos színűek, az érdekellentétek miatt nem lehetett lépni. Pedig már többször is készült rendezési terv, méghozzá elég nagy léptékűek. Lényegében az egész teret átalakították volna, villamos vonalakat, forgalmat, mindent. Én is inkább ilyesminek örülnék a toldozgatás-foltozgatás helyett.
Szóval a lényeg, hogy a fent említett akadály elhárult, a nemzeti együttműködés keretében akár hozzá is láthatnak a munkához.

Mellesleg megjegyzem, a hangnem tényleg feleslegesen kemény lett, még csak most zajlottak le az önkormányzati választások, ennyi türelmet bárki megérdemel.
Nem kéne átvenni az eddig megszokott stílust.

Dr Milton 2010.10.13. 23:17:44

Nevezzék vissza Széll Kálmánra, újítsák föl, a Szabadság téri emlékművet meg vigyék a szoborparkba.

Paradoxon88 2010.10.14. 14:56:21

@sanche:
Szerintem nem azt írta svenJazz, hogy pusztítsuk el az emlékművet. Bár, a szovjet "hősök" lehet azt érdemelnék, de ez más kérdés. A lényeg, hogy ne a SZABADSÁG-ról elnevezett téren álljon már egy emlékmű, Budapest szívében, azoknak akik majd 50 évig megszállták az országot, és még pár szász évig érezhető negatív hatásokat okoztak.
Be a szoborparkba az emlékművel, aztán még örülhetnek is.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.10.16. 18:31:18

A Vigadó téren is volt egy ilyen emlékoszlop, amit egyszer már eltávolítottak (56-ban), aztán újraállították és a változás után megint elbontották. Ott nem volt ekkora felháborodás. Az első bontás:
server2001.rev.hu/oha/media/b_pict/00003184.jpg
server2001.rev.hu/oha/media/b_pict/00004097.jpg

Hogy a szabadság tér esetében miért nem engednek - illetve miért háborodnak fel annyian? Lássuk a Wikit:
"A tér helyén állt 1786-1898 között az Újépület, a magyar Bastille. Funkcióját tekintve működött benne kaszárnya, laktanya és börtön is. Falai között számos kiemelkedő reformkori politikust és történelmi személyiséget végeztek ki. A tér a Szabadság nevet akkor kapta, miután az elnyomás szimbóluma, az Újépület lebontásra került 1898-ban."
Aztán az ország területi integrításának megsértését követően szinte természetes módon került ide a tiltakozást kifejezendő a "Magyar Feltámadás szoborcsoport".
Az én ízlésemnek ugyan nem kellemes, de ezt - illetve esetleges helyreállítását - lehetetlenítették el a Kalasnyikov tűjének felmeresztésével... egyúttal a magyar szabadságot is eltörölve.
Íme az eltűntetett szoborcsoport:
www.szoborlap.hu/9166_irredenta_szoborcsoport_budapest_sidlo_ferenc_1921.html
Hozzáteszem, rengetegszer elhangzott már ugyan, mégsem tudják sokan: itt egyetlen hősi halott sem nyugszik. A haditemetőket meg minálunk is gondozzák, a nálunk lelőtt külhoni pilóták meglelt holttestének végtisztességet adnak, avagy hazaszállítják őket - tehát ezen a téren semmiféle kegyelettelenség nincsen nálunk.
A téren álló emlékoszlop lebontását egyedül az orosz nagykövetség forszírozza - érthetetlen okokból.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2010.10.16. 18:35:04

Elnézést, elfogalmaztam magam. Valójában ők állnak az elbontás útjába.
Hozzátenném: az oszlop semmiféle művészeti értéket sem képvisel...

P. A. 2010.11.19. 13:09:35

Tarlós István főpolgármester, Bagdy Gábor és György István főpolgármester-helyettesek, Nagy Gábor Tamás I. kerületi, Pokorni Zoltán XII. kerületi, és Rogán Antal V. kerületi polgármester, illetve Németh Zoltán fővárosi frakcióvezető olyan módosító indítványt adott be a jövő évi költségvetéshez, amely 3 milliárd forintot a Moszkva tér felújításának és a térség tömegközlekedési kapcsolatai fejlesztésének támogatására, 1 milliárd forintot pedig az egy és két számjegyű országos főközlekedési utak fővárosi szakaszainak karbantartására irányoz elő. A forrást az adja, hogy a képviselők szerint bányajáradékból 4 milliárd forinttal több folyik be, mint ami a költségvetési tervben szerepel.

www.parlament.hu/irom39/01498/01498-0279.pdf

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2010.11.20. 20:54:31

@P. A.: Óh! Nagyon köszi a hírt! Lehet hogy a petició eléri célját? :)
Kérlek, ha biztossá válik a pénz, adj hírt róla ismét!
Kösz és üdv

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.01.16. 01:52:12

Az elmúlt időszakban számos régi fotót néztem át a térről, főleg a metrólegyező előtti korokból - de a koranyolcvanas évekből is. A régi viszonyokhoz képest ma már kiszámíthatóbbak a gyalogosáramlások a téren.

A legtöbben az 4/6-os felől, az 59/61-es villamos és a fölötte lévő buszvégállomás irányából, valamint természetesen a metróból érkeznek a térre. Így a tér gyalogosáramlásainak legtöbbje értelemszerűen ezek között halad. Ezt a haladást azonban jelenleg több műtárgy, holtvágány, szintkülönbség és épületrész akadályozza. Elsőként a tér déli oldalában álló 8 db-os gombaképződmény, másodszor az 56-os villamos használaton kívüli hurokvágánya, harmadszor a metrólegyező bal szélének toldaléképülete, valamint a 4/6-os villamos műszaki vágánya.

Fontos útirány - mely nagyrészt szintén a metróhoz kapcsolódik - a lenti buszoktól indul, illetve oda tart. Ez is akadályos. Leginkább a fent említett műszaki vágány szintkülönbsége és a metróállomás toldaléképülete nehezíti az áramlást.

Jelentős a Moszkva tér és a Mammut/Piac közötti gyalogosforgalom is. Sajnos ez is bántóan nehézkes. Részint a tér nem megoldott akadálymentessége miatt, részint a felesleges területeket elfoglaló egykori 56-os hurokvágány miatt.

Ha tehát a metróállomás toldaléképületét lebontanák,
ha a körúti villamos műszaki tartalékvágányát szintbe hoznák,
s ha a használaton kívüli hurokvágányt lefednék/elbontanák, vagy legalábbis átjárhatóvá tennék, máris nagyban javulhatna a tér könnyed átjárhatósága. Nem beszélve a Széna tér felé tartó kigyaloglás könnyítéséről, mely gyalogosforgalmat jelenleg a buszoktól (22/149/155/156) egy keskenyen kanyargó járdaív vezeti el a Széna tér felé tartó zebrá(k)hoz - mivel a helyet egy BKV forgalomirányító gomba foglalja el tőle.

A Várfok utcai gyalogos híd viszonylag ellátja még a feladatát, bár az állapota kritikán aluli, hiába újították fel néhány évvel ezelőtt. A biztonságosabb megközelítés érdekében esetleg le lehetne zárni az átmenőforgalom elől a Várfok utca teret érintő szakaszát, ezzel egyúttal az ott végállomásozó autóbuszok megközelítése is biztonságosabbá válhatna. Ebben az esetben azonban egyéb módon biztosítani kell a Várból érkező autóforgalomnak Déli pu. - Krisztina krt. felé való eljutását.

Egy-két nagyobb munkálattól eltekintve tehát (épületbontás, vágánylefedés) elmondható, hogy akár "fillérekből" megvalósítható lenne a ráncfelvarrás, akadálymentesítés. Nem kell más hozzá, mint várospolitikai döntés és hozzárendelt hatáskör.

Nancsi 2011.02.14. 22:06:58

@Paradoxon88: Egyszerűbb átnevezni a Szabadság teret Mocskos megszállók terére (persze oroszul is kirakni a névtáblát), aztán hadd maradjon az az emlékmű...
süti beállítások módosítása