Tömbrehabilitáció, urbanisztika, tervek - by Icpacific
2009. április 17. írta: városjáró

Tömbrehabilitáció, urbanisztika, tervek - by Icpacific

Blogom legaktívabb hozzászólója, Icpacific olvtárs, az elmúlt hetekben számos érdekes városfejlesztési, rehabilitációs gondolatot küldött be hozzánk kommentként. Úgy gondoltam, összegyűjtöm ezeket és egy önálló postként most közreadom. Egyrészt, hogy ne kallódjon el a hozzászólások fiókjában, másrészt hogy nagyobb publicitást és megvitatást kaphasson.

Induljon hát e budapesti brainstorming!

 

Tombfelujitas

A blogok foleg epiteszeti szempontbol targyaljak a tombfelujitast. A Fovaros budgetjaba, 3 mrd ft van ezen a cimen. Egy komplett blogot megerne a "Hogyan finanszirozzuk a tombfelujitast" temaja, es foleg hogy hogyan gyorsitsuk, mert nagy a lemaradas.
A mai kb. $20K pesti GDP/c -nel a lakok nagy resze mar kepes finanszirozni egy felujitast, a nagy m2 arak bankhitelt is megengednenek, ha meg lenne oldva a hogyan.
Gondolatok: torvenyt hozni, hogy Bp-en az epuleteket jo allapotban kell tartani. Analogia autok muszaki vizsgaja. Sok varosban van hasonlo torveny a vilagon. A tulajnak jo allapotban kell tartania az epuletet. Bp-en a mai tipikus helyzet az, hogy a tarsashazakat, regi berhazakat egy Ingatlankezelo ceg managel havi dijert, ami jol megbonyolitja a helyzetet, mert minden lakonak bele kellene egyeznie egy felujitasba. Egy nem szavaszat es nincs felujitas.
Ezert kell a torveny: muszaj minden epuletet epsegben tartani, amelyik nem az azt fel kell ujitani. Erre kitor a forradalom Bp-en, a romos epuletekbe kisjovedelmuek laknak akiknek erre nincs penzuk.
Sok jo lepes combo van, a cel tobb penzt belepumpalni a tombfelujitasokba.
Az Epitesi Osztaly manageli az egeszet. Felmeri az epuletet, es megbecsuli a felujitas koltseget.
Pl. elrendel 2-3-4-5 ev elosporolast, havi osszeget (3-10 eft) az epuletalapba kell befizetni, amelyet a IKV kezel. Mondjuk 30-40%-ot ossze kell sporolni. A maradekra pl. hitelt lehetne felvenni, amit a lakasokra ra lehet terhelni, kulon-kulon. De az IKV egyben is felveheti, es beepiti a havi dijba, ekkor az Ep.Oszt. hitelgaranciat ad, hogy mukodjon a dolog.
Lehet indulni azonnal is ezen az uton, bankhitel az egesz felujitasra, elotakarekoskodas nelkul is, garanciaval vagy lakosokra lebontva. Az Ep.Oszt. megolajozhatja egy kis tamogatassal a dolgot, par millio forintig. Ahol lehet, autoelhelyezest ir elo.
Szocialis raszorulas eseten az Ep.Oszt. atvallalja a lako reszet, es raterheli a lakasra jelzalogot. Nyugdijas eseten a halalaig, fiatal hazaspar eseten 5-10 evre adhat haladekot.
Nyilvan nem egyszerre van a torveny bevezetve mert az egekig verne az epitesi arakat, az Ep.Oszt. jeloli ki a sorrendet. Jo par mrd ft tudna igy gyorsitani a tombrehabot.

 

Stadion effect
Mindenki ismeri a stadion hatast, amikor sok ember gyulekezik egy helyre, majd egyszerre tavozik. A legnagyobbak tipikus szama, 70 ezer ember megy a stadionba. Errol az Arsenal site mesel:
www.arsenal.com

Gondoljuk el, ez 70 db Ezer utas/hernyo metro, aminek 2.5 ora kellene megtolteni ezt a stadiont. Londonban 3-4 metro-vasut es tucat buszjarat tolti meg. Tavolsagi busz (coach), egy hettel elotte foglalni, majd 4-2 oraval a mecss elott beparkolni, mert utana a yard lezarja az utakat!!!!
Autoval ne gyere, mert egyaltalan nincs parkolo. A feltoltes kb. 3 ora.
Egyedul S-California deli reszen kb. 95% auto, 5% busszal toltodik:
Anaheim StadiumA parkolo 700x800 meter sik terulet.
Bp-en nem tul rossz a helyzet mert a Nepstadionnal ott a metro, de ezen felul meglehetne oldani jo par ezer auto parkolasat is. Meg a helyzet jo, nem surusodott be a varos.
A stadion hatas (hullam, folyamat) ketfele. Az Arsenalnal latjuk, mar 3 oraval a meccs elott kezd el toltodni, 1 oraval elotte mar suru az emberfolyam. Ez az elso hullam. A meccs vege utan azonban mindenki egyszerre indul el, a masodik hullam joval nagyobb.
Ez a hatas van a vilag varosainak nagy tobbsegeben is - a centrum egyenlo a stadionnal. Egy kis helyre, nagy tomeg akar bemenni. Minel surubb a belvaros (irodahelyek) annal tobb ember akar bemenni.
Az irodasuruseget a felhokarcolokkal lehet maximalizalni. A varosok korkorosen fejlodtek, a var korul indultak, majd korbe korbe nottek. A legjobb lakas-munkahely elerest a kozpont, a center, a downtown, a belvaros adja, ezert ide epitettek a munkahelyeket. Kis helyre nagy tomeg akar bemenni egyszerre. Ez munkanapokon reggel van, kb ugy 300 ezertol egy millioig mennek a centerekbe, es generalnak egy nagy kozlekedesi hullamot, dugot, problemat. Itt is, mint a stadionnal a reggeli hullam kisebb, mert sokan elobb erkeznek mint pont munkakezdes, 8 ora, de mindenki egyszerre indul el haza 17 orakor, ezert az esti hullam nagyobb. Varostervezoknek ezert, ha lehetoseguk van, a kifele meno utakat nagyobbra kell tervezni.
Bp-en szerencsere nincsenek magas irodahazak a belvarosban, ezert meg autoval is be lehet menni az M0-as ota, eleg turheto idokkel. De ezert nem szabad magas irodahazat epiteni a belvarba, mert noveli a kozlekedesi problemakat.
A kovetkezo lepes, kitelepiteni az irodak egy reszet a belvarosbol, szetvagni a nagy stadiont sok kisstadionra, es olyan pontokra elhelyezni ahol a legkonyebben elerhetoek. Ezek a Metro megallok, mint pl. Nepliget, Koki, Pillango, Ors vezer ter.

 
 
Dob utca 37/41. – Foghij beepites tanulmany
Az egesz blokk nagy reszen a homlokzatok mar ki vannak suvickolva, belul a jo eg tudja, de maradnak a hazak, a jo eg tudja meddig. Egy foghij maradt ki, ami ma parkolo. A parkolasi helyzet ott jo, mert szembe is van egy Dob utca foghij, a Klauzalra is lehet tenni, egyhogy ide eleg az a parkolo ami van most. Ha nincsenek parkolo gondok ott persze. Ha vannak akkor egy szint le, 4 meter garazs, rajta 1m fold, majd fas parkolo combo. Egy kis belso ter alakulhat ki, amin van par nagy tuzfal.
A Dob utca 35 zsidotemplom, a varosresz, mint minden oreg resz, saturated vallasos epuletekkel, amelyek lassan atalakulnak. Itt is meg kell vizsgalni kell-e ez ide, mert ebben blokkban mar van egy hasonlo. Ma mar hatarozottan sok 2 templom egy blokkban, 4-5 blokkonkent boven eleg egy, igy is konganak az uressegtol. Ebbol egy eleg jo lakohaz csinalhato.
A masik resze mar Kaluzal ter 1.
A ket epulet kozott van a foghij, amit beepitunk
A Klauzal 1 folytatodik, egy az egyben megy tovabb, (mintha egy epulet lenne, ugyanaz a stilus!!! Kult orokseg megorzes van) vagy 6 metert, majd beugrik a Templom vonalaba. (Nincs egyvonalban a ket epulet) .
Foldszinten van ket 4-5 meteres, diszes hinto bejaro, az autok mennek be a fas parkoloba. A tobbi resz garazs, mosoda, szemettarolo.
Az uj epuletresz csak egy teglalap, kb. 7-8 meter szeles, 70-100 m2 lakasok, 3 szinten.
Mivel nem lesz az udvar beepitve, a belso tuzfalakra mar lehet tenni ablakokat. Pl Klauzal ter 3-as epulet. Mert minden lakas csak a belso udvarra nez, most kinyilhatnak egy szep belso terre.
Egy jo kombo, egy 2 meteres erkelysor, aminek tamaszto oszlopai kozott parkolnak az autok.
Tehat 2.6 meterenket lehet egy egy oszlop. Az egesz blokk lakasai minosegileg nagyot javulnak ezzel, vilagos ablak, erkely.
Elektrotechnikai muzeum, volt trafohaz helyen: maga tarfohaz lebontodik, a maradek helyre mennek a loft lakasok.
Elte operacio: nagyon rossze helyre sikeredett, ELTE megy ki a KSI helyere ugyis, ez az epultet lesz egy modern loft lakas. Egesz jo lesz ez a blokk. Kulturalis orokseg magasfokon megorizve, lakominoseg ugras, autok tudnak parkolni. A belso terrol persze jo lenne ajtot vagni minden epuletebe, ami altalaban egy lakasba kerul, a ket foldszinti lakas osszevonva, plusz az ajto.
Parkolo vegig a belso teren nyilvan, helyek eladva vagy berbeadva a lakoknak. .
Az Onkorm. csinalja az egeszet, az upgrade kotelezo a lakasoknak, aki nem tudja kifizetni, annak raterhelik, eladaskor, orokleskor kapja meg az Onkorm. a penzet.
 

Tovabbi gondolatok ehhez a tombrehab-hoz
55 meter hosszu a ket haz kozott, legyen 8 meter szeles az uj epulet, ez 55x8=440m2, tegyunk egyszintre 5 lakast, 80m2/lakasunk lesz, 3 szinten, 15 lakas, A homlokzat ugyanaz mint a Klauzal ter 1, de mogotte nem szobak vannak, hanem a folyosok, ahova a lakasokba be lehet menni a lepcsohazbol, meg a liftbol. Szoval nem belulre kerul a folyoso hanem kivulre, mert van egy nagy belso udvarunk, amely vilagos, levegos, es foleg csendes. Ez zold, 3 autonkent egy meter fa-resz, 2 fanak.
A tuzfal megoldas: tehat kirakjuk az erkelyeket, es a savot hofeherre meszeljuk, a fenyvisszaverodes maximalasa miatt, de a kozte resz pl. lehet kicementezni a fugakat, majd borostyannal befuttatni az egeszet. Ez minden evben nyirva van, kap egy permetezest is a rovarok miatt, de bezolditi az egesz udvart.
A vegen az egesz tomb nagyon fog hasonlitani egy modern condo blokkra, nagy belso ter, sok zolddel, a lakasok befele neznek nem az utcara, csendesek es ki lehet nyitni az ablakot nyaron.
Nyilvan az uj lakasokbakozponti legkondi a teton, es hely a moso es szaritogepnek. 300 eft/m3 lakas ar bevetelek kb. fedezik is a koltsegeket, de nem baj ha bukik kicsit rajta az Onkorm-Epitteto, fedezi a TOMB-rehab alap.
Eleg jo modszer komplett tomb rehabokra, az uj lakasok nagy lakoertekkel birnak.
 
 
Blokk : Koztarsasag ter, Alfoldi, Kun, Vay
Minden blokk egy tanulmany, gondosan felmerni a helyzetet, es megcsinalni a tervet, legalabb 30 evre elore. Elonye, hogy joval jobb lakasokat lehet epiteni, pl. uj epulet eseten, lehet tudni, mi lesz az epulet mellett, igy tuzfal helyett homlokzatot lehet epiteni, ami plusz ablakok es erkelyeket jelent, kis befektetes, nagy improvement. Sok pelda van, hogy nagy tuzfalakat raknak uj epuletekre, homlokzat helyett.
 
Pl: www.panoramio.com 1.
Az uj piros haz oldala tuzfal, mert nem tudtak mi lesz mellette. A tervben, fas parkolova alakul ez a terulet. Igy mar fel kell tenni egy homlokzatot, epites utan par evvel, tripla koltseggel.
 
