Mi lesz veled Közlekedési?
2015. február 06. írta: városjáró

Mi lesz veled Közlekedési?

Az elmúlt hetekben körbejárt a hír a sajtóban, hogy 2015. április 15-én 3 évre bezárják a városligeti Közlekedési Múzeumot, hogy 2018-ra újjáépítsék a II. világháborúban lebombázott hajdanvolt pompát – cirádákkal, stukkókkal,  ólomüvegekkel, reliefekkel és egy 67 méter magas kupolával. A közlemény szerint 3000 nm térszint alatti kiállítótérrel is bővülne az intézmény, miközben a tervek szerint elbontanák a múzeum ma még létező 2000 nm-es - villamosoknak és a kötött pályás tömegközlekedés bemutatásának helyet adó - modern bővítményét. A költségeket 7 milliárd forintban jelölték meg első körben, ám a projekt ütemtervéről, építészeti munkákról és a kiállított tárgyak várható sorsáról nem született döntés. Az első kapavágást is legjobb esetben 2016-ra ígérik. Egyedül arról van konkrét határozat, hogy idén tavasszal bezár a múzeum.

Ez azonban meglehetősen hazárdőr hozzáállásnak tűnik. Felelős állam, felelős miniszter ugyanis mielőtt pamflettezik, konkrét ütemtervet készít, konkrét terveket gyártat, hatásvizsgálatot végez és az alapján áraz be és zárat be. De legalább azt konkrétan tudja, hogy egy minden hiányossága ellenére hatalmas érdeklődésre számot tartó közgyűjtemény muzeális tárgyai hol lesznek megtekinthetők a több éves szüneteltetés alatt. Itt azonban minderről sajnos nem esik szó. A nagy szavak mögötti valóság nem rajzolódik ki.

A tisztánlátás érdeklében rákérdeztem hát a Liget Budapest Projekt kommunikációs vezetőjénél Horn Mártonnál, hogy a nagyobb kiállítási tárgyak (autók, villamosok, vonatok), illetve a kisebb de érdekes makettek, modellek ki lesznek-e állítva a felújítása alatt valahol, és ha igen akkor hol? Valamint hogy a felújítás után visszakerül-e minden a múzeumba? 
A kommunikácós vezető nagyon nehezen volt képes értelmes választ adni a kérdéseimre. Elsőre nem volt rest egy kétsoros válaszban a már korábban megismert közleményük üresen csengő linkjét megadni az Info Rádió honlapjáról.

Kiemelés:
A Liget Budapest Projekt miniszteri biztosa hozzátette: "a beruházás időtartama, az eredeti, pompás kupolával ellátott kiállítási palota teljes újjáépítése három évig tart, tehát 2018 márciusában fog megnyílni. Hét milliárd forint a költsége az építkezésnek, de ezzel a régi új múzeum mellett vadonatúj kiállítótereket is nyerünk, hiszen a térszint alatt egy újabb kiállítási teret is nyitunk, tehát bővülő, modern és korszerű kiállítási terekkel várja a látogatókat a megújult múzeum".
"A szakemberek meg fogják vizsgálni, hogy a falakat lehet-e használni, vagy sokkal biztonságosabb és korszerűbb, ha újjáépítjük, egy biztos: a legbiztonságosabb és legkorszerűbb megoldást fogjuk választani" - hangsúlyozta Baán László.
"A kiállított tárgyak legnagyobb részét - természetüknél fogva - nem tudjuk a felújítás alatt kiállítani, de a múzeum vezetése gondoskodni fog arról, hogy a legkiemelkedőbb, legizgalmasabb, legjelentősebb tárgyakat ne kelljen a látogatóknak nélkülözniük" - mondta a Liget Budapest Projekt miniszteri biztosa.
"A beruházást végző kivitelezőt közbeszerzés útján választjuk majd ki, ez az elkövetkezendő időszakban előttünk álló feladat. A tervezés szakaszában vagyunk, ebben az évben lezajlik a kiviteli tervezés és a közbeszerzési pályázatok elindítása és a lebonyolítása, 2016 tavaszán megindulhatnak a terveink szerint a kivitelezési munkák"- jelezte Baán László.

Ahogy látható, nincs a cikkben kézzelfogható válasz a kérdésre. Arra viszont rámutat az írás, hogy a sok milliárdos költségű átépítés műszaki tartalma sem világos még. 


