Mikor válik Frankel Újezddé?
2010. április 03. írta: városjáró

Mikor válik Frankel Újezddé?

Miért nem leszünk mi sosem Prága?

Tudom, kismillióan fevetették már ezt, de mivel csütörtöki felhévízi városjárásomon belőlem is előtört a kérdés, hát gondoltam kiírom magamból.

Kétszer is jártam Prágában, ahol mindkétszer kellemesen éreztem magam. Nem tudtam volna konkrétan megfogalmazni magamban az okát, de valahogy minden klappolt. Voltak persze ott is kevésbé tetszetős épületek, belváros közepébe lefúrt Tescók, tegelések az árkádokon. De mégis mindezek valahogy háttérbe szorultak. Mert a város eközben emberbaráti módon működött. Tudom, Budapest is képes erre. Fényévente egyszer magam is ellágyulok, ha gördülékenyebben fut a szekér. Mégis a kisagyban sokszor ott a bizsergés: valami mégsem az igazi.

Nos, minap a Zsigmond közön a Frankel Leó utcára kisétálva rájöttem, mi nem stimmel. A hatásköri kiszámíthatatlanságból eredő magárahagyatottság, az érdektelenség, a kopottság - az nem stimmel. Ami mind-mind ránk nyomja lefárasztó bélyegét. És itt ugrott be Prága. Mintha jártam volna ott egy miénkhez hasonló utcában. Ahol csakúgy, mint itt, villamos futott az úton. Ahol szintén kockakő borította az úttestet - sőt a járdákat is. Ami nem volt túl széles, akárcsak a Frankel. Ahol ugyanúgy egy domb magasodott az út nyugati oldalán (a Petrin), ahogy nálunk a Rózsadomb. S ahol az út mentén hasonlóképp látványosságok és turistacsalogató intézmények helyezkedtek el (Petrin hegyi sikló, a dombtető mini Eiffel-tornya), mint idehaza a Gül Babab türbéje vagy a gyógyfürdők.
Beugrott: az Újezd - Karmelitská volt az. Paramétereiben hasonló volt a mi Frankel - Bécsi út tengelyünkhöz, közben mégis sokkal nyitottabban s vonzóbban állt az emberek rendelkezésére. Valahogy üzemkészebb volt, mint budapesti hasonmása.

Vajon mitől van az a benyomása az embernek, hogy majd' ugyanazon feltételek mellet más európai nagyváros helyén kezeli értékeit, míg Budapest kevésbé? Mitől érezhetjük ott élhetőbbnek a környezetet, s mitől van Budapesten valami bizonytalansági érzetünk a hátsó kisagyban? Pénz? Szellem? Helyszín volna a különbség? Nem tudom. Csak azt, hogy a különbség érezhetően jelen van.

 


Frankel Leó utca - Budapest

 


Karmelitska  - Prága

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr561890843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Káposztakukac 2010.04.03. 17:21:09

talán mert az egyik belváros, míg a másik már a külvárosibb részhez sorolható? egyébként a frankel leot fel akarták már idén újítani.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2010.04.03. 21:13:38

Mindkettő ugyanannyira belváros (mint ahogy egyik sem).
A Frankel felújítása meg... Hamarabb lopnák itt el a Lánchidat, semmint hogy bármi történjen. És ha fel is újítják, mire megyünk vele, ha azután ebek harmincadjára jut?!

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.05. 11:25:28

Nagyon találó hasonlat, ez két olyan utca, amit van értelme összehasonlítani. A prágai óváros középkori épületeit felesleges hasonlítgatni a belváros eklektikus összképéhez, az soha nem lesz olyan. Viszont ezek a belváros körüli, a fő turistaáramokból kieső, de azért még nem külvárosi területek Budapesten sokkal lepukkantabbak, elhanyagoltabbak, mint Prágában. Pedig ezek azok a helyek, ahol mi is lehetnénk ugyanolyan vonzóak az adottságaink alapján.