Pl: www.panoramio.com 2.
Ebben az esetben talan egy sor lakasbol allo epuletet fel lehetne rakni ott, de max 4 emelet, inkabb 4 szint. A 6 emelet tul sok, a foldszinten meg garazs, mosoda, tarolo, szemet az idealis.

 

Koztarsasag teri blokk (8-K001)
A ter fele mar szep hazsor huzodik, szemben es oldalt van hely parkolonak. Nem raktak egymas melle a hazakat, mert meg az elozo rendszer epitette. A mai privat rendszer mar nem hagyta volna ki a helyet az epuletek kozott!!!! Jo pelda ez is, terszeruen vagy profit orientaltan, max surusegre epul a varos.
A mi verzionk, maximum lakoertekre tervezzuk a tombrehabot es kozlekedes prioritasra.
Kun utca 5. es Vay 4. keskeny telek, kb. 30 meter lehet.
Idealis megoldas: Ez a ket epulet kijon, az Alfoldi utca homlokzatai ramasolodnak a hatso reszre. Az uj utca, fas parkolo, 3 vagy 4 sor autonak. Szent Rita atkoltozik a legkozelebbi kongo nagytemplomba. Eleg szerencses topololgia, nagy javulas.

 

Blokk: Jozsef utca, Or utca, Horvath Mihaly ter
Hasonlo a 8-K001 blokkhoz, szerencsesen ket haz esett ki egymas mogott, igy szep fas parkolo utca alakithato ki, 3-4 sor autoval. A kornyek eleg zsufolt, nagy business operacio van, parkolo hely nekik sok kell, mert ott operal a szerviz autopark is. Meg kell kerdezni kell-e nekik parkolo, de kulonben is lehet hogy ide tobb parkolo kell mint egy szint. Minden modszert meg kell talalni egy oreg varosban az autok elhelyezesere, ilyen lehet a 2x felemlet parkolo. Ebbe a blokkba idealis lehet, mert jo hosszu, egy utcan be, masikon ki. A 2 szintes, felemelet parkolo lenyege, hogy 3 meter le vagy fel helyett, 1.5 metert le, es 1.5 metert fel, feljaro, amibol ugye 4 kell osszesen, de csak par metert vesz el mindket helyrol. Szoval itt azt mondjuk, hogy felemelet le garazs, es felemelet fel parkolo.
Ketszintes parkolo fasitasa. Az eddigi megoldas, hogy kb. 1 meter foldet tettek a betonra es ezt parkositottak be. A masik, nagy kovazakba raktak a fakat.
Ez a kissse faramuci megoldas, a pincebe rakja le a fat, ami kino, 10-20 meter magasra is.
Minden 4-5-dik kocsi utan egy beton szarkofagot rakunk (1m x 4 meter) aminek fold az alja. A ket mellette levo parkolo gyepteglas, (homokba rakva) azert hogy a gyokerek kapjanak levegot. Laza talajt rakunk bele, sok hugarocell golyoval. Esetleg kis sprinkel system is kell. Ebbe jon egy platanfa csemete, aminek a teton ugyanekkora lyukat hagyunk, es ugy metszuk hogy magasra nojon. Eleve olyan csemeteket kellene ide gyartani aminek 2-2.5 meter utan kezdodik a koronaja. .
Onkorm. Ep.Oszt. lepesek: megcsinalja a tervet, mondjuk 4 mulva indul a kivitelezes. Addig a felujotando epuletek ELO takarekoskodnak. Kivitelezest megcsinalja az Onkorm, kiforditja a Or utca hazakat, az also szinten ahol lehet ket lakasbol egyet csinal meg egy kijaratot, minden felujitva, kifesteve. Ezeknek koltsegeit raterheli a lakasokra, ertelemszeruen. A lakok kifizethetik egybe, vagy, az egyszeruseg kedveert, hitelt is adhat az Onkorm, banki kamat, havi torlesztes, 10 ev futamido, a IKV gyujti be a kozos kolztseggel, es utalja at az Onkorm-nak. 10-25%-t koltsegekbol az Onkorm. at is vallalhat.
 

 
Blokk: Dohany, Klauzal, Nyar: A Hungaria furdo (7-A001)
A terulet nagy resze mar megujult, legalabbis homlokzatok renovalva, foghijak beepitve, koszonhetoen a kozeli EVM hatasanak. Jo az EVM kozeleben lakni, addig addig amig kerul penz (One way or another ) a felujitasra. Garazshaz is epult.
Ennek a felblokknak a rehabja:
Ha a parkolo helyzet meg mindig remenytelen, akkor az egesz ures terulet parkolohaz. Ha valamivel mar jobb mint az elso eset, akkor pince szint garazs, innen indulnak fak, 4-5 autokent, es a felszin fas parkolo. Erdekes lesz ez a pesti ujitas, a pincebe rakod le fakat, es onnan noveszted. 2.50 egy garazs belmag, egy meter a szarkofag, egy 2 meteres fatorzsnel mar a felszinen egy fel meter torzs es a kis lomb latszik. Innentol csak metsze kerdese, felnoveled a torzset meg 2 metert utana jon a lomb.
A 3 haz ami marad, Dohany 46, sarok, stand alone epulette avanzsal, homlokzatok kifordulnak mindket oldalra, a masik ketto, Nyar 5 es Klauzal 8 ugyszinten, szep kis terecske formalodik.
Klauzal 3 ma parkolo, holnap is az, csak kerdes, mekkora. A hely nagyon kicsi.
2 homlokzat kifordul, es marad a mostani parkolo, vagy egy szint le, es felszin, esetleg a felemeletes parkolo combo.
Beepites abszolute kizarva mindket helyen a varos legsurubb reszei egyike, romos 1-2 szintesek mar regen kihaltak, nagyon keves a hely az autok eltuntetesere, es egy kis zold bepumpalasara
Szemben a Rokus-t lett volna jo lepucolni felujitas helyett. Mara mar ott is telt haz lett.
 
 
Blokk: Dob, Kertesz, Erzsebet, Wesselenyi
Mar megujult blokk, kiment a ket utolso rom a Kertesz 21-23-bol es szep parkolo szuletett. Az elet egybol konnyebb lett a blokkban meg a szembe levo blokkban, nagyott ugrott az lakominoseg. A homlokzatok valoszinu meg nincsenek kiforditva, par epuletre mar raferne egy kisebb homlokzat tatarozas, gozmosas, javitgatas, festes. A festes szine nem mindegy, mert sokat javit a feny mennyisegen a vakito fehet szin.
Szembem a blokkal, Kertész utca 24/28. 250 autos garazs epult 1924-ben, ma is a Fotaxi garazsa. Kitono lehetoseg javulni, mert a belvar nem ezen garazsok helye, a BKV mar regen kivonult a periferiara. A Fotaxinak is keresunk egy jo helyet valahol jo messze a Belvartol, pl BKV Delpesti garazsa mellett, nem kozelebb, es van egy gyonyoru 250 fero helyes garazsunk a korrnyek kiszolgalasara. Taxival konnyu a sofor valtas managelese, az utolso meg nem is viszi be a kocsit ejszakara hanem azzal megy haza.
Idealis esetben, a BKV–ba mergelne a taxivallalat (ha meg allami tulajdonban van) mert igy sokkal jobban tudna managelni a kozjarmuvek sofor valtasait. Pl. 4 orat vezet a csucsban, majd 4 orat taxizik, igy nem kell kettevagni a munkaidot. Ejszakai soforhazavivo jaratok taxik is lehetnek. A Taxi is TK, jobb kisebb 30-40 es kisgarazsokat a periferan elosztani, es a z adminisztraciot is kivinni a zsufolt zonabol. De meg jobb eldisztributolni a soforok lakasaihoz, es csak a szervizt csinalni kozpontilag. Ma mar jo a kommunikacio, minden kocsit mindig el lehet erni, igy a regi kozponti garazs topologiat le lehet valtani.
Visssza az epuleteszinre, pl. ez az epulet, kis javitasok a homlokzaton, majd moshato muanyag festes, korhaz feher, amit evente egyszer lemos hazmoso ceg.
A lenyeg: a feher veri vissza a legjobban a bejovo fenyt, megno a lakasok feny supply-ja, masik elonye, nyaron a legkevesbe melegszik fel. A lenyeg tehat keskeny utcakba a hazak szine feher, de legalabbis nagyon vilagos. A legkeseknyebb < 10-meter utcakban a hoferher preferalt. Olcso, ingyen improvement. Jol ki kell valasztani a megfelelo moshato festeket, aztan lehet elkezdeni a kisrenovalas - festest vagy 5 ezer epuleten. Ujabb par milliardnak talaltunk jo helyet, bar ez is jobb torvennyel elintezni, az epulet lakoi fizetik a szamlat. .Az evi kotelezo homlokzat karbantartas a kozos koltseg resze.
 
 
Blokk: Erzsebert Krt, Kiraly, Kurt-Kertesz, Dob
Felfedezes regi varos topologiaban, az egysoros blokk. Ez lett volna a jo ut a gyalogkozlekedesre alapozott varosi topologianak, az egysoros blokk, amibol egyet sikerult eddig talalnunk. Bar van sok rovid egysoros szakasz, itt egy egesz utca a Kurt utca, Erzsebet Krt kozotti hazsor egysoros, ket homlokzattal.
A masik oldalon:
Kurt 4: lebontva
Kurt 6: 4 szintes irodahaz, 1965-ben epult, 2004-ben felujitva, keruleti rendorseg van ott.
Kurt 8: rom, lebontva.
Ha nem lett volna 2004-ben a Kurt 6 felujitva, akkor egyertelmu lett volna, hogy a 3 haz lebontodik, a blokkok kifordulnak a kis, fas, parkolos terre es egy szep resz alakult volna ki. De nem engedhetjuk meg magunknak jo epuletek bontasat, a Kurt 4, es a Kurt 10 homlokzata kifordulhat ha lakok akarjak a ket pici terre, ahol fas parkolo van, jobbara a rendorseg hasznalja.
Ugy 2030-korul, a rendorseg kivonulna egy jobb helyre, ahol tud parkolni, es ez az epulet lebontodik, tovabb formalodik a Belvaros egy szebb iranyba.
 