A kommunikációs vezető ezen lepattintási próbálkozásként küldött semmitmondását természetesen nem fogadtam el és megkértem, hogy konkrétabban fejtse ki a hátteret. Azonban másodjára is csak a már ismert riport alapját képező Liget Budapest Projekt féle sajtóközleményt küldte meg, mely ugyancsak nem adott konkrét feleletet. Ismételt viszontválaszom után végül Horn úr beismerte, hogy fogalma sincs a tárlat várható sorsát illetően. Mi több az egész kérdést a Közlekedési Múzeum vezetésének nyakába varrta azzal, hogy ők lesznek a felelősek a múzeum tárgyainak időközi bemutatásával, illetve majdani berendezésével kapcsolatban. Mondta mindezt annak dacára, hogy mind a bezárás, mind az átépítés, mind pedig a sok milliárdos finanszírozás a Liget Budapest Projekt csapatának fejéből és büdzséjéből pattant ki.

Érthetetlen volt ez a fajta szándékolt tudatlanság egy ilyen kurrens gyűjtemény esetében. Hiszen a múzeum 3 évesre tervezett zárva tartása alatt a kiállított tárgyak legnagyobb részét - természetüknél fogva – könnyedén be lehetne mutatni másutt, mivel Budapest tele van erre alkalmas ipari csarnokokkal, telepekkel, remízekkel. Épp csak megfelelő előkészület kellene (kellett volna) hozzá.
Van aki pl. a napokban bontani kezdett vizivárosi Melegpörgetőt említette, mint ideiglenes kiállításra alkalmas ingatlant, mások a MÁV felhagyott kőbányai járműjavítóját tartanák megfelelőnek, de még a leg kívülállóbbaknak is számos üresen pangó telep vagy csarnok ugrana be, mint ideiglenes, de ideális helyszín a Közlekedési Múzeum leginkább kurrens anyagainak ideiglenes bemutatóhelyeként. Persze ezek alkalmassá tétele is pénzbe kerülne, de nem valószínű, hogy ez megborítaná a projekt 7 (10?) milliárdosra tervezett keretét. Ellenben bizalommal tölthetné el a múzeumra kíváncsi polgárokat. Nem utolsó sorban pedig javíthatna az egész ligetőrület renoméján – már amennyiben mindez lehetséges még egyáltalán. 

A kommunikációs vezető ködös válasza után megkerestem inkább a projekt miniszteri biztosát, Baán Lászlót, hátha tőle valódi választ kaphatok a kérdéseimre. Leveléből azonban azt kellett lássam, hogy minden valószínűség szerint tényleg úgy kerül lakat 3 évre a Közlekedési Múzeum épületére, hogy nincs semmiféle kiérlelt, konkrét megoldás, de még csak terv sem a múzeum anyagának ideiglenes bemutatására és elhelyezésére. Márpedig ha ez így van, s így is marad, akkor egy komplett kisiskolás generáció marad ki a műfaj megismeréséből. És akkor azzal a nyilvánvaló ténnyel még nem is foglalkoztunk, hogy a valamikori kiállítási csarnok épületegyüttese, visszavarázsolt kupolától, térszint alatti bővítéstől függetlenül is kicsi marad az alapítása óta eltelt 126 év során felgyülemlett közlekedési és műszaki emlékek színvonalas és értő bemutatásához. De ez már egy következő kérdés, amivel ugyancsak érdemes lesz foglalkoznunk.

Tisztelt Cím!
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum felújításával kapcsolatos kérdéseit az EMMI illetékességből Baán László főigazgatóhoz, a Liget Budapest Projekt miniszteri biztosához továbbította. Engedje meg, hogy Baán László miniszteri biztos úr nevében válaszoljak.

A MMKM épületének rekonstrukciója és megújítása miatt a múzeum idén április 15-én bezár és csak 2018 tavaszán nyílik meg újra a közönség előtt. A felújítás miatt a múzeumban és a Petőfi Csarnokban található kiállításokat lebontják, az ott található műtárgyakat a munkálatok alatt raktárakban tárolják majd. A műtárgyak, járművek tárolása kapcsán több helyszín felmerült, de egyelőre még nem született döntés. A múzeum és a Városliget Zrt. munkatársai a legjobb megoldást keresik, mert nem csak a járművek szakszerű tárolása a cél, hanem azok ideiglenes bemutatási lehetőségét is szem előtt tartják a kollégák. Ez ügyben egy kis türelmet kérünk, amint megtörténik ezen helyszín/helyszínek kiválasztása, tájékoztatjuk Önt.
A 2018-ban újranyíló múzeum kiállításainak koncepcióját az MMKM munkatársai dolgozzák majd ki, így a kiállított járművek, műtárgyak körét is ők határozzák meg. Fontosnak tarjuk megjegyezni, hogy a múzeum nem csak külsőleg újul meg, hanem 2018-ra egy 3000 négyzetméterrel nagyobb, új állandó és időszaki kiállítótérrel rendelkező, a legújabb múzeumtechnológiai megoldásokkal felszerelt, 21. századi követelményeknek megfelelő múzeum várja majd a látogatókat.
 
Üdvözlettel,
Lévay Zoltán

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr727133549

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása