A Minerva térinformatikai rendszer hegyvidéki adatbázisát böngészve még tavasszal bukkantam rá a Fővárosi településszerkezeti terven (TSZT) alapuló 12. kerületi Városrendezési és Építési Szabályzat legfrissebb (2015-ös) térképes verziójára, mely többek között a Kútvölgyi út középső szakaszának kiszabályozási tervét is tartalmazza. Felvetettem a témát akkor a Fb-on, de sajnos nem reagáltak rá sokan. Hátha most, év végén nagyobb figyelmet kap. Érdemes lenne. Már csak azért is, hogy egy életre levegyék a napirendről.
Hiszen mi értelme volna végigvezetni a hegyen egy 2x2 sáv széles utat - széttúrva, megsemmisítve, emeletmagas támfalak mögé tolva számos kertet és fás-bokros zöld közterületet, egyúttal élhetetlenné tenni több tucatnyi ingatlan soktucatnyi lakójának életét?
A TSZT-ben piros szín jelzi a tervezett új nyomvonalat
Ha a térség közlekedésén akarnának módosítani, egyszerűbb volna a Tordai "utca" keleti oldalán fekvő két telket (házat) felvásárolni és azok mellett levinni az utat a Dániel úti körforgalomhoz. Persze egy szerpentin nagyobb puffert tudna adni, mint egy esetleg beduguló egyenes szakasz, viszont egy sor előbb említett zöldterület tűnne el általa örökre. Nem beszélve a kiszabályozás részeként kialakuló Fészek utcai beleharapásról... Ami szintén egy gyilkos gondolat az ott élőkkel szemben.
Zsákutcás Kútvölgyi út Fészek utcai torkolata
Perbete utca
Jellemző egyébként ezen településszerkezeti kiszabályozósdi abszurditására, hogy a Kútvölgyi útba futó Perbete nevű meredélyt szintén kiszélesített (bár forgalomcsillapított) utcaként képzelik például el, miközben az utacska aljában lévő két ingatlanon kívül nem nyílik rá semmilyen telek. Fölötte/mellette fut viszont az élő Hadik András. És ahelyett hogy alulról lezárva, fent pedig feltöltve hozzáadnák a két érintkező oldal telkeihez, közterületeihez, inkább kiszabályoznák (a szintkülönbséggel persze mit sem törődve). Ahogy például a megszületése óta zsákutcaként létező Karvaly utca parkos, fás magánterületét is rákötnék a szélessé tett Kútvölgyire.
Minek? Menekülőútnak????
A fenti nyomvonalmódosítási terv csak egy kicsiny szelete a Fővárosi településszerkezeti terv anyagának. Egyéb (hosszú- vagy rövidtávú) változtatási szándékok megismeréséért a TSZT mellett érdemes mindenkinek átvizsgálnia a főváros Térinformatikai portáljának további alkalmazásait is.
UPDATE ! 2016.12.31.
Tehtube Zsolt kutatása alapján a poszt publikálása óta kiderült, hogy a fenti nyomvonal terve már 1899-ben - a Fővárosi Közmunkák Tanácsa idején - is létezett. A tervet aztán hosszú érlelés után 1906-ben vezettek fel térképre, noha már a kezdetben is problémásnak látták a kivitelezést a területi igény, a várható munkaköltség, a kisajátítási összegek, no és az időközben felépülő villák miatt.
Terv 1906-ból (forrás: Budapest Főváros Levéltára)
A nyomvonalat ennek ellenére a későbbi évtizedek várostervezési térképein is szerepeltették, miközben egyre intenzívebbé vált a környék benépesülése, ezáltal Kútvölgy zöldterületének fogyatkozása is. Mára ez a folyamat szinte a maximumra futott, így még kevésbé érthető, hogy miért maradhatott fenn mindmáig élőként e - házon, tárgyon, terepen átívelő - erőteljes nyomvonalterv.