Millenniumföldi dunapart
2008. október 30. írta: városjáró

Millenniumföldi dunapart

A minap a Petőfi híd és Lágymányosi híd közötti pesti Dunaparton jártam. Tarkovszkij, ha élne, boldogan forgatná le itt a Sztalker 2-őt. Annyira lepattant, élettelen, szürke és kihalt ez a partszakasz. Ez még akkor is így volna, ha csak a mellette zajló építkezések okoznák ezt a feelinget - pláne, hogy nem. Hihetetlenül nívótlan tucatházakkal nyit a parti sétány. Már most olyanok, mintha 20 éve épültek volna... De ami számomra még ennél is fájóbb, az az úgynevezett Millenniumi Dunakorzó. Hát az valami megszerethetetlenül sivár. Semmiféle vízparti kapcsolata nincs. Mégcsak vizuális sem. A métermagas mellvéd hajlított kőfalára sem kiülni, sem rátámaszkodni nem lehet. Emiatt, ha akadnak is padok, azokról semmiféle kiltás nem nyílik a víz felé. Az egész olyan, mint egy autópályaszéli ütközésfogó betonkorlát. A tucatviacolorral burkolt sétány menti lámpasor pedig a teljes anakronizmus jeleit mutatja. Archaizáló oszlopaira sosemvolt klasszicista fejeket illesztettek, miközben a környéken "tombol a modern". Pedig itt végre megmutathatta volna magát a progresszív közvilágítás-tervezés.
Az egész sétány lehangoló, menekülésre késztető, dermedt és rideg. Pedig ma készült - a ma emberének.


Kép forrása: Millennium Városközpont (archív)

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr91737496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

katácska! · https://www.facebook.com/kata365 2008.10.30. 21:43:15

"Pedig ma készült - a ma emberének."

Épp ez az. Nem tudom miért gondolják az építtetők azt, hogy a ma embere csak a jellegtelen, egy kaptafára épülő legóházakat, skatulyaházakat kedveli. Semmi hagyományőrzés, semmi forma, csak unalmas és monoton tervezés. Bárcsak inkább hatalmas pihenőparkok épülnének ezeken a területeken...

Betyar 2008.10.31. 11:53:45

Ha az a métermagas betonkerítés 15 centivel kissebb lenne, bármelyik nagyobb áradáskor a hévet le kéne cserélni hajóra :P

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2008.10.31. 14:13:23

Nem egészen, ugyanis ott a legmagasabb a budapesti partfal.

Vaandor 2009.01.04. 01:14:59

Ugyanakkor adódik a kérdés: Mit lehetne / kéne tenni vele, hogy ez a helyzet megváltozzon? (Házbontás nélkül)

Szerintem az elhagyatottság legfőbb oka a Hév sínek átjárhatatlansága. Ezen nehéz úgy változtatni, hogy a Hév ne lassuljon tőle, de valahogy kéne!

Más: Talán jobb Duna-kapcsolata lenne, ha a mellvéd beljebb kerülne? Ekkor a hévet még védené, cserébe a sétány időnként víz alá kerülne. Kérdés: tényleg annyira ez a fő probléma, hogy megéri áthelyezni? (Budán miért nem zavaró a mellvéd?)

+1 konkrétum: a kerékpárút leaszfaltozása. Minél előbb.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.01.04. 16:09:36

Megoldás lehet stégszerűen kiteraszosodni a víz fölé, meg-megszakítva a mellvédet. Esetleg átjárót építeni a sínre (olyan labirintus szerűt, mint a vonatoknál). Vagy megnyitni az aluljárót a Haller környékén. (Tudom, ez valszínűleg meg fog majd történni, ha elkészül az ottani irodaház.)

Budán egyébként hol van még ekkora mellvéd? Ami van (Bem rkp), arra meg ki lehet ülni. Ráadásul ott alul zajlik az autóforgalom.

Rocko- 2009.01.11. 20:18:43

de legalább drága! :)