 
Block: Munkacsy, Podmaniczky sarok
A kornyek: Strip2 zona, Felso Terezvaros. A Munkacsy az Andrassy korul mar nagyon szep 5* utca, a Podmaniczky feloli vege viszont mar 2 csillagot sem erdemel. A vasutra nezo Podmaniczky sor hatranya maga a vasut. Ezek a hazak mar kaptak sok kormot a gozmozdonyoktol, ami latszik a cserepeken es vakolatokon.
Munk 37: valoszinu hasonlo mint a lebontott 39, az also szint mar nem is operal, belul kis lukak lehetenek jol lelakva. 4 szites eklektikus epulet.
Munk 35: hasonlo lehet mint a tobbi, de csak 2 szint, a felen volt felujitas a masik fele doglottnek latszik.
Munk 33: 3 szintes, ketszinu homlokzat, eleg jo allapotban van.
Munk 31: ketszintes lerobbant
Munk 29: 6 szintes szep epulet, also szint doglott, a tobbiben laknak.
Munk 27: gyenge 2 szintes, magas hazak kozott, a sarok mellett
Munk 25: gyenge 3 szint, a googleban mintha mind a ketto le lenne bontva.
Szondy Sarok
Munk 23: szep haz, itt kezdodik a diplomata negyed
A Munkacsy-Podmaniczky-Szondy szakasz egyik vege 5*, a masik vege volt a vasut, de ebbol 5* Sanzelyse sugarut lesz, ezert a ketto kozott erdemes lux upgradet csinalni, mert lehet vinni a diplomatanegyed arait, ami 300-400 eft/m2, nagy, jominosegu lakas eseten, ott, a jelenlegi 200 eft/m2 rozsda ar helyett, tehat meglehet csinalni meg profittal is, attol fuggoen, hogy hany lakast kell megvenni.
Az Onkorm. manageli es finanszirozza combo a legerosebb.
Negy 80 meter hosszu, duplatelkes epulet, eleg ritka Bp-en, 22-24 meter szelesek lehetnek.
Minden haz egy konzilium, eddig az a blokk mind lebontasra volt itelve.
Ebben a comboban, feltesszuk, hogy a Munk 37. 4 szint, Munk 33. 3 szint, Munk 29. 6 szint strukturaja jo, elel meg 150 evet, ezert ez felujitasara kerul.
A kozotte leve ket kicsit (Munk 35 es Munk 31) kiszedjuk, helyukre egy-lakassoros, 4 szintes replica kerul, azaz ami volt visszarakjuk, vagy ha a struktura jo, meg is lehet orizni az alapokat, a cel, hogy mind a 4 haz, (37, 35, 33, 31)  4 szintes legyen, de a 31, 35 csak egy sor lakas, kb. 9-10 meter befele, 22 meter a telekfront, igy ket lakaas 110m2, es 3 szint, 2x6 lakas lesz a mostani 20-30-bol. A belso udvar mogottuk pont 2 sor auto, kozepen kell a bejaratnak lenni, meg a liftnek es a lepcsohaznak is, igy valoszinu, hogy egyik lakas nagyobb a masik kisebb lesz. A bejaro egyik oldalon a lepcso, masikon fut a lift, kozepen mennek be az autok.
Erdekes combo, hogy a foldszinten mind az 5 epuletbol az utcafronton 4 metert kiszedunk, tornacositjuk, es az lesz a jarda, igy hozzaadunk az uthoz 3 metert, egy savot, a drop aout savot, mert szembe ott van az iskola, troli is megy az utcan, nagyon jol jon oda egy kis utca szelesites. Az iskolaudvarbol is lecsapunk egy pick-up savot a szulok autojanak, valamivel egyhitjuk az egyre novekvo torlodasokat.
Mivel a Munk 29 hatszintes, eppen csinalhatjuk a Munk 31-et 5 szintesre, es tetoterasszos comboval simitjuk el a szintkulombseget.
A Munk 29 ahol lehet kifordulhat, sot, a elso vagy masodik emelettol kaphat egy 4 meter szeles upgrade blokkot, hozzaadva a lakasokhoz, szep kiltassal a budai helyekre. Jol el lehet bonyolitani ott az reszt, ahol a Munk 31 megy 80 meteren.
Alul arkados jarda, vegig eklektikus arc, parkolo, nagy, 20 meteres belso udvar, szep luxuslakasok szuletnek ott.
Munk 33 is ki tud fordulni mindket oldalra 70 meteren, kaphat a masodik szintol 4 meter upgradet is, vagy csak erkelyt. Ha kicsik a lakasok, akkor jobb hozzadni egy nagy szobat ezzel a modszerre.
A foldszintek: ablakok igy mindket oldara nyilhatnak, 60-70m2-es lakasok parkoloval, elfogadhato lakoertekuek lehetnek.
Munk 39: Az egyik combo, a Munk 37 kifordul, egy 4 meteres homlokzat hozzaadassal, es kis teret kepezunk. De ott van hely boven, ugyanolyan jo, hogy a Podmaniczky utca szintre rarakunk egy eklektikus replicat, mondjuk 8 m szeles utcafront, 10 meter lakasokat, kb. 7 szinten, a mellette levo MAV-hazak (Pod 91-93) parkanymagassagaval egyenloen.
Pinceszint, 20 meter- 2 auto soros garazs.
Ket sor lakas, 6 szinten, 12 lakasonket egy lepcsohaz es lift, ket oldalon erkelyek.
A Munk 39-37 kozott maradjon meg legalabb 18 meter, 2 sor autonak, es faknak.
A Munk 37 a masodik szinttol kifordulhat, elfer meg 4 meter hozzadas is.
Sot elfer, egy sor lakas is a frontra, a Munk 37-39 kozott, mert hosszu 70x20 meteres udvarunk van, az eleg vilagos mar, sot szembe a Kolcsey giminek nagy udvara van, eleg feny van azon a helyen. Lehet hogy erdemes, a Mu39-37 kozotti savot it alagarzsozni, es a pincebeol nyomjuk a fakat felfele, mert ott egy nagy irodablokk van mellette, egyik oldalt, masikon az iskola.
A Munk 39 fronttol kezdodik a Sanzelize, Stefania Varosi autopalya. Kb igy: 4 meter jarda, 2 meter fasor, 5 meter 45 fok parkolo (konnyebb ki-be allni, ha ferde), egyiranyu 6 meter hinto ut, 5 m, 45 fok parkolo, 4 meter fasor = 28 meter osszesen, legyen a masikon is ugyanez, bar ott van hely, lehet egysoros parkolo is.
56 meter elment, 130m szeles ott a VAP, marad 74 meter, kozepen 6 meter Fasor, 2x34 marad utnak, amikor 2x5 sav=2x20m boven eleg mert ugysem lehet tolteni azon a rovid szakaszon. Kezdjuk 2x4 VAP-al, es a maradek helyre, a 4meteres fasort szelesitjuk mindket oldalon. A szemben levo oldal, lehet egy Palota sor, neo reneszansz, mar lebontott palotak replikaja. Ott lehet kozepen a folyoso, es ketoldalt teglalap lakasok, mert mindket iranyban jo a panorama es van hely mindenre. A pesti Sanzelize lehet vagy 1.5 km - felmehet egeszen a Robert Karcsiig.
 
 
Blokk: Hunyadi ter es kornyeke, Andrassy 63-as blokk
Ott a legmagasabbak az arak, gazdasag 2x2-je, azt gyartsad amit a piac vesz. Az Andrassyn ket iskola is van, nem odavalo, szuk a hely neki.
Visszaallitjuk a BVSC Supergimnaziumot, 2000+ fore, mert nagyon kezre esik, sok jo ingatlant szabadit fel, ugyanakkor meg lehet valositani a napi tornaorat, vilagszinvonalu oktatas servicet lehet szolgaltani. A Kolcsey Gimi es mellette levo altalanos, ebben a comboban egyesul egy tiz osztalyos super alt iskolava, ahol szinten jut hely napi tornaora, deli ebed, tanaroknak iroda, sot meg a torna reszen jo par badmington palyara, amit a kornyeken el lehet adni. Badmington az idealis rekreacios, tomeg sport 4 evszak varosokban.
Igy Pesti Barnabas iskola is felkoltozik a BVSC supergimibe, mint alt gimi, az elelmiszeripari temat mashova rakjuk. A kozepiskola districet egy nagyvarosban a kozlekedeshez kell igazitani, es itt a Kismetro idealis gyujto, 2x400 meteres teruleten minden diakot a BVSC supergimibe szallit. 2000 fos gimi konnyen fel fog toltodni, a maximum letszamra kell epiteni.
Nyaron a turista szezonban a gimi zarva, idealis combo. Ugyancsak a metronak jo, mert reggel kifele szallitja a diakokat a kismetro az ures szerelvenyekkel.
Ez az epulet tomb, Andy 63-65 felno 5 szintesse, es kap egy gazdagabb homlokzatot, hasonloan a Korondon levo Palotahoz, 3 emelet nem eleg egy lux palotanak.
A parkolo: jo otlet a Hunyadi alatt a melygarazs, egyszinten, 1.5 meter fold rajta, majd park vissza. Nem tul draga megepeiteni, buldozer es beton munka az egesz. De a fas parkolo sem tragedia
A Hunyadi csarnok: idealis Lidl-Tesco tipusu felujitas, csarnok megujul, de supermarket koltozik be, amely belul kiadhat teruleteket, pl. egy pizzasutonek. Kavezot is szoktak betenni.
Ez minden vasarcsarnokra atalakitasra igaz, Supermarketek, ha van helyuk, kiadnak gyorsettermeknek helyet, pek, kavezo, bankfiok, onki etterem szokott bennuk operalni. Ha melygarazs a combo, akkor belulrol indul a folyoso lefele a garazsba az ut alatt. Ez a bolt mindig tele lesz.
 
Lehet hogy abszurdnak tunik par otlet, de konnyu bebizonyitani hogy nem az. Azt csinalom amit a Szechenyi - kiment Nyugatra, megnezte hogyan csinaljak a fejlettebb helyeken a dolgokat, hazament es alkalmazta. A mai Szechenyi tervet az interneten gyartjuk, te is meg tudod csinalni jol. Itt van hogyan.
Az idea: Bp mai fejlettsege, GDP/capita-ban merjuk, (mar van egy pontosabb meroeszkoz itt a diskemen) ami kb. $20K/cap. A legjobb megnezni a vilag tetejet, ahol a GDPC ugy $50K/cap. Megnezed a 20-ast, megnezed az 50-est, es latod hogy merre fele megy a civilizacio. Szechenyit jatszol. Nem kell feltalalnit a spanyolviaszt, mar megtettek elotted masok, csak le kell kopizni. Kb. 20-25 ev mulva eri el Bp az $50KGDPC-t (probalok combokat kitalalni, hogyan lehetne elobb). Az epuletek azonban 2-300 evig is elelnek, tehat a $50K GDPC-hez vezeto uton sok olyan epulet amit $10-20K GDPC-nel epitettek nem lesz alkalmas a funkciojat jol betolteni, bontani kell es ujat epiteni.
Ezt el lehet kerulni ugy, hogy a jovonek epitkezel, vagy legalabb is kihagyod a helyet neki. Mindenki tudja ezt csinalni, akinek van Internete, nem ordongosseg.
Itt egy pelda: elmesz a Google Map-on egy $50K GDPC helyre. Pl. Aliso Viejo, CA, Deerhurst Deerhurt-Wolverine way, ott egy gimnaziumot latsz. Te is jartal gimibe, tudod milyen egy pesti suli. En is ott jartam, en is tudom. Ebbe a gimibe meg a ket fiam erettsegizett.
Innen jon az elso jovo joslas: a gimi helyi, ugymint az alt iskola, nem ugy mint a Bp-i gimik, amelyek ugy mukodnek mint egy egyetem. Itt az alt iskola kb. 90%-a megy tovabb gimibe. Ezt mar Bp-n is be lehetne vezetni, (de mehet az egesz orszagra is), kozepiskolai district, nagy gimi.
Nezzuk a gimit felulrol: Indul egy baseball palyaval, majd egy Ami futtball, 500 fos lelatokkal, meg egy baseball, 10-15 kosarlabda palya, 6 tenisz, meg egy baseball ami regen foci volt, de visszacsinaltak. A foci palya kicsit lejjebb van egy skate board palyaval. Nagy uszoda, 2 sportcsarnok, egy lelatokkal, nagy parkolo, mindig tele van a diakok autoival, tanaroknak kulon parkolo, belul meg minden ami koll. Computerek, jo eg tudja. Bp-en ez meg kicsit draga, de legalabb kihagyjuk a helyet neki, amikor lesz penz ra. Itt lehet nezegetni felulrol az egeszet, kis navigalas utan:
maps.live.com

Szemben vele egy shopping center. Merd le mekkora ez egy 60 ezres varosban. A parkolo nagysagat nezd meg. Autoellatottsag 95% korul lehet, de van buszjarat is. Nem nehez profetanak lenni, parkolo kell a bevasarlo kozpontokba, de ha beepited ezeket a helyeket, akkor jol megnehezited a gyerekeid eleted, mert nekik majd le kell rombolni, vagy maradnak a bevasarlo szatyornal. Alatt van egy iroda epulet, jo nagy parkoloval, ami eppen egy hideghaborus maradvany, 3 meter vastag betonfalakkal, kormany irodak vannak benne. De parkolo itt is van doszt.
Szoval es tettel, nincsenek nagy abszurd dolgok, csak masolom amit latok.
 
Az epuletek aranylag egyszeruen adaptalhato dolgok, a kozlekedes joval bonyolultabb. De van erzekem hozza, az alabbi tortenetbol gondolom.
1972 dec-ben ert el a metro a Delibe. Akkor a Huvibol jartam be a BME-re, a metro elott eleg jol. Az 56-busz bevitt a Clark Adamig, onnan a 86-ossal, 70 perc, haztol hazig. Igen am de jott a metro. Az 56-os csak a Moszkvaig ment, onnan ma is eleg bonyolult es sok ido eljutni a Lagymany hidig. Szoval 10-15 perc extra rament a villamosozasra, ezen felul, nem tudom miert, de az 56-os buszon hering alakult ki. Minden jarat ki lett tomve reggel,-este, a 10 perces menetido, 17-20 percre ment fel, mert a sok megallo miatt a tomott busz lelassult. Foleg hazafele, hegynek fel volt dogos. Mar a vegallomasnal maxra volt tomve a busz, megallt a Pannonia studional, es 3 perc kellett neki amig feltudott gyorsulni 30km/orara. A Moszkvatol Kettesbe tette meg az ut nagy reszet. Gyenge buszok is voltak akkor meg.
Mondtam a faternak, hogy mit kellene csinalni. Az utasok 90%-a vegallomastol-vegallomasig megy, hulyeseg ez a sok megallas, kellene egy gyors jarat, ami ritkan (jobbara sehol) nem all meg. Azt mondta a fater, tudod mit, ismerem a BKV illetekes osztalyvezetojet, Nagy Zoltant, leirom neki ezt az otletet. Igy tortent, a Nagy elvtars felhivta fatert, hogy meg sohasem kaptak ilyen jo otletet, ki fogjak probalni. Igy szuletett a 156-os, Bp-elso piros gyorsjarata. Azota amikor nezegetem a BKV E-jelu buszait mindig ez a tortenet jut eszembe.
Tehat nem minden otlet abszurd, neha el lehet talalni csak probalkozni kell. Hely meg van a diszken olcson nemdebar.
 
 
A Kismetro es kornyeke kozlekedes
Kozlekedesfejlesztest nem eleg egyszer tervezni, egy nagyobb valtozason evekig kell gondolkodni, tobb tucat variaciot atszamolni, majd amikor kesz vagy kezd elolrol. Jo pelda az Ulloi-Ecseri uti palyaudvar, $10 milliard “megoldas” helyett 1 millioval jobbat lehet csinalni.
 
Kozlekedes alapkeplete Bp-n, idealis eset:
Busz vagy troli: 5000 cs-u/o (csucsido, utas per ora, egy irany, reggel 6.30-tol 7.30-ig,)
Villamos: 5000-15,000 cs-u/o, nincs mas, hosszu Combino viszi az utasokat
Metro: 15K cs-u/o,
Ezek metro epitesi szamok, metro nyujtas, vagy mai uzem 5000 cs-u/o-nal mar OK, sot ezalatt is ha mar megvan. Metro zart palyan futo, gyors gerinc. Villamos, meg a HEV, lassu uzemu nagytomegu eszkoz.
Az idealis kozlekedes Bp-en, es a tobbi korkoros nagyvarosban, metro es villamos a belso gerinc, alapkorokon, mint a 2-4-es, vagy az uj BP-Metrokor, par metro sugarcsap, majd erre a csapra, a koriveken futo busz es trolik hordanak ra.
A Kisfoldalatti idealis upgradje, kivinni Vac vasutallomas, Dunakeszi remizzel. De ehhez tul kicsi, a 300 fos szerelvenyek nem birjak a forgalmat, meg ott az M3-is. Bar ez is egy combo, mert azert tud ez 10 ezer cs-u/o-t, ami talan eleg. De ott az M3-as erre. Viszont jo lenne hosszabitani, mert 2-3 metro megallot tudnank tenni a Rakosrendezora, ahova 6-9K munkahelyes irodablokkokat tudnank rakni, idealis helyre, a Belvar felol TK-sel toltodne a 2-3 iroda blokk, a tobbihelyrol meg foleg autoval. Egyik combo Istvantelekig felvinni a Kismetrot, , es oda a tenni a remizt. Hatranya, tul kozel van az M3, ket gerincvonal egymas mellett nem jo hatekonysagu.
A 3-dik combo, ott a MAV Rakoskorvasuti uresen allo remize, oda tenni a kismetro Remizt. Most ezt a combot gondoljuk at.
Mexico megallo: 400 meter gyaloglasig johet Iroda, igy jobbra es egeszen a Teleki Blankaig lehet egy 10-12K+ iroda munkahely blokk. Autoval az elerese ennek a blokknak az egesz Bp+Aglo Skala 1-10-en, 9-es, nagyon jo. Tomegkozlekedes eleres ugyszinten 9-es. Nagyforgalmu blokk, ket VAP is fut ott, ide jobb iroda mint gimi.
A Gimit feltesszuk a masodik megallo, 900 meterre a Sportpalyakhoz. Negy evszakon, 2.5 honap nyari szunettel, alig jut ido szabadban sportolni, ide teremsport kell, keves szabadpalyaval, 2 teniszpalya, 2-3 kispalyas foci, 3-5 kosar, plusz nagy udvar eleg. De kell sok tornaterem, Futsalhoz (amit sokkal jobb lenne hoki modjara, palankkal jatszani, ugy hogy a labda soha sincs kint) badmington, es lanyoknak terem aerobic, tanc fele tornahoz. Ide elferne egy 2-2500 fos supergimi.
A masik oldalan a megallonak meg egy 6-7 ezer fos iroda blokk. Metro kozepen, mellette ketszer 6 savos VAP, plusz 2 sav fasitott tartalek.
Ettol 900 meterre a Tahi utca, Rakospatak fole jon a kov. Megallo, igy az egesz Rakosrendezo blokk, a Rona park magassagaig, irodablokk lehet mert 400 meteren belul kellene gyalogolni a Metro megallotol mindegyik epuletbe, nem kell meg egy buszra szallni.
Egy kis belvaros lenne, 50 ezer iroda munkahelyet toltene ez a 3 Kismetro allomas. Kb. 20%-at, azaz ~8-10 ezer ember vinne oda a metro belvaros felol minden nap.
A kovetkezo megallo nagy kerdes, mert nem erdemes ritkan lakott suburban metro megallo csak nagyon ritkan, itt buszok gyujtik az utast, es jo helyre tervezett metromegallokra hordjak.
A Csomori ut vegere tennenk egyet Metromegallot, vagy meginkabb a Lipotvar utcahoz, mert ott is ugyis meg kell allni mert eles kanyar jon, itt van a Remiz is. A vegallomast a Zsokavar utcahoz tesszuk, a 40 ezer lakosu Ujpalotai Lakotelep vegere, vagy benyomjuk a lakotelep kozepebe, a Paskomliget utcaba, mert mar ugy is ott a sin, zart palya, hely van boven. Tehat indulunk a Paskomligetnel, 800 meter mulva megallunk mert eleg suru ez a lakotelep egy metro megallohoz, majd megint 800 meter, a kanyarba egy megallo. Az itteni megallo kore megint lehet tenni egy 400 meter sugaru felkorben Iroda blokkot, mert mind autoval, mind TK-val jo az eleres - pl. a Deak terrol ez a metro 30 perc alatt ott van.
Az iroda blokk kore pedig egy surubb condo lakotelepet teszunk nem csaladi hazasat, mert ott a jo eleres.
Total bovites hossz 9000 meter, foleg kereg alatt fut, de vannak felszini zarpalyas szakaszai is, azaz hullamzik, megallok fennt, majd le, de nincs sem auto, sem gyalog kereszt, persze kivetel mindig van a kozlekedesben, egypar gyalog atjarot azert elbir. A forgalom, 300 fos kocsik, 12-14 t/h (train per hour) biztosan tele lesz, csucsidoben lehet hogy elmegy a maximum 30 t/h is. Kivalt ket draga es lassu villamosjaratot es jo eg tudja hany buszt. Ha 20 t/h van, akkor efolott mar nem lehet maszkalni a sineken at, mert tul veszelyes lenne.
 
 
Tovabbi szamok a Kismetro hosszabitasrol.
A hossz nem 9000, hanem pont 6500 meter, ugyanannyi mint a 69-es villamos. Itt latni a kulonbseget. A kismetro hossza 4500m, 11 perc, a hosszabitas, kb. 36 km/h-t tud, 650 sec, 11 perc legyen 13 - tehat 25 perc alatt, atszallas nelkul beerunk Ujpalota kozeperol a Deak terre, a mostani 35 perc, plusz atszallas, 40-45 perc helyett. Jo improvement, de emiatt nem koltenek ennyi penzt a hosszabitasra, csak akkor ha 30-50 ezer iroda munkahely megepul Rakosrendezon. Ekkor mar megeri, mert nagy az idonyereseg.
A 62-62A villamosok megszunnek, latni lehet a gerinc sugar- korut rahordas, itt pl. egy busz vagy troli, indul a Forgach utcai M3 megallo, majd Kismetro ujelsomegallo, majd Nagy Lajosonon az Ors vezerig, majd megint belecsap az M3-ba az Ecseri utnal es a vege az Rackeve Metro csap lesz. Erint 4 metrocsapot. (Igy megszunik a 3-as villamos is.) Latjuk a logikat Bp tomegkozlekedeseben. Indul (Lakas) busz-metro-busz. Minden pontbol minden pontba eljutas foarama.
Pontosabban leirva, a rendszer, 800x800 meteres raszterral probaljuk lefedni Bp TK-jat, sugarirany-es iv iranyban, es a rendszerben vannak nagyforgalmu 10-15 csupo-s singericek.
Meg nincs vege a Bp2100-ban tortenetnek, mert a Korbusz megy tovabb, atmegy a RacDunan, eleri a Csepeli 2-es villamosmeghosszabbitast, (A HEV-et ott a 2-es villamos meghosszabitasa valtja le), es egy tovabbi Duna hiddal eleri a Szfehervar-Tarnok-Ajnacsko metrocsapot is. Korbe lehet menni ezzel a busszal, ugyanugy mint a 2-4-esen a Combinoval, csak nagyobb sugarban.
A 14-es villamos is megszunhet, mert ott a sugariranyu gerincforgalmat a M3-Kismetro bonyolitja, a helyi sugariranyra meg eleg egy troli, meg csuklos sem kell.
Igy 5 villamos jarat valtodik le Metrora es buszra, 3, 14, 62, 62A es a 69.
Az uj BKV remizben Ujpalotan van hely egy uj Troli remizre is, jo helyen van es par remiz meg nagyon rossz helyen van.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr481069985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.04.17. 10:43:20

Huhh.. vannak benne jó ötletek, de hogy mindenhol parkolók legyenek a belvárosban, az egy kicsit gáz megközelítés. Főleg, hogy még le is vezeti, hogy a sok központba jövő autó problémákat okoz.

Meg a Dob utcánál: "túl sok ennyi templom" - azért ez egy kicsit primitív hozzáállás. Egyrészt ugye az ott az ortodox közösség zsinagógája, és ők nem fognak a neológok templomába járni (Dohány utca). Másrészt meg műemlék mind. Ahogy az Elektrotechnikai Múzeum is.

Sadia · http://sadia-mintti.blog.hu/ 2009.04.17. 18:54:58

@airdace: Három zsidó hitközségi ág, három zsinagógával rendelkezik. Ortodox-Kazinczy, Neológ-Dohány utca, Status qou-R. Sebestyén utca

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.04.17. 23:13:25

@airdace:
Én is ugyanezen buktam ki (amúgy sok jó dolog van a posztban). Bontsunk le zsinagógákat, templomokat, mert nem illenek a tömbtervbe? Engem a funkciójukat vesztett, egykor szakrális épületek is lelomboznak, pl. a vívóteremmé, tévéstúdióvá, hangversenyteremmé lett, vagy egyszerűen csak omladozó zsinagógák... Mindegyik arról mesél, hogy élt ott egy közösség, ami már nincs.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.04.18. 11:32:43

@lcpacific 2009.04.17. 23:07:54
Kozlekedes Project Gazdasagi szamitasok
Tonnaszam vannak kozlekedes project tervek a Neten, gazdasagi szamitasokbol nagyon keves. Meg a 4-es metronak sincs, de legalabb ki lett nyogve egy rovid tanulmany, az 5-os metro leragadt amator posting szinten. A VEKE csinalt par hasznalhatot, pl. a God-Hev M2 osszekotes. A kozlekedes projecteket ket nagy szammal jellemzik, mennyibe kerul, es mennyi hasznot general. Az elsot aranylag jol meg lehet saccolni, a masik egy nagy kaosz, minden projectrol ki lehet mutatni nagy nyereseget es nagy veszteseget. Bar az epitesi koltseg is valtozo,
”London’s Jubilee Line extension (JLE) emerged as the most expensive scheme
reviewed, at in excess of £130 million per km of route. Lower on the scale were
schemes in Paris (Meteor) at £110 million per km, Lisbon at £85 million per km,
and Madrid at £26 million per km.
Egy metro kilometert lehet epiteni 130 millio fontbol, vagy 26 milliobol, vagy ha kereg alatt viszed akkor 1 millio fontbol is, mind ugyanazt csinalja, utasokat visz. .
Az újpalotai, 3000 utas/csúcsóra/irány forgalmi volumen elképesztően alacsony voltára összevetésül megemlíthetjük, hogy finanszírozhatósági vizsgálatában az EIB a kilencvenes évek során a metró végszakaszaira 10-12000 utas/csó/irány forgalmi volumenküszöböt határozott meg, de a legfejlettebb gazdasággal rendelkező országok esetében sem ismerünk 6000 fő/csó/irány alatt tervezett forgalmú metróvonalat, még végszakaszként sem.
Az Ujpalotai kozlekedes problema szamokban, 2009AD.
40K lakos, amibol legyen 50% dolgozo es iskolas indul el minden munkanapon a munkahelyre vagy iskolaba, hivjuk ezt Home Work Home, HwH utazasi igeny. Ez 20K, amibol, ma kb. a fele mar szgk-val megy, fele, tehat 10 ezer tk-val. 10 ev mulva, ez az arany 14K auto, 6K tk. De kozvetlenul a lakotelep kornyeken mat van legalabb 10K ember, es nagy teruletek allnak beepitesre, amikre mar tervezik az epuleteket, Szilastelep mellette egy nagy resz a Polus Center mogott, az erdo, es egy nagy terulet a MAV telep es lakotelep kozott, 30 ezer ember, extra, tehat hamar lesz ott egy 80 ezres varosresz, de 20 ev mulva egy 140 ezres, mert az M0-ig gyorsan be lesz epitve a zold mezo. Meg 80%-os szgk hasznalat eseten, 15-20 ev mulva is lesz ott 20-30 ezer ember aki tk val fog elindulni dolgozni arrol a teruletrol. .
A mostani kozlekedesi helyzet jellemzoje, mukodik de nagyon lassu, kb. 40-60 percet tesz amig a 7km-re levo varoscentrumba beer az utas. A legkozelebbe Metro eleres a Baross ter, amire libasorba lepegeto buszok igyekeznek, mert ekkora tomeget lehozni busszal, elmeletileg, 200 meteren kovetesi tavalsaggal jaro csuklos folyam kell.
A VEKE villamos visszallaitasaert protestal. Sajnos ez sem mukodik, mert 10-15 km/ora sebesseget tud a villamos is, ekkora tomegben es limitalt utkapacitasnal, felszinen, csucsforgalomba, lampaktol tarkitva. A 30 tph villamos, 2 percenkent mar tul nagy jarmufolyam a felszinen, lelassit mindent, beleertve sajat magat is.
Ekkora tomeg szallitasa csak zart palyan megy, alagutba, vagy felszinenen mindegy, a lenyeg, a keresztezodeseket felul-aluljaroval kell megcsinalni, hogy a folyam tudjon 25-30kmh-al menni.
10 kmh tul lassu, alig ketszerese a gyalolas sebessegenek, lovasut sebesseg. A buszfolyam is csak ennyivel tud menni, mindegy hogy busz, villamos vagy HEV, ha nem zart palya, akkor lassu.
A tavolsag meg nagy, 6-8000 meter, amihez a idealis tk sebesseg 30km/ora. Hiaba tud a Combino 70kmh-t, ha csak 15kmh-val tud menni. Mindegy mit hasznalsz.
Ezert tunik jonak a Kismetro meghosszabitasa, mert aranylag olcson kb. 7 millio Euroert fel lehetne vinni.
Ennek a postingnak a temaja, egy kozlekedesi project hasznanak a szamolasa, az ingatlanarak valtozasa kapcsan. Ez egy ellenorzo szamitas, adalek a standard, ido es koltsegmegtakaritasi szamitasokhoz.
A mai 40-60 perces eleres, Ujpalota-Deak ter leesik 25 percre a Metroval. Ettol felfognak menni a lakasarak a kornyeken. Beugrunk a dzsungelbe ahol minden igaz lehet, meg az ellenkezoje is.
Szamaljunk 1 milli m2-vel, aminek a project hatasara felmegy az ara 10eft/m2-vel. Atterunk eurora, mert tul sok lett a nulla, . Ez maga 30 millio euro haszon, mert ennyivel nott a laksaok lakoerteke a jobb eleres miatt. Ebbol latszik, egy jo projectnak tunik.
De van mellette meg legalabb 1 millio telek, aminek szinten felmegy az ara mondjuk 5000/m2, ujabb 15 millio nyereseg, amit mar be is lehetne szedni, ha meg allami-onko tulajdonba lenne a terulet. Az erdoresz mar abban van. Eddig mar 3-4szer megterult a penz.
De ott van meg az egesz rakosrendezo, ahol 3 metro megalloba 3 nagy irodablokkot lehet epiteni, olyan minosegu kornyezetben mint az Andrassy ut vege. A m2 telek ar az ut-metro fejlesztes utan ott elerheti a 70eft/m2, generalva egy 100 millio euro bevetelt az allamnak a teruleteledasbol. 10-15 milliot nyugodtan ratehetunk a metro szamlajara, megint megterult ketszer a project egyszeri befektetes ara.
Elmondhatjuk, ha ki tudjuk mutatni egy kozlekedesi projectrol, hogy mindjart az elso evben 4-6-szor megterulest akkor nagy valoszinuseggel nem bukunk rajta. Legalabbis nagyot nem. Ilyen egy kozlekedesi project, ki lehet hozni 10 szeres nyereseget is, meg ugyanennyi bukast is. Attol fugg melyik gombot nyomod.
Tulikepp ez lenne a negyes metro. Ami akkor kellene, ha Bp-n nem lenne auto, csak tk, es a centrumba lenne ugy 300 ezer iroda munkahely, aminek az iroda igenye, 6 millio m2, es a parkolo igenye ugy 9 millio m2.
A Gelazsrol kb. igy nezne ki a Belvaros, Chicago hasonlo Bp-hez nagysagban kb. 2.5 millio conurb. :
en.wikipedia.org/wiki/File:Chicago_Skyline_Hi-Res.jpg.
Tehat ha ilyen lenne, vagy ez iranyba fejlodne, akkor a 4-es metro telephelye a Rakospalotai MAV telep lenne, indulna Ujpalotai lakoteleprol, ahogy a mi kismetronk, fold ala bukna a telep utan es bemenne a Deak terig direct, majd menne tovabb a mai Kelenfold vegallomasig.
14km, szamoljunk a legolcsobb arral, 26m euro/km = 264millio euro, a legjobb esetben es 10-12 ev az epitese. Es meg nincs vege, mert a Rackeve metrot is be kellene vinni a Deak terig legalabb, mert az resz meg mindig arnyekban van.
De van autokozlekedes, ma 50, holnal 70-80%-az embereknek autoval megy a munkahelyre, es az irodak nemhogy surusodnek a Belvarosban hahem lassan kezdodik a kiramolasuk, egy jo reszuk pl. Rakosrendezore. Az epuletek bennt patina szallodava alakulnak, ahova nem a reggeli nagy hullamban mennek az emberek, se nem az esti hullammal jonnek ki, hanem a ket hullam kozott van a checkin and out.
Igy is kell kozlekedesfejlesztes, de meglehet oldani nyereseggel, ugyhogy epitesz egy csomo metrot, meg utat, mondjuk 1 milliard euroert, de a projectek vegen az allam be tud szedni 2-3 milliard eurot a telek es epulet eladasokbol.
PS: a Kismetro ma csak 30 meter lehet, de a 30 meteres peronhosszra be tud futni egy 40 meteres szerelveny, ugyhogy a vezetofulke meg par meter utasresz 5 metert belog, igy kell az ajtokat tervezni. Plane ha meglehetne oldani az egyteru hernyot, akkor 40meter mehetne, talan a Deak ternel adnank hozza 10metert az allomasokhoz. 40 meter, az 350 utas, elmeletileg 2 percenkent mehet, felmehet 10 ezer csupo-ra (csucs utas/ora), plusz a masik irany is visz 4-5000 csupo-t, a mai 1000 csupo helyett, mert rakunk rendesen irodat es iskolat az allomasokra kifele, igy eleg rentabilisnak tunik az operacio

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.04.18. 11:33:38

@lcpacific 2009.04.18. 08:14:15
Egy Condo project
Keves hely van Bp hatarain belul ahol nagyobb mennyisegu lakast lehetne epiteni, azaz 5 terulet van, Ujpalota, Csepel (valahogy kimaradt egy nagy darab), Fradi rendezo, Obuda, az Acq hid elkeszulte utan, es Soroksari resz, ami eddig nem epulet be a gyenge eleres miatt.

$40K Gdpc-nel, a lakasok nagy tobbsege onallo csaladi haz a suburban, $20K-nal meg sok a kis lakas, a condominium, magyarul tarsashaz ideje. A kovetkezo lepes, pl. Londonban a sorhaz, kilometerek epultek. A sorhaz ketszintes, alul a nappali es konyha, felul a haloszobak. Elegge elterjedt ez a ketszintes megoldas, Bp-n meg nagyon ritka.
Talan jobb a 100-120m2 egyszintes lakas, mint a ketszintes, sorhaz. Ba rnem nagy a kulonbseg koztuk. Mindegy, mi a 100m2-es lakast tamogatjuk ezen a GDPC szinten, 3 fos csaladnak meg pont eleg kenyelmes, 4 fosnek mar kicsit szuknek tunik magasabb fejlettsegi szinten.
A pelda condo porject, a Zsokavar es Rakospalotai hatarut kozotti terulet.
A Zsokavar vegen kanyarodik a metro, ott egy allomas van, 400m sugaru felkorben irodablokknak hagyjuk ki. A fejlesztesek utan egy 70 ezer lakosu varosresz kozpontjaban fog fekudni, 25 perc metro eleressel a Deak tertol, ide teszunk egy irodablokkot, 2-3000 munkahellyel. Kerdes hogy ki lehet-e ott adni egy irodat a businessnek? Kell ido amig megtoltik, sokat fog segiteni egy kisebb kormanyagency kitevese oda.
A condo project a maradek helyre megy. Ehhez definialjuk az idealis tarsashazat.
Aminek epiteset az allam-EVM csinalja, ami nem ujdonsag Europaban. Az osszes nagy Ny-Europai varosban epitett a varos nagy blokkokat, Bp-n is, a panel, de az elozo rendszer is, pl .a Wekerle. Itt az EVM epitett, de nem oszt hanem elad. Annyiert amennyiert megveszik.
Tehat az idealis tarsasahaz itt, egy 600x700 m lakopark, mind Condominimum, tarsashazi lakasok.
A Footprint 27mx14 meter. 378m2, 6 lakas, 6 garazs, 6+6 zold vagy parkolo
Elolrol, a foldszint: 3db. 4x6 meter garazs-tarolo, 3 meter lepcsohaz, majd megint 3 db. 4x6m garazs
Foldszinten ket lakas van, 8mx13.5=108m2, ahogy a lepcsohaz es garazs kiadja.
A ket lakasba garazsbol is be lehet menni, es van neki kis kertje is.
Pince nincs, van hely boven, inkabb felfele nyomjuk.
Az elso emelet egyszeru, 4db. 94m2 lakas.
A 10 lakasos tarsashaz ugyanez csak meg 4 lakas a 2-ik emeleten. ugyanez a masodik emelet is. .
Erkelyekbol amennyi csak kifer.
A haz mellett 2 parkol, mindket oldalt, elotte 6 meter ut, es 2-4 parkolo vagy zold.
A parkolok: indulaskor eleg par parkolo, a tobbi zold, de egy ido utan a haznak kelleni fog min.12 parkolohely, sot inkabb 18, mert 50%-aban a garazsok tomve lesznek cuccal, es a kocsit kint hagyjak inkabb. Ekkor kevesebb zold, tobb auto, addig forditva.
10 lakasos combonal, kell 22-24 parkloval szamolni, amibol az indulaskor 12 parkolonyi zoldterulet, amikor koll akkor lebetonazzak parkolonak.
Kell 10-15 epuletenkent egy kozos szemtgyujto, dupla, egyik a szemetnek, masik a recyc-nak.
A telep be van keritve csak egy bejarat van.
Szimpla lakotelep epites, meglehet csinalni egy general kivitelezovel is, meg egy ingatlan ugynokseggel aki eladja a laksokat, piaci aron.
Legalabb 2 fajta alaprajz kell, a tajolastol fuggoen, es 4-5 fajta epulet kinezet, ne legyenek egyformak az epuletek, de egy stilus, pl. francia country, magyar jo eg tudja stilus, mediterran, nemet barna-feher villak, vagy akarmi, ami az epitesznek tetszik.
.
A lakasokba eleg egy furdoszoba, jo otlet, nemcsak a kulon WC, hanem a kulon zuhanyozo+kad combo, mellette meg ket mosdokagylos resz. Mosoda, szaritoval, ami a foldszinti es elso emeleti lakasoknal a garazsban van, de lehet a 2-ik emeletiekhez is eppen. Mosoda hardware:
Hideg meleg viz, gaz es kifujo cso a szaritonak odavezetve. Cabeltv-telefon bekabelezve.
Epulet Elhelyezgetes: maximalizani a zold teruletet, minimalizalni az aszfaltot, es ez az epulet az amelyikkel a legjobban lehet ezt a celt elerni.
Ez a tipus tarsashaz, amelyekbol jo sok lakotelepet kellene felepiteni ahol csak lehet.
Park: megnezzuk a legujabb varosokat, sok kis park van inzertalva a lakoparkok koze.
Ezek 100-150meter sugaru kor nagysaguak, foci, tenisz, kosarlabda palyak vannak rajta.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.04.18. 15:41:45

"de egy ido utan a haznak kelleni fog min.12 parkolohely, sot inkabb 18, mert 50%-aban a garazsok tomve lesznek cuccal, es a kocsit kint hagyjak inkabb"

ez ám az értelmes tervezés! a drágán kialakított garázst használjuk lomtárnak, mert kívül úgyis építenek nekünk parkolót. gratulálok.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.04.18. 15:49:00

A HÉV egyébként zárt pályás, ha új járműveket vennének rá és felújítanák a síneket, mindjárt sokkal gyorsabb lenne. A gerincvonalaknak valóban zárt pályásaknak kell lenniük, de a villamosok nagyon fontos kiegészítői ezeknek, és ár-érték arányuk jobb. Jármű által vezérelt lámpaprogramokkal és ritkább megállókkal pedig a villamosok sebessége is növelhető pl. a Körúton, de ezt tervezik az 1-es és 3-as vonalon is.

