Beelőzve blogomat (valamint a szerveződő közös egyeztetéseket), a Városképp csapata nagyjából mindent közreadott a belvárosi Főutcaprojekt várható alakulásával kapcsolatban. Sokkal tőbbet mi sem tudnánk elmondani a ma délután számunkra is megtartott főépítészi tájékoztatóról. Egyedül talán a realitásokra való utalással egészíteném ki az már elhangzottakat.
Vagyis hogy a reményekkel ellentétben a kitiltással egyidőben nem válnak elérhetővé a projekt mentén remélt (részint fővárosi, részint magánszektori hatáskörbe tartozó) alternatív útvonalak és parkolási lehetőségek.
Nem lesz meg az elkövetkező 1-2 évben az beígért négy+egy mélygarázs. Nem lesz visszaállítva a Szabadság híd korábbi forgalmi megközelítése. És nem épül ki teljes valójában az Erzsébet híd Március 15. téri új felhajtóága sem. Miközben a külsőbb elkerülő kör(jellegű)utak áteresztőkapacitása is csak folymatosan szűkül - a helyi kerületek, főutcához hasonló, lobbijainak eredményeképp -, ami szintén nem segíti a projket könnyű beágyazódását.
Igaz, cserébe a Ferenciek terei közúti aluljárót sem tömik be - főleg a BKV buszok közlekedésének biztosítása miatt - bár az okozott ún. testrezgés mértéke állítólag már most is kb 120 lakás élhetőségét teszi tönkre. Apropó BKV: A 15-ös busz a tervek szerint a projekt átadása után ismét az április 6-ig érvényben lévő útvonalon fog közlekedni. Addig viszont terelve (mely terelés költségét mindaddig a kerület állja).
A belvárosban egyidejüleg futó rekonstrukciós munkák miatt egyébként az év első harmadában 500 parkolóhely szünt meg. Ezek egy része a jövőben sem fog visszatérni. A felszíni parkolás teljes ellehetetlenülését azonban az önkormányzat el szeretné kerülni. Ezért kerületi szinten már kidolgozták a férőhelypótlás tervezetét. Részben szélesebb utak mentén kialakított halszálka bevezetésével, részben üres telkek parkolási célú hasznosításával illetve minisztériumi parkolók felszabadításával, részben pedig a már üzemelő mélygarázsok/parkolóházak esetleges bevonásával.
Az épp érvényes útvonalhálózati/közlekedési tervekről konkrét vázlatrajzokat egyelőre nem sikerült kapnunk az önkormányzattól, de az elhangzottakból úgy fest, hogy aki nem a Főutcaprojekt mentén lakik, az ezután autóval ellehetetlenül a környéken. Egyfelől a Városképp-ben említet süllyedő bóják miatt, másfelől az önmagukba visszatérő egyirányú utcák rendszerének köszönhetően. A klasszikus értelembe vett átmenőforgalom (Üllőről Vácra) tehát ki lesz tiltva az övezetből, de a célzott átmenőforgalom (ügyintézők, futárok, szolgáltatók) is kizárásra kerül. A koncepció az ilyen jellegű forgalmat a kiskörútra és/vagy a dunapartra terelné, a parkolást pedig mélygarázsokban látná szívesen. Csakhogy - mint megállapítható - ezek infrastrukturális feltételei a projekktel egyidejűleg nem biztosítottak. Az elképzelés szerint a három útzáron (Egyetem tér, Harmincad u., Október 6. eleje) csak a helyben lakók, a helyben vállalkozók és a BKV/Taxik járművei hajthatnak majd át. A főépítész bevallása szerint azonban ennek gyakorlati megvalósítása még nem került kidolgozásra.
Vendéglátóink szerint a koncepció 2006-os elindításakor még azzal számoltak, hogy mire megindul a valódi főutcaépítés, addig a kapcsolódó munkák már véget érnek. Sajnos nem így lett (lásd 4-es metró története). De a nagy gépezetet ez már nem tudta megállítani. Ráadásul az Eu-s pénzek is veszélybe kerültek volna egy átütemezéssel...
Privát meglátásom szerint azonban lesznek még ennek az összehangolatlanságnak - előre nem lemodellezett - negatív következményei.
Privát meglátásom szerint azonban lesznek még ennek az összehangolatlanságnak - előre nem lemodellezett - negatív következményei.
Ami pedig a vitaindító utcaképet illeti. Nos, valóban nem lefutott ügy még a kandeláber/utcabútor sztori sem. A döntés jelenleg a KÖH-nél van. Ez részben választ adhat az egyik alapkérdésre is, hogy miért is fut párhuzamosan legalább négyféle látványterv-változat a médiumokban.
Létezik ugyanis egy hosszú hónapokkal ezelőtt elvetett terv, ahol még konflisok és kockaköburkolat látható - ez a holt vizió olvasható mindmáig az angol nyelvű Downtown honlapon -, fut egy Üveges Péter alkotta Teampannon-os progresszív arculat is (lásd képek), van a KÖH féle kényszerlámpás verzió - melyből az egész ügy kipattant -, és van egy vészforgatőkönyvi historizáló változat is. Ezen felül pedig akad olyan képsorozat is, ahol zebrákkal segítenék a gyalogos áthaladást, és fut olyan is, ahol szándékoltan nem.
Létezik ugyanis egy hosszú hónapokkal ezelőtt elvetett terv, ahol még konflisok és kockaköburkolat látható - ez a holt vizió olvasható mindmáig az angol nyelvű Downtown honlapon -, fut egy Üveges Péter alkotta Teampannon-os progresszív arculat is (lásd képek), van a KÖH féle kényszerlámpás verzió - melyből az egész ügy kipattant -, és van egy vészforgatőkönyvi historizáló változat is. Ezen felül pedig akad olyan képsorozat is, ahol zebrákkal segítenék a gyalogos áthaladást, és fut olyan is, ahol szándékoltan nem.
A KÖH-t kell tehát meggyőznie a kerületnek, ha sikert akar elérni a modern lámpák és utcabútorok terén. A Főutcaprojket során ugyanis az önkormányzat szakítani kíván az elmúlt években kialakított historizáló utcaképpel (Veres Pálné u. Zrínyi u. Fashionstreet, Szabadság tér). Az új főutcát, mint önálló individumot kezeli. Ezért minden erejével azon van, hogy az Üveges féle terv valósuljon meg. Mivel egy új, mintaértékű utcabútorcsalád kiépítése a távolabbi jövőben fokozatosan válthatná fel a ma még meglehetősen vegyes képet nyújtó utcaképet (leszámítva a a már korábban megvalósult fenti utcákat - mivel azokhoz a projket alatt és után sem kívánnak hozzányúlni). Hogy mindez a jövő belvárosának hangulatára milyen hatással lesz, a jövő titka.