Fekvőrendőr tervrajz - akár ilyen is lehet
2013. május 06. írta: városjáró

Fekvőrendőr tervrajz - akár ilyen is lehet


Olvasónktól érkezett az alábbi sematikus rajz a fekvőrendőrök (lehetséges) kialakításának paramétereiről. Hogy ez a rajz 
egy ajánlás, esetleg egy tananyag része, vagy konkrét előírás-e, nem derült ki a küldeményből - a hazai közlekedés ügyével foglalkozó Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól kért hivatalos állásfoglalás pedig többszöri megsürgetés ellenére sem érkezett meg hozzánk. Így a "fekvőrendőrös szabványügy" zavaros képe továbbra sem lett tisztább - higgyen, mondjon, terjesszen bárki bármit is. Annál is inkább, mert a most közzétett rajz, és a korábban hivatkozott ÚT 2-1.207 leírás (fű alatt hozzánk eljuttatott és csak hivatkozással megjeleníthető) paraméterei nem fedik egymást.

fekvorendor.JPG

FRISSÍTVE: Mint megtudtuk, a fenti anyag a közlekedésmérnök és településmérnök képzés egyik vizsgaanyagának részlete, ennél fogva egyfajta hivatkozási alapot kellene képezzen. A rajz beküldőjének ismeretei szerint ráadásul Miskolcon csak ez alapján építhető közúti fekvőrendőr. Hogy Budapesten és az ország egyéb területein mindez hogyan is megy?! Nos, az továbbra is kérdéses. 


UPDATE!   2013. 05. 10.

A minisztérium ugyan füle botját se mozdította közérdekű kérdésünkre - nem is igazán vártunk tőlük mást -, azonban a Fővárostól dicséretes gyorsasággal futott be az ügy szempontjából lezárónak tekinthető válasz.

A tájékoztatásból immáron minden félreértést, félretájékoztatást - nota bene félrevezetést - eloszlatóan nyilvánvalóvá vált, hogy sem Budapesten sem pedig országosan nincs és nem is volt soha kötelezően alkalmazandó előírás ("szabvány") a forgalomcsillapító küszöbök kialakítására. 
Így jó darabig bebetonozva maradhat (e téren is) a közúthasználati minőségbizonytalanság. Amolyan kismagyar ellen-ISO.

Pedig igencsak hasznos volna, ha előzetes tesztelés és szakmai egyeztetés után kidolgozásra kerülne végre egy  "szabvány", amely immáron egész Budapestre vonatkozóan kötelezővé válna. Így Kispesttől Újbudáig, Zuglótól Hűvösvölgyig, Csepeltől Józsefvárosig mindenhol ugyanolyan jellemzőségű műtárgyakkal találkozhatnának az autósok, ami mind amellett, hogy immáron kiszámíthatóvá tenné a rajtuk való áthajtást, egyfajta egységességet is biztosítana a fővárosban. Minden közlekedő érdekében reméljük, hogy még ebben az évszázadban megszülethet egy egységes előírás.

Tisztelt Városjáró Blog!


A közúti forgalom csillapítása érdekében alkalmazott sebességcsökkentő küszöbök, bordák létesítése, kialakítása ügyében küldött üzenetére az alábbi tájékoztatást adjuk:

A közlekedési ágazatot irányító minisztérium és a MAÚT által kiadott UME előírások (Útügyi Műszaki Előírások) az országos közutak kezelői számára kötelezőek. Az országos közúthálózaton viszont, beleértve azok fővárosi átkelési szakaszait is, nincsenek ilyen forgalomcsillapító eszközök, azok csak a helyi,  jellemzően lakóövezetek forgalmának csillapítására hivatottak, az átmenő forgalom kiszorítása érdekében. Emiatt az UME a sebességcsökkentő küszöbök létesítésére nem tartalmaz előírást.


Van viszont egy – ugyancsak MAÚT által kiadott Tervezési útmutató a közutakon alkalmazható sebességcsökkentő eszközökről (e-ÚT 03.07.13), amely a küszöbök tervezésére vonatkozó ajánlásokat fogalmaz meg. Ennek alkalmazása azonban nem kötelező, de célszerű  ennek megfelelő terveket készíttetni.


A közútkezelő általában azt szokta előírni, hogy a küszöbnek olyan kialakításúnak kell lennie, hogy az a területre érvényes sebességkorlátozást betartva jól járható legyen.


Tehát pl. „Tempo30” zónában 30 km/h, lakó-pihenő övezetben 20 km/h sebességgel járhatónak kell lennie.


Ilyen eszközök kiépítésére kerületi tulajdonú, mellékutakon, a helyi adottságok mindenkori figyelembe vételével kerül sor, azonban
tapasztalatból tudjuk, hogy ezek ritkán teljesítik a 30 km/h sebességgel történő biztonságos áthaladás feltételeit. Emiatt általában ennél jobban le kell lassítani az áthaladáshoz.


Egy adott forgalomcsillapított terület műszaki átadás-átvételi eljárása keretében a megrendelő helyi (kerületi) önkormányzatnak azonban van elvi lehetősége arra, hogy a nem megfelelő kialakítású fekvőrendőrt átépíttesse.

 

Üdvözlettel:

Dr. H. B. Ph.D főosztályvezető nevében: 

B.Gy.

vez. főtanácsos

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr195284376

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.