BuSzí Fórum - privátzanza
2009. október 10. írta: városjáró

BuSzí Fórum - privátzanza


Csütörtök este elmentünk a FUGÁ-ban megtartott Budapest Szíve fórumra. Bár sok újdonságot nem tudhattunk meg, mégis tanulságos volt résztvennünk rajta.
Szinte az összes érintett tervező jelen volt (Koszorú Lajos - vezető településtervező, Balogh Péter - táj- és kertépítés tervező, Balogh Ágnes - közműtervező, Kovács Éva - közlekedéstervező, Beleznay Éva -
Bp. mb. főépítész), sőt félig vendégként-félig előadóként Baráth Etele is felszólalt. Ő képviselte a pesszim-realista álláspontot. Nézete szerint nem lenne szabad csupán a felszín átrendezésénél leragadni, hanem összetett közlekedési megoldásokkal kéne egybekötni a projektberuházást. A tervezők - részben elfásulva, részben a szakmai túlélés érdekében - kissé beletörődötten ecsetelték ennek hiányát. Mind a közlekedési/parkolási fejlesztések, mind a végső arculat kialakításának tekintetében. Noha tudják maguk is, hogy nulladik ütemként ezt lenne jó (lett volna jó) a leginkább megvalósítani.

Városjáró gyors számvetése szerint az arányok tehát a következők:

Felszíni parkolásszabályozás = nem eldöntött
Mélygarázsok = semmi
Közlekedési fejlesztések (busz, villamos) = talonban
Városháza Projket = talán igen, talán nem
Kandeláberek/utcabútorok = semmi sem biztos

A főépítészasszony mindenesetre igéretet tett rá, hogy a projekt(ek) honlapjait átnézik/beindítják és firissítik rajtuk az infókat. Addig is a budapest.hu aloldalán érdemes olvasgatni az óriásprojekt elvi tanulmányát. Illetve szemezgetni az itt-ott váratlanul(!) előkerülő látványtervek között.

Ui: A Deák téri ideiglenes(?) tesztlámpákról és a felszínalakítási tervekben (így legalábbis) nem szereplő Sztehlo szoborról nem estett szó.

A bejegyzés trackback címe:

https://varosjaro.blog.hu/api/trackback/id/tr801440281

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

megállnék egy szóra 2009.10.13. 22:40:19

Ma a FUGA-ban, a Budapest Szíve Projektről szóló kiállításon a tervezők tartottak tárlatvezetést.

Szántó Katalin a tervezést megalapozó, megelőző fővárosi terveket ismertette a Dunával párhuzamos tengely kialakításának gondolatától a Podmaniczky programon, a Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Tervén, az Integrált Városfejlesztési Stratégián át az V. kerület Kerületi Szabályozási Tervéig.

Ezt követően Koszorú Lajos részleteiben ismertette a belvárosi közterületek megújulásának jelenlegi állapotát.

A tárlatvezetés részletesen, és szerintem érthetően mutatta be a Budapest Szíve Projekt elemeit - talán körvonalazódni látszik lassan, hogy mi is történik a belvárosban.

megállnék egy szóra 2009.10.13. 23:35:59

@városjáró:
Ez azért nem igazán mondható beszámolónak, mert a közterületek részletes ismertetéséről még nem is szóltam... ;)

Továbbra is tartom azt a véleményem, miszerint fontos lenne szélesebb körben ismertetni a város lakóit érintő dolgokat.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.10.14. 00:32:27

@megállnék egy szóra: Az enyém sem volt az :) Csak benyomások, illetve megvallások - rögzítése.
Tudom persze, hogy ezek a posztjaim akkor lennének az igaziak, ha bőséges látványterv anyaggal lennének tele, szakszerű magyarázatokkal megfűszerezve. De mert ilyeneket eleddig sehonnan nem tudtam közvetlen úton beszerezni (mivelhogy a mindenkori magyarázók rendre kimentik magukat az épp aktualitásukat vesztett terveik kapcsán), ezt nem tudom vállalni. Ám ezzel a hiánnyal talán épp a dolog hátterét tudom civil módon érzékeltetni. És ez sem kis dolog.

pösti 2009.10.14. 10:38:26

Városjáró rulez!

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.10.14. 10:59:29

@pösti: Köszi!