A városközpontban a felül- és aluljárók szerintem nem követendő példa, teljesen szétrombolják a köztereket, a Nyugati téri is valószínűleg el lesz bontva. Csillapított autóforgalom esetén viszont ez sem probléma - szerintem nem cél az, hogy nagyobb fejlettség esetén 70-80% legyen az autóhasználat. Berlinben is nagyobb a fejlettség, mint Budapesten, mégis alacsonyabb az autóhasználat, sőt, egy főre 1/3-dal kevesebb autó jut.

lcpacific 2009.04.18. 20:40:31

@airdace: Parkolohely problema. Ha cel ha nem, az emberek autot akarnak hasznalni, mar ahol tudnak. Azaz eloszor jol betomitik az utakat, es csak utana ulnek metrora. Minden 50 evnel oregebb nagyvarosban zsufoltsag van az utakon, az egesz vilagon. Egy-ket kivetel van csak, ez S-California.
A garazs ugyben megnezed ezt :
Google Map: aliso viejo, ca, marbella
Ez egy tarsashaz lakotelep, 270, 80-150m2 lakasok, es ugy ~470 garazs +parkolo van, 1.8 auto/lakas. Latszolag jol kiszamolta a tervezo, de estenkent megsem lehet parkolni, aki keson jon, az kering majd kiall az utcara. Mar ha van ott hely. Az ok, a garazsok 50%-ba nincs auto, hanem sufninak van hasznalva, plafonig vannak pakolva cuccal. A telep management idonkent kiveri a balhet, 2-3 hetig valamit hasznal, majd visszaall az esti parkolo gond.
A lenyeg, az uj teruleteken meg lehet oldani a parkolast, 2 auto/lakas formaban, villaknak 4 auto/haz, regieken meg enyhiteni lehet. Bp-n csak, es meg.

lcpacific 2009.04.19. 05:35:45

Kismetro tema:
Nem veletlenul hivjak Kismetronak, mert egy kicsit jatekmetro, mar mint a megallotavolsagokat jatekosan allapitottak meg eleink, 300-400 meterben. Amennyiben ez a metro kimegy Ujpalotara, 40meteres szerelvenyekkel, es 10 ezer utast kell vinni orankent akkor akkor egy kicsit fel kell tuningolni a mostani mukodest, mert 300meteres megallotavolsagok enyhen szolva gyerekesek.
3 metro allomas szunne meg. Bajcsynal, az Andrassy ut elejen, mert 293 meterre van a Deak teri, egy vicc, a Vorosmarty es a Bajza, mind 300 meteres megallok, es meg igy sem eri el a standard 800 meter megallotavolsagot, egyik helyen sem. 3 megallo, 3 perc sporolas.
A helyzet az, hogy mar ma is abba lehetne hagyni ezt a 300 meteres megallo jatekot, plane hogy ott a busz meg az a sok troli.
A 105-os busz is kivaltodik metroval, mert a hegyrol rahord az M2 hosszabitasra, az Andrassyn meg birja a 40meteres, 2 percenkent kozlekedo hernyo.
A briteknel sem magasabb sok metro alagut mint ez. Azt tudom hogy aluminium felepitmenyt hasznalnak, de nem tudom hogy folytonos ez a kishernyojuk, at lehet jarni vagy kulon kocsik.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.04.19. 09:37:29

@lcpacific: Akkor is értelmetlen így tervezni. Nem szabad több parkolót kialakítani és akkor nem tömik tele a garázst, kész. Egy csomó helyen Magyarországon pl. az van, hogy üresen áll a mélygarázs, mert a lakóknak nem volt pénzük megvenni, és kinn állnak egymás hegyén-hátán. Én erre azt mondanám, ha van autód, fizesd meg a költségeit, kötelező legyen hozzá megvenni a garázst is. A felszíni parkolókat meg felejtsék el.

Behajtási díjjal, jó tömegközlekedéssel és más eszközökkel csökkenthető az autóhasználat. Ez nem egy axióma, hogy mindenképpen növekedni fog. Ld. Koppenhága, Berlin. Jártál már ezekben a városokban? Nem úgy tűnik, hogy felfognád az érveket.

"Ha cel ha nem, az emberek autot akarnak hasznalni, mar ahol tudnak."

Már ahol tudnak - ez a lényeg. Ha csökkented a kapacitást, akkor nem tudnak. Nyilván kell helyette más (metró, bicikli).

A kisföldalattinál elég nehéz megszüntetni állomásokat, merthogy az összes műemlék (kivéve a Deák térit), és jelentős turistavonzó tényező. Szóval ez fejejtős.

lcpacific 2009.04.19. 23:17:45

@airdace: "A kisföldalattinál elég nehéz megszüntetni állomásokat, a műemlék miatt."
A vasarnapi rantott karaj sutese kozben elgondolkoztam ezen a 3 megallon. 734,693,780 meter lenne az uj megallohossz, igy a turistanak nem kellene tobbet gyalogolni mint 400 metert, es kozben nezheti a muemleket, mert nem a foldalatt van.
#2: tipikus kozlekedes gazd. szamitas. A 3 megallo 3 percet venne le a menetidobol, a vonalon napi 60K ember utazik, 300 napot szamolva egy eveben, ez 900 ezer ora utazasi ido megtakaritas. Adjunk 1000ft/orabert az utazoknak, igy a nyereseg 900 mft/ev, csak azzal, hogy nem allsz meg valahol.
Plusz a BKV koltsegmegtakaritas is elerhet egy jo summat.
#3: a VEKE torlodasokat jelent a Mexicoi uti vegallomasnal, mert az Ujpalotarol lejovo jarmuvek utasait a Kisfoldalatti nem birja elvinni. Ezzel az ujitassal, hamarabb fordul a hernyo, tobb enmbert el tud vinni.
Egy milliard ft az utcan talat penz.
HAny ilyen akcio lehet egy ekkora Tk-ban mint a Budapesti???!!!!!

lcpacific 2009.04.20. 06:24:50

Elmeleti metro terkep
A Kismetro kivezetest gongyolitjuk tovabb, eloszor osszefoglaljuk az urbanisztikai alapokat, most London torteneten.
Urban torveny: A varosfejlodest a kozlekedes hatarozza meg. Eloszor volt a gyaloglas, suru belvaros, majd a SIN (lovasut, vasut, villamos) kesobb jott busz, a metro es az szgk.
A munkahelyek legjobb helye, ahol a legjobb az eleres, ez pedig a varos kozepe. Ezert Londoni peldankban, lebuldozereztek London Centre-ben a lakohazakat es magas irodahazakat epitettek. Mar helyeken meg felhokarcolokat. Besurusodott a centre, mar a tk sem volt kepes bevinni eleg embert ezert jott vakond, a metro. A metro lenyege tehat, suru centre-ben van 300-900 ezer iroda munkahely (vagy tobb) ahova a kornyezo reszekrol hordja be a tomegeket.
Be a kozpontba.
Ezert az elmeleti Metro lefedes, legyen egy kor (vagy negyzet) aminek atloi a metrovonalak. Eszak-Del, K-Ny, es 45fokkal elforditva ugyanez. Ez 4 atlos metro vonal, vagy 8 sugar, de jobb 4 hosszu vonal mint 8 rovid. Itt nincs atszallas, reggel mindenki szelrol jon es kozepre megy, este meg vissza.
Tehat Bp-n az idealis metro topo,
E-D: Vac-Rackeve
K-Ny: Huvosvolgy-Godollo
Pilisvorosvar Ullo
Fot-Budaors.
Az osszes vonal a Deak teren talalkoznak, itt lehet atszallni meg 1-2 megallot, es begyalogolni a Felhokarcolo irodaba.
Ezert hebehurgya a 4-es metro terv, mert meg a metro kozlekedes legalapvetobb lenyeget sem tudja, KOZEPRE menni, a suket tervezok (egy Londoni ceg) se ertettek, alulrol gondosan elkerulik a centre-t. A Kalvin teren meg at kellene szallni az M3-ra, es bemenni a Bel-Belvarba.

Az idealis-elmeleti 4-es metro elmeleti metro vonala, (elozo postingba ezt meg rosszul irtuk)
Gazdagreti lakotelep mellol indul, erinti Ormezo lakotelepet, mert itt lakik a tomeg akiket be kell vinni a Deak terre, megall Kelenfold kozepen, majd betur a Deak terre.
Idealisan ha lehetne, a Kismetro bukik a Duna ala a Vorosmarty ternel es megy ki gazdaretre, de 200 meter keves 30-40 metert sullyedni a Duna ala, meg kulonben sem lehet ott furkalni a felszin kozeleben mert bedol az egesz hobelebanc.
Tehat bejon a a 4-es a Deakra, de nem megy tovabb, mert a Eszak Kelet Negyedben mar van 4km metronk. Minek menne egy metro a Keletiig, tok hulyeseg, mert a Felhokarcolok a Szabadsag teren vannak ugyebar, a centre-ben, (a hulyek) viszont Ujpalotan ott van most kb. 60 ezer nagyon suru varos, aki metroert kialt. Az elmeleti irany, Deak terrol, a centre-bol ki Ujpalotara, de suketul iruk mi is, mert onnan mar kesz van 4km. Tehat az elmeletei vonal, Mexicoi vegallomasnal alabukik a kismetro, es felmegy a fold alatt Ujpalotara. 4 km sporolva van, ami allomasokkal egyutt, 100-150 millio euro. De nem birja a 30meter allomashossz! Hat adjunk hozza meg 20-metert, 3-4 allomashoz, jobb kivesni extra 20 meter bovitest, 1-2 millio Euroert, megepiteni ujra az egeszet 150 millioert.
A masik hulyesege a 4-es metro tervnek. Pont azt nem oldja meg amit kellene, az Ujpalotai problemat, egy komplett nagyvaros (magyar viszonylatban talan a 5-ik nagysag szerint?) nem tud bejonni a Centre-be.
Ebben a varyban, igy nez ki Bp Kozepe (akik nem olvastak az elozoeket), ide kell bemenni:
en.wikipedia.org/wiki/File:Chicago_Skyline_Hi-Res.jpg.
Gyakorlatira forditva a szot:
Mexcoi ut-Ujpalota Sarok, Zsokavar utcatol szamoljuk az osszehasonlitast.
Elmeleti ut: kismetro lebukik a vegallomason, es a suburb alatt feltur Zsokahoz randevura.
Uthossz: 3.3km vakond, 1.3 zart sin. A 3.3km vakondfuras, ara: 86 millio euro, legolcsobb nemzetkozi arat kalkulalva.
A Rakoson felkacsazni, felszinen es kereg alatt hossza:5 km, 1.7km-el hosszabb mint a kertek alatt. Az ara, ez sem olcso, de ugy 7-8 milliobol meg lehet uszni. .
De ehhez meg hozzajon egy oriasi elony, a Rakosrendezot Belvaros szintjere emeli. Mert a Nyugatitol egy 2x6 savos Champs Elysees vezet oda, replica palotasor kozott, Andrassy ut metro hosszabitas, plusz van meg egy extra feluljaro is a Varosligetbol.
Az Uj Bp Champ Elysees indul a Nyugatitol es a megy egeszen??? : Most van helyunk miert ne epitenenk vegig egy minosegi sugarutat az Istvan telkig, sot egy minosegi korutat egesz a MAV telepig. Maga a 3 Rakosrend metro allomas egy komplett Belvarost fog alkotni, eleg magas irodaepuletekkel (plusz parkolo) jol megtuzdelve.
A Kismetro fent csak az atjarokban megy alul vagy felul, egyebkent mehet a felszinen is, kozepen, zart palyan. Fontos: mindig kozepen, nem ugy mint a Szentendre HEV, hogy lehessen le es felkanyarodni az utra, csak a balra nagy iv nem megy.
A harom metro allomasra a Rakosrendezon ilyen irodablokk epule a Bp2100 tervben:
Kicsit navigalni kell, Google map: irvine, ca, coronado vagy Park Plaza
Ez megtalalja a 405-os freeway, es a Jamboree rd keresztbe talalhato irodablokkot, de kell hozza a maps.live.com/#JnE9eXAuaXJ2aW5lJTJjK2NhJTJjK2Nvcm9uYWRvJTdlc3N0LjAlN2VwZy4xJmJiPTMzLjk5Njg4ODcxODQyOTQlN2UtMTE3LjMxMjAxMTcxODc1JTdlMzMuMzc1MjY1NTQzNDkzNyU3ZS0xMTguMzM5MjMzMzk4NDM4