Azt én se tudnám megmondani, miért van ez a különbség. Valószínűleg sok oka van. Mindenesetre aki ezt képes lenne megváltoztatni, az aranybetűkkel kerülne bele a város nagykönyvébe. De nagyon nehéz dolga lenne, mert érzésem szerint a város lakóit kéne átformálnia először.

pösti 2010.04.06. 16:26:32

Promontornál a pont

ildsisy 2011.02.21. 15:19:06

Én is voltam Prágában, és nagyon tetszett, jól éreztem magam a városban járva!!! Házai, utcái, terei közt, bárhol! A kis utca ahol a villamos is jár, nagyon tetszett!!! Le is fotóztattam magam ott... :)
A posztod nagyon tetszett, ittam a szavaid! :) Ugyanazokat a rejtett gondolataimat írtad le nagyon jól!
Sajnos Budapesten ez nem fog menni... egy darabig biztos nem.

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2011.05.06. 18:39:25

Nagyon jó post, jogos észrevételek és sajnos a post végén jogosak és találóak a kérdések is.

Okok között lehetne felsorolni az adott önkormányzat lakáspolitikáját, milyen szinten engedte be anno a cégeket, akik felvásároltak sok ingatlant és kipofásították, ill. a főv. önk. politikája is hozzájárulhatott, hogy a túróban nézhet ki Bp nagy része még mindig lelakottan. + Sajnos a lakóközösségek mérhetetlen szegénységéről sem szabad elfelejtkezni.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2011.05.06. 23:03:56

@Csehszlovák Kém: Pedig tudva tudjuk, hogy nem pénz kérdése lenne a felzárkózás. Áhh...

(Látom közben, hogy a blogotok kommenjeiben elszabadult az elmebetegség. Minden elismerésem hogy kibírjátok, ha ennyire félrahúzzanak az olvasók.)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2011.05.06. 23:15:56

@városjáró: Naja, a Zindexcímlap aka trollmágnes...

Jeno Jeretics 2014.06.03. 00:26:02

Sajnos elcseszték és a maradék macskakő eltüntetésével most még jobban elcseszik, holott a prágaihoz hasonló, hangulatos negyed lehetne itt. Ráadásul adott lett volna egy remek gyalogos tengely a Lukács és Király fürdők között, nyilván az autóforgalom csillapításával. Rengeteg érdekes épület, hely van ezen a szakaszon: Lukács fürdő, Malolmtó és kertje + a barlangrendszer, Germanus Gyula Park, Gül Baba utca és maga a türbe, régi patika, két kis hangulatos tér a Margit kürút torkolatánál, kávézók és éttermek a Bem tér felőli oldalon, kisiparosok (volt) műhelyei, Bambi presszó, volt laktanya és park a Bem térnél. Érdemes lett volna a villamost is ezen a tengelyen hozni és az autókat kitiltani, de az okosok valamiért a Margit híd alatti fonódást választották.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2014.06.03. 16:52:23

@Jeno Jeretics:
Sok féle ötlet szóba jött akkoriban, amikor először felmerült a 17-es és a 19-es villamos összekötése (nem, nem a 61-esé meg a 4/6-os 17-esé, hanem a 19-esé meg a 17-esé). Szóval akkoriban - igaz az akkori - BKV-sok megvizsgálták a Rakpart-Bem tér-Frankel-Frankel vonalvezetést de állítólag Tűzoltósági és statikai okokra hivatkozva hamar levették a napirendről. Helyébe a rakparti összekötés ötlete került és a Margit híd alatti átvezetés kiagyalása. Ezt azonban egyik döntési pozícióban lévő fél sem vette figyelembe amikor a hidat és annak átjáróját nem sokkal később totálisan felújították. Jött viszont Láng, aki az egész fonódást fúrni kezdte ahol csak bírta - alternatívák adása nélkül. Ma ott tartunk, hogy a legostobább megoldással épül (majd) ki a "fonódás". Cserébe a korábbi századfordulós prágai hangulatnak is annyi lesz.

Igaz persze az is, hogy ha ringben maradhatott volna a legelső Frankeles vonalvezetés, akkor is csomó egyeztetést igényelt volna a projekt az ott élőkkel, mert akkor valószínűleg a parkolás - és talán néhány fa is - megszűnt volna az utcában. Nem beszélve arról, hogy a villamosos átvezetés okán megjelenő/visszatérő forgalmi terhelés is zavart volna sokakat. Persze ha a költségekbe belevennék rögtön az ilyen problémák kezelését is - egyénekre szabott kárpótlással, ablakcserékkel, egyéb gesztusokkal - , akkor a dolgok méregfogát is nagy valószínűséggel ki lehetne húzni időben. Már ha akarná az olyat bárkik bárhol bármikor is...