Az általam tapasztalt alul- és keresztbetájékozatás egyébként azért is káros, mert ha szűkítik a lehetőségét annak, hogy az átlagérdeklődők naprakész információkkal bírjanak, akkor azok záros határidőn belül feladják az érdeklődést.
Napi szinten járom a várost. Nem csak a szűk (beoltott) baráti körömmel beszélek, és bizony sokakat érdekel a város fejlődése. Érdekli a villamoson ülőket a Margit híd ügye. Érdekli a buszon utazókat a BKV paraméterkönyve (még ha nem ilyen műszóval illetik is). Érdekli a belvárosban járókat a BuSzí projekt várható alakulása, annak minden vetületével együtt. Érdekli a parkokba tévedőket a fák sorsa. Érdekli a sétálókat egy régbezárt áruház újjáéledése, vagy épp lakat alá kerülése. Érdekli őket a fürdők állapota (persze inkább nyáron). Érdekli őket a "reprezentatív" turistacélpontok sorsa - vagy mert ők maguk is turista célként tekintenek rájuk, vagy mert ott élnek a környékeken. Sokakat érdekelne ez a város. És sokkal de sokkal szinvonalasabb, nyitottabb módon, mint amit a benne (érte?) dolgozó poltikusok és hivatalnokok nyújtani képesek számukra. Még érdekli... Cél-e, hogy ne érdekelje?

megállnék egy szóra 2009.10.14. 11:13:51

@városjáró:
Ez a tegnapi tárlatvezetés szerintem elég sok konkrétummal szolgált (de a 16:00 időpont valóban nem tartozott a legszerencsésebb választások közé). Ilyenekkel például:

A Főutca Projekt
A Kálvin tértől a Szent István körútig tartó 2,7 km hosszú Főutca első - Kálvin tértől Szabadság térig tartó - szakasza várhatóan 2010. márciusára készül el.
A kiállítóterem egyik hosszanti oldalában a bemutatott keresztszelvénynek köszönhetően mindenki jól láthatja és könnyen megértheti a különböző burkolatok különböző funkcióját. A középső gránit burkolaton, a 4,0-4,5 m szélességű úttesten közlekednek majd a gépjárművek. E sávot folyóka választja el a párhuzamos parkolásnak helyet biztosító sávtól. E parkolósávot követően már mészkő burkolat van az utcán, mely berendezési és gyalogos sávnak ad helyet. Az épületek lábazatánál bordűrsáv biztosítja az utcaburkolatok és épületlábazatok egymáshoz csatlakozását. A 10 cm vastagságú burkolati elemek szárazon rakva készülnek, így bármilyen bontás esetén a burkolat egyszerűen felszedhető, majd visszahelyezhető a helyére, mindenféle sérülés nélkül. A különféle burkolatok között nincs kiemelt szegély, így a Főutca egésze akadálymentesnek mondható.
Az utcabútorokkal kapcsolatban sikerült kompromisszumot kötni: a KÖH az íves lámpaoszlopot nem támogatta, így az egyenes vonalú, modern lámpát fogadta el. Szóba került az is, amiből már több helyen is vita volt: modern, vagy nem modern? A tervezők végigvizsgálták a Főutca menti épületeket és arra a megállapításra jutottak, hogy annyiféle stílus jelenik meg, hogy ahhoz képtelenség lenne igazodni, ráadásul a kor változásaival a lápákkal szemben is más követelmények jelentek meg, mint egykor voltak.

A Roosevelt tér
A Lánchíd folytatásában és a Bazilika tengelyében elhelyezkedő Roosevelt tér jelenleg egy olyan körforgalmú terület, mely lehetetlenné teszi a Dunához való lejutást. A terv egyik fő célja, hogy lehetővé tegye a Duna-part megközelítését.
A terv - a jelenlegi állapotban - megszünteti a tér alsó rakparti kapcsolatát, mert itt is elsődleges feladat az átmenő forgalomtól mentesíteni a belvárost. E forgalomcsillapítást szolgálja az Akadémia utca egyirányúsítása is. A József Attila utca és a Lánchíd közvetlen kapcsolatban lesz egymással.
Érdekes, hogy a Lánchíd tengelye merőleges a Gresham épületére, de a Gresham homlokzata nem merőleges a Lánchíd tengelyére. A Lánchíd tengelyében vízfelület, vízjáték kerül kialakításra.

A Március 15. tér
A tér két szakaszban újul meg, első szakaszban az északi területrész.
A Duna korzó az Akadémiától a Petőfi szoborig tart majd.
2012-ben a közforgalom számára is megnyílik a Piarista köz, itt park és kiülős rész kerül kialakításra.
A tér déli részén mélyparkoló létesül majd, de ez már nem az első szakasz eleme.

A Károly körút és a Deák Ferenc tér
A két villamossín között fák lesznek, melyek között helyenként szökőkutak is elhelyezésre kerülnek.
A Deák téren lévő metrókijárat elbontását a Kerületi Szabályozási Terv is előírja. E helyen - valószínűleg - egy üvegtető kerül kialakításra.
A Károly körúton és a Deák Ferenc téren kívül a Harmincad utca is rendezésre kerül.
A Gödörnél lévő "üvegdobozok" vonalában, azokkal megegyező ritmusban (talán?) kialakításra kerül még két "doboz", melyeken keresztül a kisföldalatti 1-1 peronja lesz megközelíthető.
süti beállítások módosítása