http”//mapps.live.com-ot kicsit tologatni kell. Ez nem a legujabb irodablokk tipus, mert a legujabb mind 2 szintes blokkokbol all, de nekunk oda ez kell. A Bird Eye-on latjuk a tornyokat, es a laposabb parkolokat, minden 10 m2 irodara jut egy parkolo! Mi ugy epitjuk a parkolohazat, hogy 40-60m2 iroda = egy auto, es ha ez betellik akkor kap meg egy ket extra szinter, 10-20 ev mulva.
Ennek a kozepen (a kis kornel) lenne a metroallomas, 200 meter seta az irodahazba.
Ha mar ott van az olvaso a maps.live-on ,akkor beutheti Aliso Viejo, CA, Argonaut es Bird Eye-al megnezhet egy, csak autoval toltodo business blokkot. Maximum 2 szint, de legtobb egyszintes. En is ebben a blokkban operaltam vagy 4-5 evet, de csak egyszer lattam embert gyalog bejonni a blokkba. Andras jott le LA-bol,. az utolso 20 dollarjabol az interviewra. Elso dolgunk volt szerezni neki 4 kereket meg egy kormanyt, mert ilyen helyen auto nelkul operalni egy szenvedes. Amugy Bp-n, az M7-es kornyeken mar epulnek hasonlo business blokkok. Mi is ilyeneket rakunk az autopalyak melle, de a Belvar kozelebe meg magas epuletek kellenek.

lcpacific 2009.04.21. 06:30:09

Az ivpalya metro vonal
Uj elemet viszunk a sinen valo szallitasba, az ivpalyat. A sinen nagy tomeget szallitunk, ezen felul maga a hardware is nagy tomegu, pl a Kismetro telepakolva 50 tonna, nagyobb metrohernyok, joval 100 tonna folott futnak. Ezt a tomeget kell felgyorsitani, ugyebar mv2/2 mennyisegu energiaval, es 800 meterenkent megallitani, ugyanekkora energia eltuntetesevel. A varosi tk egy start stop uzemmod. Pont ez a problemaja a vasutnak, ahol joval nehezebb minden, a megallas, gyorsitas. Mind a ketto problemas, es draga.
A varosi tk-ban gyakorlatilag a szerelveny NEM halad, azaz soha nem megy allando sebeseggel, csak ket uzemmod van, gyorsit vagy lassit, mert olyan rovidek a megallotavolsagok. A metro neha meg fel tud gyorsitani kb.40km/orara, majd muszaj kezdeni a fekezest, hogy megtudjon allni a 200-400 meteres fekuton az a nagy dog.
Ezt a probaljuk segiteni az ivpalya tervezessel.
Legyen egy tesztpalya indulo pontja A, 1000 meter B, majd 1000 Meter C vegallomas.
Ugy alakitjuk a szinteket, hogy a megallok FENN-t legyenek, es a ket pont kozott egy ivpalyat alkakitunk ki. Az idealis megallo magassag 3,5 meter, azert, mert a metronkon nincs felszini atjaras, se gyalog, se autoval, csak alul vagy feluljaro van, es a megallokba tervezzuk az aluljarokat. Ket legy egycsapasra, megvan az aluljaro, plusz gyorsabb es olcsobb lesz a metronk uzemmodja. Tehat indulunk 3 meter magasbol A pontbol, majd az ivpalyan gyorsulunk mondjuk 400 metert lefele, legyen egy 2-300 meter egyenes szakasz, (mernoki munka kiszamolni az optimalis ivet) majd jon a felfele lassitas. A megsporolt energia ugye mgh, 2-4 kwh/megallo/szerelveny korul, de a fo elony, a gyorsabb uzemmod, es a kenyelmesebb lassitas. Kulon elony, hogy a lassito ero egy komponense nem elorenyomja az utasokat, hanem a lejtore merolegesen a gimnaziumi fizikakonyv szerint.
Tehat igyekszunk a megallokat fel tenni, igy tervezzuk a Kismetro hosszabitas utvonalat.
Indulunk ugyebar a Mexikoi uton, ahol a felszinen vagyunk (vagy a pinceben? Soha nem jartam ott) Innen kell lebuknunk a felszin ala 3-4 metert valahogy. Valoszinu hogy uj allomas epulet kell, elerunk a BVSC ala, bekanyarodunk a ket autout sav koze es feljovunk a valahol a Fureszkoz utca magassagaban. Az utasok a lemennek az aluljaroba, ketoldalra kisetalnak, balra egy supergimibe, jobbra egy irodablokkba.
Indul a hernyo, 3-4 metert lefele gyorsit, szedi vissza az eltarolt gravitacios energiat, es elerkezik a Rakospatakhoz, ahol muszaj a max vizszint folott menni, mondjuk 1 meterrel legalabb, ahogy kijon a szerkesztes, es valahol a Kaka utca magassagaban all meg a felszinen. Itt gondosan ki kell kalkulani a szinteket, mert itt jon a kanyar, a felszin alatt, igy nagy gyorsitas a megallobol nem lehet, legurulunk a kanyaron. Ott kezdodik a komplikacio, mert kozel van a Ket VAP kereszt, amelyeknek kanyarodni kell alul vagy felul. Ezert a Kismetro alul kanyarodik es feljon a Korvasut soron kozepen, es a felszinen, a mostani vasut sineken elmegy a Trafo allomasig.
A megallotavolsag ott 2700 meter, de nem erdemes megallni, mert Suburb, ott ugy is buszra kell szallni, ami valamelyik megalloba visz. Vagy a Kaka utcahoz, vagy a Trafohoz.
A hagyomanyos tk tervezes a metro allomast a Dregelyvar utca keresztbe tenne. Abba a megalloba az utasok 99%-a busszal erkezik, ezert itt azt kell kilogikazni, hogy tudja a busz a legjobban megkozeliteni a megallot. Mert a felszinen fut az Nagykor Autout,.
A Trafohaznal felszinen vagyunk, es balra kell kanyarodni, de eleg komplikalt az ugy, hogy ki menjen a fold ala ott, az autok vagy a metro. Talan az autsav a jobbik, mert nem jo tele metrot kanyarba felfele vinni, igy a metro a felszinen kanyarodik, elmegy a Remize elott fel a Zsoka utig. Kanyar utan adhatunk neki egy par meter lefele gyorsitast, es feljon a felszinre a Zsokanal, majd bekanyarodik a mostani sinekre.
Egy megallot tervezunk a Lakotelepen a Nyirpalotai utnal, plusz a vegallomast 1000 meterre.
Mindharom megalloba buszok fognak hordani a metrora. Talan ezen a szakaszon egyenlore meghagyjuk a mostani strukturat, felszini villamos uzemmodot, csak lekeritjuk a sineket. Atjarok lampasak, gyalogos atjarok meg kapuzottak. Ha problemak generalodnak akkor jon az alul-feluljaro epites.
Bonyolult varostervezes a Rakosrendezo, autopalyak, metrosin, buszok, gyalogosok combinacioja.

lcpacific 2009.04.21. 21:34:58

Az E-K negyed villamosai
A teruleten operalunk mar egy jo hete, igy itt az ideje egy tk upgrade combo postingnak.
Eszaki sugar az M3, Keleti Sugar az M2-es metro.
A ketto kozott nincs sugar iranyu gerinc szallitas. A gerinc, a metro, ugye tud 30K csupot, es 800-1000 meterenkent all meg, igy tud ~30km/ora sebesseget elerni, zart palyan
Ahol ez nincs, ott hagyomanyos villamos csinalna ezt a gerinc funkciot, csak 10-15km/h-val.
A kisvarosi kozlekedes jellemzoje ez a topologia, ez volt Bp-n is a metro megjelenese elott. A metro csapok kozeleben mar nagyreszt atalakult a tk topo, Sugar-Gerinc, korut rahordas. A Rahordok surun allnak meg es kiskapacitasuak, a gerinc pedig nagykapacitasu, gyors. Ugyanugy mint az ember verrendszere.
Ahol tavol van a gerinc, ott a regi topologia van, de az sem funkcional jol.

62-A-es villamos vonal.
A viszonylat vegyes funkcios, azaz inkabb regrol visszamaradt dzsungel
Indul: Mezeskalacs ter-MAV teleprol indul, ami suru lakotelep
Gerinc Sugar funkcioban a megallok: 640, 490, 315, 443, 385, 408 = 2700 meter, 9 perc alatt, leer a Nagy Lajos-ig majd atmegy koruti gyujto funkcioba egeszen az Ors vezer terig, 3400 metert megteve, 15 perc alatt.
Itt mindenki atszall a M3-ra, ures jarat megy tovabb a Mazsa terig, es onnan hozza a M3-ra az utasokat.

A 62-es villamos vonal meg vegyesebb
Blaharol indul es az Ors vezerig megy M2-allomastol, M2 allomasig! Egy funkcio nelkuli vonal, mert a sugar-gerinc funkcio a metroe, koruti gyujto funkcioja meg nagyon kicsi. Ott alacsony a csupo, joha eleri az 1000-t, buszkapacitas also resze.
Utana ugyanaz mint a 62-A. Ugyhogy ezt a vonalat erdemes abbahagyni, mar most, mert eleg a 62A, ide.

A 69-es villamos: . .Ez Ujpalota Lakoteleprol indul, es a 62A Mezeskalacs vegallomasara erkezik, majd megy tovabb a Mexikoi uti kismetroig.
A MAV lakotelep utasainak igy ket metro eleresuk van.
62 es 62A, viszi oket az Ors vezerre 24 perc alatt vagy a
69-es viszi oket a Kismetrohoz 11 perc alatt

Majd mindket Metro 11 perc alatt teszi oket be a referencia pontkent hasznalt Deak terre. Ha leveszunk 3 percet a Kismetro idejebol, ugyhogy ugyanakkora megallotavolsagot allapitunk meg neki mint a Nagymetronak, akkor az ut nyolc perc lesz, tehat 19 perc alatt a MAV teleprol be lehet erni a Deak terre.
A legnagyobb gyengeje ennek, hogy ritkan lakott Suburbban 3 jarat megy ugyanazon a vonalon, es 400 meterenkent megall, ezert jon ki a 10-15km/h lovasut sebesseg.
800 meter megallotavolsag az idealis Suburban, 6-bol 3 megallot meg lehetne szuntetni.
Ha buszok jarnanak villamos helyett meg azt is lehetne, hogy meghagyjuk ezt a megallosuruseget, de egy-egy buszjarat csak minden masodik helyen all meg. Hamar ossze lehet szedni par millio utazasi ora sporolast.
Egy sokkal jobb topologia: A kismetro hosszabitassal megcsinaljuk a EK gerinc sugar reszet, ami tulikepp a 4-es metro Pesti szakasza, 30-35km/ora sebessegre, es erre hordanak a korbuszok vagy korive trolibuszok.
pl. Egy koriv busz indul az M3- Arpad hidtol viszi a nepet kb. Szegedi ut Beke utca +-ig, ott kiurul, de felszallnak akik a Kismetro csapra akarnak atszallni az orszagbiro utcanal, itt urit a Busz a metro megallora, majd felszedi akik a Nagy Lajos kiralyon laknak, viszi oket a kozepeig, itt urit a busz es ugyanakkor felszedi akik innen az Ors vezerrel mennek, es ugy be a kozepre.
Ezek a korivbuszok csinaljak a 800x800 meteres rasztert, VAROSresz alalp tk halojat, es idonkent elerik a gerincmetrot ahol lezajliz a nagy atszallas.
A teruleten elok a Kismetro hosszabitassal 1-3 percet sporolnak csak, az igazi nyereseg Ujpalota es kornyeke ~20 ezer utasanak jon, akik 13 perc alatt er a Mexikoi uthoz, es atszallas nelkul robog tovabb, 20 perc alatt bennt lesz a Deakon a mostani 35 perc helyett.
Az egesz utazokozonseg nyer, mert ezt szervizt a BKV jo 30%-al olcsobban meg tudja csinalni nekik mint most.
Az autosok is nyernek, mert felszabadul egy 4 km sugarut darab a szamukra.
Meg a kismetro hosszabb nelkul is lehet javitani pl. egy combo:
69-es villamos kap egy megallo reformot, atmegy gerinc vonalba, 800-900 meter metro megallohossz, suruseg amennyi koll. 62 es 62A megszunik, es egy busz, a 32-es harmonikazik a Mazsa ter-Ors vezer-Nagy lajos, Mexikoi ut kozott, mint koruti rahordo. Ez valoszinu egy 2-3 percenkenti csuklos jarat, (Troli az idealis) es ertelemszeruen kivaltja a 3-as villamost is az Ors vezer terig. Ez is egy eros gyorsito koltsegcsokkento combo.
Kobanyan a valoszinu ugyanez a problema, a Keleti-M2 es Deli-M3 Gerincsugar-metro kozott regi topologia, kaotikus, lassu dzsungel viszonyok uralkodnak
Ez a terulet eddig kimaradt a Bp2100 tervbol, mert itt a legtobb a rozsda, nagy doglott gyartelepek, beepitetlen zoldmezok, doglott es nagyforgalmu vasutvonalak kuszasaga, Ferihegy hatasa, egy orias temeto.
Ez egy sugargerinc kozlekedesi gyujto folyoso, csak
1.nincs Kismetro hosszabitasi lehetoseg, egyedul az Ors vezernel lehet becsatlakozni az M2-be, ahogy most buszok teszik.
2. Nincs 40 ezres lakotelep, helyette van 40 ezres temeto, ahonnan a halottak nem reggel indulnak a kozpontba hanem inkabb az ejszakai jaratokon kisertenek. Ferihegy egy nagy teruletet elfoglal, nagyon ritka, a 17-ik kerulet valoszinu nem tud osszehozni egy 10k csupot.
A kerdes marad-e az M2-M3 allomasokra rahordo buszhalozat vagy ( a topo megengedi,) az Ors vezer terrol lehajlo szarny M2-t vegig a vasuti sineken, Ecserig, ha megvan a csupo hosszutavra.

lcpacific 2009.04.26. 20:46:29

Utburkolat guruk!
Praga attraktive ovarosat jarva a www.norc.cz-n, feltuntek a szep ut es jardaburkolatok, a legtobbje szimpla bazalt kocka. Nekem a legjobban a sarga kockako, “Goodbye yellowbrick road” tetszik. Nagyon emeli az attraktivitast. A Pragaiak tudjak hogyan kell appro bazalt kovekbol burkolatot csinalni. Mint ismeretes, ketfajta van, szurokkal kiontve, ekkor a viz lefolyik, vagy csak homokagyba rakva, ekkor a vizet elissza. Ez utobbi nem tul jo, mert felazik a Budai agyag, puha lesz, kicsit nagyobb terhelesnel katyu fejlodik.
Ki kellene talalni valami jo modszert, hogy sokaig tartson a kockako. Ha jol el van talalva a modszer, akkor egy kockako ut orokke tart, mert nagyon kemeny, nem kopik.
Kerdes, mi a legjobb. Gondoltam egy vary-ra, az egesz ala raksz egy nagytehetbirasu vasbeton utat. A beton nem idojaras allo, a tel nyar hamar felkoptatja. Szoval van a beton ez kapna egy kockako burkolatot, pl. vekony homokretegbe agyazva, es bitumennel kiontve. De elobb utobb fellazul minden felulet, beszivargott csapadekvizet a betonfeluletnek is el kell tudni vezetni.
Attraktive es idotallo. A csuszas a belvarban nem olyan kritikus, a sebesseg itt limitalt, az autosoknak kicsit jobban kell vigyazni. Prgaban jardan is vannak szep bazalt burkolatok, kulonosen szepek, a vilagos-sotet-szuker combok. A var egy jo hely visszallitani igy egy yellowbrick burkolatot. Sajnos az tudom, hogy a sarga marga elfogyott Maon, Lengyelorszagban van a legkozelebbi banya.

lcpacific 2009.04.26. 20:51:22

Blokk: Vasvari utca 4
Ugy tunik ki lett szedve a lerobbant ketszintes.
27x27 meter telek
Idealis beepites: pince garazs, felul parkolo, fak a pincebol nonek, homlokzat kifodulos
Plane jo, ha a 27-27 meteren befernek oldalt 45fokban egy sor auto, kozepen ket sor auto, szelen megint egy sor auto 45 fokban. De jo a auto-ut-auto-auto-ut combo is.
Ujdonsag: korlatozni az auto nagysagot 5 meterben ezeken a helyeken, hatha befer 4 sor.
Ujdonsag: Pragai seta utan: homlokzatok nemcsak egyszeruen kifordulnak, hanem a tetok is ugy vannak atszabva, mintha saroktelekre epult volna a haz. Az elso emlettol felfel 4 meter hazdarab hozzaadhato. Nagy parkanymagassag elteres eseten, emeletraepites, de csak homlokzati lakosokkal.
Ujdonsag: a felszini parkolo burkolata, kockako, ketfele, sotet es vilagosszurke combo.
Tobb attraktivitast adagolunk ettol a ponttol.

lcpacific 2009.04.27. 08:21:18

Vari project gondolatok:
Praga Ovaros adja a jo otleteket nem Becs. A Pragai ovaros terei impresszivek. Olaszorszagban vannak meg ilyen szep, 17-ik szazadi terek, de a Pragaiak frissen vannak felujitva, ezert most jobbak. Szoval a pragai norc.cz seta uj otletekre inspiral, kulonben is mindenkit irrital az az egesz Szentgyorgy ter, rom mindenutt, romkert, romepulet, es a 3 snassz 2 szintes epulet.

A Buda Palota szep, szep, de jobb lett volna 4 emeletesre epiteni, 3 emelet nem az igazi.
De igy is jo szladi lesz belole.
Az uj terv
A szintek. Az egesz hobelebanc leasodik ameddig tud, 2-3 szintre, max. parkolo helyre megyunk, az egesz felashato terulet, egeszen a palota bejaratig. . 2000-2500+ auto elfer ott a fold alatt, ami nagyon nagy dolog, egyedulallo kompozicio a vilagon. Az autok lebuknak a a Szentgyor utcanal, egeszen el tudnak menni a Nagyszalloig, felszinen nem mennek ott autok, csak a fold alatt, ebben a comboban. Kifele a Szinhaz utcan mennek.
Feladjuk a borospincet az budai pincerendszerebn, vagy ha lehet kijebb rakjuk, ott lesz a parkolo
meg az ut is, felul megy a gyalog kozlekedes.
A nagyszalloba (ma valami konyvtar es keptar van ott) az ut alatt lehet bemenni autoval, ott lesz a lift, egy emelet fel, check in, borond ki, majd a boy elviszi az autot a parkoloba.
Szoval ott lehet fordulni is autoval.
A Szentgyorgy teren szeretnenk csinalni egy nagyon attraktive 1800 korabeli kozepkor vege teret, itt most templom nelkul. Esetleg egy szoborcsoport a kozepen. A korulvevo pompa palotak 4 szintesek, talan egy szintel fole mehetunk a Buda Palotanak, a Sando palota eleg messze vam ehhez. . Ez egy gond, 4-5 szint az idealis maximum attraktivitas szintje, 3 kicsit gyengebb. De varoskepi szempontbol meg talan jobb lenne a parkanyokat egyszinten tartani. Modellen megnezzuk hogy nez ki jobban.
Igy a szinhaz epulet, Sandor palota, romepulet mind-mind egy gazdagond diszitett, barokk palota lesz, es a negyedik meg ugyanez, de ez lehet maga egy 90 meter hosszu a varfallal hajlo palota is. Ide nagyon kellene a 4 szint, esetleg 5. Lehet ket 40 meteres epulet is, vagy egy 90 meteres, 57 meter szeles, ralehet eppen tenni a falra is, vagy par meterrel beljebb, belso attriumos.
Magan a ter design-on is erosen el kell gondolkodni, de kulonosen a foldszinti funkciokon.
A terrol lesz 3-4 lejaro is a parkolokba.
A funkcio: szalloda. A var atmegy egy 5000 szobas szallodava.
Omleni fognak az euro szazmilliok a kornyeken a projectekbe.
A Hadtorteneti is kap persze 2 szintet meg egy gazdag barokk homlokzatot.
Sztharomsag ter:
Itt is ra kene tenni egy lapattal.
Az a park ott nem tul jo, valoszinu a hazsor le lett bombazva..
Az uj ter: Nagyobb, attraktivabb Szentharomsag szobor.
A zold park alatt megnezzuk hany autot lehet eldugni, mondjuk egy Tarnok utcai lejaroval, kiassuk a tortenelmet ott is.
A Tarnok hazsor folytatasa egy palota, amely egyvonalban van a utcafronttal, de a Szemeben levo palota magassagu, bar az sem tul magas, 3 szinte megy ott.
A palota homlokzata viszont a volt Kolesszel parhuzamos es kb akkora, vele szembe nez. 35 meter korul. Ez zarja-csinalja-fejezi be a teret. . Igy ujra van egy szep terunk. Marad meg egy eleg szeles az ut a Halaszbastya fele..
Lehet hogy a kis modern epulet aldozatul esik a nagyzasi manianknak, mert ott kellene lemenni a garazsba, plusz nem oda valo, nagyon rontja a hangulatot.
Jo kis upgradenak tunik. .
A Tarnok utcaban is van egy ket nagyon gyenge egyszintes, ami nem tul jo, hogy ott van.
Kapisztrani ter: egy nagy, gyonyoru epulet a hadtorteneti helyen, a templom, a volt Leveltar epulete mar eleg attraktivitast general, az a kis egyszintes meg valami modern darab ott nem tul szerencses ket epulet. Lehet hogy ott kicsit rombolnunk kell.

lcpacific 2009.04.27. 22:11:15

Tipikus orokseg korrecio:
Paulay Ede 6 ketszintes snassz, egy haromszintes szep epulet mellett
A 6-sz szam kap (egy sor lakas csak) emeletet es egy joval diszesebb homlokzatot. Csak upgrade.
8-10-szam detto ugyanez. .


Google:
Valahogy bejott egy tuzfal konvertalas, Google Street viewn
Cim:
3 Sharpless Hall St, Camden Town England
maps.google.com/maps?cbp=12,232.7348285220633,,2,9.998301630434783&cbll=51.540657,-0.157521&ll=51.540657,-0.157521&layer=c
Nem lehet rafogni, hogyt lelegzet elallito, de jo pelda. Nem kovetendo. .
A varosnak itt zsebebe kellett volna nyulnia kicsit.
Ha mar felvonulsz egy ilyen atalakitashoz, eltorlod azt a 400 eves tornyot, kiforditod a homlokzatot szepen, a tetovel egyutt es beraksz par parkolot. .

Ezert pl Paulay paratlan oldal.
17,19,21 blokk:
A 21-es 4 emelet neoklassz a tobbi alacsonyabb es lerobbant, van egy ures telek is
19-lerombol, egy sor lakas combo, belul parkolo, also szint arkados es kocsibejaras az udvarba.
23-ures telek ugyanez: egysor lakas stb..
Ujdonsag: ha nullarol epitunk replika foghijat, akkor soha nem uj homlokzat szuletik, hanem a mellette levo masolodik, mert nagyobb epulet attraktivabb.
Minden epulet vegig 4 emeletre javul.
belvarosban Strip zonan, a homlokzatok is upgradet kapnak felujitaskor tobb diszlet megy rajuk. De nem az eredeti anyagokbol, hanem idotallo modern anyag, vagy kemeny ko, muko.
A kulonbseg a tobbihez kepest, a homlokzat mogott nem kovetjuk a K szegenyseg. Orokeseget, hanem javulunk kicsit.